Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
7388
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niinpä, kylmätotuus. Ja vaikka tätä digiopetusta meille yritetään antaa, eivät ne taidot välttämättä vanhan päässä pysyy, etenkään jos/kun niitä ei jatkuvasti käytä.
02.11.2024 10:28
Sama täällä brinkkala, Muistan ekaluokan opettajani kirjoittaneen minun kiiltokuvavihkooni - sehän oli tyttöharrastus, ainakin meilläpäin - värssyn:"Sä lapsen uskos säilytä, se sull on paras ystävä. On maailman aarteet tomu vaan, rinnalla uskon lapsekkaan".
Jos ei muuta kouluopetuksesta jäänyt mieleen niin tämä jäi...
01.11.2024 16:26
Heh, brinkkala - hauskoja - ja älykkäitä kysymyksiä..)) Niitä lapsilta irtoaa enemmän kuin meiltä..))
Minuakin nauratti tuhottomasti kun tuttu kertoi keskustelustaan lasten kanssa. Oli puhe vanhuksista. Joku katsoi, että vanhukset tulisi laittaa johonkin häkkiin, kun he ovat aina "tiellä" joka paikassa: kassajonossa, bussissa, jalkakäytävällä tai missä nyt nopeat, kapeat ja upeat liikkuvatkin.
Asiaa pohdittiin isommallakin joukolla ja eri kanteilta ja kyllä siinä niin taisi käydä, että häkittäjäkin tuli toisiin ajatuksiin..))
Ehkä meidän kuitenkin kannattaa vähän varoa, ettei "häkki heilahda", jos pahasti satumme mokaamaan..))
demeter1
01.11.2024 15:47
Otan osaa, Makriina. Suvun vanhin, eikä se ole jo arvonimi ? Varmasti kunnialla hoidat leiviskäsi silläkin saralla.
Pitkäikäistä sukua taidatte olla ? Toivottavasti pääset serkkuasi saattamaan vai onko matka liian pitkä ?
Yhdeksänkymppinen, Ruotsissa asuva veljeni, on tehnyt sellaisen ratkaisun, että hän viettää kotonaan - "kotialttarillaan" - hiljaisen muisteluhetken vainajalle...
Siihen olen monesti itsekin joutunut tyytymään pitkän matkanteon sijasta...
demeter1
01.11.2024 13:44
Minulla sekä perusterveydenhoito että erikoissairaanhoito ovat toimineet riittävän hyvin, vaikka omakontaktiani perusterveydenhuollossa en ole koskaan tavannut henkilökohtaisesti enkä myöskään kaikkia endokrinologeja erikoissairaanhoidon puolelta. Kaksi heistä on ollut "erikoistuvia".
Kerran olen diagnoosin jälkeen käynyt endokrinologin vastaanotolla silmäoireiden vuoksi ja ja sinne sain ajan helposti.
Meidän kunnan oman viestintäjärjestelmän kautta saan verikokeiden tulokset ja hoitokirjeen, josssa tulkitaan koetulokset ja tehdään hoitosuunnitelma, tällä hetkellä se sisältää vain seurannan.
Omakantaan minulla ei oikeastaan ole ollut asiaa.
Parin muun sotealueen toimivuudesta en ole yhtä vakuuttunut, toinen tuttu sieltä on kotihoidon asiakas, toinen on lievästi muistisairas. Ajattelen heidän kokemastaan, että heidän asuinalueellaan kyse on jonkinlaisesta alkukankeudesta ja kun pulaa on sekä rahasta että resursseista niin täytyy toivoa, että hoitokuvio toimii sisäänajon jälkeen (riittävän) hyvin. Tai sitten ei.
Jo ennen sotea on korostettu sitä, että ellei ikäihmisellä ole lähiomaista, joka tuntee hänen tilanteensa ja on mukana hoitokuviossa, hänen on erittäin vaikeata selvitä tässä uudessa hoitokulttuurissa, jossa "ihminen ei ole tavattavissa" ja jossa ainakin alkeelliset digitaidot ovat välttämättömiä.
31.10.2024 17:31
"se tulee jo suolla, sen näki rastas/ ei meillä pelätä, näin isä vastas/putos haavasta lehti ja lens polun poikki/ Isä-jänis kuin ammuttu viitahan loikki"...
lopun muistan, en alkua..))
31.10.2024 16:48
Mikä pakkomielle Nojatuoli teille on, kun täällä täytyy postailla vaikka aina moitittavaa löydätte ?
Turha puhua poisajosta - korppishan tahtoi ajaa minut pois! - kun teille esitettiin rakentava ehdotus omasta ketjusta eikä se(kään) kelvannut.
Minusta tuo on jo pelkkää vallankäyttöä ja kiusaamista, ettei yhtään voi tulla vastaan.
Tuohon kahden Anon-juttuun tuskin kukaan enää uskoo eikä tästä ole aikaakaan kun korppis julisti että hänen monivuotinen stalkkaajansa olenkin minä ! Hän on sen aina tiennyt..))
Itse nosti hirveän haloon kun Hilla uskalsi esittää epäilyn hänen puskailustaan, mikä minustakin oli ilmiselvää - onhan hän itse myöntänyt puskailleensa jopa miehenä.
Jos ei itse suhtaudu palstaan vakavasti ja pilkkaa niitä, jotka niin tekevät, niin ei oikein kuulosta vakuuttavalta hänen todistelunsa omasta nuhteettomuudestaan.
demeter1
25.10.2024 18:16
Sanos muuta, Makriina, on meillä jo jonkin verran tätä yhteistä taivalta ja vain hyviä kokemuksia minulla on siitä. Olisiko se keskinäinen kunniotus avainsana tässä ?
Tuohan onkin osuvasti sanottu; allekirjoitus on kädenheilautus lukijalle..))
Minusta sitäkin tärkeämpi voi olla se tunneilmapiiri, minkä jokainen kirjoittaja omalla osallistumisellaan tänne tuo. Jostakin syystä, kiinnitän siihen paljon huomiota, siis ihan vaistonvarainen asia, mutta ehkä sittenkin aika merkittävä kun ajattelee, että "sana on sormi, joka osoittaa kuuta, mutta sormi ei ole kuu"...))
Ja se kuu, voisi olla juuri tuo tunneilmapiiri....
Kovin puhaltaa tuo tuuli tänään, mutta asioille pitää lähteä tänäänkin, Voidaan hyvin,
demeter1
23.10.2024 11:39
Kiitos sinulle Ano 11.01. Myös sinä olet aina ollut rohkaisemassa muita ja olen pahoillani että silti sait täältä kielteistä(kin) palautetta. Kiva kuitenkin, että muistat meitä ja rikastat palstaa edelleen..))
Terveiset M:lle ja P:lle....
22.10.2024 13:17
Kannustus minultakin brinkkalalle: älä luovuta, sinua tarvitaan ! "Lomaa" saat pitää, (kuten minäkin) mutta älä jätä meitä heitteille..))
Muista, että olet tehnyt palveluksen monille ilmaistessasi sen, mitä muut eivät ole rohjenneet (tämä on todettu monella suulla).
Eihän se heti tulosta tuota, mutta ajan kanssa se voi vaikuttaa ja ainakin vahvistaa meitä, jotka ajattelemme asioista samoin.
22.10.2024 10:46
Pikaiset huomenet tänne. Nyt on syysloma ohi (koululaisilla) ja arki alkanut. Se tarkoittaa mummolle kuulolla olemista, josko olisi kysyntää..))
Toinen nuori perhe oli siellä Hil-lan kaupungissa viikon. Minun haaveiltu matkani sinne taitaa jäädä väliin. Nuori perhe siellä käy, mutta viipyy yleensä muutaman päivän ja itse en sitä tahtoisi tehdä ja julkisilla matkaten haastetta tuntuisi olevan liikaa.
Eilisestä sen verran, että nytpä en voi enää (edes salaa) paheksua tätä chattailyä täällä, kun siihen itsekin osallistuin. Minun juttuni se ei ole, mutta tulipahan kokeiltua sekin.
Palstan tilaa se tuskin tervehdytti mitenkään, mutta eipä sitä viisastenkiveä yleisen ilmapiirin parantamiseksi ole muillakaan keinoin löydetty.
Osaisipa vain ohittaa, jättää huomitta sen, mihin ei voi vaikuttaa. Moni osaa senkin, minä en.
Nuo fanitukset ja chattailyt eivät ole minunkaan käyttösanastoani mutta vallitsevan ilmapiirin imussa niihinkin saattaa sortua. Hil-la ehdotti myös sanasta "kehuminen" luopumista..)) Huolimattomalta se kuulosta minustakin, mutta hätäpäissään sitäkin tulee käytetyksi. Makriina taas muistutti huumorin käytön vaarallisuudesta, totta sekin.
Niin, että parannettavaa löytyy itse kunkin palstakäyttäytymisesta - "eräillä" tietysti enemmän kuin minulla..)) Niinhän se aina pakkaa olla "Pata kattilaa soimaa..."
Hyvää tiistaipäivää kaikille,
demeter1
22.10.2024 10:21
korjaus: po vaurioitti silmää, ei silmiä..
22.10.2024 09:31
Pitikin kysymäni Neeasalta, miten silmät oireilivat, jos/kun jälkikaihista ei ollut kyse ?
Jos neuvoa saa, älä luota ensimmäisen lääkärin diagnoosiin.
Minulla itselläni ja tutuilla on monia ikäviä kokemuksia silmälääkärien diagnostiikasta.
Minua silmälääkäri juoksutti monet vuodet mittauttamassa silmänpaineita epäillyn glaukooman vuoksi. Lopulta nykyinen silmälääkärini katsoi, että minulla on luonnostaan korkeammat silmänpaineet ja kaihileikkauksen jälkeen ne laskivat normaaliksi ja sitä ne ovat tälläkin hetkellä.
Ikävämpi kokemus oli puolisolla kun tuttu silmälääkäri puhui mukavia ja heitti diagnoosiksi kypsymässä olevan kaihin ja kyseessä olikin verkkokalvon repeämä, joka oli edennyt niin pitkälle että se vaurioitti pysyvästi silmiä. Ehdotin tekemään hoitovirhevalituksen, mutta harva siihen jaksaa ryhtyä, etenkään kun vahinko oli jo ehtinyt tapahtua.
Kiitos leivontaohjeista, Neeasa, ja mukanaolostasi muutenkin, aina olet hyvällä mielellä, sekin tarttuu, onneksemme..))
demeter1
22.10.2024 09:29
Hankalaa tällaisessa chattailyputkessa onkin pysyä kartalla, Makriina. Tiukkaa tekee minullakin, eikä chattaily edes ole minun juttuni, mutta eipä yksittäinen kirjoittaja juuri voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun, nostaa kätensä pystyyn vain.
Onneksi on kuitenkin meitä samanhenkisiä, jotka yritämme liputtaa perinteisen kansakäymisen puolesta.
Tuopa onkin hauskaa sana-askartelua, listata saman sanan eri merkityksiä..)) Ramoona on usein maininnut Kotus (Kotimaisten kielten keskus) tutkimuskeskuksen, josta saa kieli- ja nimineuvontaa. En ole kyllä käynyt siellä, mutta hyvä tietää..))
Hyvää tiistaipäivää sinne,
demeter1
22.10.2024 09:06
No katsos, brinkkala. Siihenhän on pätevä selitys: me emme ymmärrä..))
Teinejä ollaan ja minulla on lisäksi mielialojen vaihtelua..))
Että värikästä elämää täälläkin, todistetusti..))
21.10.2024 20:40
Sekö sinua nyt niin pännii, korppis: myötätunto, ihmisten välinen ystävyys ja ystävällisyys.
Että ihan pilkata täytyy ?
Siihen meillä on mielestäni kaikilla yhtälainen mahdollisuus, sinullakin.
21.10.2024 20:17
Minusta tuo alkaa jo olla kk:lta aika epätoivoista sohimista joka suuntaan - vaikka olisi apureitakin välillä, Ano 16.37.
Jostakin syystä hän nyt taas tahtoo maalittaa minua, kai pitää minua sittenkin helppona saaliina, kun en juuri viitsi/jaksa alkaa sotimaan.
Paha vain olla vastaamatta jos/kun vaikuttaa siltä, ettei hänen itsensä ehdottama lähestymiskielto välillämme pidä. Ei ole koskaan pitänytkään hänen puoleltaan.
demeter1
21.10.2024 17:02
korjaus: po Amos Andersson tietysti...
deme
21.10.2024 16:24
Ihan sillä tavallisella luulottelulla ja" totuuden" tietämisellä kk pystyy hutkimaan, miksei sitten puuttuvalla yliopistotutkinnollakin, Ano 15.18.
Minulla on onneksi näitä kliseitä takataskussa: "Ainoa oppinut on itse oppinut. Muut ovat opetettuja" (Erno Paasilinna) ja työelämää varten Amos Anerssonilta: "kokemattomuus on etu ammatissa kuin ammatissa"..))
Muita kuuntelemalla ja heiltä oppimalla voi ilman oppiarvojakin pärjätä..))
demeter1
21.10.2024 16:22
Ei määrä, vaan laatu, Paloma. Eikä koskaan voi tietää, miten paljon ja syvältä se pienikin ponnistelu hyvän, yhteisen asian eteen vaikuttaa...
21.10.2024 13:14
14 / 370