Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
7388
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ai jaa ! Mitähän nyt tarkoitat, Ano 15.03. Joutuukohan tässä nyt erityistarkkailuun..))
10.01.2025 15:09
Hyvä kun otit asian puheeksi, Ano 14.17. Juuri eilen viimeksi ajattelin, että minun täytyy alkaa niitä metsästämään kun lukeminen on aina vain siirtynyt.
Kun olin lukupiirissä, siellä käsitellyt kirjat piti lukea ensin ja sitten tietysti nämä Bestsellerit, joita aina helposti sain meidän omasta pienestä kirjastosta ja niissähän laina-aika on vain kaksi viikkoa. Myös tutuilta tulee joskus lukemispyyntöjä..))
Arvostelua en kirjoita. Rahkeeni eivät siihen riitä, mutta kokemukset ja miljöökuvaukset kiinnostavat.
10.01.2025 14:53
Noinhan se arkijärjelläkin ajatellen menee, Paloma, että teksti on kirjailijan omaisuutta ja hänellä on siihen enemmän sanottavaa kuin lukijalla..))
Vähän kärjistin tätä tilannetta mikä täälläkin vallitsee, että ainakin rekattu kirjoittaja on vapaata riistaa, eikä hän juuri pysty omaa asiaansa ajamaan.
Joku kirjoittaja onkin todennut, että ellei sinua/viestiäsi ymmärretä heti, sitä ei ymmärretä selittämälläkään.
Eli Wiion laki toimii: viesti ei mene perille. Jos se menee, se ymmärretään väärin..))
10.01.2025 14:24
Kyllä sinä Paloma kirjailijana tiedät, että lukija on kunkku. Hän viime kädessä päättää millainen kirja on ja hän tulkitsee sitä oman mielensä mukaan, kirjailijalta kysymättä.
Eli me rekatut olemme se kirja eikä meillä juuri ole sanomista siihen miten meitä luetaan..))
10.01.2025 12:57
Hieno kirjoitus, Ano 23.25, kiitos ajatuksistasi. Pohdittavaa riittää...
10.01.2025 11:26
Riidanhaastajia löytyy yhtä lailla rekattujen kuin Anojenkin joukoista, Ano 19.43 ja kuultu on, että kaikilla on oikeus kirjoittaa täällä. Portinvartijoita ei ole. Eikä sitä vastuutakaan aina...))
09.01.2025 20:13
Paljon on sinulla nyt sulateltavaa Makriina, monta harmia samaan aikaan.
Tuntosi ovat kyllä tuttuja minullekin, voimat, mukana olo ja innostus vaihtelevat, kukapa meistä olisi täydessä iskussa kaiken aikaa?
"Niinkuin on päiväs, on myös voimas" luvataan ja " joka aamu on armo uus" luvataan myös.
Lohduttomalta kuulostaa myös läheisesi tilanne eikä yhtään helpota kun tietää, että näin voi tänä päivänä käydä missä vain, kenelle tahansa. Ei kai siinäkään voi muuta kuin tyytyä siihen, että kaikki on lopulta "korkeemmas käress"...
Voimia ja jaksamista !
demeter1
09.01.2025 16:50
Varmasti näin, Ano 10.13. Nuoria kannattaa kuunnella, mutta kun se "ammatti-ihminen" on kuitenkin se, jolla on valta (ja vastuu) koulutoimessa niin katson kyllä hänen sanansa painavammaksi.
Ja kuten tiedetään, demokratiassa on "niin monta mieltä kuin on miestäkin". Kaikkien mielen mukaan ei voi toimia...
demeter1
09.01.2025 16:22
Tuo on kai ihan tutkimuksilla vahvistettu, Ano, 19.02, että nuoret tietävät paljon. Kuitenkin sanotaan, että tieto on aika hajanaista, nippelitietoa, ja sen soveltamisessa erilaisiin tarkoituksiin on puutteita.
Ammattikoululaisten kohdalla tästä muistaakseni puhuttiin, mutta tietämykseni tästä on hataraa ja kun tämä "uuslukutaidottomuus" on sittenkin aika uusi ilmiö niin ajantasaista tutkimustietoa ei välttämättä ole edes saatavilla - ainakaan meille tavikseille.
Itse luotan kyllä ammatti-ihmisiin, opettajiin. joilla on asiasta ensikäden tietoa, ja he ovat kyllä aiheesta huolissaan, eivätkä mielestäni ollenkaan turhaan.
08.01.2025 19:20
Aivan, Eliaana. Dualistinen maailmankuva jähmettää helposti keskustelun juuri tuolle vastakkainasettelun ja inttämisen tasolle tai sitten sen yhden ainoa totuuden julistamiselle.
Kai tuo on jonkinlainen turvallisuuskysymyskin, noiden varmuuksien hakeminen ja niistä kiinni pitäminen.
Avoimuus ja epävarmuus asioiden edessä nähdään yleensä heikkoutena, ainakaan päätöksenteossa sille ei ole sijaa...
Totta, paha voi saada aikaan hyvää ja siinä kohdin me tosiaan voimme vaikuttaa asioihin, valita oman puolemme...
08.01.2025 19:04
MInulle kävi tuon Haidtin kirjan kanssa samoin, Ano 16.21. Ehdin vain selata sitä, mutta nuo mainitsemasi asiat jäivät kyllä talteen. Ehkä yritän lainata kirjan uudelleen.
Minusta tämän ajan hektinen ilmapiiri ei ole omiaan kutsumaan ketään kirjojen pariin. Lukeminen vaatii kuitenkin rauhoittumista ja eri tason keskittymistä kuin netissä surffailu.
Ainakin vielä omat lapsenlapseni, 8-13 v, pystyvät keskustelemaan je heille on määrätty ruutuaika. Odotan mielenkiinnolla tuota tulevaa kännykkäkieltoa kouluihin...
Mielestäni me aikuiset olemme kyllä suunnannäyttäjiä tuon lukuharrastuksenkin kohdalla. Jos kotona luetaan, kyllä se jonkinlaisen mallin ja vaihtoehdon tarjoaa lapsillekin. Ainakin luulisi..))
08.01.2025 18:42
Hyvää pohdintaa edelleen, Eliaana..)) "Yks syntyy meistä riemuun ja toinen murheeseen", runoili Leino ja sitä kai sitten on tuo pohjavire, johon viittasit.
Varmasti siihenkin voi vaikuttaa, mutta yhä kyselen miksi joku kuitenkin valitsee ne huonot kortit ? "Tai olen niitä, joilla on tahto, ei voima" - tulkitsi Leino ja siitä minustakin on kyse, jos/kun ihminen ei aina pysty muuttumaan, korjaamaan esim omaa tuhoavaa käytöstään.
Dostojevski ja monet muutkin taiteilijat ovat varmasti näitä, joilta puuttuu tuo halu elää
niinkuin heille ja heidän läheisilleen olisi hyväksi, siis yleisillä normeilla mitaten.
Kuitenkin he ovat rikastuttaneet ihmiskuntaa enemmän kuin me tavikset, jotka noudatimme hyviä tapoja ja elimme ihmisiksi.
"Suuret sielut ovat meteoritteja. He tuhoavat itsensä valaistakseen maailman"...
Tätä taustaa vasten tuo hyvän ja pahan erottaminen toisistaan muuttuu hankalaksi.
Täällä joku taisi hiljakkoin kirjoittaakin tuosta, että ihmisen käsissä hyvä voi muuttua pahaksi ja päinvastoin...
demeter1
08.01.2025 18:08
Samaa olin sanomassa Neeasalle. Hänestä säteilee aina "hyvää energiaa"..)) ja se on saanut ansaitsemaansa huomiota täälläkin.
Hyvä ohje tietysti tuo peiliin hymyily. Minäkään en ihan heti taida uskoa sen taikavoimaan..))
Mutta jospa harjoitus tekisi mestarin siinäkin? ..))
demeter1
08.01.2025 17:30
Heh, Ano 16.20 onhan tuosta tavasta (siteerata) tullut palautetta, pilkallistakin.
Se on nähty briljeeraamisena, itsekorostuksena, vaikka itse koen, että jos joku toinen
osaa ilmaista jonkin asian paremmin, monipuolisemmin ja yleispätevämmin kuin itse osaisin, niin miksi en voisi siteerata häntä ?
Yleensä, oikeastaan melkein aina, mainitsen kyllä näissä siteerauksissa lähteen, vaikka itse ajattelisin samalla tavalla. Vähän kömpelöltähän sekin tekstissä tuntuu, mutta on silti suositeltu tapa, ainakin virallisemmissa yhteyksissä.
demeter1
29.12.2024 17:44
Kyllähän me vakikirjoittajat olemme täällä ankaran syynin alla kaiken aikaa, Paloma. Yksikin "väärä" sana riittää huomauttelun aiheeksi, viestin kokonaisuutta ei juuri arvioida puhumattakaan viestin hengestä ja sanomasta.
Kirjoittajalta liiallinen oman viestin kontrollointi taas vie kirjoittamisesta iloa, sen on moni todennut ja kun väärinymmärtämisestä on tullut maantapa, mikä näyttää pesiytyneen tännekin, niin kyllä motivaatio kirjoittaa on välillä vähissä. Tämänkin lienee moni todennut - ainakin omassa mielessään, ellei ääneen...
Kyllä rohkaisisin sinua lukemaan "Lehmää", ainakaan kirjan päähenkilö ei ole luotaantyöntävä, jollaisena Bollan päähenkilöä saatettiin pitää. Tässä kirjassa päähenkilö herättää pikemminkin sympatiaa ja muun lohduttomuuden voi laittaa sodan piikkiin - tai sitten vain ihmisluonnon keskeneräisyyden.
Jos ollaan kestetty Kaarna ja Punaorvot niin kyllä tämänkin voi kestää, ajattelen, ja kun kyseessä on kuitenkin kielellisesti ja ilmaisullisesti mestariteos niin olisi sääli jättää se lukematta...
Leppoisaa joulunodotusta sinnekin, kaikesta huolimatta...
demeter1
21.12.2024 22:44
Ei niin, Ano, 20.25, vaan niin, että viime aikoina olen jättänyt riitakejut väliin. Eli vastasin Anolle 16.42. Olehan tarkkana.
Voi sinua rassukkaa. Tuollaisesta "totuudesta" joudut ilosi repimään.
Talontavan mukaisesti pyydän sinua kuitenkin perustelemaan väitteesi.
Ethän sinä tietysti sitä tee, maalittajat eivät sitä koskaan tee, joten toivotan sinulle hyvää joulua. Muistahan pysyä "totuudessa"..))
Tein sinusta ilmoituksen ylläpitoon, vaikka ei sillä mitään merkitystä ole.
demeter1
21.12.2024 21:38
Älähän nyt Kristiina. Eikös meidän ikäisillä ole jo vähän kuin "lupa" asiattomiin juttuihin ?..))
Kova on ollut koettelemus sinullakin, mutta siitäkin sitten toivuit ja jos ovat nikamat kestäneet tähän saakka niin eiköhön kannata luottaa niihin myös jatkossa ?
Ja ennen muuta luottaa ammatti-ihmisiin ?
21.12.2024 18:39
Taidat olla oikeassa, Ano 16.42. Niin olen itsekin viime aikoina tehnyt. Itsesuojeluvaistoa ja tietysti epävarmuutta oman näkemysen oikeutuksesta ...
Siinä mielessä Anot, suorasanaisina, palvelevat hyvin kokonaisuutta, parhaimillaan..))
21.12.2024 18:31
Kiitos Neeasa! Uskon, että Anon 8,31 sanoihin voi moni yhtyä, minä ainakin.
Näin on. Surua emme voi välttää, eikä ole syytäkään. Yhteinen, jaettu suku, voi viedä ihmisiä lähemmäksi toisiaan. Näin on moni kokenut.
18.12.2024 15:09
Mies vai ? Ano 13.58..)) Pitäisikö puhua miehen puolesta, Churshillin suulla:
"Olen aina ollut valmis oppimaan. En vain välitä tulla opetuksi"..))
18.12.2024 14:07
11 / 370