Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Hyvä,+että++tavoitat+tuon+huumorin..))+Ano+10.31.+Eiköhän+meistä+jokainen+voi+olla+sekä+etu-+että+takariviläinen.+Itse+voi+valita,+mutta+kyllä+kai+lukija/lukijat+sen+lopullisen+sijoituksen+päättävät..))
  2. Moi+M.+Olenkin+tässä+jo+tuumaillut,+mihin+olet+kadonnut,+tsekannut+täältäkin+aika+ajoin.Mutta+kiva,+että+olet+tallella..))Sinulla+sitten+on+tutkijan+luonto.+Viittaan+tuohon+Shakespire/Kivi+vertailuun.+Kyllä+noista+ihmiselämistä+synkroniaa,+tiettyä+samanaikaisuutta,+voi+löytyä.+Veijo+Meri+kirjoitti+Aleksis+Kivestä.+Aleksis+Kiven+kuolinpäivä+oli+sama+kuin+Veijo+Meren+syntymäpäivä.+Tietysti+vuosia+oli+välissä,+mutta+olivatko+nuo+päivät+luomassa+tiettyä+henkistä+yhteyttä+noiden+kahden+välille+?+Näin+villisti+kulkevat+omatkin+ajatukseni+välillä..))+Muistaakseni+Veijo+Meri+itse+otti+tuon+asian+esille,+antoi+kai+sille+jonkinlaista+painoa...Hieno+oli+tuo+Shakespire-sitaatti.+Kirjoitin+sen+ihan+muistiin..Paljon+siteerattu,+mutta+unohdettu..))Ja+todella+uni,+unenomaisuus,+on+monien+kirjailijoitten+tuotannossa+vahvasti+läsnä.Sain+juuri+luetuksi+Haruki+Murakamin+"Värittömän+miehen+vaellusvuodet".+Siinäkin+liikuttiin+aika+ajoin+unen+ja+valveen+rajapinnalla,+vaikka+kirjoitustyyli+oli+hyvinkin+säntillistä+ja+asiassa+pysyvää.+Jonkin+arvostelun+mukaan+kirja+kertoi+vapauden+tavoittelusta.+Minä+näin+se+kuvauksena+traumasta,+hylkäämisestä+ja+miten+päähenkilö+sen+koki+ja+miten+siitä+selvisi.Palautin+jo+Pääskyt,+eli+luin+sen+viikossa.+Sehän+jo+viittaa+siihen,+että+kirja+oli+minulle+merkittävä..))+Intensiteetti+säilyi+loppuun+saakka+ja+tuo+kirjan+tietty+raadollisuus+tuli+kyllä+lopulta+asetetuksi++oikeisiin+raameihin.+Alkeellinen,+julma+ja+säälimätön+voi+ihminen+olla,+ja+kai+pitäisi+muistaa,+että+aika+oli+toinen+ja+ollaan+me+sentään+kehitytty+noista+ajoista..))Kerroin+jo+aikaisemmin+tuosta+omasta+tietämättömyydestäni+historian+kulusta.+Niinpä+"tutkin"+samanaikaisesti+historiatietoja+Agricolasta++-+siis+ihan+Wikistä+-+ja+kyllä+se+oli+omiaan+täydentämään+lukukokemusta.+Samalla+tietysti+arvostus+kirjailijaa+kohtaan+kasvoi.Yritin+jahdata+tuota+maitsemaasi+Airaksisen+kirjaa.+Löysin+vain+"Onnellisuuden+opas"-nimisen+ja+mielenkiintoiselta+tuntui.+Yhden+Lapiduksenkin+sain+"Luksuselämää",+mutta+kauhistelin+heti+kirjan+sivumäärää+ja+pientä+tekstiä.+Mitenkähän+mummon+käy,+kun+silmiini+vielä+kirjastoautolla+sattui+Paloman+mainitsema+Anna+Takasen+kirja+"Sinä+ole+suruni"++-+kertomus+sotalapsesta+ja+sotalapsen+lapsesta.++Tämä+ruotsinsuomalaisuus+on+kiinnostanut+ja+olen+lukenut+ruotsinsuomalaisten+kirjoittamia+kirjoja+Antti+Jalavasta+Susanna+Alakoskeen,+omaa+ja+sukuni+historiaa+työstäen+ja+peilaten.+Antti+Tuuri+kirjoitti+myös+hiljattain+aiheesta:+"Aavan+meren+tuolla+puolen".Pitäisköhän+jo+lopettaa+tämä+katsaus+tällä+erää,+ennenkuin+tulee+nootteja..))Mutta+kiva+oli+"jutella",+palaillaan..))demeter1
  3. Tuota+minäkin+olen+paljon+pohtinut+Makriina,+kun+olen+aika+huolettomasti+kertonut+omaan+arkeeni+liittyviä+asioita.+Voivatko+ne+loukata+jotakuta,+pitkästyttää+tai+ärsyttää+tiettävästi+voivat,+mutta+se+riski+nyt+täytyy+ottaa,+jos+suurinpiitein+omana+itsenään+tahtoo+mukana+olla.Omassa+elämässäni+ihmissuhteet+ovat+tainneet+olla+se+pääsisältö+ja+jos+jotakin+kirjoittaa,+ei+voi+olla+kirjoittamatta+niistä.+Olen+kyllä+yrittänyt+varjella+läheisteni++yksityisyyttä+sillä+tavoin,+että+käytän+heistä+yleisnimitystä+"tuttu",+erittelemättä+heitä+tarkemmin,+mutta+myöntää+täytyy,+että+joskus+heistä+on+voinut+kertoa+"tunnistettavina"+-+siis+jos+minut+tuntee.+Ja+aika+harva+taitaa+tuntea..))Katson+kuitenkin,+etten+ole+niin+kiinnostava+tai+merkittävä+henkilö,+että+joku+alkaisi+minua+seurailla+tai+jäljittää.+Ikävä+kyllä+seurailusta+nyt+on+kokemusta,+ei+kuitenkaan+sellaista,+joista+olisi+koitunut+haittaa+muille+kuin+minulle+itselleni.+Ja+yksi+pointti+on+tietysti+se,+että+me+elämme+nyt+avoimuden+ja+"läpinäkyvyyden"+kulttuurissa.+meitä+oman+elämän+esittelijöitä+ja+tilittäjiä+löytyy+joka+lähtöön+ja+nyt+taitaa+kuitenkin+olla+trendi+se,+että+tätä+avoimuutta+tahdotaan+vähän+hillitä,+kun+nähdään+sen+ikävämmät+seuraukset.+Esimerkkinä+vaikka+Sanna+Marinin+"avautumiset".
  4. Puolipökerryksissä+minäkin+aamuni+aloitin,+kun+en+oikein+tajunnut,+että+olin+nukkunut+syvää+unta+yli+kahdeksan+tuntia.+Ennätyksiäni+hipoo..))Ei+ollut++isommin+intoa+ryhtyä+mihinkään+ja+piti+oikein+ruveta+ynnäämään,+mikä+tässä+raihnastuvassa+ja+kapeutuneessa+elämässä+on+hyvin.+Löytyihän+niitä+syitä:+sain+herätä+omassa,+sopivan+viileässä+makuuhuoneessa+omiaaikojani,+kammeta+itseni+ylös+kaikessa+rauhassa+ja+venytellä+aamujäykkyyttä+kropasta.+Katsella+tuttua+pihaa,+puiden+nöyrää+ja+hiljaista+liikettä+tulenvireen+syleilyssä.+Muutama+pikkulintukin+seikkaili+puiden+oksilla,+kai+yhtä+kysyvänä+ja+ymmällään+kuin+itsekin+olin.Tulivathan+ne+tutut+rutiinit+avuksi+ja+niistä+sai+kirjattua+kiitollisuuden+aihetta:kahvia+-+sitä+tarjouskahvia..))+koneeseen,+ruisleipää+paahtimeen,+mieleistä+särvintä+pöytään,+rypälekarpalomehua+lasiin+ja+pääsihän+sillä+mummo+käyntiin.+Paljon+huonommin+olisi+voinut+olla.+Runsauttahan+tämä.Lisänä+tietysti+tutut+aamulääkkeet:+verenpaineen+laskuun,+kolestrolitason+madaltamiseen,+verenohennukseen.+Kyllä+meistä+huolta+pidetään...+Elämänlaatua+nostamaan+ja+ylläpitämään+nämä+lääkkeet+on+keksitty,+ei+pelkästään+rahastamaan+meitä+ja+lihottamaan+lääkeyhtiöitä,+vaikka+sitäkin+on+joskus+epäilty.Eilen+kävi+tosi+köpelösti;+ajattelin+laittaa+"keksimäni"+kana/juuressörsseliä+isomman+määrän+myös+pakkaseen+laitettavaksi+ja+kun+olin+vaivoin+saanut+vuoat+valmiiksi,+ilmeni,+että+uuni+ei+toiminut.+Vanhassa+talossani++on+olemassa+erillinen+"mummon+kammari",+pieni+"yksiö",+jossa+äitini+asusti+muutaman+vuoden+ja+joka+hänen+jälkeensä+toimi+poikien+itsenäistymisasuntona+ja+joidenkin+opiskelijoiden+tilapäiskotina.+Siellä+on+hella,+jota+ei+ole+käytetty+vuosiin.Pakko+ottaa+se+avuksi+nyt.+En+osannut+asetella+näppäimiä+oikein+ja+seurauksena+oli+se,+että+vuoka+kärähti+pinnalta+tosi+ilkeästi.+Onneksi+muu+osa+oli+maukasta+ja+kypsää+joten+vahinko+ei+ollut+totaalinen.+Paitsi+oman+uunin+arvoitus+täytyy+ratkaista.Onneksi+ruokaa+riittää+nyt+pariksi+päiväksi.+Pitempään+ei+samaa+ruokaa+ei+oikein+tahdo+syödä,+niin+nirsoksi+tämä+hyvinvointivaltio+opettaa.Täällähän+onkin+uusi+mukavantuntuinen+ruokaketju+ja+minusta+näyttää+kuin+80++olisi+muutenkin+vilkastunut+ja+"rauhoittunut".+Toivottavasti+uusi+linja+pysyy+kun+kuitenkin+niin+moni+on+tuota+rauhoittumista+kaipasi,+eikä+palstan+merkitystä+liene+kukaan+asettanut++kyseenalaiseksi,Pitkä+ja+tylsä+yksinpuhelu+tuli+taas,+mutta+auttoi+minua+jäsentämään+alkanutta+päivää.Pidän+tällaista+yksinpuhelua+etuoikeutena,+joka+meille+kaikille+Suomi24:n+toimesta+on+annettu.+Otetaan+se+vastaan..))++Vähän+parempaa+päivän+alkua+toivon+muille,+mutta+kyllä+tälläkin+pärjää..))demeter1
  5. Aamupäivää+!Oletpas+onnekas+SkillaN,+että+pystyt+nukkumaan+noin+pitkiä+yöunia+ja+heti+saamaan+unen+päästä+kiinni.Unen+laatua+ja+määrää+meilläkin+on+tuttujen+kanssa+tapana+tilitellä,++onhan+uni+yksi+oman+hyvinvoinnin+perustoista.+Saatan+itse+olla+"paras"+nukkuja+omassa+tuttavapiirissäni,+useimmilla+ikätovereilla+uni+on+liian+vähäistä+ja+katkonaista+ja+moni+joutuu+sitä+täydentämään+päiväunilla,+kuten+minäkin,+jos+yhtäjaksoisen+unen+määrä+jää+alle+viiden+tunnin.+Eräs+tuttuni+kadotti+yöunensa+lähes+kokonaan+ja+joutui+hakemaan+apua+yksityiseltä+puolelta,+Uniklinikalta.+Kalliiksi+tuli,+toistatuhatta+euroa+kaikkinensa,+mutta+auttoi+kai+se+häntä+kun+todettiin+uniapnea+ja+hoidettiin+sitä.+Nyt+nukkuu+kuitenkin+paremmin.Monilla+myös+erilaiset+säryt/kivut+piinaavat+yölläkin+ja+se+vasta+mahtaa+tuskallista+olla.Uutisissa+kerrottiin+myös+pienten+lasten+univaikeuksista+ja+katsottiin+että+runsas+ruutuaika+olisi+osasyy+siihen.+Itselläni+uni+häiriintyy+runsaasta+tapahtumisesta,+niitä+täytyy+kelata+pitkään+ennen+nukahtamista,+samoin+käy+silloin,+kun+seuraavana+päivänä+on+jokin+meno+tai+muu+muutos+päivärutiiniin.+Vanhan+täytyy+varautua,+enää+ei+heittäydytä..))Pikkumies+oli+Varkaudessa+vain+yhden+kokonaisen+päivän,+mutta+kerroin+kyllä+tuosta+Vekara+Varkaudesta,+SkillaN+ja+se+herätti+heti+kiinnostusta,+ehkä+ensi+kesänä+sitten..))Unohtelusta+on+myös+ollut+puhetta,+täälläkin.+Meillä+tätä+unohtelua+jaetaan+yleensä+huumorin+merkeissä+ja+turvalliselta+tuntuu,+kun+saa+nähdä,+että+se+on+muillakin+arkipäivää.+Joskus+kyllä+ilmenee+sellaistakin,+että+toinen+saattaa+nokkiintua,+ellei+nyt+ihan+heti+muista,+sen+toisen+kuvaaman+vaivan+kulkua+tai+osaa+sijoittaa+sitä+"kumminkaimaa"+oikeaan+kohtaan+sukupuussa..))+Viimeksi+ystäväni+maalla+katsoi+muistini+huonontuneen,+kun+en+muistanut,+että+viereisellä++tontilla++oli+kasvanut+harvinaisen+iso+puu+ja+se+oli+nyt+kaadettu+..))+Vanhuus+ei+tule+yksin,+sanotaan.+Aina+se+meiltä+jotakin+vie,+jos+sitten+tuokin.+Ja+siihen+lisään+tässä+kai+pitäisi+enemmän+kiinnittää+huomiota.+Tyytyväisyys,+mielenrauha,+nehän+ovat+kai+tutkitustikin+sitä+satoa+mitä+voimme+tässä+elämänvaiheessa+korjata.++Jos+(riittävän)+onnekkaita+olemme+olleet.Mukavaa+päivää+kaikille,demeter1