Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Iltapäivää+!+Kiva+huomata,+että+SkillaN+on+taas+paikalla+ja+se+isoin+ponnistus+muutossa+alkaa+olla+ohi+?Kun+meitä+(?)+niin+usein+moititaan+tuosta+valittamisesta+olen+yrittänyt+puolustella+tuota+tapaa+vetoamalla+luovuuteen..))+"Ongelmaherkkyys"+on+eräs+luovuuden+alalaji+ja+ilman+sitä,+emme+saisi+epäkohtia+korjatuiksi+eikä+ehkä+uusia+innovaatioitakaan+syntyisi.+"Valittaminen+kannattaa+aina..))Varmasti+SkilllaN+löytää+ratkaisut+noihin+vallitseviin+pulmiin.+Minulla+pakkaa+jäädä+asioiden+kirjaamiseksi+ja+listaamiseksi.+Tai+no.+Nyt+kun+on+jo+molemmat+kädet+käytössä+mahdollsuudet+tarttua+velvoitteisiin+ovat+isommat.+Nyt+kun+molemmat+nuoret+perheet+ovat+lomalla,+"vierailijoita"+riittää+ja+onhan+se+koronakurjuuden+jälkeen+mukava+tavata+muitakin+tuttuja.Entisen+naaapurin+synttäreille+sain+kutsun+ja+siellä+vierähti+yhtäkkiä+puolen+päivää+kun+rupesimme+muistelemaan+omaa+lapsuuttamme+ja+työelämämme+aikaa.Mielenkiintoisia+tarinoita+meillä+kaikilla+on+ja+nykyisin+kai+on+jo+huomattu+tuon+tarinankertomisen+terapeuttinen+vaikutus.+Miksi+maksaa+terapeutille,+kun+voimme+olla+toistemme+terapeutteja+?..))+Ikävä+takaisku+tuli+minulle+tuon+kaupunkiasunnon+kanssa.+Vuokralainen+asui+siellä+tasan+kuukauden,+eli+alkoi+pintaremontin+ja+purki+sopimuksen+kun+löysi+lattialistan+takaa+kuolleita+turkiskuoriaisia+!+Eläviä+ei+tiettävästi+talossa+ole,+mutta+"uhka"+on+kuulemma+päällä+jos+niistä+on+joskus+ollut+havaintoja.+No.+En+jaksanut+ruveta+asiasta+vänkäämään+vaan+nielin+tappioni+ja+myös+tulevat+tappiot.+Että+tämä+tiedoksi+kirjoittajakollegalle,+joka+tulkitsi+tilanteeni+niin,+että+"varallisuutta+minulla+tuntuu+olevan"..))+Tyhmäähän+se+on+omia+asioitaan+täällä+tilittää+kun+tietää,+että+aina+niihin+pakkaa+tulla+myös+ei-mieluisaa+palautetta.+"Joka+leikkiin+ryhtyy,+se+leikin+kestäköön",+niinhän+se+menee.Urhea+on+tuo+Makriina.+Mökillä+sinnittelee,+yksin,+niin+ymmärsin,+näillä+helteillä,+ja+kylmän+"kylvyn"+ottaa+aamutuimaan.+Mitenkähän+itse+pärjäisin,+tässä+kunnossa+?Minäkin+olen+kaipaillut+Miaelinaa,+Ramoona,+ja+myös+sinun+raporttejasi+kesäretkistä.+Minäkin+tykkään,+SkillaNin+tapaan,+näistä+pitkistä+kuvauksista,+niihin+kun+pääsee+helposti+siipeilemään+-++hyvien+kertojien+ansiosta.Kyllä+tämä+pitkä+odotus+leikkaukseen+pääsemisessä+ja+kuntoutumisaika+on+saanut+minusta+esille+tuon+peruspessimistin:+juuri+kirjoitin+vanhemmalle+veljelle+(89+v),+että+taidan+menettää+useita+elämääni+kiinteästi+kuuluvia+asioita:+pyöräilyn,+uinnin+(avovesissä),+marjastuksen,+pitkät+metsä-+ja+luontovaellukset.+Serkkuni+vaimo+sanoisi+tähän,+että+tämä+on+sitä+normaalia+luopumista,+iän+karttuessa,+mutta+eipä+sitä+ole+aina+ihan+helppo+hyväksyä.+Ja+ehkäpä+tästä+vielä+noustaan,+kannustavia+esimerkkejä+on,+mutta+joskus+nekin+voivat+muuttua+lannistaviksi...))Helle+helpottaa+kohta,+kerrottiin+uutisissa.+Kivaa+päivää+kaikille,demeter1
  2. Kiitos+taas+tuosta+kirjakatsauksesta,+Paloma.+Tuttuja+monet,+Salmisen+ja+Allenden+laitoin+tilaukseen.+Vähän+tietysti+"ahistaa"+kun+lukemattomien+kirjojen+jono+vain+kasvaa+ja+aika+näyttää+kuluvan+muuhun.Eräs+järisyttävän+hyvä+kirja+pitää+kuitenkin+mainita.+Kjell+Westö:+Rikinkeltainen+taivas+(2017).+Se+sai+myös+ylistävät+arvostelut,+eikä+varmasti+suotta.Paitsi+että+kirja+oli+eheä+taideteos,+se+konkretisoi+minulle+luokkaerojen+olemassaolon+ja+merkityksen+vielä+-60-luvulla,+jolloin+itsekin+elin+nuoruuttani.+Kirja+seuraa+suomenruotsalaisten+nuorten+ystävyyttä+parin,+kolmen+vuosikymmenen+ajalta.+Siis+ylä-+ja+keskiluokkaisten+nuorten.+Itsekin+vasta+havahduin+siihen,+miten+tehokkaasti+raha+puskuroi+kaikkia+elämän+vaikeuksia+vastaan.+Se+on+perälauta+joka+estää+venettä+vajoamasta+syvyyksiin.Ja+jos+sinne+joku+vajoaa,+hänet+jätetään+yksin,+toki+"hyvän+hoidon"+huomaan,+mutta+suvun+kesken+hänet+nähdään+hylkiönä,+jota+hävetään,+josta+ei+puhuta.Järkyttävää,+jopa+vastenmielistä+oli+lukea+siitä+väkivallasta,+jota+ilmeisesti+esiintyi+myös+noissa+yhteiskuntaluokissa,+nuorten+miesten+keskuudessa,+kuten+myös+seksuaalisuuden+ylikorostumisesta,+"vapautuneella",+-60-luvulla.+Romanttinen+rakkaus+loisti+poissaolollaan,+kun+tahdottiin+elää+"täysillä",+partnereita+vaihtaen.+Eivät+suhteet+silti+olleet+pinnallisia,+oltiin+hyvinkin+tiedostavia+isoista,+maailmaa+mullistavista+tapahtumista+ja+ylläpidettiin+suku-+ja+ystävyyssuhteita+niillä+reunaehdoilla,+joita+jäi,+kun+omastaan+ei+tarvinnut+tinkiä.Jos+peilaa+omaa+nuoruuttaan,+elämää+maaseudulla,+alempaan+keskiluokkaaan+kuuluvan+perheen+jälkeläisenä,+elämä+ei+tietenkään+ollut+yhtä+loisteliasta,+monien+asioiden,+jopa+oman+itsetunnon+eteen+piti+tehdä+työtä.+Jos+jotakin+lahjakkuutta+oli,+sen+käytti+mieluummin+"yhteiseksi+hyväksi",+ei+oman+aseman+vahvistamiseen,+omien+unelmien+toteuttamiseen.+En+vieläkään+näe+tuossa+valinnassa+mitään+moitittavaa.Jos+Westötä+vertaa+kahteen+muuhun+suomenruotsalaiseen+kirjailijaan,+Christer+Kihlmaniin+tai+Jörn+Donneriin,+suomenruotsalaisen+kulttuurin+kritiikki+puuttuu+Westöltä+täysin,+kuvaus+on+hyväksyvää,+jopa+hellämielistä,+vaikka+kirjassa+esiintyvä+muslimipoika+yrittää+puhkoa+tuota+kuplaa.+Sitä+yritti,+konkreettisia+tekoja+maailman+tasa-arvoisuuden+edistämiseksi,+myös+eräs+kirjan+nuorista,+mutta+ei+lopulta+kestänyt+sitä,+että+ei+tavoittanut+yrityksissään+laajempaa+ymmärrystä+eikä+oikein+kestänyt+sitä+kritiikkiäkään,+minkä+kohteeksi+maailmanparantajat+myös+aina+joutuvat.Jostakin+syystä,+kirjan+laina-aika+oli+merkitty+pitkäksi+ja+olen+siitä+tyytyväinen.+Varmasti+tulen+vielä+palaamaan+kirjaan+uudelleen+tarkistaakseni+siitä+eräitä+tärkeitä+ja+kiinnostavia+yksityiskohtia.+Jos+joku+muu+on+lukenut+kirjan,+olisi+mielenkiintoista+kuulla+siitä.demeter1
  3. Kiitos+taas+voimaannuttavasta+aamunavauksesta+ja+rohkaisun+sanoista,+SkillaN.+Perille+tulivat+ja+kiitollisena+otin+ne+vastaan..))Taitava+olet+sanojesi+sovittelussa+,+olisimmepa+me+muutkin...+Tai+ehkä+pitää+taas+puhua+vain+itsestään..))Tuo+juhannustaika,+josta+muistutit+SkillaN,+sai+minut+muistamaan+ensimmäistä+juhannusta+kun+olimme+poikien+kanssa+kolmistaan.+Kyllä+pienistä+pojistakin+löytyy+romantiikkaa,+seitsemän+kukkaa+hekin+asettivat+tyynynsä+alle,+mutta+eivät+kertoneet+äidille,+millaista+unta+näkivät..))+Kumppanit+ovat+kuitenkin+löytäneet+ja+yhdessä+eläneet.Tuo+mainittu+ohjelma+Huvila+ja+huussi+on+minulta+jäänyt+katsomatta+kuten+moni+muukin+ohjelma.+Miten+sitä+saakin+"aikansa+kulumaan"+pelkässä+arjen+pakertamisessa.+Nyt+olen+tietysti+tohkeissani+kun+pystyn+käyttämään+kahta+kättä+askareissani,+kun+ei+tarvitse+turvautua+sauvaan+joka+käänteessä.En+osaa+vielä+valmistautua+juhannukseen+mitenkään.+Olin+tyytyväinen+kun+nuorempi+poika+jyräsi+nurmikon+ja+piha+siistiytyi+silmissä.+Hän+tykkää+pihalla+puuhastelusta+ja+lupasi+ottaa+pihan+hoidon+vastuulleen,+tietysti+sillä+varauksella,+etteivät+omat+työt+tule+esteeksi+ja+niitäkin+nuorella+perheenisällä+riittää.+Nyt+toivon,+että+tulisin+itsekin+tuohon+vaiheeseen,+että+pääsisin+karsimaan+tätä+tavarapaljoutta,+josta+saan+tietysti+syyttää+omaa+kierrätysharrastustani.+Se+kun+tuli+tuttujen+tietoon+niin+tavaraa+alkoi+kertyä+meille+liiankin+kanssa+ja+kun+vanhassa+talossa+on+yleensä+säilytystilaa+runsaasti,+meille+tuli+myös+tavaraa+"säilytykseen".++Tietty+roudasin+suuren+osan+sinne+kierrätyspisteeseen+jossa+oli+vapaaehtoistyössä,+mutta+silti.Onkohan+tämä+kuluttaminen,+josta+on+tehty+kansalaishyve,+ollenkaan+viisasta+?+Hyvin+vähällä+ihminen+lopulta+tulee+toimeen+ja+täältäkin+on+joskus+saanut+lukea,+miten+pienellä+eläkkeellä+moni+pärjää,+saa+vielä+rahaa+säästöönkin.Onneksi+nyt+asetetaan+jo+kattoa+näille+pitkille+asuntolainoille+ja+kulutusluotoille.+Onko+järkeä+saada+kotitaloudet+velkaantumaan,+elämään+yli+varojensa+?+Enää+ei+pidetä+hulluna+sitä+miestä+joka+söi+enemmän+kuin+tienasi..))Tuulisia+päiviä+on+ollut+viime+aikoina.+Meillä+kun+on+talokohtainen+TV-antenni,+kova+tuuli+vaikuttaa+telkkarin+kuvaan,+saa+sen+heilumaan+ja+pätkimään.+Kai+pitäisi+siihenkin+puuttua+?"Huoleton+on+hevoseton+mies"+voi+kai+tuumailla+sellainen,+joka+on+osannut+riisua+oman+elämänsä+puitteet+riittävän+pieniksi+ja/tai+hakeutua+palvelujen+äärelle+ennenkuin+arjen+huolet+pakkaavat+voimalla+päälle.+Päiväunista+moni+kertoilee.+Niihin+on+minunkin+ollut+pakko+turvautua+ja+kai+ne+pitäisi+ottaa+ihan+luonnollisina+"akun"+latautumistapahtumina,+eikä+vierastaa+niitä.+Etuoikeutena+ne+pitäisi+varmasti+nähdä.Mukavaa+päivää+kaikille.+demeter1
  4. Iltaa.+Nyt+sitten+kelpaa+naputella+tällä+uudelle+koneella.+Räknäsin+tässä,+että+se+edellinen+seikkailu+pienen+ATK-firman+kanssa+maksoi+minulle+enemmän+kuin+tämä:+uusi+kone+asennettuna+ja+tiedostot+siirrettynä+tälle+koneelle,+620+euroa.+Se+huijarifirma+ei+ollut+tiedääkseenkään+edes+kuluttajaviranomaisen+kehotuksesta+selvittää+ison+laskun+perusteet.+En+jaksanut+viedä+asiaa+kuluttajariitalautakuntaan,+joten+omasta+tyhmyydestä+(luottamisesta?)+sakotettiin+rutkasti.Jotenkin+surettaa+tämä+moderni+bisneskulttuuri.+Ei+kunniantuntoa,+ei+vastuullisuutta,+vain+sokea+voiton+tavoittelu+yhä+kiristyvässä+kilpailuilmapiirissä...Sellaisena+se+minulle+on+isossa+kuvassa+näyttäytynyt,+mutta+toivottavasti+olen+väärässä.+Ja+toisaalta,+löysinhän+nyt+itsekin+pitkään+toimineen+ja+luotettavan+oloisen+firman+auttamaan+näissä+ATK-asioissa.+Ehkä+kaikki+ei+ole+vielä+menetetty..))Ihan+brinkkalan+tavoin+minäkin+aina+kaipailen+tuttuja+kirjoittajia,+ellei+heitä+ole+vähään+aikaan+"näkynyt"+ja+olen+ilahtunut+kirjoituksista,+aina+ne+voimaannuttavat,+erilaisista+tsemppausviesteistä+puhumattakaan.+Kyllä+muiden+tarinat+antavat+tervettä+etäisyyttä+siihen+omaan+ahdinkoon,+jos+sellainen+on+päällä.Vaikka+olo+on+tuon+jalan+suhteen+helpottanut,+vahvan+kipulääkkeen+sivuvaikutukset+ehtivät+näköjään++ilmaantua+parinkin+viikon+käytön+jälkeen.+Kuin+olisi+toisen+asialla,+ei+ollenkaan+itsessään+kotona.+Huimaus,+uneliaisuus+ja+tunne-elämän+epävakaus+ovat+yleisiä+ja+tyypillisiä+sivuvaikutuksia.+Täällä+niistä+kirjoitettiinkin.Toivon+todella,+ettei+tuon+Tramalin+alasajosta+tule+jälkiseurauksia,+vaikka+puhutaan+pitkistäkin+vieroitusjaksoista.Onneksi+entinen+naapurini,+85+v.,+toipui+koronasta+ja+pääsee+nyt+muuttamaan+palvelutaloon+suunnitellusti.+Uuteen+asettuminen/sopeutuminen+on+edessä+hänelläkin+ja+iso+pettymys+oli+alkuun+se,+että+ikkunasta+näkee+vain+vastapäisen+talon+seinän.+Ei+luontoa,+jonne+oli+näkymä+omasta+kodista,+jonne+hän+kuitenkin+toivoo+kesällä+pääsevänsä+käymään.Langon+elämänpuitteita+ja+-+historiaa+on+tullut+tietysti+pohditua+myös.+Jotenkin+tuntuu,+että+sellainen+elämä,+joka+ei+mennyt+ihan+ihantellisen+kaavan+mukaan,+koskettaa+päättyessään+enemmän,+vie+surijankin+sinne+elämän+traagiseen+pohjavirtaan.+Synkkiin+vesiin+sitä+taas+vaan+vajosi,+vaikka+muuta+tahtoi.+Onneksi+on+teitä+urheita,+Makriinakin+yksin+(?)+mökillä,+aina+akiivisena+ja+reippaana+ja+SkillaN+muuttoa+tekemässä,+monitaitoisena+ja+voimissaan.++Brinkkalan+melko+tuoreesta+muuttokokemuksesta+löytyy+varmasti+yhteistä+jaettavaa.+Aikamoiseksi+itkijänaiseksi+tunnen+kyllä+itseni.+Tällaiset+murheet,+mitä+minulla+nyt+on+päällä,+ovat+varmasti+tuiki+tavallisia+tämän+ikäisten+keskuudessa+ja+moni+selviää+niistä+omillaan,+"valittamatta",+minä+en,+näköjään.Parempaa+aikaa+kuitenkin+muille.+Ehkä+se+tästä.demeter1
  5. Huomenta,+tai+aamupäivää+!+Nytpä+brinkkala+sanoikin+kaiken,+mitä+itsekin+tahdoin+SkillaNille+sanoa+noista+muuton+nostattamista+pohdinnoista.+Kiitos+brinkkala.+Näin+me+voimme+toinen+toisiamme+palvella...))+Ja+SkillaN+itse+sanoi:+"koti+on+siellä,+minne+asettuu".Luin+aikaisemmin+tuosta+sinun,+brinkkala,++menetyksestäsi.+Miten+joku+-+Erik+Ewalds+?+-+sanoikaan+näiden+lähteneiden+ja+kaipaavien+suhteesta:+"kaikki+me+jäämme+rakkautta+velkaa"...+Miettii,+olisiko+voinut+tehdä+enemmän+tai+toisin,+olla+enemmän+läsnä+ainakin.Kai+ihmisen+pitäisi+oppia+armollisuutta+itselleen+tässäkin.+Tahto+ja+voimat+eivät+aina+kulje+yhtä+jalkaa+ja+itse+olen+tästä+tämänhetkisestä+tilanteesta+hyvilläni+siksi,+että+saimme+tilaisuuden+valmistautua+läheisen+viimeiselle+matkalle,+eikä+koronakaan+nyt+kovasti+rajoita+osallistumista.+Vaikka+sairaus+on+parantumaton,+"me+emme+tiedä+päivää,+emmekä+hetkeä"+ja+Terhokodin+ajalta+muistan,+että+joskus+saattohoidosta+kotiutettiinkin+joku+potilas.+Niin+kävi+myös+ex-anoppini+kohdalla:+hän+tuli+kotiin,+selvisi+loppuun+saakka+kotihoidon,+morfiinipumpun+ja+kolmen+läheisen+hoidossa.+Tietysti+me+kolme+"hoitajaa"+olimme+silloin+parikymmentä+vuotta+nuorempia+ja+pystyimme+sitoutumaan+hoitoon+työtilanteemme+puolesta.+Nyt+täytyy+ratkaista+asiat+toisin.Monenlaisia+tuntoja+lähdön+läheisyys+ihmisissä+aina+nostaa+pintaan+ja+tuntuu+hyvältä+saada+niitä+vielä+jakaa,+ikäänkuin+lääkitä+niitä+haavoja+ja+pettymyksiä,++mitä+on+matkan+varrella+saatu+ja+nähdä+ne+uudessa+valossa,+uudesta+perspektiivistä.Vielä+siteeraan+birinkkala+muutenkin.+Hän+kirjoitti+miten+kiva+on+lukea+näitä+kesäkuulumisia,+päästä+niiden+mukana+"kesän+keskelle".Eliaanaa+minäkin+ole+ihaillut,+tuota+osaamista+ja+rohkeutta+tarttua+vastaan+tuleviin+"miestenkin"+töihin.+MInä+olen+näihin+saakka+ollut+onnekas+kun+ympärillä+ja+lähellä+on+aina+ollut+samantyyppisiä+osaajia.+Nyt+täytyy+entistä+enemmän+turvautua+vieraaseen+apuun.+Onneksi+sitä+on+saatavilla+ja+kotitalousvähennys+on+merkittävä+apu+kustannuksiin.Poikanihan+asuvat+verrattain+lähellä,+mutta+elävät+itsekin+ruuhkavuosia+elämässään+ja+tämänpäivän+työelämä+ei+päästä+helpolla+ketään.+Vai+ovat+meidän+miespuoliset+kirjoittajat+"jurottajia"+?..))+Eipä+ole+tullut+minunkaan+mieleeni,+että+sellaisia+olisivat.+Mukavaa+tarinointia+voisi+kuulla+heiltä+enemmänkin+ja+kyllä+se+"miesnäkökulma"+on+aina+tervetullut+rouvaseuraan,+vai+miten+?..))Tarinoista+puheenollen:+SkillaNIn+kirjoituksissa+oli+taas+näitä+sankaritarinoita:+millaisiin+"saavutuksiin"+ovat+tämän+ikäpolven+naiset+-+ja+varmasti+miehetkin+-+yltäneet++hoitaessaan+omia+läheisiään+itseään+säästämättä,+siitä+numeroa+tekemättä.+Hyvä+he/me+!Kiitos+taas+kaikille+minua+tsempanneille,+melkein+tässä+vaivaituu+kaikesta+huomiosta+ja+osanotosta,+mitä+olen+saanut+osakseni+ihan+"livessäkin".+Kuin+olisi+kyse+jostakin+isommasta+ja/tai+ainutlaatuisesta+krempasta,+vaikka++tiedetään,+että+se+on+tuiki+tavallinen+ja+siitä+selvitään.+Katson+kyllä,+että+meillä+kaikilla+on+"oikeus"+valittaa,+kertoa+omista+tunnoista,+jakaa+niitä+ja+kuten+omalla+kohdallani+ainakin+on+käynyt,+hyvin+harvoin+niistä+tylytetään+tai+niitä+pilkataan.Taisin+tuolla+jo+aikaisemmin+kirjoittaa,+että+vaikka+liike+ei+aina+olen+lääke,+ystävällisyys+on.+Sen+merkityksen+olen+saanut+monesti+kokea+ja+toivoisin+että+kaikki+saisivat.+Mukavaa+päivää+kaikille,+ystävät+!t.+demeter1