Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
7388
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ai, ai, Ano 14.05 ! Ja taas meni väärin..)) Eiköhän jokaisella meidän ikäisellä ole jo aika realistinen käsitys itsestään ja kyky siivilöidä ylisanat pois, jos niitä hänen mielestään jossakin esiintyy.
Tietysti minunkin pitäisi osata sovitella sanani niin, että kelpaisi muille. Tämä "mielistely" vain taitaa olla minulla luonnevika ja kun en ole siitä tähän ikään mennessä päässyt, en taida päästä vastakaan.
19.04.2024 14:40
Ai, tekö Paloma ja Ano 13.57 tahtoisitte Iidan "tasoittuvan", ikäänkuin Hävitys olisi ollut hänen kiirastulensa, minkä läpikäytyään hän voi tyytyä harmittomaan keskiluokkaiseen itsetyytyväisyyteensä ? ..))
Eikös tämä moderni "erityisherkkyys", jollainen Iidakin selvästi oli, ennusta kantajalleen elinikäistä taakkaa, verratuna normeihin sopeutuneisiin ? Taakkaa, mikä on samalla hänen erityislahjakkuutensa tunnusmerkki ?
Minä kyllä ajattelen, että tämä kirjan opettaja, Anna-Liisa, oli vallitsevien normien ja kriteerien mukaan "hyvä opettaja". Pidetty supersuorittaja ? Hän oli instituution suojeluksessa, hänellä oli valta ja "enemmistön", oppilaiden tuki.
19.04.2024 14:25
Hyvä että sinä sanoit tuon Ano 13.02...)) Minä jo muotoilin mielessäni samantyyppistä palautetta tepalle, mutta kun juuri sain haukut mielistelystä niin enpä uskaltanut..))
Tepa on selkeäsanainen, sopuisa kirjoittaja ja ihailen sitä, miten luontevasti hän on tullut meidän joukkoomme, vaikka alussa taidettiin vähän maalittaakin...
Jos yksi mätä omena voi pilata koko korin omenat - niinhän sanotaan - niin pätee se toisin päinkin, mielestäni. Yksi kypsä ja virheetön omena heijastaa omaa laatuaan koko koriin, lisää sen painoarvoa..))
19.04.2024 13:55
Tuo alkoi kyllä "ahistaa", Paloma: yhtä pötköä koko kirja, olisiko sittenkin ollut tyylikeino, tehoste, että saadaan lukijakin vakuutettua, jaettua omaa taakkaa.
Minusta se kuitenkin toimi, jos tavoite oli tuo kuulluksi tuleminen.
19.04.2024 13:05
Kiitos Paloma. Kiva kuulla, että Hävitys on työn alla..)) Luin kyllä Tuukka Sandströmin esseen kirjasta. Ei oikein auennut minulle. Kuin Sandström olisi hakenut tasoitusta jostakin. Kirjailijan menestyksestä ?
16.04.2024 21:02
Silja, nuorena nukkunut. Frans-Emil Sillanpää.
16.04.2024 20:47
Heh, Makriina. Teemu Keskisarjaa voisi kai kuvata Sarten sanoin: "hänellä ei ollut mitään käyttöä missään yhteisössä, hän oli yksilö..))
Vaikea olisi kuvitella Keskisarjaa ministerinä, mutta tuskin hän itsekään olisi sellaista pestiä itselleen tahtonut.
Hovinarri hän kai on laadultaan kun vain muistaa, että narrin täytyy olla aina viisaampi kuin ne, jotka häntä narrinaan pitävät..))
Juu. Huumoria, huumoria ! Niin kauan kuin sitä riittää kaikki on (riittävän) hyvin...
16.04.2024 13:38
Heh, Ano 11.23..)) Viittaan täällä todisteltuun näkemykseen siitä, että toiselle/toisille annettu myönteinen palaute leimaa lausujansa mielistelijäksi ja on kohteelle haitallinen.
Siksi tuo toive.
Asiaa on täällä veivattu niin moneen kertaan, että itse en jaksa tämän enempää.
16.04.2024 12:09
Kiva, että joku muukin ajattelee noin, Ano 8.11. Teemu Keskisarja näki maan heikon taloustilanteen syyksi kulutususkonnon ja yhteiskunnan liiallisen vastuun yksilöstä.
Varmuden vuoksi toimittaja (?) lisäsi: "Näkemyksiin yhdistyy kyyninen melankolia"...
16.04.2024 11:20
Onnekas olet Makriina ! Hyvään terveyteesi viittaan. Vaikka tätä ei saisi sanoa - seurauksia voi tulla..)) sinä ja Sel-la olette antaneet minullekin uskoa siihen, että vanhuudesta voi selvitä, vieläpä menettämättä (liikaa) omasta toimintakyvystään ja/tai sosiaalisista taidoistaan.
Lisätään nyt vielä, että varmasti tänne kirjoittelee muitakin, joita voisi ottaa esikuvakseen, mutta he eivät ole samalla tavalla tulleet tutuiksi joko anonymiteetin tai harvan kirjoittelun vuoksi.
Samaa askaretta, haravointia, harrastin itsekin eilen. Maa näytti niin rumalta noiden lehtien vuoksi. Vain tunnin jaksoin, mutta ehkä jatkan tänään.
Tammi on kyllä murheenkryyni monelle. Versoo villisti ja lehdet ovat hitaita maatumaan. Naapuri uhkasi kaataa oman tammensa, itse en malta.
16.04.2024 11:10
Aamupäivää ! Harmaa ja suruvoittoinen on näkymä täälläkin kun ikkunasta katson tai omaa sisäistä tilaani tutkailen.
Sydämellinen kiitos sanoistasi taas, Sel-la. Toivottavasti et joudu kärsimään niistä..))
Ja toivottavasti et itse saa lääkäriltä mitään ikävää viestiä, ehkä tahtovat vain pitää sinusta hyvää huolta kun olet sitä itsekin tehnyt.
Minäkin olin "mukana" tuossa konsertissasi ja iloinen siitä, että saattoitte jakaa iloa osaamistanne muillekin. Musiikin kieli on universaalinen, se tavoittaa jokaisen, eikä aiheuta väärinymmärryksiä, uskoisin..))
Aika aikaa kutakin, sanotaan. Viittaan tuohon liikuntaharrastukseen. Molemmat elossa olevat veljeni olivat aktiivisia liikkujia ennenkuin ikä pakotti "hiljaa kävelemään". Melkein otti päähän, kun tuntui, että liikunta oli heille elämää isompi asia ja "liike on lääke" oli heidän vakiosanontansa kun kuulumisia jaettiin ja pärjäämistä punnittiin.
Tällä hetkellä toinen, 88 v, "lähtee liikkeelle" kun kevät eteenee, toinen, 92 v, tekee myös suunnitelmia kesälle, vaikka suunnistajan jalat eivät juuri enää kanna. Kipeä luopuminen edessä, ei ole oikein mitään lohtua tarjota heille.
"Surua, iloa, tasaista arkipäivää" taitavat olla ne vaihtoehdot niin heidän kuin muidenkin kohdalla. "Vanheneminen on taidetta" - oliko tuo Juha Vainion sanoituksesta ? Sitähän tässä itsekin opettelee - vertaisten avustuksella.
Kauppareissun - lähikauppaan - tein jo aamusta. Toinen poika tulee tänään "studioonsa" tekemään musiikkia. Voin pyytää häneltä apua digiongelmien kanssa, samoin pihatöissä. Pari oksaa pitäisi sahata. Puu on ihan ojan tuntumassa enkä uskalla vääntäytyä sellaiseen asentoon, missä homma onnistuisi.
(Mahdollisimman) antoisaa päivää kaikille,
demeter1
16.04.2024 10:53
Sinä Makriina olet uskollisesti ollut "lapsen puolella", ymmärtänyt miten suojaton ja oikeudeton pieni lapsi on. Sinä puhuit kouluväkivallasta jo ennen Iida Raumaa (!) ja nyt sitä ei kukaan enää voi kiistää.
Asiantuntijat kai halusivat vielä erottaa aggressivisen käytöksen ja väkivallan - mahtaako niissä olla suurtakaan eroa ?
Ilmiön laajuus ja vakavuus ei välttämättä avaudu , ellei ole sattunut omalle kohdalle. Onhan minunkin tutuissa poika, joka jouduttiin ottamaan pois koulusta, kotiopetukseen, kiusaamisen vuoksi. Toinen jäi jotenkin jumiin asian kanssa, ei toennut siitä myöhemminkään, kolmas on joutunut tekemään rikoslmoituksen nettikiusaamisen, huorittelun ja tappokehotusten vuoksi. En ole kuullut, onko siitä ollut apua.
Ulkopuolisen on helppo vähätellä asiaa, ellei lapsen kärsimys ole aina silmien alla ja/tai kun itsellä ei ole keinoja kierteen katkaisemiseksi.
03.04.2024 12:06
Oi että ! Kurtturuusun hävittämistä ihastelen, tepa. Minulla ei taida olla paukkuja noin isoon operaatioon. Kunhan paimennan ja pidän silmällä etteivät leviä liikaa.
30.03.2024 19:58
Pikku prinssi ja Lokki Joonatan ovat minunkin mieleeni - kuten varmasti monen muunkin.
Sellaistenkin, jotka eivät muuten kirjoja lue.
30.03.2024 19:48
Markku Lahtela kuoli traagisesti mutta oli aikansa suuri vaikuttaja ja yhteiskunnallinen keskustelija - puolusti meitä kotiäitejäkin..)) - aikana, jolloin meidät nähtiin "siivellä eläjinä".
Hänen poikansa Johannes Lahtela on ortodiksipappi. Hän oli myös Mikael Jungerin eno.
Anneli Saulin kanssa hänellä oli tytär, joka ei ollut mukana hänen elämässään.
Ai hassun hullu runoilija ?..)) Ainakin elämänkulku oli niin värikäs, että siinä oli pitelemistä.
30.03.2024 19:44
Kiitos Eliaana.
30.03.2024 17:43
Eilen katsastimme pihamaan tilanteen pikkumiehen kanssa. Märkää oli. Onneksi tontti on salaojitetty eikä pidä vettä kovin pitkään.
Pihani on (lähes) luonnonvarainen, pensaita, mutta ei nurmikkoa juurikaan. Trimmerillä pärjään. Vieraslajeja: lupiini, kurtturuusu, kanadanpiisku, yritän hävittää tai ainakin rajoittaa niiden kasvualaa ja olen osin onnistunutkin.
Yrttiviljely ei onnistu. Viimeksi rusakko teki selvää persiljaryppäästäni. Nokkoseen eivät onneksi koske.
30.03.2024 15:02
Jaa. Että kirjaketju on sitten jatkunut ja alkanut elää omaa elämäänsä. Jos tuo kahden kirjoittajan ystävällinen dialogi häiritsi noin paljon niin toivottavasti jatko sitten antoi iloa ja ylemmyyttä niille jotka selvittivät mistä on kyse..))
Paloma lienee tottunut eikä minuakaan häirinnyt, vähän harmitti tietysti , ettei keskustelua Hävityksestä eikä muistakaan luetuista kirjoista syntynyt.
Muistan, että joskus oli sovinnollisia kirjaketjuja, joissa mentiin "kirja edellä" - lukija jäi vähemmälle huomiolle. Itsepä taisin nyt laverella itsestäni ja lukemisestani liikaakin.
Vaikka "lipomisen" syvin olemus tuli nyt selvitettyä, itse en aio siitä luopua..))
Eli aion ALENTUA lipomaan myös jatkossa aina kun näen sen aiheelliseksi. Ihan siksikin, että ystävällisyyttä, ystävyyttä ei ole maailmassa liikaa, tylytystä ja vihapuhetta mielestäni on.
Yritetään pärjätä, sietää toisiamme.
demeter1
30.03.2024 14:50
Kiva kuulla Paloma. Sinun mielipidettäsi odotankin erityisesti
kun tunnet koulua sisältä käsin, todistajana, aidan toiselta puolen..))
Kirjan opettaja veti tietysti draaman pääroolia - hänellähän oli valta - mutta ei hänestä mielestäni syntipukkia tehty, osoitettiin vain miten valta turmelee - myös ne, joilla sitä ei ole.
Ja ellei valta ole opettajalla, jollakulla se on ja onko se sen parempi ?
Itse en ole Iida Raumaa nähnyt. Haastatteluja hän kyllä antoi, telkkariinkin, ja oli mielestäni kirjojensa oloinen: linnoittautunut ja etäinen - mutta varmasti (myös) valovoimainen ja eteerinen..)) "Kenestä tahansa voi sanoa melkein mitä tahansa ja aina se jotenkin paikkansa pitää" (Ingmar Bergman).
Ei ehkä voi toivottaa mukavia lukuhetkiä vaan pikemminkin: voimia lukemiseen..))
Tai mistäpä minä sen tiedän - omalla kestokyvyllään sitä tietysti muitakin mittaa...
demeter1
29.03.2024 14:00
Hyvä pointti Tellukka. Ainakaan Pasolinin Jeesus ei ollut mitenkään kiiltokuvamainen, pikemminkin juuri tuollainen kuin Raamatussa ilmoitetaan.
Etenkään tässa ajassa ei voi kuvitella että tuon kuvauksen perusteella kukaan tulee noteeratuksi tai kuulluksi.
28.03.2024 15:22
21 / 370