Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

671

1. Täysin samaa mieltä tonttu5:n kanssa. Puhalla peli poikki NYT. Valmistaudu ulosottoon siten että palkkapäivänä tietty maksat AINA vuokran ja muut asumiskulut. Tämän jälkeen jätät kohtuulliset ruokarahat yms ja lopuilla alat maksella velkoja, jos siis on monia velkoja jokasuuntaan, jotka ovat sieltä pienimmästä päästä. Tarkoitusena se että mistään esim. 100€ velasta ei tule käräjien jälkeen 100€+165€=265€ velkaa ulosottoon. Isoimman velat sitten uo:n kautta. Kuitenkin ennenkuin uo alkaa kohdallasi sinulla on muutama kk aikaa maksella pieniä velkoja pois. Ehkä voisit myös alkaa laittaa rahaa myös sivuun pahan päivän varalle. Samalla voisit myös miettiä olisiko mahdollista alkaa säästää muussa kulutuksessa eli turhat lehtitilaukset pois, kalliit nettiliittymät yms.Toki lopetettuasi osan velkojesi maksusta alkaa maksunmuikkareita yms postista tulla mutta tälle et voi mitään. Itse ilmoitin velkojille että mikä tilanne ja ikävä kyllä teidän velkanne menee ulosoton kautta sitten joskus. Aika usein alkoivat neuvotella maksusuunnitelmasta tämän kuultuaan mutta kieltäydyin kohteliaasti ellei nyt ihan sikahyvää sopimusta alkanut syntyä. Luottotietojen mentyä loppuu kuitenkin uuden velan saanti muutamaksi vuodeksi mikä on ihan hyvä asia loppujen lopuksi. Aikanaan loppuu myös muikkarit postilaatikosta ja kerran kuussa uo muistaa sinua Net-Postin kautta kuukausierittelyllä josta mukava seurata velkasaldon pienenemistä.
  2. Ehdottaisin velkaneuvontaan menoa. Siellä selvitetään mitä olisi tilanteessani mahdollista tehdä. Hyvä että olet ajoissa hereillä. Useimmiten yritetään vääntää väkisin viimeiseen asti, tosiasia vaan on ettei noilla summilla itse tulla peliä voittamaan. Millaisia velkoja kyseessä ja onko erillisiä maksusuorituksia paljonkin kuukautta kohden? Jos varmuudella tiedät ajautuvasi ulosottoon niin voit jo nyt tehdä paljonkin ennakkoon. Eli maksat velkoja pienimmästä päästä pois. Isoimmat jätät hoitamatta tai hoidat viimeisenä. Näin säästät tuhansia euroja loppupeleissä. Kuitenkin asumiskustannukset kannattaa maksaa aina ja säntillisesti ensin. Kannattaa myös lopettaa lisävelkaantuminen jo nyt. Toki sitten alkaa varmaankin jo nuo muikkarit ilmaantua. Ehkä joidenkin velkojen kohdalla voisi ajatella uutta maksujärjestelyä alkup velkojan kanssa tai sitten viimeistään perintätoimiston kanssa kun sinne asti menee. Kulutus minimiin, kaikki ylimääräinen pois kuten aikakauslehdet, kalliit kuntosalit jne. Puhelin ja dataliittymät prepaidiksi. Toki jos on edullinen liittymäpaketti niin ei kannata sopparia lopettaa. Et saa uutta kun luotot menee punaiselle. Samoin vakuutukset vois nyt laittaa kondikseen kuten kotivakuutus ja auton kaskot (jos siis noita ei vielä ole). Luottokortit menetät kun eka merkintä tulee eli olisi hyvä jo nyt alkaa laittaa rahaa sivuun tulevan varalle.
    Sitten on opittava elämään sillä rahalla joka tilillä on.

Itse toimin aikoinani tähän tapaan ja saadut merkinnät luottotiedoissa ei ainakaan tähän mennessä ole haitanneet elämää. Nyt jo kaksi ja puoli vuotta eletty ilman minkäänlaista velkaantumista. Jos on tullut yllättävä rahantarve olen turvautunut hätävarasäästöihini.
  3. Itse aikoinani maksoin uo:n lisäksi vanhempani takaamaa lainaa säännöllisesti. Käteen tuon jälkeen jäi 200-250€/kk. Ei varmaan tarvitse kertoa miksi tuota lainaa vapaaehtoisesti makselin.