Vapaa kuvaus

Aloituksia

4

Kommenttia

371

  1. Keskustelu+polveilee+osittain+elinkumppanin+menettämisen+tilanteessa.Me+jouduimme+totuuden+eteen+parikymmentä+vuotta+sitten+jolloin+tulevaisuutta+voi+katsoa+parhaimmillaan+12+vuotta+eteen+päin.+Ennusteen+alaraja+oli+3+vuotta.Tuo+oli+vaimoni+ennuste.+Minu+eturauhaseni+ilmoitteli+ko.elimen+syövästä+joka+sittemmin+osoittautui+virheeksi+laboratoriossa+ja+koepalojen+analyysin+sekaannuksessa.Veti+kuitenkin+totiseksi.Silloin+teimme+kaikki+ajateltavissa+olevat+testamentit+ja+tahdot+ja+samalla+tuli+pohdiskelluksi+myös+jatko+jomman+kumman+leskeytyessä.Olimme+jo+avioliittomme+alusta+alkaen+varmistaneet+kaverin+pärjäämisen+tapahtuipa+mitä+tahansa.+Onnettomuus,+sairaus+tai+mattojen+halkileikkaus.Ilman+yhteistä+onnettomuutta+kylmä+tosiasia+on,+että+toinen+meistä+leskeytyy.+Minua+rauhoittaa+se,+että+olen+osaltani+tehnyt+parhaani+vaimoni+vastaisen+elämän+turvaamiseksi.+Nukun+yöni+hyvin.Huolimatta+parinkymmenen+vuoden+takaisesta+eturauhastuomiosta,+vedin+viime+yönä+keskeytymätöntä+unta+pollaan+8,5+tuntia.Hyvä+omatunto+ja+niin+edelleen!
  2. Kyllähän+ne+yllätyksiä+olivat.+Perusterveen,+hyväkuntoisen+vaimoni+syöpädiagnoosi+4:n+aivohalvauksen+ja+sairaalatutkimusten+jälkeen+52+vuotisena.Geneettinen+tausta,+ei+siis+elintavoilla+edistetty.+Teoriassakin+parantamaton.Yleisyys.+Suomessa+on+vastaavia+noin+yksi+/100000+(satatuhatta)+kohti.Lähinnä+tunsimme+kohtalon+epäoikeudenmukaisuutta.Eliniän+ennuste+oli+3+-+12+vuotta+riippuen+iästä+ja+kunnosta.Vuosi+meni+sulatellessa+kunnes+asennoiduimme,+ettei+asia+parane+pähkäilemällä+vaan+elämme+mahdollisimman+tavallista+elämää.Tuohon+on+aikaa+nyt+18+vuotta.Oman+pakoputkeni+korroosio+paljastui+ollessani+67+vuotinen.+30cm:n+pätkä+pois+ja+seurantaan.+Eräs+työkaverini+ja+vaimoni+serkku+olivat+kuolleet+vastaavaan+syöpään.+Vuosittain+on+uusia+tapauksia+4000+-+5000+joista+noin+puolet+johtaa+kuolemaan.+Tarkoittaa+ilmeisesti+ensimmäisen+5:n+vuoden+aikana.Minullahan+on+puukotukseen+aikaa+jo+8+vuotta.+Avanteen+sulkemisen+jälkeen+oli+tehtävä+"kurinpalautusleikkaus"+ohutsuolelle.+Se+kehveli+ei+kestänyt+aloillaan+vaan+punki+avannearvesta+ulos+lähtien+vaeltamaan+ihon+alla+vasemman+kyljen+suuntaan.+Leikkautin+Viimsissä+kustannusten+vuoksi.Sytostaattien+kylkiäisenä+vaimoni+perna+on+turvonnut+reippaasti+mutta+muuta+ei+ole+havaittu.+Lääkitystä+lisätään+hiljalleen.Ole+itse+seurannassa.+Verikokeet+ja+vuoden+kuluttua+tähystys.Alkuhämmingin+jälkeen+emme+ole+kokeneet+mitään+kuoleman+enteitä.+Olemme+kiitollisia+jokaisesta+vaimon+"lisävuodesta"+ja+omalla+kohdallani+suurin+haitta+on+se,+etten+pysty+pitämään+punttivyötä+kyykyissä+ja+maastavedoissa.On+turha+puristella+kiveksiään+sellaisten+asioiden+kanssa+joille+ei+mahda+mitään+vaan+käyttää+hyödykseen+ja+ilokseen+jokaisen+jäljellä+olevan+päivän.Tästä+nyt+tuli+tälläinen++pitkä+jeremiaadi+mutta+haluan+rohkaista+kaikkia+syöpädiagnoosin+saaneita+tai+mahdollisesti+saavia,+ettei+se+ole+maailman+loppu!
  3. Erässä+tilanteessa+minulle+ja+vaimolleni+on+nuori+romaninainen+laukaissut+vasten+kasvoja:+Mutta+ette+ookkaa+meikäläisiä.Olisimme+nouseet+bussiin+mutta+ko.+nainen+seistä+rehotti+oviaukossa.+Vaimoni+pyysi+häntä+väistämään+koska+halusimme+bussiin.Romanineitokainen,+aikuinen,+sanoi,+että+vanhemmat+ensin+jolloin+vaimoni+lausahti+meidän+olevan+vähintään+2+x+neitokaisen+ikäisiä.Silloin+tuli+tuo+"ETTE+OLEKAAN+MEIKÄLÄISIÄ"!Jos+valkolainen+toimisi+vastaavasti+niin+seurauksena+olisi+hitonmoinen+huuto+koko+klaanin+voimin,+tappouhkaukset+ja+taatusti+raastupakäynti.Tämä+lienee+sitä+kotoutusmantraksi+käsitettävää+käänyeistä+syrjintää?500+vuotta+on+mennyt+hukkaan.
  4. Työelämän+jättäminen+ja+vanhuus?+Miksi+noilla+olisi+kiinteä+yhteys?Useampikin+tuttavani+jotka+JOUTUIVAT+jäämään+etuajassa+pois+töistä,+kuka+saneerattuna,+kuka+jollekin+varhennetulle+eläkkeelle,+kuka+työantajan+sponsoroimalle+ja+mitä+niitä+nyt+onkaan,+niin+elämäntavat+muuttuivat.Muutokset+merkitsivät+monelle+kunnon+rapistumista.Ensin+kannettiin+kaljakassi+autoon+ja+muutaman+vuoden+jälkeen+sitä+kassia+työnnettiin+rollaattorilla+asunnon+suuntaan.Eräs,+nyt+"oikea"+eläkeläinen+lisäsi+salikuntoiluaan+1krt/vko+>+7krt/vko.+Osittain+sosiaalisista+syitä.+Osittain+puhtaasti+kuntoiluperustein.Sama+ukko+hoitaa+rivariyhtiön+pihatyöt+talkooperiaatteella.+Ukko+elelee+vaimonsa+kanssa+mutta+huolehtii+saman+rivarin+liikuntarajoitteisen+leskirouvan+asioista.+Ulkoilee+säännöllisesti+koiransa+kanssa.+Enkä+minä+kaikkea+tiedäkään.Joo.+Lienee+poikkeus+mutta+myös+elävä+esimerkki+siitä,+ettei+raksan+betonitoiden+vaihtuminen+"oikeaan"+eläkkeeseen+merkitse+luhistumista+vanhuuteen.Eräs+keskikoulajoilta+lähtien+hyvä+kaverini+kieltäytyi+työnantajan+sponsoroimasta+täydestä+eläkkeestä+57+vuotisena.+Eläke+kelpasi+6-kymppisenä.Siirtyi+viikonloppu+dokaamisesta+jokapäiväiseen+ja+vaihtoi+hiippakuntaa+62+vuotisena.Kyllä+kai+meidän+ikäluokkamme+hengissä+olijat+tuntevat+näitä+tapauksia+enemmänkin.Tuo+kuvailemani+kuntoileva+eläkeläinen+lienee+poikkeus?Joku+minulle+tuntematon+invataksikuski+sanoi+minua+hauraaksi+vanhukseksi+pelkän+ikäni+perusteella.Kyse+oli+tilanteesta+jossa+olin+varautunut+olemaan+taksikuskin+kaverina+kantaessamme+60kg+vaimoni+hissittömän+talon+46+askelmaa+asuntoon.Keskussairaalata+lähtessä+olivat+sanoneet,+että+kantoapua+saa+pelastuslaitokselta.Lääkäri+ilmaisi+tilanteensa+itsensä+hienovaraisemmin.+Kun+vaimoni+sanoi,+että+onhan+siellä+vastaan+ottamassa+kuntoileva+75v+ukko+niin+kommentti+oli:+Sitä+nyt+ei+oteta+lukuun!