Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
Vapaa kuvaus
Aloituksia
323
Kommenttia
14591
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Et+ole+sattunut+kuulemaan,+että+terveydenhuollon+AMMATTILAISET+eivät+jaa+ihastustasi+eheytysprosesseihin+sen+enemmän+kuin+alan+tutkimuksetkaan?
31.08.2019 09:46
On+myös+aika+typerää+väittää,+että+Suomi+olisi+jokin+paratiisi+ilman+maahanmuuttajia.
30.08.2019 21:13
Epäilenpä,+että+Sinä+tunnet+enintään+joukon+joko+uskovaisia+tai+muuuten+samoilla+linjoilla+kanssasi+olevia+opettajia,+jotka+toki+sitten+edustavat+vain+pientä+osaa+tämän+maan+opettajakunnasta.+Muistanet+sen?+Uskoisinpa+olevani+kuitenkin+tyypillisten+oman+ammattikuntani+edustajien+kanssa+tekemisissä+PALJON+Sinua+enemmän+niin+työni+kautta+kuin+muutenkin.+
Suomen+historiasta+löytyy+omat+outoutensa+ja+typeryytensä.+Viisaasti+et+taaskaan+ottanut+mitään+kantaa+juttuni+ytimeen,+vaan+vetäisit+vain+uuden+linkin+vuosikymmenten+takaisista+tapahtumista.+
En+ole+mikään+suuri+Vihreän+Liikkeen+tai+muidenkaan+puolueiden+ystävä,+mutta+voit+kyllä+ihan+itse+tutkia+sitä,+onko+monikin+ihminen+siirtynyt+Vihreiden+kannattajuudesta+iän+myötä+muihin+liikkeisiin.+Epäilemättä+Sinusta+on+hieno+esimerkki+ihmisen+viisastumisesta+vaikkapa+se+tie,+jonka+"Nalle"+Wahlroos+koki.
30.08.2019 21:12
Älä+Arto+viitsi+lässyttää+joutavia.+Patmoksen+blogi+on+vain+yksi+osa+toimintaa,+mutta+se+on+samalla+näkyvä+osa+siitä.+Se+on+Patmoksen+"ääni"+siinä+samalla+kuin+vaikkapa+ne+samat+jutut,+mitä+sen+radiokanavallakin+syötetään.+Ihan+jokainen+näkee+kyllä+Ahvionkin+poliittiset+tavoitteet.+On+mieletöntä,+että+viitsit+kierrellä+ja+kaarrella.+Samaa+munattomuutta+aina+vain!
30.08.2019 21:06
Kerro+minulle+mitkä+ajatukseni+ovat+vääriä+äläkä+inise+joutavia.
30.08.2019 21:03
Eli+Sinä+olet+siis+niitä+tutkijoita+pätevämpi?
30.08.2019 21:02
Onko+noita+ääniä+tutkittu+ikinä+siltä+kannalta,+että+myös+ihmisen+oma+psyyke+voi+olla+taustalla?+Epäilen.
30.08.2019 20:57
Jotenkin+niin+tuttua+on+tuo+Sinun+lauseiden+rakentelusi.+Kovasti+yrität,+mutta+nuo+jutut+on+tullut+kuultua+ennenkin.+
"Kokemukseni+on+erilainen+tuosta+asiasta."
MIKÄ+kokemuksesi?+Sinä+ilmeisesti+olet+uskovainen.+Jos+kiistäisit+Raamatun+yli-inhimillisen+luonteen,+olisit+ongelmissa+uskosi+kanssa.+Sinun+on+siis+tavallaan+pakko+pitäytyä+ideassa+siitä,+että+Jumala+on+Raamattuun+RAJUSTI+vaikuttanut+eri+vaiheissa.+
Maailmaa+on+vaikea+kuvitella+ilman+kristinuskoa.+Oikeastaan+on+niin,+että+juutalaisuus+taustaideoineen+on+se,+mistä+niin+Islam+kuin+kristinuskokin+kumpuavat.+Juutalaisuus+taas+kehittyi+tietyistä+ideoista+niillä+alueilla+Välimeren+ympäristössä.+Paikoin+Raamattuunkin+on+lipsahtanut+vihjeitä+esim.+monijumalkuudesta+"Jumalan+poikineen"+jne.+Kaikkien+pikku+virheiden+edessä+uskovaiset+useimmiten+vaikenevat.+
Maailmaa+on+vaikea+kuvitella+ilman+kristinuskoa+siksi,+että+jo+alusta+lähtien+katolinen+kirkko+ja+maallinen+valta+nivoutuivat+yhteen.+Jos+tietyt+hallitsijat+eivät+olisi+omaksuneet+kristinuskoa+ja+lähteneet+sitä+levittämään,+tie+olisi+ollut+kivinen.+Kristinuskon+oppi+oli+otollinen+huonoissa+olosuhteissa+eläville.+Keskiaika+ei+ollut+mitään+maanpäällistä+Paratiisia:+kulkutaudit+tappoivat+talossa+ja+pihalla.+Eurooppa+oli+vuosisatoja+Rooman+tuhon+jälkeen+sekaisin.+Halliutsijat+heikkoja+pitkään.+Paavi+käytti+valtaansa+surutta+-+tai+pikemminkin+PAAVIT+käyttivät.+
Lutherista+on+periaatteessa+turha+puhua+mitään+siksi,+että+protestanttiset+kirkot+eivät+olisi+syntyneet+ilman+katolista+kirkkoa.+Uskonpuhdistus+on+vain+esimerkki+siitä,+miten+riitaisia+kristityt+olivat+alusta+lähtien.+Maanmainio+ystäväni+usko.vainen+kinasteli+joskus+ja+antoi+ymmärtää,+että+jo+ennen+Uskonpuhdistusta+ja+periaatteessa+aina+on+ollut+olemassa+mystinen+"Oikeiden+Uskovien"+joukko".+Sitä+Rakas+Ystäväni+ei+halunnut+kertoa,+ketä+tuohon+joukkoon+lopulta+kuului.+Täyttä+höpötystähän+moinen+idea+on.+Ennen+Uskonpuhdistusta+ja+Lutherin+ideoita+ei+ollut+olemassakaan+mitään+protestanttisia+liiikkeitä.+Se,+että+katolisen+kirkon+mielettömimpiä+ideoita+vastustettiin,+oli+väistämätöntä.+
Räsänen+ja+hänen+juttunsa+ovat+vain+esimerkki+siitä,+miten+uskovat+juuri+LAAJEMMIN+AJATELLEN+toimivat!+Sitä+olen+yrittänyt+selittää.+Kun+Räsänen+ja+muut+fundamentalistit+nimittelevät,+julistavat+ja+syyttävät,+se+saattaa+vaikuttaa+jo+loukkaavalta.+Minua+heterona+ei+niin+kiinnosta+seksuaalisten+vähemmistöjen+maailma,+mutta+kyllä+osansa+syntiseksi+määrittelystä+on+aina+sanut+itse+kukin.+Räsäseltäkin+unohtuu+lopulta+se+tuiki+tärkeä+lause:+"Minä+uskon+näin!"+Sen+sijaan+huuto+alkaa+näin:+"Jumala+sanoo+näin!"
Minä+en+näe+mitään+tarvetta+"synnintunnolle".+Se+on+itse+asiasa+aika+outo+ajatusrakennelma.+Väärät+teot+hyvitetään+-+tavalla+tai+toisella.+Idea+ihmisen+lähtökohtaisesta+syntisyydestä+on+typerä.+Olemme+inhimillisiä.
30.08.2019 20:56
Minun+kohdallani+Raamatun+uskottavuuteen+liittyvät+ongelmat+ehkä+vain+ovat+ylitsepääsemättömiä.+Olen+joskus+koettanut+selittääkin+näkemyksiäni+joillekin+täälläkin.+Minua+myös+jotenkin+kummastuttaa+se,+kun+uskovaiset+täysin+tietoisesti+-+minun+näkökulmastani+-+jättävät+piittaamatta+esimerkiksi+niistä+seikoista,+jotka+liittyvät+Raamatussa+esiintyviin+muilta+lainattuihin+ideoihin.+
Olen+muistaakseni+joskus+itsekin+tänne+nostanut+esiin+tekstin,+jossa+analysoitiin+kaikkia+niitä+asioita,+jotka+ovat+Raamatun+syntyaikoina+eri+uskonnoissa+esiintyneet+noilla+alueilla.+Ainakin+ne+tiedot+olivat+minusta+varsin+aukottomia.+Samoin,+minua+ihmetyttää+myöskin+esimerkiksi+se,+kun+Luomiskertomus+määritellään+uskovaisten+piireissä+"aidoksi+ja+alkuperäiseksi",+vaikka+tarina+on+SELVÄSTI+aikaisemmilta+kulttuureilta+lainattu.+Toki+erilaisia+selityksiä+tällekin+sitten+löytyy.+Jeesus-myytti+pelastajineen+-+muilta+lainattu.+
Jos+kaikki+selittely+riisutaan+pois,+jäljelle+lopulta+kai+sitten+uskovaisilla+jää+"pelkkä"+usko.+Uskotaan+siis+asioihin,+näyttipä+todellisuus+miltä+tahansa.+Minua+se+on+aina+kummastuttanut.+Kai+minusta+ei+siksi+uskovaista+millään+tule.+
Torre+on+Raamatun+suhteen+sikäli+oikeassa,+että+Raamattu+kuitenkin+ON+täysin+tietoisten+valintojen+tulos.+Valinnat+tekivät+ihmiset.+Koko+Raamatun+uskottavuus+perustuu+siis+oikeasti+oletukselle+ja+väitteelle+siitä,+että+"Pyhä+Henki"+on+ohjannut+milloin+ketäkin.+Sekin+on+taas+asia,+jota+minä+en+niele+-+en+sitten+millään.
30.08.2019 20:40
Oletko+avaaja+TAAS+sekaisin?+Nuori+tyttö.+Piti+ihan+googlettaa,+kun+en+koko+tyttöä+edes+tiennyt.+Hyvähän+se+on,+että+nuoret+ottavat+kantaa.
30.08.2019 16:25
Tunnut+ajattelevan+monista+asioista+pitkälti+samoin+kuin+minä.+
Minäkin+näkisin,+että+tässä+jupakassa+on+lopulta+kysymys+ennen+kaikkea+siitä,+miten+paljon+uskonsa+nimissä+saa+toisia+syyllistää,+herjata+ja+nimitellä.+Syytä+on+muistaa+myös+se,+että+Räsänen+on+kansanedustaja.+Jokin+järki+varsinkin+heidän+jutuissaan+on+oltava.+
Minä+itse+toivoisin+paljon+syvällisempää+pohdintaa+siitä,+mitä+kaikkea+uskon+nimissä+saa+tehdä.+Uskonvapaus+itsessään+on+kaunis+idea,+mutta+mahdollistaa+myös+pahoja+asioita.
30.08.2019 16:22
Minusta+on+kyllä+varsin+idioottimaista+kehoittaa+suomalaisia+olemaan+lisääntymättä.+Ilmeisesti+osa+kuvittelee,+että+järjestelmä+toimii+väestön+ikääntyessä+ja+nuorten+vähentyessä.+Ihmisiä+pikemminkin+pitäisi+kannustaa+lapsia+tekemään.+
Fakta+kuitenkin+on+se,+että+työnantajataho+ei+oikein+tunnu+ymmärtävän+myöskään+asiaa.+Ihmiset+ovat+työpaikoilla+kovilla.+Elämä+ilman+lapsia+on+valtavan+helppoa.+Huomaan+sen+itsekin+taas+nyt,+kun+jälkikasvu+on+muuttanut+kotoa+pois.
30.08.2019 16:02
Niinkö?
Kun+katsot+eduskuntavaalien+tulosta,+näyttääkö+edelleenkin+siltä?+Onko+eduskunnassa+paljonkin+kiihkeitä+abortin+vastustajia?
30.08.2019 15:59
Totuus+kuulehan+on+se,+että+mummomuori+on+keskustelijana+ihan+eri+sarjaa+kuin+vaikkapa+Sinä.+Mikään+ei+todista,+ettäSinä+olisit+uskonnollisine+näkemyksinesi+sen+oikeammassa+kuin+mummomuorikaan.+Teitä+erottaa+kyky+perustella+asioita:+Sinulla+sitä+ei+näytä+olevan.+
Minua+ärsyttää+se+puhdas+paskanjauhanta,+joka+kohdistuu+mummomuoriin.+Oikeastaan+on+aika+törkeää,+miten+te+toimitte.+Sinullakin+olisi+mahdollisuus+koettaa+oikeasti+KESKUSTELLA,+mutta+et+siihen+pysty.+Edellisessä'+tekstissäsikään+et+oikeastaan+sano+yhtään+mitään.
30.08.2019 15:56
Ensin+opiskelusta:
Mikä+siinä+sitten+on,+että+oikeistolaiset+eivät+mene+opiskelemaan+journalistiikkaa?+Eivätkö+kyvyt+riitä?+Pääsykokeissa+kuitenkaan+ei+kysytä+poliittista+vakaumusta.+Varsinkin+uudessa+järjestelmässä+opiskelupaikat+jaetaan+pitkälti+ylioppilaskirjoitusten+perusteella+ja+jo+jonkin+vuoden+kirjoitusten+merkitys+on+kasvanut.+Oletko+Arto+perehtynyt+aiheeseen?
Voisikohan+Arto+olla+ninkin,+että+nuorisosta+se+kyvykkäin+osa+ei+ole+ihan+hirveän+innostunut+Persujen+maailmankuvasta?+Minä+tunnen+oman+jälkikasvuni+kautta+kohtuullisen+joukon+sitä+yliopistonuorisoa+ja+ei+siellä+hillitöntä+Persujen+ihailua+löydy?+Mahdatko+käsittää+syytä+siihen,+Arto?+Nuorison+maailmankuva+ehkä+on+erilainen+kuin+Peräseinäjoella+asuvan+peräkammarin+pojan,+jolle+eri+värinen+iho+on+kauhistus?
Ahviosta:
Ahvio+on+kenties+se+näkyvin+osa+Patmoksesta+yhdessä+Mellerin+kanssa.+Blogien+kirjoittajista+osa+on+lähinnä+vierailevia+kirjoittajia.+Heidän+roolinsa+on+täyttää+blogia+Isojen+Poikien+johtaessa+menoa.+
Mistä+muuten+tiedät,+että+minä+EN+edusta+tyypillistä+suomalaista+opettajaa?+Kuviteletko+koulutusta+ja+älykkyyttä+arvostavien+opettajien+olevan+hyvinkin+usein+Huhtasaaren+linjoilla?+Oletatko+kreationismin+kukoistavan+opettajanhuonessa?+Oletatko+Perussuomalaisten+olevan+hyvinkin+suosittuja+akateemisten+keskuudessa?
30.08.2019 15:53
Minusta+homma+on+hyvin+yksinkertainen:+ei+ole+olemassa+mitään+sellaista,+mikä+viittaisi+Raamatun+jonkinlaiseen+yliluonnolliseen+alkuperään.+Näkyvissä+on+vain+ja+ainoastaan+inhimillisen+mielen+tuotosta.+
Uskonnon+ja+sen+merkityksen+suhteen+Sinun+täytyy+tarkastella+asioita+laajemmin.+Useimmiten+juuri+siihen+uskovilla+ei+ole+halua.+Kun+siis+katsot+esim.+kristinuskon+vaiheita+alusta+lähtien,+huomaat+katolisen+kirkon+ja+sen+uskon+määritelleen+ihmisten+elämää+lähes+kaikilla+osa-alueilla.+Paavi+oli+jonkin+aikaa+kuninkaita+mahtavampi.+
Renessanssiajasta+lähtien+uskon+merkitys+on+pikku+hiljaa+vähentynyt.+Esimerkiksi+lainsäädäntömme+taustalla+ovat+monet+kristinuskosta+lähtöisin+olevat+ideat,+mutta+maailman+muuttuessa+toki+lainsäädäntökin+on+joutunut+maallistumaan.+Vaihtoehtoa+ei+oikeastaan+ole+ollut.+Jos+uskonnoliset+johtajat+olisivat+länsimaissa+saaneet+valtaa+islamilaisten+maiden+tyyliin,+eläisimme+teokratiassa.+Niin+elimme+keskiajalla.+
Kun+siis+esimerkiksi+täällä+keskustellaan+runsaasti+seksuaalisten+vähemmistöjen+asemasta,+kyseessä+on+monien+uskovien+mielestä+lähes+"viimeinen+taisto".+Uskovat+itsekin+ovat+maallistuneet+monin+tavoin.+Avioero,+avoliitot,+suhtautuminen+popularikultuuriin+ja+taiteeseen,+naisen+asema...+Esimerkkejä+riittää.+Viime+kädessä+uskovaiset+lopulta+kuitenkin+vaativat+muita+elämään+samoin+kuin+he+itse+elävät.+Täälläkin+"liberaalikristityt"+saavat+kovasti+kuraa+niskaansa+ja+paljolti+aiheetta+ja+todella+törkeästi.+Esimerkkinä+mummomuori.+
Jankutus+sananvapaudesta+on+samaa+ilmiötä+sekin:+uskon+nimissä+pitäisi+saada+lähes+mitä+vain+sanoa.+Miksi+ihmeessä+jonkun+pitäisi+vain+naureskella,+kun+Räsänen+julistaa+"syntiä+ja+häpeää"?+Mikä+ihmeen+velvollisuus+muilla+on+kuunnella+uskovaisen+syytöksiä?
30.08.2019 15:44
Raamattu+ei+"puhu"+yhtään+mitään.+Ihmiset+puhvat+ja+selittävät+sen+mukaan,+miten+kukin+Raamatun+monitahoiset+tekstit+ymmärtävät.
30.08.2019 15:33
Minu+nähdäkseni+uskovaiset+itsekään+eivät+oikein+tunnu+haluavan+pohtia+sitä,+MIHIN+tarkalleen+ottaen+uskovat.+Tämä+näkyy+hyvin+selvästi,+kun+jotakin+vähänkin+vaikeampaa+asiaa+kysyy.+Vastauksena+on+useimmiten+kiukuttelu.
30.08.2019 15:32
Minun+silmissäni+logiikka+on+selvä:+kun+ihmiset+ovat+kokeneet+hyvinkin+kovia,+kaikki+sen+oman+yhteisön+ulkopuolinen+elämä+näyttää+riskaabelilta+ja+täynnä+syntejä+olevalta.+Kiusaukset+ovat+suuria.+Se+oma+yhteisö+tuo+vakauden+ja+turvan+ja+valvonnan.
30.08.2019 15:30
Kuten+huomasit,+omantunnonvapaus+ei+toteutunut.+Jos+Sinun+logiikkaasi+käyttäisi,++voisi+sanoa+sen+kannatuksen+jääneen+pieneksi.++Asiantuntijat+eivät+ihastuneet,+kuten+huomasit.
30.08.2019 15:26
128 / 730