Vapaa kuvaus

Aloituksia

124

Kommenttia

1187

1. Rauhan tervehdys.

Onpas uskomaton väite: "Hän korostaa omia uninäkyjään ja profetioita".

Olen tuonut pari kolme omaa profetiaa esille 10 vuoden saarnamaisen aikana yli 500 raamattutunnin jälkeen. En usko, että edes 1% puheistani mainitsen mitään omaa profetiaa!

Sitä vastoin jokaisessa puheessani en ainoastaan mainitse tai lue useita Raamatun jakeita, vaan pyrin ne aina merkitsemään myös puheeni lisätietoihin, jotta kuuntelija voi itse tarkistaa asiayhteyden.

Täytyy siis todeta, että monista minua koskevista ketjuista, tämä oli lienee yksi epärehellisimmistä, joka kertoo ettei aloittaja itse lienee ole kuunnellutkin kuin yhden tai kahden puheen puoliksi noista sadoista puheista ja kuulopuheidensa varalla tekee pöyristyttäviä väitteitä. Herramme Jeesus ilmestyköön aloittajalle ja muille epärehellisille vikoilijoille.

"Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä." — Matteuksen evankeliumi 5:11-12

Siunauksin, MM.
  2. Rauhan tervehdys.

"Esimerkiksi Sextus Julius Africanus (160–240), varhaisin kristillinen almanakkaspesialisti, kannatti kolmiosaista mallia ja katsoi Jeesuksen syntyneen 25. joulukuuta. Samoin varhaisen kirkon merkittävimpiin teologeihin lukeutunut Hippolytos Roomalainen (170–235) kannatti kolmiosaista mallia ja katsoi Jeesuksen syntyneen 25. joulukuuta. Myös Rooman varhainen piispa Telesforus, joka toimi piispana vuosina 126–137 ja jonka roomalaiskatolinen perinne lukee varhaiseksi paaviksi, johti erityistä joulujumalanpalvelusta joulukuun 25. päivänä. Samoin Antiokian piispa Teofilos (115–181) piti joulukuun 25. päivää Jeesuksen todellisena syntymäpäivänä.

Huomaa, että kaikki nämä historialliset viitteet joulukuun 25. päivän pitämisestä Jeesuksen todellisena syntymäpäivänä ovat ratkaisevasti varhaisemmalta ajalta kuin Vuoden 354 kronografi. Näkemys joulukuun 25. päivästä Jeesuksen syntymäpäivänä ei yksinkertaisesti voi olla peräisin vasta 300-luvulta.

Historiallinen tosiasia on, että kirkon piirissä vallitsi hyvin varhain vahva vakaumus siitä, että Jeesus todellakin on syntynyt joulukuun 25. päivänä ja että tätä päivää tuli viettää jouluna. Mutta koska tämä vakaumus ei voi perustua mihinkään aurinkosynkretismiin eikä sitä ajaneisiin myöhempiin valtiollisiin päätöksiin eikä myöskään mihinkään kirkolliseen hallinnolliseen päätökseen eikä käskyyn, on tämän vakaumuksen ja sen pohjalta harjoitetun juhlimisen täytynyt perustua johonkin muuhun vahvaan ja arvovaltaiseen lähteeseen. Tämä lähde on arvovaltainen apostolinen perimätieto."
    https://www.patmos.fi/blogit/onko-joulu-pakanallinen-vai-kristillinen-juhla/

PS. Mitä tulee lämpötilaan, niin elettiin Rooman lämmintä kautta, jolloin oli myös poikkeuksellinen ilmastonlämpeneminen menossa. Eikä joka vuosi joulukuussa Israelissakaan ole liian kylmää lampaille, joita pidetään mahdollisimman kauan ulkona aina.

Siunauksin, MM.
  3. Rauhan tervehys.

"Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa, me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne." — Galatalaiskirje 2:4-5

Lue myös tämä kirjoitukseni lakihenkisyyden lahkon kahleesta:
    https://www.youtube.com/post/Ugkx9FWLuNDiwxTe8a44Vrm461EfIjanqDVH

Siunauksin, MM.