Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
SekulaariSavolainen
profiilit
SekulaariSavolainen
SekulaariSavolainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
382
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kirjalliseen+kysymykseen+ET:n+avaamisesta+on+tullut+vastaus:+
"Pääministeri++Rinteen++hallituksen++ohjelma++ei++sisällä++elämänkatsomustiedon++opiskeluun++liittyviä+kirjauksia.+Opetus-ja+kulttuuriministeriö+toteuttaa+elämänkatsomustiedon+oppiainetta++koskevan+selvityksen+osana+yhdenvertaisuuden+vahvistamista.+Elämänkatsomustiedon+oppiaineen+opetuk-seen+liittyviä+mahdollisia+muutoksia+tarkastellaan+selvityksen+valmistuttua."
Koko+vastaus+löytyy+täältä,+mutta+loppu+on+nykytilanteen+kuvailua:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_334+2019.pdf
10.12.2019 22:57
Jos+päätös+koskee+oikeasti+myös+"joulukirkkoa",+niin+kyseessä+on+oikeasti+isosta+muutoksesta.+Epäilen+kuitenkin,+että+siltä+osalta+päätöstä+ei+ole+ymmärretty.+Ihmetyttää+vain+miten+kirkkohallituksesta+on+annettu+Maaseudun+Tulevaisuudelle+tällaisen+lausunnon.+
"Kirkkohallituksen+toiminnallisen+osaston+johtaja+pitää+ikävänä+eduskunnan+apulaisoikeusasiamiehen+päätöstä,+jonka+mukaan+koulun+joulujuhlan+järjestäminen+kirkossa+on+lainvastaista.
"Onhan+se+kurja+tilanne,+jos+ei+ole+mahdollista+toteuttaa+joulukirkkoa,+vaikka+koulu+ja+lasten+vanhemmat+haluaisivat+ylläpitää+perinnettä",+johtaja+Petri+Määttä+sanoo."
09.11.2019 10:37
Minä+olen+huomannut+että+on+huomattavasti+helpompaa+olla+ajattelematta+asiaa,+jos+ei+hoe+sitä+koko+aikaa+ääneen.+Mistähän+moinen+fiksaatio+anusta+kohtaan+mahtaa+sinulla+johtua.+Hmm...+Joku+voisi+jopa+psykoanalysoida+sen+johtuvan+tukahdutetusta+himosta.
30.10.2019 22:05
Itse+itseäni+lainaten+iltalehden+sivulta:
"Sitä+on+ihan+hyvä+päissään+miettiä+miksi+valtion+kirkoilla+on+sellaisia+monopolioikeuksia+kuin+verotusoikeus,+mutta+vähän+selvittyään+kannattaa+myös+pohtia+korjaantuuko+tilanne+tasa-arvoiseksi,+jos+muslimeille+annetaan+samat+oikeudet.+Hyviä+syitä+toisten+yhteisöjen+asettamiseksi+tasa-arvoisemmaksi+kuin+toisten+ei+ole,+mutta+kiinnostaisi+tietää+edes+ne+huonot+syyt.+Muslimiyhteisöjen+koko+ei+ole+ainakaan+erityisen+suuri+verrattuna+esimerkiksi+uskontokuntiin+kuulumattomiin.+Jos+näkemykseni+ei+rivien+välistä+paista,+niin+kannatan+kaikkien+uskontokuntien+verotusoikeuden+lakkauttamista,+myös+valtion+kirkkojen."
28.10.2019 22:20
Tätä+"kurjuutta"+on+kestänyt+kyllä+jo+lähes+täydet+kaksi+kuukautta.+26.8.+oli+vielä+odotetulla+tasolla,+mutta+tiistaina+27.8.+tiputus+oli+selvä.+Sen+jälkeen+ei+olekaan+ollut+yhtään+hyvää+erojaksoa+ja+2019+viiva+on+madellut+kuukauden+kuvaajan+alimpana.
22.10.2019 20:00
Aika+usein+tulee+sanottua+uskonnoista+aika+suoraan+millaista+kuraa+ne+on,+mutta+uskovaisia+en+ole+lähtenyt+nimittelemään.+Lapsena+saadulla+indoktrinaatiolla+on+iso+vaikutus+myöhempään+uskovaisuuteen.+Syytön+kai+ihminen+siihen+lapsena+saamaansa+aivopesuun+on.
20.09.2019 22:50
Uskontoihin+uskominen+on+edistänyt+geenien+periytymistä+ja+eri+ihmisryhmien+lapsilukuja+vertaamalla+voi+huomata+asian+olevan+yhä+niin.+Uskovaisilla+on+usein+enemmän+lapsia+kuin+maallistuneilla+ihmisillä.+Se+voi+jo+suosia+uskontogeenien+periytymistä.+Siitä+evoluutiossa+on+kyse.+Se+ei+ota+kantaa+siihen+onko+uskonnoilla+mitään+sen+ylevämpää+annettavaa+kuin+esim.+lisääntyvyyden+edistäminen.
17.09.2019 22:31
Jos+siirrytään+yhteen+katsomusaineeseen,+syntyy+aineen+sisällöstä+varmasti+kovaa+vääntöä+moneen+suuntaan+ja+lopputulos+on+jonkinlainen+kompromissi.+Sitä+ei+voi+ennakkoon+tietää+onko+siihen+kukaan+sitten+tyytyväinen.+Ensimmäisenä+käsillä+on+kuitenkin+ET:n+vapautus.+ET:n+opetukseen+osallistuminen+on+sen+jälkeenkin+edelleen+vapaaehtoista.
13.09.2019 21:25
Minäkin+olin+joskus+välinpitämätön+uskontojen/katsomusten+suhteen,+mutta+jälkikäteen+en+enää+osaa+palata+siihen+mielentilaan.+Olen+monesti+miettinyt+miksi+ihmisiä+ei+kiinnosta+katsomukselliset+asiat+lainkaan.+Uskonnoilla+on+todella+suurelliset+väitteet+maailman+alusta+ihmislajin+syntyyyn+ja+aina+kuoleman+jälkeiseen+aikaan+asti.+Ei+se+ole+ihan+sama+onko+joku+niistä+oikeassa+vai+kaikki+väärässä.+Itse+olen+tullut+siihen+tulokseen,+että+yhdenkään+uskonnon+väitteisiin+ei+ole+perusteita+uskoa.+Sitä+on+toisinaan+vaikea+ymmärtää+miten+joku+voi+niihin+uskoa,+mutta+tällä+hetkellä+enemmän+ihmetyttää+ihmiset+joille+asia+on+merkityksetön.
13.09.2019 21:12
Anna+Kontulakin+kommentoi+eilen+twitterissä+asiaa:
"Olen+tehnyt+asiasta+kolme+lakialoitetta+(ensimmäisen+jätti+Stenius-Kaukonen,+koska+en+silloin+ollut+vielä+kansanedustaja).+Teen+neljännen,+jahka+ehdin.
Yhtenäinen+katsomusaine+on+hyvä+tavoite,+mutta+sitä+odotellessa+pitäisi+myös+uskontokuntiin+kuuluvilla+olla+oikeus+valita+ET."
09.09.2019 18:29
Nyt+syyskuun+alusta+eroamiset+ovat+olleet+ikävän+alhaalla.+Mistähän+johtuu,+että+eroissa+ollaan+lähes+ennätysalhaalla?+Onko+kirkon+tiedotusosasto+vielä+kesälomilla?
08.09.2019 21:35
Teisteistä+löytyy+varmasti+sellaisiakin+joihin+nuo+määritelmät+sopivat,+mutta+eivät+ne+kovin+hyvin+yleisesti+teistejä+määritä.+Käsittääkseni+teistit+uskovat+usein,+että+jumalat+tai+muut+yliluonnolliset+voimat+vaikuttavat+vähintään+ihmisten+kautta,+jos+eivät+suoraan.+Jos+ei+usko+edes+siihen,+en+tiedä+mikä+muu+kuin+symbolinen+merkitys+jumalille+enää+silloin+jää.+Dogmeihin+teisteillä+(kristityillä)+tuntuu+olevan+hyvin+kirjava+suhtautuminen.+Osa+noudattaa+vanhan+testamentinkin+lakeja+melko+tarkkaan,+toiset+taas+ovat+sopeutuneet+paremmin+nykyaikaan+ja+hylänneet+sellaisiakin+dogmeja,+joita+on+noudatettu+koko+kirkkohistorian+ajan+alkukirkosta+näihin+päiviin+asti.+Varsinkin+vallassa+olevilla+kirkkokunnilla+on+ollut+tapana+toimia+moraalipoliiseina+ja+pakottaa+kaikki+noudattamaan+heidän+dogmejaan.+Eikä+se+ole+kaikilta+osin+vieläkään+loppunut.
24.08.2019 20:03
Minä+kirjoitin+ihan+kirjaimellisesti,+ettei+ateismista+voi+välttämättä+päätellä+mitään+muuta+kuin+uskonnottomuuden.+Se+tarkoittaa,+ettei+kaikkia+ateisteja+yhdistä+MIKÄÄN+muu+kuin+uskonnottomuus.+Minun+näkemyksen+mukaan+aika+MONIA+yhdistää+kuitenkin+nuo+mainitsemani+asiat.++Enkä+tarkoittanut+niitä+kovinkaan+tiukasti+määriteltyinä.+Pointti+oli+lähinnä+käytännönläheinen+yleistys.+Oikeasti+hyväntahtoiseen+kysymykseen+"Miksi+vegaanit+eivät+syö+lihaa?"+voisi+vastata+"Koska+lihan+tuotanto+ei+ole+ympäristöystävällistä+ja+tuotantoeläimiä+kohdellaan+huonosti".++Oikeasti+hyväntahtoiseen+kysymykseen+"Mihin+ateistit+(positiivisesti)+uskovat?"+voisi+vastatata+"Maailma+toimii+luonnonlakien+mukaisesti+eikä+yliluonnolliset+voimat+vaikuta+mihinkään.+Ja+on+moraalisesti+oikein+antaa+ihmisten+olla+onnellisia+sellaisena+kuin+ovat+eikä+rajoittaa+heitä+uskonnollisilla+dogmeilla".+Hyväntahtoisilla+kysymyksillä+ei+ole+kuitenkaan+mitään+tekemistä+tällaisten+keskustelupalstojen+kanssa,+joten+tästä+on+turha+jatkaa+pilkun+viilausta+enää.
24.08.2019 12:19
Oma+tulkintani+(katso+kuva)+on+kukon+pää+ja+kalan+alaruumis.+Täällä+savossa+on+kuitenkin+kaksi+kilpailevaa+tulkintaa+tästä+mualiman+napaa+hallitsevasta+jumalolennosta.+Toiset+vannoo+muikkukukon+nimeen+ja+toiset+ahvenkukon.+Itse+olen+ahvenkukkolaisia.
24.08.2019 09:25
"Olen+ateisti"+tarkoittaa+yleisimmän+määritelmän+mukaisesti+samaa+kuin+"en+usko+jumaliin".+Siitä+ei+voi+välttämättä+päätellä+mitään+muuta.+Samalla+tavalla+"olen+vegaani"+tarkoittaa+samaa+kuin+"en+syö+eläinperäisiä+tuotteita".+Siitä+ei+käy+ilmi+miksi+hän+ei+syö+lihaa+tai+mitä+hän+yleensä+syö.+Ehkä+hän+tekee+niin+ilmastollisista+syistä+tai+hän+ei+pidä+totantoeläinten+kohtelusta.+Ateismin+tapauksessa+monia,+muttei+kaikkia+yhdistävä+tekijä+on+tieteellinen+maailmankuva.+Sekulaari+humanismi+on+myös+yleistä,+mutta+sitä+varsinkaan+ei+voi+yleistää+kaikkiin.
24.08.2019 08:57
Eroakirkosta.fi+kertoo+kyllä+avoimesti+tiedotteissaan+silloin+kun+eroajat+ovat+konservatiiveja+eroajien+jättämien+viestien+perusteella.+Maistraatilla+ei+ole+samanlaista+reaaliaikaista+tilastointia+eroista,+joten+kannattaa+erota+eroakirkosta.fi+-palvelun+kautta.
19.06.2019 17:42
Valtio+ja+kirkko+tulee+ehdottomasti+erottaa+toisistaan,+mutta+Ranskan+mallissa+rajoitetaan+myös+rivikansalaisten+oikeutta+pitää+uskonnollisia+tunnuksia.+Sille+linjalle+en+mielellään+lähtisi.
19.05.2019 22:19
Siinä+jaksossa+Harris+lukee+jotain+ISISin+julkaisua+ja+kommentoi+sitä.+En+nyt+osaa+nostaa+siitä+mitään+yksittäistä+hyvää+pointtia,+mutta+kokonaisuudesta+käy+kyllä+hyvin+selville,+että+ISISin+motiivit+ovat+uskonnolliset.+Rivien+välistä+etsimälläkään+ei+tahdo+muita+syitä+löytyä,+sen+verran+selkeäsanaisesti+he+motiivinsa+ilmoittavat.
14.05.2019 22:07
Uskonnoton+nähdään+tyypillisesti+sateenvarjoterminä,+joka+kattaa+alleen+kaikki+ateisteista+uskonnon+suhteen+välinpitämättömiin.+Yleensä+näitä+kaikkia+nimityksiä+saa+käyttää+vapaasti+ilman+mitään+kuppikuntiin+jakoa.+Ainoastaan+agnostikoksi+itseään+kutsuvia+oikaistaan,+ettei+gnostisuus+tai+agnostisuus+ole+vastaus+kysymykseen+uskosta+vaan+tiedosta.+Eräät+tunnetut+ateistit+suosittelevat+kuitenkin+ateisti-termin+käyttöä,+jotta+saataisiin+vähän+joukkovoimaa+uskonnottomuuteen.+Joidenkin+korvaan+uskonnottomuus+voi+kuullostaa+samalta+kuin+uskontokuntaan+kuulumattomuus,+johon+voi+liittyä+vahvakin+jumalusko.
28.04.2019 08:08
Olin+juuri+kuuntelemassa+Sam+Harrisin+podcastia+asiasta.+Sama+tulkinta,+yksiseltteisesti+uskonnon+piikkiin+menee.+Suosittelen:+https://samharris.org/podcasts/154-jihadists-really-want-2019/
27.04.2019 11:17
1 / 20