Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
SekulaariSavolainen
profiilit
SekulaariSavolainen
SekulaariSavolainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
382
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Arkeologisesti+varmasti+ihan+mielenkiintoinen+kohde,+mutta+riippumatta+siitä+mitä+Jeesuksesta+uskoo,+odotettavissa+on+ettei+haudassa+ole+ruumista.
29.10.2016 10:14
Siitä+ollaan+yhtä+mieltä+että+Jumala+ja+Jeesus+ovat+yhtä+todellisia+kuin+Joulupukki.+Kuitenkin+minun+täytyy+rehellisyyden+nimissä+sanoa,+että+pidän+Joulupukkia+(kuten+kahta+muutakin)+mielikuvitushahmona.
26.10.2016 15:21
Jos+ei+olisi+teismiä,+se+tarkoittaisi+ettei+kukaan+uskoisi+jumaliin,+jolloin+kaikki+olisi+periaatteessa+ateisteja.+Terminä+ateismi+menettäisi+tosin+merkityksensä.
26.10.2016 15:02
"Eli+jos+Ateisti+todella+uskoo+Jumalan+olemattomuuteen+ei+hän+mainitse+sanaa+Jumala+koska+se+on+mahdottomuus+,+eikö+?"
Samalla+logiikalla+kaikki+jotka+puhuvat+joulupukista,+uskovat+salaa+siihen.
26.10.2016 14:54
Ei+tarvitse+erityisesti+vastustaa+jumalia+tai+jumaluskoja+ollakseen+ateisti.+"Minä+olen+ateisti"+on+vain+lyhyempi+tapa+sanoa+"Minä+en+usko+jumaliin".+Mahdollinen+vastustus+kohdistuu+yleensä+teismin+haittoihin,+jotka+ovat+todellisia.+Jumala+saa+ainakin+omasta+puolestani+ihan+vapaasti+olla+olematon.
26.10.2016 14:35
Jokaisessa+etulinjasta+selvinneessä+on+ainakin+hiukan+ateistia.+Hartainkin+teisti+hakee+fyysistä+suojaa+hengellisen+sijaan+kun+luodit+alkavat+viuhua+korvissa.
24.10.2016 20:33
Toivottavasti+nämä+epäkohdat+saadaan+pian+korjattua.
Tässä+eräs+hyvin+asian+ytimeen+menevä+puheenvuoro+sekulaariuden+puolesta:++https://youtu.be/73q2P7EgTvk
18.10.2016 11:35
Ensisijaisen+tärkeää+olisi+saada+laki+katsomusten+suhteen+tasa-arvoiseksi,+mutta+kannatan+myös+poliittisen+argumentoinnin+oma-aloitteista+sekularisointia.
Aito+avioliitto+-kansalaisaloitteen+eduskuntakeskustelussa+kuultiin+taas+"koti,+uskonto+ja+isänmaa"+ja+kristinuskoon+tukeutuen+vastustettiin+tulevaa+avioliittolain+muutosta.+Kaikki+kansanedustajat+eivät+ole+selvästikään+omaksuneet+sekulaareja+periaatteita.+Kansanedustajien+ja+heitä+äänestävien+olisi+hyvä+ymmärtää,+että+jos+jonkin+siellä+'pyhässä+kirjassa'+olevan+moraaliohjeen+haluaa+sisällyttää+lakiin,+se+pitää+pystyä+perustelemaan+myös+heille+joille+kyseinen+kirja+ei+ole+pyhä.
En+halua+kieltää+ketään+käyttämästä+uskonnollisia+perusteluita+yhteiskunnallisessa+keskustelussa,+mutta+olisi+kaikkien+etu,+jos+ihmiset+ymmärtäisivät+itse+olla+käyttämättä+niitä.+Ideoiden+vapailla+markkinoilla+käy+paremmin+kaupaksi+ideat,+jotka+eivät+perustu+argumentointivirheisiin+kuten+uskonnon+tapauksessa+esimerkiksi+auktoriteettiin+vetoamiseen.
10.09.2016 11:37
Videossa+viitattiin+Psalmit+19:6-7
"Hän+on+tehnyt+sinne+majan+auringolle.
6+Ja+aurinko+nousee+kuin+sulhanen+hääteltastaan,
kuin+sankari+riemukkaana+juoksemaan+rataansa.
7+Taivaan+äärestä+se+lähtee+ja+kaartaa+taivaan+toiseen+ääreen,+eikä+mikään+jää+sen+paisteelta+piiloon."
Kumpaankohan+tuossa+viitataan,+maakeskeiseen+kuvaan+auringon+kierrosta+vuorokauden+aikana+vai+auringon+todellisesta+kierrosta+avaruudessa?+
Viiden+pisteen+vihje:+Lähtee+piilosta,+kulkee+reunasta+toiseen+ja+paistaa+matkalla.
06.09.2016 09:19
"Poen+laki+perustuu+havaintoon,+että+jos+kirjoittajan+tarkoituksesta+ei+ole+selvää+näyttöä,+on+vaikeaa+tai+jopa+mahdotonta+erottaa+onko+kirjoittajan+ilmaisema+äärimielipide+vilpitön+vai+parodia."++--Wikipedia
Ikävä+kyllä+iso+osa+aloituksista+on+sellaista+tasoa,+että+niiden+toivoo+olevan+vain+trollauksia+tai+parodiaa+eikä+vakavia+argumentointiyrityksiä.+Yleensä+pyrin+kuitenkin+vastaamaan+niihin+olettaen+ne+kommentoijan+todellisiksi+mielipiteiksi.
06.09.2016 08:09
Valistunut+arvaus.+Ateismi-palsta+on+lähes+täysin+trollien+tekemien+keskusteluavausten+varassa+ja+vapaa-ajattelu+-palstalla+vaparien+tekemät+avaukset+pysyvät+etusivulla+vain+määrätietoisella+työllä.+Epäilen+etteivät+trollit+jättäisi+uskonnottomien+palstaakaan+rauhaan.+Tietysti+toivon+olevani+tässä+asiassa+väärässä.
05.09.2016 22:36
Varmaankin+kaikki+toivoo+keskustelun+tason+nousua,+mutta+ei+se+uuden+palstan+perustamalla+toteudu.
05.09.2016 12:42
Kaikkea+mitä+joku+on+sanonut+tai+tehnyt,+voi+ja+saa+kritisoida.+Ateistit+ovat+hyvin+epäyhtenäinen+joukko,+joten+kritiikki+kannattaa+kohdistaa+suoraan+niille+henkilöille,+jotka+ovat+kritisoitavia+väitteitä+esittäneet+tai+tekoja+tehneet.+Suositeltavaa+on+käyttää+lainauksia+osoittamaan,+että+joku+on+väitteen+joskus+esittänyt+ja+sitten+kritisoida+sitä+hyvin+argumentein.
01.09.2016 20:17
Mikä+saa+teistit+kuvittelemaan+että+ateisteilla+olisi+vastine+kaikille+heidän+käsitteilleen?+Minulla+ei+ole+jumalaa,+herraa+tai+muutakaan+auktoriteettia,+ei+syntiä,+taivasta,+helvettiä,+kiirastulta,+sielua,+pyhää+kirjaa+tai+ehtoollista+eikä+vastinetta+niille.+
Se+menee+minun+käsityskyvyn+ulkopuolelle,+miten+maailmankaikkeudella+voisi+edes+olla+valtias.+Informaation+siirtyminen+maailmankaikkeuden+reunalta+toiselle+vie+miljardeja+vuosia.+Miten+silloin+voisi+väittää+olevansa+maailmankaikkeuden+valtias,+jos+ei+voi+edes+teoriassa+tietää+mitä+jossakin+kaikkeuden+kolkassa+on+tapahtunut+kymmeneen+miljardiin+vuoteen?
31.08.2016 00:18
Arvostan+Rautavaaraa+paljon,+mutta+kyseinen+kappale+ei+ole+mikään+erityinen+suosikki.+Se+on+ihan+perus+käännöskappale.+https://youtu.be/LsCiaxPhtVY
26.08.2016 22:31
Noudatan+Suomen+lakeja,+mutta+erityisen+kunnioituksen+ovat+ansainneet+vain+lait+jotka+ovat+linjassa+arvojeni+kanssa.+Jos+laki+on+huono+se+pyritään+muuttamaan+demokratian+sallimin+keinoin.+Itse+en+näe+tällä+mitään+yhtymäkohtia+dogmaattiseen+uskoon.+
"Ateistit+ovat+tunnustaneet+uskovansa..."+-tyyliset+aloitukset+ovat+vain+osoitus+siitä,+että+teistit+ymmärtävät+heidän+dogmaattisen+uskonsa+olevan+tietoa+huonompi+lähtökohta.+He+yrittävät+vetää+ateismia+alas+omalle+tasolleen.
16.08.2016 17:44
Tänne+palstalle+kirjoittava+ateisti+on+ateisti+siksi+ettei+usko+jumaliin,+MUTTA+hyvin+todennäköisesti+hän+ei+usko+muihinkaan+satuihin.
15.08.2016 21:44
Totuus+ei+ole+myöskään+uskon+asia.+Jumala+ei+muutu+todelliseksi+vaikka+siihen+uskoisi+kuinka+paljon.+Todellisuutta+arvioidaan+todisteiden+valossa+ja+niiden+puuttuessa+occamin+partaveitsi+heiluu+aika+lujaa.
13.08.2016 12:54
Kiitos+mielenkiintoisista+vastauksista.+Tässä+on+Neil+deGrasse+Tysonin+vastaus+kun+häneltä+kysyttiin+onko+hän+ateisti:+https://youtu.be/CzSMC5rWvos+.+Hän+on+mielestäni+siinä+oikeassa,+että+ismien+mukana+tulee+suuri+joukko+kollektiivista+mielipidettä.+Ainakin+muut+ihmiset+olettavat+sinusta+kaikenlaista+sen+perusteella+mitä+ismiä+tunnustat.+Joissain+tapauksissa+omaksuttu+ismi+näyttää+estävän+myös+oman+ajattelun+kyseisen+aatteen+edustamista+asioista.+Ryhmäkuri+pitää+myös+muissa+aatteissa+kuin+poliittisissa+puolueissa.+Keskustelu+on+paljon+hedelmällisempää+kun+vastakkain+ovat+ideat+eikä+ideologiat.+
Ymmärrän+miksi+Tyson+niputtaa+samaan+joukkoon+myös+ateismin.+Olen+kuitenkin+sitä+mieltä+että,+jos+termi+ateismi+on+täysin+vaihdannainen+sanakirjamääritelmänsä+kanssa+ja+kaikki+ateistit+käyttävät+sitä+vain+siinä+tarkoituksessa,+niin+sen+käytön+ei+pitäisi+aiheuttaa+mainittuja+epäselvyyksiä.+Jos+ateismi+termiä+aletaan+käyttää+"väärin"+tai+jos+jokin+tilanne+sitä+vaatii,+minulle+ei+ole+ongelma+käyttää+jotakin+toista+termiä+tai+vaikka+sanakirjamääritelmää+ateismille.+Usein+onkin+hyödyllistä+liittää+täsmentäviä+liitteitä+kuten+agnostinen+ateisti.
13.08.2016 09:37
Aivan,+olinkin+aikeissa+ottaa+sen+jossain+vaiheessa+puheeksi.+Muuten+olen+Neil+deGrasse+Tysonin+kanssa+samalla+linjalla+-ismeistä,+eli+en+kannata+niitä,+mutta+ateismi+on+siihen+poikkeus,+koska+se+ei+ole+mainitsemastasi+syystä+ideologia.+Tyson+laskee+ateisminkin+-ismeihin+ja+sanoo+olevansa+ainoastaan+scientist.
Olin+ajatellut+joskus+kysellä+palstalle+kirjoittelevien+mielipiteitä+-ismeistä+verrattuna+Tysonin+näkemyksiin.+Nyt+kun+asia+tuli+puheeksi,+toivottavasti+saan+edes+pari+kommenttia+asiasta.
12.08.2016 00:07
6 / 20