- Ai niin, pitihän minun tämä vielä jotenkin mainita. Suomi on jo toisen kerran onnellisin maa.
- Rasisminvastainen viikko on poliittisen tarkoitushakuisuuden keksintö.
Hämäystä, koska laki ja oikeamielinen humanitäärisyys kyseenalaistetaan näin. Käsi kädessä.
Humanitäärisyys jo pelkkänä sanana on toisille ihmiselle täysin vastakäsitteellinen. Ajatelkaamme vaikka islamilaiseen uskontoon kuuluvia "humaanin rakkauden" kunniamurhia? Humaani ja humanitäärinen maahanmuutto on tavallaan keskusteluyhteyksissä monissa, pohjaansa vailla. Lettosuohon ja suonsilmäkkeisiin koko idea katoaa!
Eikä tässä kaikki, kuten ostos tv:n slogaanit toistelevat.
Nyt, ylipäänsä vaalitoimistoilla ja heidän päämiehillään näyttää olevan pallo hukassa. Mielenkiintoista minkä agendan vaalit näistä tulevat loppusuorallaan. Ennakkoäänensä antaneet saattavat vielä yllättyä. Minä aion katsoa kaiken varsinaiseen äänestyspäivään asti, ja teen vasta sitten päätökseni. Nykyisin näyttää olevan tosi kääntäjiä ja vääntäjiä joka puolueessa. Ja julkinen sana on supisten suitsissa valjaisiin heidän. Jonkun verran myös ihmetyttää aloitteenteon vaikeus. Lettipäät ja aivopestyt laitetaan ensirintamalle raukkamaisesti kuin koekaniiniksi, Ruotsista asti, ja sitten ollaan taiten keräämässä havaittua kermaa. Väärin toimitaan, sanon minä. Ryhdistäytykää.
PS. Toivoisin kohteliasta asiaperusteisiin tukeutuvaa mielipiteidenvaihtoa, eivät toisten syyttely ja loanheitto ole kohteliasta. Monta kertaa olen tunnustanut olevani erimieltä tiettyjen palstahenkilöiden kanssa, mutta ei se keskusteluyhteys sen takia katkea. Ratketkoon vaikka robotilla, mutta ihmisen robottimainen tyhmyys minua aina harmittaa, ei erimielisyys. Ei aito demokratia. Siitä on syytä pitää kiinni.
Ja lopuksi. Aloittajaa kaikesta huolimatta arvostan keskustelijana ja kommentoijana. Inhimillisyys on jotain sellaista, että se antaa aina toivoa asenteiden muuttumiseen. Jokaisella on mahdollisuus korjata mielipiteittensä suuntaa, jos havaitse jotain hämärää tai täyspimeää väärää. Mutta se, että todellisen valon löytää, se on kaikille meille, puoluekannasta riippumatta haaste.
Kevennykset myöhemmin, jos on sopivaa aihetta. - Eikös heitä, siis maahanmuuttajia, ohjata ihan hyvää tarkoittaen sinne mistä heille vaan työpaikka suinkin löytyisi. Tulikohan tutkimuksessa esille myös se, kuinka hyvin heidän kykynsä ja opin omaksuminen korreloi mahdollista tulevaa ammattia. Jos suomen kieli ei oikein ota sujuakseen, niin eikös se siivousala ole tyhjää parempi?
Parempipalkkaisiin ammatteihin tarvitaan myös pidempi koulutus ja se koulutus ei ole aivan ilmainen. Heillä itsellään varmaan on säästössä se koulutukseen tarvittava summa. Jotenkin tuoksahtaa siltä, että juttu piti vääntää tästä rasisminvastaisen viikon kunniaksi, vaikka puoliväkisin.
Minua tuo ei nyt kovin hätkäytä, mutta moni perussuomalaisesti ajatteleva saa näistä jutuista vain lisää tuulta purjeisiinsa. Varsinkin kun ei nyt rasismi sanana riittänyt, piti kaivella tämä termi piilorasismi niin viisautta uhkuen esille. Siinä on monessa kahvihuonekeskustelussa jopa vitsin ainesta. - Täällä ja muualla mediassa näyttää edelleen suvakkit vs. rasset ”informaatio-ottelu” jatkuvan. Ilmeisesti hipoo hienokseltaan iloista internaatti meininkiä. Ei kovin yllättävää. Ikävää kyllä, että todellisuuden taju useissa kommenteissa näyttää hämärtyneen molemmin puolin ääriottelijoilta. Suvaitsevaisuus ymmärretään jotenkin tarkoituksella väärin ja leimataan se itseltä pois olevaksi vaaralliseksi ilmiöksi. Vastaavasti taas rasismiksi ja natsismiksi väitetään perusteltua haittamuuton kritisointia. Ei hyvää kumminkaan puolin tämä liian helposti tapahtuva yleistäminen ja laitojen yli tulviva syytösten suoltaminen.
Nyt kun melkein polkaisin mieleni tallani pohjaan, ymmärrän heti jarruttaa, ettei menisi pitkäveteiseksi ja vaikeaksi ymmärtää.
Parempi minulle ja ennen kaikkea Teille, että pidempiä kommentoimatta siirryn suoraan keventämään.
Mielestäni tämä edesmenneen Jussi Jurkan anteeksipyyntö kuvastaa hyvin molempien osapuolten toimintaa ja asennetta. Voitte itse sitten soveltaa kumpi osapuoli on tynnyri ja kumpi naruun tarttunut;)
https://www.youtube.com/watch?v=VW9sa-KvRB0 - Laki ei määrittele kovin tarkkaan sopimusoikeudellista huimaa huijauksen petosta oikeusasteissa.
Asian pointti EHKÄ on, että ilman muuta näennäisrehellistä yrittämistä on kannatettava enemmän kuin täyttä huijausta. Ymmärtävät ihmiset tulevat keskustelemaan näistä yli seuraavan vaalikaudenkin. Terminologiassamme on puolihuijaus, ainakin poliittisessa, jo osahyväksytty pehmeytemme takia. Saahan sitä, ja kannattaakin ajatella asioita laajasti. Suppea ajattelukyky on aina evoluutiossakin naimaton ja siittämätön lopputaistossa;)
Nythän tämä tänään menee pikku keljuilun takia, kohta aivan uniseksi puolelle potentiaalia psyykeänne ajatellen. - Kevättalvella -16 tai -17 satuin olemaan pihassa lumikolan kanssa. Tuolla ylempänä listattu erään firman edustajapartio ajeli Toyotallaan pihaan. Nousivat hyvin itsetietoisen näköisinä autostaan. Pukeutumisesta katsoin ensin, että ovatkos nämä palolaitokselta pölähtäneet tänne, kun oli niin samannäköiset työpuvut vedetty niskaan. Ja keskustelu alkoi.
- Päivää, liikutaan tässä paloturvallisuusasioissa.
- No, päivää, päivää. Ihankos sitä ollaan paloviranomaisia tai peräti palotarkastajia kysäisin.
- Ei nyt aivan, mutta tarkistettaisiin näin aivan ilmaiseksi savuhormien kunto. Vilkaisivat katolle ja totesivat olevan monta, kuten onkin talossani. Sitten se puheliaamman tuntuinen alkoi selostaa, että toinen heistä nousee katolle ja pudottaa tällaisen savukapselin savuhormiin jota näytti, ja toinen menisi tarkkailemaan sisälle vetoa tulipesän kautta pellit aukaistuaan.
- Näyttäkääpäs henkilöpaperit. Tuohan näyttää aivan kevyen kranaatinheittimen puolipanokselta, totesin.
Se puheliaampi kaivoi ajokortin esille.
- Ei kelpaa. Pitää olla henkilökortti tai passi. Nuohooja kävi pari viikkoa sitten ja totesi kaikkien hormien olevan kunnossa.
Lopputuleva oli, että joutuivat lähtemään ilman ilmaisia, sen kummempia operaatioita ja sopimuksia tekemättä pois. Katolleni en heitä laskenut, enkä varsinkaan sisälle.
Jälkikäteen luin lehdestä, että näitä on liikkeellä. Artikkelissa todettiin, että nuohoojan säännöllinen käynti ja tarkistus kerran vuodessa riittävät.
Hyvä kun näitä asioita tuodaan kertauksenkin tavoin esille, koska jollekulle vanhukselle saattaa olla uusi asia. Yksikin kusetukselta pelastettu vanhus on tyytyväinen, oivaltaessaan oikeutensa.
Kilpailuttaa voi aina jos itsestä tuntuu että remontti olisi paikallaan. Hätiköidä ei kannata. Ei muissakaan asioissa. Nykyisin on kaikenlaista yrittäjää liikkeellä.
Vaalihumussa näyttää vasta olevankin, oikein vastan vääntäjiä. Löylyn lyöjiä kovia;) - Tosi-ideologisessa ajattelussa on se ongelma, että poliittiset puolueet ovat enemmän pihalla kuin kaikki meteorologit yhteensä.
- On näköjään minunkin eilisiltainen aloitukseni poistunut bittiavaruuteen. Mielipidesensuuria. Kirjoitin sen rekisteröityneenä sinisellä. Nykyisiin olen tallentanut aina kirjoitukseni vastaisen varalle, mutta en nyt sitä uusintana laita, koska en halua enempää tuottaa päänvaivaa kenellekään tässä onnettomassa tilanteessa. Uskon Nurmeksesta kotoisin olevaa poliisiylijohtajaa ja toivon malttia keskusteluun, vaikka se joidenkin mielestä tuntuu olevan vaikeaa. Vain sen verran enää tältä erää, että uutta minulle oli nämä linja-auto tapaukset minulle. Ne ovat todella vakavasti otettavia rikoksia, koska siinä vaarannetaan jo monen täysin ulkopuolisen ja syyttömän henki tarkoituksella jonka merkit lähenevät hyvinkin terroristisessa tarkoituksessa tehtyä rikosta.
Mutta, kuten sanottu, ajattelin antaa tutkinnalle rauhan ja omalta osaltani en tämän vuoden puolella tänne mitään kirjoittele, en rekisteröityneenä, en kirjautumatta. Tässä vaiheessa lienee kuitenkin, kaikesta huolimatta, paikallaan toivottaa hyvää itsenäisyyspäivää teille kaikille avaruuden kanssamatkaajille, varsinkin Suomalaisille. Joulukin on ennen uutta vuotta, eli hyvää joulua myös, kuten vuotta 2019.
Kuulemiin ja näkemisiin kotvaksi. - Korjaan. Usko Kemppi on sanoittaja jne. Jatkakaa.
- Yllätit hyvänä purijana. Hampaita pihkalle, ymmärryksen on jäljellä. Pisteet tällä palstalla jo jaettu osittain tyhjään. Toki joskus on omien pisteytyksiemme välivuoro.
Varokaamme enemmän sitä, mitä aiomme sanoa, kuin mitä ajattelemme.
Tämä Kaamoskuun sanoitus on aivan mahtava. Kenen? Tapsan itsensä!
Ehkä huomenna jo soitan itselleni sovitustani tästä hyvästä kappaleesta.
Ajatelkaa, muistelkaa, ymmärtäkää. Jatkakaa. - Minä ymmärrän uskonnot todellakin työkaluina vallan pitämiselle. Kaikki työkalut ovat tarpeellisia. Kyse on vain siitä, kuka niitä mitäkin käyttää, miten ja mihin. Uskontojen uskomukset ovat sameita, jos ajatus ei ole selvä, ja työkalun teon kohteesta ei tule kaunista veistosta. Uskontojen varjolla ei pidä hyväksyä hölmöjä tekoja eikä ajatuksia.
Karju se oli, ei villisika;)
Eikös ollutkin tavallisen huomattavan hullusti ajateltu. - Olen samaa mieltä. Siinä sitten Uuninpankko ja realisti Canis Lubuskin taistelisivat rinta rinnan;)
PS. Nyt ei ollut liian pitkä. - Niin, eipä tuolle paljon mitään mahda. Tästä asiasta on kyllä keskusteltu pidemmän aikaan, ja vieläkin on sellaista mielipidettä havaittavissa, että sananvapaus lain tarkoittamassa merkityksessään sallisi laillisen rajan täyttävät mielipiteet. Mutta eikös se lopputuleva ollut, että palstan pitäjällä on oikeus valita ja poistaa oman palstavaltansa nojalla minkä vaan kirjoituksen, ilman että sitä katsottaisiin sananvapauden rajoittamiseksi. Eli oma keskustelupalsta olisi se, missä lain sallimissa rajoissa sananvapaus täyttyisi lain tarkoittamassa merkityksessä täydellisesti.
”Sääntöjen” nojalla meidän on tämä kestettävä. Mielipidesensuuri on halveksittavaa, mutta ei se ole laitonta tässä yhteydessä. Näin minä tällä hetkellä asian tulkitsen. - Vastaukseni Uuninpankon toteamaan tulee tässä.
Kotvan aikaa olen jo odottanut että joku yhdistää tuosta tyylistäni ja ennen kaikkea pitkistä kirjoituksistani nimimerkit yhteen ja samaan henkilöön. Jos olisin kuten useat poliitikot” epämiellyttävistä” asioista kiinnijäätyään, kiistäisin koko asian. Ajattelen kuitenkin niin, että helpompaa ja pienemmän riesaan tie, niin itseni kuin teidänkin kannaltanne, on myöntää asia heti oikopäätä sen kummempia selittelemättä. Epäilys kuitenkin jäisi ja jatkossa olisi entistä vaikeampaa kirjoitella omia rehellisiä mielipiteitään. Itsekin olin jo miettinyt missä yhteydessä paljastaisin tämän vedätykseni, koska ymmärsin kyllä usean teistä aavistelevan ja näkevän selvän yhteyden juuri tyylissä ja kirjoitusten pituudessa. Ei tällä palstalla montaa ole jotka viitsivät pitkiä tekstejä kirjoitella. Hamekangashan minulle pitäisi ostaa, jos en myöntäisi.
Eli kyllä olen alias realistiWolfWolf ja joskus hieman lapsellinenkin. Veikkailin jo, jos asia tulisi esille, mielessäni 80/20 Uuninpankko/ joku muu. Kiitos sinulle annettakoon siitä. Näin pääsemme normaalin päiväjärjestykseen. Ajatukset ja mielipiteet, joita Wolf kirjoitti ominaisuudessani, allekirjoitan edelleen täysin.
Lopuksi siteeraan mietelauseeksi meille kaikille Arvo Turtiaisen suomentamaa Elmer Diktoniusta.
”Minä nauran elämän hirvittävälle irvikuvalle: mitä se on - mitä sen pitäisi olla.
Itkeä minun pitäisi.
Mutta minä haluan elää - minä nauran.” - Vitsit ja kaskut keventävät joskus mukavasti ilmapiiriä. Päällepäin näkymätön naurukin tervehdyttää ihmisen oloa ja eloa. Aiheeseen sopiva kasku kerrottakoon erään professorin tiimoilta. Kaskuissa on myös usein tiettyä opetusta.
Professori Forselles tapasi vapaussodan jälkeen erään entisen oppilaansa, joka oli lääkintäluutnanttina ja oli kovin tärkeän ja mahtavan näköinen.
Forselles kysyi silloin:
- Kuinkas korkea herra te nyt olette siellä?
- Minä olen luutnantti.
- Ahaa, vai luutnantti. Tietääkö luutnantti kuka oli ensimmäinen luutnantti maailmassa?
- En satu tietämään.
-Se oli Joosef. Raamatussahan sanotaan että ”hän vaatetti itsensä koreasti ja luuli olevansa veljiänsä parempi”.
Lähde ei ollut tuntematon potilas, vaan seuraava potilas. - Hyvä, hyvä. Tiedoksi saatettakoon muuten se, että poistettu viesti tuossa trolli väittäjän yläpuolella oli minun tekemä. Ei olisi saanut muistella...
...tätä.
Tänään on muuten se päivä kun Talvisodan alkamisesta on kulunut 79 vuotta. Sitä muistellessa on paikallaan kuunnella aivan hiljentyen Oi Kallis Suomenmaa.
Tässä oli linkki ko. lauluun. Nyt jätän sen pois. >Kyllä jokainen sen osaa etsiä ja sanoja lukea. - Susikeskustelu on ollut kautta aikain kiivasta ja värikästä. Ilmeisesti jatkossakin on näin oleva. Eikä asiaa yhtään helpota se, että sieltä kehä kolmosen sisältä on tullut ministeritasolta lähtien ihmeellisiä kommentteja ja kolumneja kirjoittelevia henkilöitä esiin, jotka kutsusta huolimatta eivät tule ottamaan asioista selvää.
Lähinnä nyt tule mieleeni ex missi ja kulttuuriministeri 1999–2011 joka esimerkiksi Meidän Perhe- lehdessä numero 9 vuonna 2005 kirjoitteli suurpetojen ja susien puolesta aivan käsittämättömän yksisilmäisen kolumnin. Kalastajat hän moitti siinä sivussa samaan tappajakastiin. Että tällainen avarakatseinen ja monipuolinen kulttuuriministeri meillä oli silloin toistakymmentä vuotta. Monipuolista vastuullisuuttako? Hah, sanon minä.
Tuolloinen Suomen metsästäjäliiton P-K:n piirin toiminnanjohtaja kutsui hänet tutustumaan nykyaikaiseen metsästyskulttuuriin, mutta eipä tainnut kiinnostaa ottaa asioista selvää.
Nykyisinhän hän on koirien kouluttaja. Onkohan katseensa yhtään muuttunut laajemmin ymmärtäväksi?
Pitäisiköhän kutsu esittää uudelleen ja ulkoilutuslenkit koiriensa kanssa ”turvallisille” alueille. Niitä on vähän kohta Lieksassa. Ei mitään hysteriaa, silkka totuus se on. Tämän päivän Lieksan Lehdessä juttu, miten jo päiväkodin lähellä liikkuvat. - Niinpä.
Sinussa hyvä ystävä, Kamuttaja, on paljon pedagogin omaa. Laitoit minut laiskanläksylle täysin oikeutetusti. Nuorempaa sukupolvea kun olen, sen täysin rinnoin vastaanotan. En pysty nyt parempaan kuin Oinoseen.
Minäkin olin jo kansakoulussa Pielisjärvellä, kun hänet Turkuun haudattiin. Tämä jääkärikapteeni on ainoa hatara tietoni tällä hetkellä. Vapaehtoisesti palvelukseen hän astui marraskuun neljäs 1915. Arkistoni on paljon heikompi ja eritapainen sinun niihin verrattuna. Misse-joki kuitenkin aina jotenkin näillä Pielisjärveläisillä on ollut taistelun paikka monilla usein.
Jatketaan vaan, itsenäisyyspäivään. Itsenäisesti.
PS. Kuittaa toki kernaan rehdisti, jos opintoni tältä osin ovat vielä kesken. Tai ainahan ne ovat, kuittaamattakin;) - Että ei aiheesta aiheetta vierittäisi pois, ja kulttuuria unholaan heitettäisi, niin lukeminen oli Libaussa jääkäreiden keskuudessa suosittu harrastus. Kirjojen puutteesta tuli suorastaan lukemisen nälänhätä. Saksan kieli ei ollut kaikille ymmärrettävää. Siksi suomen ja ruotsinkielinen kirjallisuus oli halutuinta. Hampurin merimieskoti ja Berliinin NMKY:n skandinaavisen alaosaston myötävaikutuksella saatiin kuitenkin ensiapua lukemisen nälkään. Myöhemmin kotimaa, vaikeuksista huolimatta, pystyi auttamaan runsailla kirjalähetyksillä.
Saksassa asui myös suomalaisia, jotka lahjoittivat kirjoja. Näin saatiin ”kirjastot” yksiköihin.
Suosituimpia vaihdeltiin yksiköitten kesken. Esimerkiksi Kyösti Wilkunaa ja Sateri Ivaloa.
Kotimaan lehdet olivat myös kysyttyjä. Uskokaa tai älkää, mutta yhteistoiminta oli niin vahvaa, että paikallislehtiäkin saapui 3-4 päivää ilmestymisensä jälkeen Libaun lukunälkäisille.
Kirjeenvaihto oli myös ahkeraa. Se oli sen aikaista sometusta.
Seuralehden nimi oli siellä Wimpeli;) - Uskon että meillä on samoista henkilöistä tämä tieto. Vältän nykyisin nimien laittoa tänne, koska se on näköjään ymmärtämättömissä piireissä epäsuotavaa. Sen verran kuitenkin, että Kalle Johannes, Otto ja Antti Evert ovat etsivän löytöjen lähellä. Saattaa joku vaatturi Oskarinkin muistaa.
Mutta ei riittänyt se vuoden 1918 sota. Kovin kourin koeteltiin kansakuntaamme talvi- ja jatkosodan aikana. Puhkesi sitten Lapin sotakin, jossa entisiä aseveljiä vastaa sopimuksen muka oli taisteltava.
Toiminta suomalaisilla sisseillä on ollut aina verta säästävä. Kunnon sotilas ei toivo muuta kuin rauhaa.
Rukajärven suunnan historiayhdistys on Lieksassa ja Iisalmessa toimiva arvostettava ja kunnioitettava sekä aikaansaapa yhdistys keskuksineen ja nettisivuineen.
Osaltaan nämäkin keskukset valaisevat kansakuntamme historiaa. Ne eivät ole mitä tahansa keskuksia.
Esimerkiksi Petrovski Jamin hävitysretki on nyt paremmin tutkittu molemmin puolin rajaa. Jälkikäteen propagandan levittäjä kadottaa uskottavuutensa.
Punainen Valpo on sekin oma juttunsa. Kaikenlaista riesaa on rehellisen tolkun ihmisen elossa;) Sitä tanssitaan vaan marssin tai valssin tahtiin. Toivottavasti ei ikinä luotien tahtiin.