Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Bossu
profiilit
Bossu
Bossu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
3525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
12-millinen+tuntuu+aika+ohuelta.+20+metriä+on+minimi.+Joissain+paikoissa+voi+jäädä+vajaaksi,+mutta+kyllä+se+90%+paikoista+riittää.+Mutta+riittääkö+se?
11.08.2020 10:49
Mutta+mikä+hyöty+siitä+on?+Olen+itse+joskus+kokeillut+tuota+jos+on+ollut+lyhyt+erittäin+kapea+pätkä,+jota+ei+pysty+ajamaan+luovimatta,+mutta+jonka+jälkeen+taas+pääsee+parempaan+tuulikulmaan.+Olen+lähtenyt+ajamaan+koneella+genua+vetäen,+mutta+sitten+rullannut+genuan+sisään,+ennen+kuin+se+alkaa+pahasti+lepattaa.+En+ole+huomannut+nopeushyötyä,+jos+ajan+moottorilla+normaalivauhtia,+eli+lähellä+runkonopeutta.++Jos+tuulta+on+sen+verran,+että+genua+pysyy+täytenä,+eli+vaikkapa+4-6+solmun+sivutuulessa,+pääsee+jo+purjeillakin+eteenpäin,+joskin+hitaammin+kuin+moottorilla.
10.08.2020 16:29
Ei+se+kyllä+kovin+hienosti+pysy+eikä+ainakaan+anna+lisävauhtia.+Onhan+apparenttituuli+silloin+vahvasti+keulan+puolelta.+Pointtini+joka+tapauksessa+oli,+että+purjeinkin+pääsee+hyvin+eteenpäin,+jos+tuuli+on+niin+voimakas,+että+purje+pysyy+koko+ajan+vedossa.+Genua+lepattaa+isoa+voimakkaammin,+joten+pienikin+aallokko+saa+sen+lepattamaan+kuvatussa+tilanteessa.+Omat+kokemukseni+on,+että+tuuli+saa+olla+aika+kova,+jotta+genua+(tai+iso)+tuo+merkittävää+lisävauhtia,+jos+ajaa+jo+moottorilla+lähellä+runkonopeutta.+Ehkä+se+sitten+tuo,+jos+ajaa+vaikka+3+solmua+moottorilla,+mutta+kuka+tekee+niin?
10.08.2020 10:20
Olin+muutama+viikko+sitten+seuraamassa+Saaristo+Poker+Run-tapahtumaa.+Sen+lähtö+oli+Airisto-hotellin+edustalla,+missä+on+erittäin+vilkas+liikenne.+Katselijaveneet+oli+sikin+sokin,+eikä+niitä+ajettu+kauemmas.++Järjestäjän+mukaan+kyseessä+ei+ollut+varsinainen+kisa,+vaan+vapaamuotoinen+ajelu.+Lähdön+hetkellä+yksi+purjevene+tuli+purjeilla+suoraan+fliittiä+vastaan+kapeaa+ränniä+ja+pokeriveneet+ohitti+sen+molemmilta+puolilta+50++solmua.+Silloin+en+siitä+ajatellut+sen+enempää,+mutta+onhan+se+nyt+selvää,+että+onhan+tuossa+isoja+riskejä.+Tuuli+teki+aaltoja+ja+moni+katsojavene+teki+aaltoja,+kisaveneistä+puhumattakaan.+Voi+olla,+että+on+eri+järjestäjä.+Illalla+yksi+veneistä+upposi.
09.08.2020 22:39
Olin+aiemmin+tässä+kuussa+seuraamassa+samaa+tapahtumaa+Paraisilla.+Siellä+järjestäjä+sanoi,+ettei+ole+varsinaisia+järjestelyjä+ole+vaan+ajellaan+vaan.+Sielläkään+ei+mitenkään+ohjattu+katsojien+veneitä,+ja+kuten+yllä+kerroin,+yksi+purjevene+päätyi+keskelle+fliittiä+jo+startissa.+Aiempana+vuonna+yleisöveneitä+valvottiin+ja+ohjattiin+järjestäjien+veneestä.
09.08.2020 14:21
Jos+tuulee+niin+paljon,+että+genua+pysyy+täynnä+moottorilla+ajaessa,+voi+nostaa+myös+isopurjeen+ja+sammuttaa+moottorin.
04.08.2020 22:19
Paljon+tehokkaammat+koneet+on+Tallinnanlaivoissa,+ja+nekin+on+turhia,+kun+ihmiset+voisivat+käydä+Alkossa+ja+ryypätä+Helsingissä.
02.08.2020 20:50
Meinaan,+että+purjeveneilijä+yllättyi.
02.08.2020 20:48
Kyllä+joku+veti+tiukkaan+vastaiseen+purjeveneellä+reitin+keskellä,+kun+fliitti+kiihdytti+arviolta+50-80+solmun+vauhtiin.+Puolet+veneistä+meni+ohi+vasemmalta,+puolet+oikealta.+Saattoi+hieman+yllättää.
02.08.2020 14:16
Ajolanranta+tai+Röölä+olisi+lähellä,+jos+tulee+Turun+tai+Hesan+suunnasta.+Mutta+jos+aikol+kulkea+aina+veneellä,+voisi+joku+saari+ilman+yhteyksiä+tulla+halvemmaksi.
02.08.2020 08:24
Kaikista+nopein+vene+upposi+jonkun+saaren+rantaan.+Sinne+meni+1000hv+koneet.
01.08.2020 08:04
Ja+miten+siinä+voi+olla+kaksi+hyttiversiota?
01.08.2020 08:02
Hauska+mainos.+Venettä+myydään+siksi,+että+omistaja+on+harvoin+ulkomailla.+No,+sittenhän+on+varaa+matkustaa,+kun+hiilidioksidiä+levittelee+uusi+omistaja.
01.08.2020 08:00
Tänään+ajetaan+Poker+Run+Lillmälöstä+Paraisilla+Teersaloon+Velkualle.+Ajattelin+mennä+yleisöksi+reitin+varrelle.
25.07.2020 10:56
Ei+sillä+pituudella+ole+mitään+väliä.+Venerekisteriin+ilmoittaminen+ei+ole+mikään+ongelma.+Rakennusvalvontairanomaiset+kuulevat+siitä+lautasta+naapureilta+eikä+trafista.+Minusta+on+pelkästään+hyvä,+ettei+rantoja+aleta+täyttää+saunalautoilla+vain+siksi,+ettei+haluta+rakentaa+kunnollista+saunaa.
24.07.2020 22:59
Onhan+se+kevyt,+tai+sanotaan+epämukava+motion+comfort-metriikan+mukaan.+Jotkut+Bavariat+sijoittuivat+sillä+asteikolla+selkeästi+paremmin+kuin+kaverin+vene.
22.07.2020 14:23
Kaveri+myi+vuoden+2002+hiukan+pienempää+bavaansa+rullaisolla+ja+matalalla+kölillä+vuoden+verran.+Rahaa+sai+luokkaa+53-58+tonnia.+Mutta+kyllä+noi+veneet+on+markkinoilla+haluttuja.+Jos+on+kiire,+kannattaa+hinnoitella+heti+vähän+alle+vastaavien+tason.+Nykymaailmassa+täytyy+varautua+ottamaan+vähän+tappiota.+Kaverille+tuli+tappiota+3+vuoden+omistajuuden+myötä+jotain+7+tonnia.++Veneessä+häntä+eniten+harmitti+sisätilojen+mataluus+(hän+on+selkävaivainen+ja+1,9m+pitkä)+ja+kevyt+jollamainen+runko,+joka+on+aallokossa+liian+eloisa.+Kaiken+kaikkiaan+hän+oli+silti+tyytyväinen+ja+oli+minustakin+hyvä+vene.
22.07.2020 13:13
Jos+olet+sitä+mieltä,+että+ahtaan+väylän+sääntö++ja+oikealla+kulkemisen+sääntö+on+tärkein+ääntö,+niin+silloinhan+siitä+annettaisiin+aina+sakko.+Annetaanhan+sakko+silloinkin,+jos+kulkuvalot+ei+ole+pimeällä+päällä,+vaikkei+olisi+törmäystä+tai+edes+väistötilannetta.+Ei+ole+mitenkään+laillista,+että+laivojen+kipparit+keskenään+sopivat+rikkovansa+lakia.+Johtopäätös:+laivat+tai+viranomaiset+eivät+pidä+oikealla+kulkemisen+sääntöä+tärkeänä.+Jos+minulla+urputettaisiin+vasemmalla+ajamisesta,+voisin+minä+kysyä,+miksi+muita+kuin+minua+ei+siitä+rangaista+ja+välttäisin+rangaistuksen.
15.07.2020 17:42
Ehkä+vähän+samanlainen+on+Cornish+Crabber.+Kalastukseen+sekin+on+alunperin+suunniteltu.
https://www.theyachtmarket.com/en/boats-for-sale/sailing-boats/cornish-crabbers/
12.07.2020 09:33
Se+on+kyllä+totta.+Karttaohjelmat+voisivat+olla+paljon+parempia.+Tesla+osaa+ajaa+itsekseen+kaupungissa,+mutta+navigointisofta+vain+piirtää+kolmion+karttapohjan+päälle.
11.07.2020 22:54
2 / 177