Vapaa kuvaus

Aloituksia

23

Kommenttia

69

1. Asioissa+on+tapahtunut+muutos:+Näin+muutama+viikko+sitten+"Jannea"+,vaihdettiin+numerot+ja+sanoin,että+mun+pitäs+saada+"Mikon"+numero+koska+haluan+selvittää+asiat:Haluaako+hän+jatkaa+vai+ei.+Janne+lupas+soittaa+ja+kertoa+Mikon+numeron+heti+kun+saa+sen.++Hänellä+oli+jo+aiemmin+ollut+se,mutta+kun+häneltä+oli+pöllitty+puhelin+ja+muutakin....+Sitten+eräänä+päivänä+menin+katsomaan+siskoani+psykiatriselle+ossastolle+ja+Mikko+oli+siellä!++Mikko+oli+siellä+asiakkaana!+Muutaman+sanan+kerkäsin+vaihtaa+hänen+kanssaan+ja+oli+jo+valmis+vaihtamaan+numerot+kanssani+kunnes+se+hoitaja+tuli+siihen+keskeyttämään,että+"kenen+vieraaksi+sinä+oot+tänne+tullut".+Sanoin+"siskoni,mutta+me+(eli+Mikko+ja+minä)+ollaan+tuttuja"!++Hoitaja+passitti+minut+pois+Mikon+luota+siskoni+luokse,mutta+ennen+kuin+minä,äiti+ja+äitin+kaveri+lähdimme+katsomasta+siskoani+kävin+vielä+halaamassa+Mikon.++Soitin+melkein+samantien+"Jannelle"+ja+kerroin,että+Mikko+oli+SILLÄ+osastolla.Seuraavan+kerran+kun+näin+Jannea+keskustassa+hän+kertoi,että+oli+jo+kaksi+kertaa+käynyt+katsomassa+sairaalassa+Mikkoa.+Mikko+on+kuulemma+psykoosissa+ja+pakkohoidossa.++Janne+lupasi+edelleenkin+kertoa+Mikon+numeron+heti+kun+saa+sen+jotta+voin+selvittää+asiat+Mikon+kanssa.+Janne+kertoi,että+Mikon+puhelin+pitäisi+kaivaa+jostain+sieltä+Mikon+tavaroista.+En+tiedä+muistaako+Mikko+numeronsa+ulkoa+vai+onko+hänellä+jossain+ylhäällä+se.+Jos+ei+muista+eikä+oo+ylhäällä,niin+ei+Jannekaan+helposti+saa+Mikon+numeroa.+Janne+sanoi,että+kannattaa+varautua,että+Mikko+on+siellä+pitkäänkin,ettei+pety.++Nyt+en+ole+moneen+viikkoon+kuullut+Jannesta+ja+Mikosta+mitään.+++Minä+haluan+selvittää+joko+puhelimitse+tai+kasvotusten+Mikon+kanssa+asiat.+Joko+nyt+kun+hän+on+sairaalassa+tai+viimeistään+sitten+kun+on+päässyt++++pois+sairaalasta+omaan+kotinsa+tai+minne+nyt+meneekin.+Tiedän+paikan+missä+Mikolla+on+se+tukiasunto:+nolla+kakkosesta+selvitin+ja+ennen+kuin+näin+Mikkoa+monen+kuukauden+jälkeen+siellä+sairaalassa,kävin+kolme+kertaa+erään+ja+eräiden+henkilöiden+kanssa+autolla+katsomassa+sitä+Mikon+asuintaloa.+Sellainen+pieni+pari/omakotitalo.++En+uskaltanut+lähteä+ovelle+koputtamaan!Haluan+selvittää+siis+haluaako+Mikko+jatkaa+mun+kanssa+eli+haluaako+hän+mun+kanssa+parisuhteen.++Minä+rakastan+häntä.++Minä+haluan+olla+hänen+naisystävä,mutta+en+tiedä+haluaako+hän+samaa.+Se+selviää+aikanaan.+++Kaikki+selviää+aikanaan.++Asia+selviää+joko+hänen+sairaalassa+olo+aikanaan+tai+kotiuduttua,mutta+suhde+voi+jatkua+varmaan+vasta+kun+kotiutuu.++Minähän+en+käytä+alkoholia+yhtään+eli+hän+VOI+olla+kanssani+jos+haluaa.++Janne+on+suhteemme+kannalla+samoin+moni+muu+jotka+tietävät++Mikosta.++Mutta+kuten+sanottua+myöhemmin+selviää+haluaako+Mikko+parisuhteen+kanssani.++Jos+ei+halua,olemme+joko+seksisuhteessa,kavereita+tai+ei+mitään.+Aika+näyttää.+Janne+on+taas+Mikon+elämässä+mukana.+++T.erilainenomaperäinen
  2. Hei+taas!+Olen+jokin+aika+sitten+tutustunut+yhteen+kadulla+asuvaan+mieheen.+Häntä+kutsutaan+Aveksi.+Nyt+minulla+on+siis+kaveri+eikä+minun+tarvitse+aina+yksin+olla+kaupungissa+yöllä+tai+päivällä.++Ave+viettää+aikaa+enimmäkseen+Valkeassa+tai+sen+lähistöllä.+Yöt+on+monesti+rappukäytävässä+nukkumassa+tai+Valkeassa.++Ave+on+kaveri+ja+tavallaan+enemmänkin.++Hän+on+kaveri/"seksi"kaveri.++Pussaillaan+ja+lääpitään+toisiamme.++Välillä.+Jutellaan+ja+välillä+kosketaan+intiimisti+toisiamme.+++Ave+on+hyvä+kaveri,mutta+edelleen+toivon+ja+odotan,että+jos+pääsisin+tutustumaan+siihen+tiettyyn+mieheen+josta+olen+erityisesti+kiinnostunut.+Eli+siihen+joka+on+kaksi+kertaa+tullut+puhumaan+ja+pyytänyt+mukaan+rappuun+juttelemaan.++Toivottavasti+pääsen+joskus+tutustumaan+siihen+tiettyyn+ja+siitä+tulee+sitten+mitä+tulee....++"Sitä"+miestä+ei+ole+moneen+viikkoon+näkynyt+kaupungissa.+Olen+monesti+viimeviikkojen+aikana+ollut+yöllä+ja+päivällä+kaupungissa+ja+sitä+miestä+ei+ole+näkynyt.++Jollei+hän+ole+vaikka+joutunut+sairaalaan+hän+varmaan+asuu/majailee+kauempana+Oulun+keskustasta+koska+hän+ei+ole/käy+siellä.+En+ole+moneen+viikkoon+nähnyt.++Saanut+majapaikan+jostain+kauempaa+keskustasta+kun+ei+käy+siellä.++Tai+sitten+on+käynyt,mutta+ei+ole+liikkunut+Valkean+lähistöllä+ja+jos+on+käynyt+silloin+kun+minä+en+ole+ollut+kaupungissa.+++Se+mies+on+siis+edelleen+minulla+mielessä,että+pääsisi+tutustumaan+ja+olemaan+hänen+kanssaan.++Vaikka+hän+onkin+minulle+se+kaikkein+tärkein,niin+Ave+on+myös+minulle+tärkeä+kaveri.++Avekin+tietää+tästä+kiinnostuksen+kohteestani.+++Olen+avoin+myös+muille+uusille+tuttavuuksille.+Jos+pääsen+tutustumaan+joihinkin+omasta+mielestäni+hyviin+tyyppeihin+voin+saada+uusiakin+kavereita.++Olen+muutaman+kerran+ollut+Aven+kanssa+siellä+rappukäytävässä.+Hän+on+yleensä+nukkunut,mutta+viimeksi+hän+ei+nukkunut+vaan+oli+enimmäkseen+hereillä.++Viimeksikin+taas+makasin+hänen+kainalossaan+siellä+ja+hän+välillä+pussasi+ja+silitti+hiuksia,koski+yms...++++Koski+hän+intiimistikin...+Mutta+sehän+ei+haittaa+jos+kaikki+tapahtuu+yhteisymmärryksessä.++Se+vaan+on+vähän+typerä+homma+kun+Ave+pissii+sinne+rappukäytävään.++Ei+vissiin+jaksa+mennä+ulos+pissalle...++++Eihän+se+OLE+OIKEIN,että+sinne+rappukäytävään+pissataan!+Se+on+toisten+koti+jota+jotkut+Oulun+kadulla+asuvat+käyttävät+nukkumis+tarkoitukseen.++++SE+on+kyllä+erikoinen+rappu+kun+saavat+siellä+käydä+nukkumassa+vaikka+ovat+monesti+jo+pissineetkin+sinne!++Vai+eikö+ole+pissimistä+huomattu?+Mutta+eikö+sekin+olisi+outoa...++++Joko+ne+asukkaat+eivät+tiedä,että+siellä+rapussa+käydään+nukkumassa+tai+sitten+tietävät,mutta+heitä+ei+haittaa...+++Monesti+Ave+on+saanut+nukkua+ihan+rauhassa+siellä+rapussa,mutta+joskus+on+poliisit+tai+vartijat+tulleet+ajamaan+pois....+++Vasta+oli+joskus+yhden+aikaan+yöllä+vartija+tullut+"ajamaan+pois".+Vartija+oli+ollut+asiallinen+ja+sanonut,että+asukkaat+sanoivat,että+täällä+ollaan.+++Ave+ihmetteli,että+mistä+ne+tiesivät,että+hän+oli+siellä+kun+hän+ihan+hiljaa+oli+ollut+eikä+untakaan+kerennyt+saada.++Erikoista...++On+kyllä+erikoinen+rappu+kun+pissimisestä+huolimatta+sinne+ei+ole+tullut+kieltoa...++Hyvä,että+Ave+on+nyt+kaverini.++Ei+tarvits+aina+yksin+olla.++Minulla+on+siis+se+tietty+"ihastus"+ja+Ave+kaveri+ja+ehkä+saan+muitakin+kavereita...+++Paljon+mietin+itsekin+mikä+on+elämäni+tarkoitus+ja+onko+tässä+elämässä+mitään+järkeä:Toisaalta+tuntuu,että+on,toisaalta+tuntuu+että+ei.++Jos+itse+määritän+itselleni+elämän+tarkoituksen,se+on+se,että+pääsisin+tutustumaan+siihen+tiettyyn+mieheen+ja+sitten+se,että+saan+olla+Aven+kanssa+ja+ehkä+muidenkin+kanssa+jos+tutustun.++Monethan+ihmiset+miettivät+sitä+elämänsä+tarkoitusta.++Filosofian+eniten+pohdituin+kysymys.++Yritän+elää+hyvää+elämää.+Mikä+nyt+kenenkin+mielestä+on+sitä+hyvää+elämää.+Vapaushan+on+sitä,että+saamme+itse+valita+seuramme+ja+elämäntyylimme+kunhan+emme+vaan+vahingoita+toisia.+Osastollakin+monet+hoitajat+ja+lääkäri+ja+sosiaalityöntekijä+tietävät+nämä+minun+mieskuvioni.++Olen+varovainen+kuten+pitääkin.++Toisaalta,jos+olisi+liian+varovainen,mitään+ei+enää+pystyisi+tekemään.++Saa+nähdä+minne+tämä+elämä+vie.+En+tiedä+tulevaisuuttani,mutta+yritän+elää+hyvää+elämää.
  3. Hei!+Minulle+etsitään+nyt+Oulun+keskustasta+kämppää.+Kaikista+turvallisinta+ja+parasta+on+jos+oma+asunto+on+keskustassa.++Harkitsen+sitä+pyydänkö+asunnolleni+sitä+miestä+tai+ketään+muutakaan.+Pitää+harkita+ketä+pyytää+ja+ketä+ei.+Olen+välillä+nähnyt+sitä+miestä+kaupungissa,mutta+viime+kerralla+kun+olin+kaksi+yötä+kaupungissa,en+nähnyt+häntä+ollenkaan.++Ei+minun+onneksi+ihan+yksin+tarvinut+olla+koko+öitä,koska+juttelin+yhden+toisen+kadulla+asuvan+miehen+kanssa.++Olemme+nyt+kaverustuneet.++Olin+suurimman+osan+öistä+Valkeassa+kuten+yleensä.+++Tämä+kadulla+asuva+mies+jonka+kanssa+juttelin+niinä++kahtena+yönä+kun+olin+viimeksi+yöllä+kaupungissa,+on+ihan+hyvä+tyyppi.+++Hyvä,että+minulla+on+nyt+kaupungissa+öisin+joku+kenen+kanssa+jutella,ettei+tarvitse+aina+yksin+olla.+Mukavempaa+kun+on+hyvää+seuraa.++++Valkeassa+on+aika+turvallista+olla+yöt+kun+siellä+on+aina+joku+järjestyksenvalvoja.++Monien+vartijoiden+naamat+ovat+tulleet+minulle+tutuksi+kun+olen+niin+monesti+yöllä+ollut+Valkeassa.+++Sen+kadulla+asuvan+miehen+kanssa+juttelin+molempina+öinä+ja+toisena+yönä+juttelin+hänen+kadulla+asuvan+kaverinsa+kanssa+myös++ja+ekana+yönä+yhden+henkilön+kanssa+joka+tuntee+monet+Oulun+katuasukit.++Tämä+henkilö+joka+tuntee+monet+Oulun+kadulla+asuvat+on+sen+kadulla+asuvan+miehen+kaveri+johon+olen+nyt+tutustunut.++Olen+jutellut+tämän+kadun+eläjät+tietävän+tyypin+kanssa+aiemminkin.+Hän+asuu+talvikankaalla+ja+on+välillä+öisin+kaupungissa.++++Eli+sain+juttuseuraa+molempina+öinä!+Se+on+hyvä,että+jotkut+mukavat+tai+ok+tyypit+tulevat+välillä+puhumaan+minulle+koska+kaipaan+seuraa.++Tämä+kadulla+asuva+mies+joka+on+nyt+jonkinlainen+kaverini(Jami+vai+Jariko+hänen+nimensä+olikaan)sanoi,että+tule+aina+vaan+puhumaan+hänelle,hän+haluaa.+++On+asunut+2-4+vuotta+kadulla...+++On+mahdollista+että+sekin+kadulla+asuva+mies+josta+olen+tosi+kiinnostunut(Eli+se+joka+on+kahdesti+tullut+puhumaan+ja+pyytänyt+rappuun+juttelemaan)tulee+joskus+vielä+puhumaan+minulle.+Ehkä+tulee,ehkä+ei.+++SE+on+tärkeintä,että+minulla+on+edes+joku+kaveri+siellä+kadulla.++++Nyt+on+se+Jari....
  4. Hei!+Olen+Tahkokankaan+palvelukeskuksen+osastolla+hoidossa+eli+Hiirosessa.+++En+ole+normaali+enkä+ole+koskaan+ollutkaan.++Mutta+normaalius+on+vaikeasti+määriteltävä+asia+eikä+yhtä+oikeaa+määritelmää+ole.++Monenlaisia+ihmisiä+mahtuu+kaupungin+yöhön,mutta+olen+ehkä+poikkeus+tapaus+kuitenkin.+EHKÄ.+++Jokaisella+joka+haluaa+on+vapaus+olla+yöllä+kaupungissa.++Omalla+vastuulla.+++Meillä+kaikilla+on+omat+tarpeet+ja+minulle+tuo+kaupungin+yössä+oleminen+on+tarve.++Näistäkin+asioista+voi+ja+saa+olla+niin+montaa+erimieltä,mutta+nämä+ovat+MINUN+mielipiteitäni.+Olen+tosi+vapaamielinen.++Juttelin+tänään+yhden+Jehovan+todistaja+ystäväni+kanssa+ja+hän+oli+sitä+mieltä,että+minun+ei+kannata+missään+nimessä+pyytää+sitä+kadulla+asuvaa+miestä+asunnolleni+ennen+kuin+joku+tuttavani+tai+sukulaiseni+on+tavannut+sen+miehen+ja+tehnyt+oman+arvionsa.+Viisaita+neuvoja.++Yritän+muistaa.++Olen+psyykkisesti+osittain+hyvin+epävakaa.++Se+mies+muuten+ehkä+käyttää+huumeita+koska+kun+tänään+näimme+hänet+todistaja+ystäväni+kanssa,tämä+todistaja+sanoi,että+mies+näytti+olevan+huumeissa.++Ainakin+humalassa+hän+oli.++Monelle+naiselle+kadulla+asuva+ja+huumeita+käyttävä+mies+on+heti+stop,mutta+ei+minulle+kun+olen+erilainen+ihminen.++Makuja+on+monia.+Jokin+tässä+miehessä+vetää+puoleensa.+Minä+en+näe+tulevaisuutta:Tällä+miehellä+on+joko+paikka+minun+tulevaisuudessani+tai+sitten+ei.++MUTTA+PITÄÄ+OLLA+VAROVAINEN+kun+on+kyse+tuntemattomasta+ihmisestä+ja+varsinkin+jos+käyttää+huumeita.++Olen+varautunut.++Siksi+en+lähtenyt+hänen+mukaansa+sinne+rappuun.+++Mutta+kannattaa+harkita+tarkkaan+pyytääkö+omalle+asunnolleenkaan.
  5. Hei!++Haluan+tutustua+mieheen+ja+sitten+päättää+luotanko+vai+en.+Olen+palavasti+kiinnostunut.++Minusta+hän+on+vaikuttanut+vilpittömältä...+++Mutta+ajan+kanssa+selviää+millainen+on...+Pistän+varoitukset+korvan+taakse.++Mistä+tiedät,ettei+oleile+rappukäytävässä+välillä?++++Mistä+tiedät,että+ei+ole+luotettava?++Mistä+tiedät,että+haluaa+hyötyä?+Minusta+hän+vaikutti+erilaiselta...+Luotan+jonkun+verran+arviointi+kykyyni...+++++++Otan+varoitukset+vakavasti,mutta+tarkoitan+vain+että+haluan+ITSE+varmistua+siitä+millainen+henkilö+on.+Minun+pitää+itse+tutustua+ja+kokea+onko+luotettava+ja+onko+hyvä+tyyppi.+++En+voi+jättää+tutustumatta+tyyppiin,+josta+vaikutelman+perusteella+pidän,+pelkästään+siksi,että+muut+sanovat+millainen+hän+on,+kun+en+tunne+ihmistä....++Onhan+nimittäin+mahdollista,että+ihmiset+erehtyvät+jostakin+toisesta.++++Olen+varovainen+ja+tutustun.++Varaudun+pettymään+tämän+ketjun+juttujen+perusteella.+En+tiedä+onko+kyse+samasta+henkilöstä,mutta+kaksi+kertaa+tämän+miehen+kanssa+jutelleena+arvioin+hänet+hyvän+tahtoiseksi.+VOIN+EREHTYÄ,mutta+lopullisen+varmuuden+tämän+miehen+tarkoitusperistä+saan+TUTUSTUMALLA.+++Ehkä+hän+on+kadulla+esim+avio+tai+avoeron+takia?++Tai+muusta+syystä.+Hän+on+ymmärtääkseni+vapaaehtoisesti+kadulla.+Ja+Anteeksi,en+halua+loukata+varoittelijaa!+En+vain+luota+KOSKAAN+pelkkiin+kuulopuheisiin.++Kyllä+minun+itse+pitää+varmistua.+Mutta+JOS+on+totta,että+tämä+mies+haluaa+vain+hyötyä+jotenkin+eikä+välitä+minusta+tippaakaan+niin+se+selviää+aika+nopeaa.Kohta+olen+taas+yöllä+kaupungissa...+KIITOS+varoituksista,nyt+olen+entistä+varovaisempi.++Mielummin+liian+varovainen+kuin+liian+huoleton.++++Tämä+mies+vaikuttaa+olevan+makuuni...+Jokin+hänessä+kiehtoo...+Aika+näyttää...+++++Mutta+olen+99,9+%+varma,että+mies+oli+vilpitön+tullessaan+toisella+kerralla+puhumaan+ja+tarjotessaan+seuraansa+jottei+minun+tarvitsisi+olla+yksin.+Näin+sen+hänestä.
  6. Hei!+Tämä+mies+on+tullut+kahdesti+puhumaan+ja+on+kahdesti+pyytänyt+kanssaan+sinne+jonnekin+rappukäytävään+juttelemaan.++Sinne+pääsee+vaan+nykäisemällä+sisään.++Toisella+kerralla+kun+hän+tuli+puhumaan+ja+pyysi+mukaansa+rappukäytävään+puhumaan+hänellä+oli+kaveri+mukana.+++Hän+ei+tekeydy+uskovaisena,mutta+olen+jutellut+kaksi+kertaa+MYÖS+ERÄÄN+TOISEN+asunnottoman+miehen+kanssa+joka+on+uskovainen,mutta+hänestä+en+ole+kiinnostunut.+Tällä+asunnottomalla+miehellä+josta+olen+kiinnostunut+on+ruskea+takki+ja+ainakin+viimeksi+vielä+parta+kun+näin+hänet...++++++Hän+on+siis+kahdesti+tullut+puhumaan+ja+houkutellut+juttelemaan+rappuun+kanssaan.++Olen+kiinnostunut+ja+toivon,että+lähestyy+vielä+minua,että+pääsen+tutustumaan.++Sitten+tietää+tuleeko+sitä+kaveruus+vai+rakkaus+vai+ei+mitään.+++Silloin+ekalla+kerralla+kun+hän+tuli+puhumaan+hän+aloitti+näin"+No,mitä+sää+vielä+täällä+teet"?+Kyllähän+se+ihmetystä+herättää+kun+nuori+nainen+on+pitkään+yöllä+yksin+kaupungissa.+Toisella+kerralla+hän+aloitti"Mitä+sää+taas+täällä+teet"?+++++Itse+olen+nainen+24vuotta.+Miehen+iäksi+arvioin+30-50+vuotta.++Hän+on+sanonut+että+hänellä+on+kolme+lasta+elossa+ja+kolme+kuollut.++En+ole+päässyt+vielä+kunnolla+tutustumaan+olen+vaan+vähän+jutellut.+++Hän+laulelee+lauluja+kavereilleen.+++Olen+kuullut+laulavan+härskejäkin+lauluja.++En+tiedä+näkyykö+erilaisuuteni+ulospäin,muutenkuin+se+että+on+outoa+kun+nuori+nainen+on+öitä+yksin+kaupungissa+tekemättä+mitään...++++Minulla+on+pakkomielle+tästä+miehestä:Haluan+päästä+tutustumaan.+++Olen+kuitenkin+varovainen.++En+ole+uskaltanut+lähteä+hänen+kanssaan+rappuun+enkä+tiedä+uskallanko+vieläkään+jos+hän+tulee+vielä+puhumaan,mutta+voin+jutella+kanssaan+valkeassa+tai+kadulla...+++++Silloin+toisella+kerralla+kun+hän+tuli+puhumaan+ja+pyysi+sinne+rappuun+ja+kieltäydyin+hän+kysyi"MIksi"?+Kysyin+"Miksi+tulisin"+Hän+sanoi""No,ettei+sun+aivan+yksin+tarvitsisi+olla+täällä"+++Saattoi+hän+vilpittömästi+haluta+tarjota+seuraa+kun+olin+yksin...+Ehkä....+++Minusta+hän+vaikuttaa+mukavalta.+En+tiedä+onko+kyse+samasta+henkilöstä+jonka++joku+tämän+ketjun+kirjoittajista+tiesi...+++Mutta+en+saa+selville+tuleeko+meistä+mitään+ennen+kuin+pääsen+tutustumaan.+En+ole+koskaan+vielä+seurustellut.+++Mitä+tulee+turvallisuuteen+yöllisessä+Oulun+keskustassa,+viikonloppuöinä+on+ehkä+turvallisempaa+kun+on+paljon+väkeä,arkiöinä+EHKÄ+vaarallisempaa.+++++Yleensä+olen+Valkeassa+jossa+on+vartija,välillä+kuljeksin+kaduilla.+Olen+ihme+hiippari...Olen+muuten+kuullut,että+Oulussa+on+yöllä+turvalisempaa+kuin+monissa+muissa+kaupungeissa:Pitääkö+paikkansa?++++Pian+menen+taas+yöllä+kaupunkiin+ja+suurin+syy+on+mies+josta+olen+kiinnostunut+ja+josta+on+tullut+pakkomielle.