No+olisiko+se+perimää+vai+ei.+Toki+ehkä+sillä+tavalla,+että+itse+sitten+retkahdin+nuorena+tupakanpoltoon++ja+jouduin+siitä+opettelemaan+pois+nyt+jo+siis+takana+savutonta+elämää+aika+kauan,+onhan+sekin+addiktio.+Se+mitä+itse+ajattelen+alkoholista+ja+en+suinkaan+mikään+ehdoton+ole,+joskus+saatan+ottaa+mutta+vain+toisinaan.+Tavallaan+ehkä+sekin,+että+ajatellaan+ikäänkuin+alkoholismi+olisi+kuin+"piirre"+jonka+voi+siirtää+ja+se+++antaa+hyvän+syyn+sitten+tolkuttomasti+juoda.+Se+on+siis+ikäänkuin+tekosyy+"kun+ei+parempiakaan+palikoita+saannut"+.+Itse+en+tunne+yhtäkään+alkoholistin+lasta+josta+olisi+tullut+alkoholisti.+Tiedän+parikin+ihan+absolutistia+jotka+eivät+ota+mutta+kymmenkunta+sellaista,+jotka+voivat+ottaa+toisinaan+ja+silti+heistä+ei+ole+tullut+alkoholisteja.++Tavallaan+pidän+sitä+vähän+samanlaisena,+että+kun+meidän+suvussa+on+aina+ollut+reheviä+niin+siksi+minullakin+30+kiloa+ylipainoa.+Eli+selittelyjä+,+jokainen+ihminen+päättää+omasta+elämästään,+toki+paljon+merkkaa+lähtökohdatkin+mutta+ei+niin+paljoa,+että+ne+määrittelisi+ihmisen+lopullisesti.Henkilökohtainen+vastuu+on+siis+se+avain.
Miksi+muuten+sen+pitäisi+jotenki+poiketa+tuosta+?+Olisiko+siis+ihmisenpaikka+ylinnä,+vaikka+todellisuudessa+lienemme+fyysisten+ominaisuutemme+mukaan+yksi+heikoimmista+lajeista.+Ainoa+mikä+meidät+on++pelastanut+ruokaketjun+yläpäähän+on+älymme.+Ja+pakko+sanoa+myös+se,+että+kaltasesi+haluaa+aina+jotenkin+ajatella,+että+"poks"+ja+ihmiset+olivat+tässä,+mutta+ei+se+noin+mene.+Sekin+mitä+sinä+ehkä+olet+nähnyt+elämässäsi+kuinka+ihmiset+keksivät+konsteja+mennä+avaruuteen,+maksimoida+tuotantoja,+keksivät+uusia+koneita+tai+vaikkapa+internentin++niin+kyse+on+pohjiltaan+evoluutiosta+(älyn+evoluutiosta).+Seuraava+syntyvä+sukupolvi+onkin+taas+hiukan+jalostuneenpi+aivoiltaan,+eli+omaksuu+nuo+huomattavasti+nopeammin+kuin+"konekirjoittajat"+yläasteella.+Tosin+muistan+jonkun+tieteellisen+artikkelin+takavuosilta,+joissa+todettiin,+että+ihminen+olisi+ikäänkuin+taas+"typertymään+päin"+mutta+yhtä+kaikki+tuossakin+on+kyse+evoluutiosta+ja+aina+se+ei+vie+jotakin+lajia+vääjämättömästi+ylemmäksi.+Voi+siis+olla,+että+kolmenkymmenen+sukupolven+jälkeen+olemme+savannilla+tai+jossakin+aavikonlaidalla+väistelemässä+meitä+voimakkaampia+lihansyöjiä.