Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
iltaa ! Eilinen meni "työn merkeissä" ja illalla olin niin väsynyt, etten toennut edes "raporttia" antamaan.)) Yöllä tuli nukuttua 2x4 tuntia, mikä on kyllä minulle ennätyksellistä. Viiteen tuntiin yöuni yleensä minulla jää.
Kuvittelin olevani tänään niin raihnainen ja särkyinen, ettei metsään olisi asiaa, mutta yllättäen kroppa tuntuikin letkeältä aamukankeuden lauettua. Toinen kirjoittaja, marjastaja, kertoi täällä piikkimatosta. Oliskohan siinä ollut taikaa, kun olen sen päällä pieni hetkiä lepäillyt.
Pieniä nämä minun säilömiseni ovat - vaikka SkillaNiin verrattuna, mutta minulle parasta on tuo metsäluonto ja siellä yksin oleminen. Sieniäkin on taas osunut silmään, mutta kun nyt tuli tämä kuiva kausi ne tuntuvat ikäänkuin kutistuvat kokoon. Silti eilen paistoin niitä ison pannullisen ja kuivattunakin on jo kolme purkillista.
Metsässä olo on minulle aika maagista. Metsä puhuu minulle ja minä sille..))
Jos marjastaessa laitan suoritusvaihteen päälle, metsä lakkaa puhumasta, kieltäytyy tarjoamasta antimiaan. Jos pysyn siellä nöyränä, niin johan näen heti edessäni hienon kattauksen..)) Niin tänäänkin. Pieni sadekuuro vain teki sen, että tulin kotiin tavallista aikaisemmin.
Pikkumies aloitti koulun tänään. Odottelen raporttia !..)) Arki alkaa ja syksyn tuntu on jo ilmassa. Silti kaunista ja lämmintä täällä tänään....
10.08.2023 19:31
Kun minä olin se yhden plussan laittaja niin pitää kai vastata huutoonsa, vaikka maissii jo teki runosta niin oivallisen tulkinnan, että melkein pitäytyisin siinä..))
Ymmälleni menin minäkin, mutta jotenkin ajattelin, että tämä runo olisi eräänlainen profetia, jatkoa edelliselle, jossa Luoja oli saanut meistä tarpeekseen.
Tulkitsin niin, että (liian) pitkälle viety tekninen kehitys olisi jo tuhonnut meiltä "sielun", tehnyt meistä robotteja, jotka ilman korkeampaa ymmärrystä tahtottomasti tuhoavat itsensä.
Ne, joita "tutka" väist,i olisivat niitä, näkijöitä, joilla tuo korkeampi ymmärrys on.
Kyllä heitä maailmassa on, väitetään että tälläkin hetkellä.
Vain heillä olisi mahdollisuus jatkaa, luoda uutta.
Minustakin tässä runossa oli paljon toivoa, oikeastaan enemmän kuin aikaisemmissa.
Ajattelen myös, että vaikka tulevaisuuden uskoa ei ole, minulla ainakaan, toivoa voi silti olla - ainakin silloin tällöin..))
10.08.2023 18:25
Höh ! "Maku" ei maksu...
09.08.2023 20:48
toi edellinen oli siis mun vastaus...
09.08.2023 19:52
Viisasta puhetta, Ano 17.13. Järjen ääntäkin vielä kuulee..))
08.08.2023 17:24
En ole kuullutkaan, että porotkin syövät sieniä. Näin tietämätön sitä on.
Minulla on mainio sienikirja: Matti J Särömaa:" 99 suomalaista sieniherkkua". Sitä selaan ja lueskelen vesi kielellä, mutta harvoin valmistan muuta kuin näitä tavallisia: munakasta, muhennosta, keittoa, lämpimiä juusto/sienileipiä.
08.08.2023 14:56
Niin, Ano 11.56. "Demeter kerää säälipisteitä ja ontuu" kuului otsikko..))
Toinen kirjoittaja pisti vielä paremmaksi: kehotti pysymään pois ajotieltä, etten olisi siellä autoilijoitten riesana...))
Minähän sain kyllä osakseni enimmäkseen myötämieltä ja kannustusta, joten kyllä sitä täältä löytyy. Monessa ketjussa tälläkin hetkellä toivotetaan jaksamista, lähetetään virtuaalihaleja - eikä epäillä manipulointia...))
08.08.2023 14:36
Muisteletko piippumies Kauko Salmentaustaa, Makriina ?..))
En muista tuota rekvisiittaa, mutta "naama" jäi mieleen...
08.08.2023 14:26
Minä en ole löytänyt mustarouskua vuosiin. Tosiaan, kolmisenkymmentä (!) vuotta sitten sitä pidettiin hyvänä ruokasienenä. Itsekin poimin ja suolasin sitä.
Kuivasin eilen kuivurilla tuota punikkitattia oikein urakalla, mutta ajattelin, että nyt saa riittää sitä lajia.
Minulla ei oikeastaan ole tutuissa sellaisia, joita sienet kovasti kiinnostavat, syövät kyllä sieniruokia tarjottaessa, mutta metsään eivät lähde. Täälläkin mainitut kantarellit ja suppilovahverot ovat kyllä useimmille tuttuja ja arvostettuja herkkuja.
08.08.2023 13:59
Näin on, Ano 10.50. Ja lisäksi huono valinta ekologisesti. "Mutku" suo siellä, vetelä täällä...
On enää vaikeata löytää sellaista ravintoa, jossa ei olisi moitittavaa.
Emmekä tiedä edes kotimaisesta ravinnontuotannosta millaisissa oloissa se on kasvatettu, mitä suoja- ja torjunta-aineita sen tuottamisessa on käytetty ...
08.08.2023 11:52
Kuten sanottu, Ano 9.55. Googlaamalla löytyy erilaisia vaihtoehtoja tuosta linssi/punajuuri/kookoskeitosta.
Itse valmistan sitä vähän näppituntumalla. Laitan kaikki ainekset, kookosmaitoa lukuunottamatta, pataan samaan aikaan, keitän hetken ja laitan sitten haudutuskattilaan (Aromapesä) muutamaksi tunniksi. Kokoosmaidon lisään vasta kypsennyksen jälkeen. En tiedä voisiko tehdä toisinkin..))
Kyllä aineksista sileätä saa, sauvasekoittimella. Linsseistä tavoittaa ehkä vain miedon maun.
Ja totta tuo, minkä Ano 16.29 kirjoitti, kookos antaa keitolle lempeän maun..))
Onnea kokille ! Varmasti onnistut, kun minäkin olen saanut maukasta keittoa ja siitä on yleisesti tykätty. Viimeksi jouduin kiireessä käyttämään esikeitettyjä punajuuria, myydään muovipakkauksessa Lidlissä, mutta minusta maku oli huonompi kuin "itsekuorituissa", tuoreissa punajuurissa...
08.08.2023 10:34
Noin meilläkin maalla, muutama vuosi sitten, Ano 17.55. Sähköyhtiön mies kaatoi vanhan koivun, joka oli kyllä yllättäen aika terverunkoinen. Paljon siitä hommia jäi meillekin, mutta silloin vielä jaksoi. Enää ei...
07.08.2023 18:02
Ylilyönnit, joita Linkola käsittääkseni käytti tyylikeinona, ei mielestäni tee tyhjäksi vihreän ohjelman sisältöä. Muun muassa Georg Henrik von Wright näki siinä kriisiaikojen ohjelman.
Toisaalta, edes "omat", Linkolan lähipiiri, ei sitä hyväksynyt sellaisenaan - siis silloin kun se ilmestyi 1986.
07.08.2023 17:31
Ex-vihreä viisastui... Miten niin ? Mielestäni Eero Paloheimon on ollut viisas aina.
Häntä ei vain ole ymmärretty eikä kuultu. Lukuisia hänen teoksiaan on saatavilla, ne ovat nyt entistä ajankohtaisempia. Ehkä niiden aika tulee vielä.
Kuten Pentti Linkolankin Vihreän liikkeen ohjelman, joka ilmestyessään haukuttiin suohon.
Tuossa linkitetyssä puheessa kuului järjen ääni. Kannattaisi pohtia niitä sisältöjä ennemmin kuin jahdata "rasistisia" puheita vuosien takaa.
07.08.2023 17:10
Minun "juhlani" tuo kymmenen hengen sunnuntailounas meni sittenkin putkeen, yksi vieras ei tullut ja pöytään mahtuivat kaikki.
Ilma oli leppoisa, lapset kulkivat ulos ja sisään koivun siemenet matkassaan...))
Että niitä riittääkin tänä vuonna.
Minulla näyttää käyvän niin, että jos jotakin rutiinista poikkeavaa on tiedossa, edellinen yö on levoton, eikä unta riitä. Puoli viideltä heräsin ahkeroimaan ja mielessäni mietin, että olen liian vanha tähän, palvelemaan ja viihdyttämään. Minkähän vuoksi pitää aina yrittää enemmän kuin jaksaisi ? Toisaalta yhdessä olemisen ilo yleensä korvaa vaivat
ja kun tapaamisen jälkeen saa jäädä omilleen, osaa arvostaa sitäkin.
Jaan yleensä jäljelle jääneen ruuan nuorille ja hyvin se on kelvannut. Päätin yrittää jatkossa selvitä pienemmällä pakastimella 125 l, kun en enää kerää marjoja yli oman tarpeen. Jos kerään, pistän heti jakeluun.
Täällä odotetaan nyt tuota trombia. Pojat sitoivat eilen trampoliinin puuhun kiinni ja siirsivät keveämpiä puutarhakalusteita turvaan.
En ottanut tuota trombivaroitusta vakavasti - huomenna kai se pahin uhka onkin -
mutta kun menin kirjastoautolle, tuulenpuuska oli heittää mummon kumoon - 64 kiloa ei kai ole paino eikä mikään kun luonto tahtoo näyttää voimansa.
Aamulla puhuttiin telkkarissa puista: miten tärkeitä ne ovat pitämään hellettä aisoissa ja miten kaupungeissa kärsitään, kun puita ei ole riittävästi suojaamaan paahteelta. Onneksi minulla on tontilla puita, ajattelen, että ehkä liikaakin, mutta ehkä ei sittenkään..))
Elokuun aikana tulee kuitenkin "puumies" poistamaan muutaman kuivuneen koivun. Täällä joku linkitti hyvää infoa tuosta kaadosta ja sen hinnasta. Kuvittelin sen paljon isommaksi kuin se lopulta oli: kuusi runkoa klapeiksi saakka, "vain" 1650 euroa...
Ja siitä vielä kotitalousvähennys. Kyllä kelpaa...
Siedettävää hellepäivää ja -iltaa kaikille...
t. demeter1
07.08.2023 16:36
Liekolle onnittelut täältäkin ! Ikä on saavutus, tämäkin ikä...)) (Vappu Taipale)
"Vanhana on kaiken ikäinen" (Tuulaliina Varis).
Näillä mennään. Ja onhan meillä tälläkin palstalla monia, jotka esimerkillään todistavat, että vanhanakin pärjää, vertaisten seurassa hyvinkin...))
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" (Matti Nykänen)
07.08.2023 15:16
Minä kerroin punajuuri/linssi/kookoskeitosta. Googlaamalla löytyy useita versioita. Itse voi kehitellä lisää.
Laitan usein, enkä ole vielä kyllästynyt - eivätkä lapenlapsetkaan..)) Raejuustoa kun nakkaa päälle niin saa lisää proteiinia, linssien lisäksi.
Kiva kun kiinnosti..))
04.08.2023 16:02
Mika Aaltola vai ? (lintsasi varusmiespalvelun). Kuten Pekka Haavisto ja Jussi Halla-aho - ja Volodomyr Zalenskyi, jos oikein tulkitsin hänen elämäkertaansa...
04.08.2023 15:25
Vai niin, Ano 14.57. En ole tiennytkään. Tuohan oli jo hyvä uutinen..))
04.08.2023 15:01
Tuota minäkin ajattelen, Anot 13.59 ja 14.03. Viimeksi Niinistö ja Haavisto olivat mielestäni täysin tasavertaiset ehdokkaat, mutta Haavistolta puuttui Jenni..))
Onko maailma nyt muuttunut niin, että homopuoliso hyväksyttäisiin paremmin ? Pelkään, ettei ole. Haavistoa äänestän silti.
Olen ymmärtänyt niin, että pariskunta keskittyy omaan uraansa, eikä Antonio ole näkyvästi mukana kampanjassa, vaikka lehtihaastettelun ovat yhdessä antaneet.
Oli miten oli, ainakin Haavisto on omalla kaapista tulollaan ja esimerkillään vaikuttanut vahvasti asenteisiin ja sukupuolivähemmistöjen asemaan, ehkä enemmän kuin nämä näyttävät Pridet ja muut ulostulot.
Onnea Pekalle, eikä Mika ole pekkaa pahempi..))
04.08.2023 14:33
11 / 342