Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

460

1. "ei+voi+muuta+sanoa."Hmmmmmmm....väitelauseita+voi+esittää+tyhmäkin,+niin+suomalainen+kuin+muutkin.+Perusteluihin+tarvitaan+jo+hieman+älyä.+Miten+siis+on,+arvoisa+aloittaja?+Kuulutko+itse+tyhmiin+vai+älykkäisiin+suomalaisiin?
  2. Totisesti+elämme...
  3. Mooseksen+laissa+käsky+"älä+tapa"+on+vähintäänkin+mielenkiintoinen.+Tuollaisenaan+käsky+on+selkeä+ja+ehdoton,+mutta+laissahan+kokonaisuutena+hyvinkin+käsketään+tappamaan+rangaistuksena+tietyistä+rikkeistä,+ja+Jahwe+itse+käskyttää+kokonaisia+kansanmurhia+toimeenpantavaksi.+Jeesuksen+nimiin+laitettu+opetus+on+huomattavan+paljon+erilainen.+Siinä+kielletään+paitsi+tappaminen+itsessään,+myös+mennään+väkivallan+alkusyille.+Vihastuminen+on+jo+rinnastettavissa+tappamiseen,+samoin+solvaukset.+Toki+niin+Jeesus+kuin+hänen+suuhunsa+sanoja+kirjoitelleet+evankelistatkin+ihmisinä+ovat+tienneet+täydellisen+vihastumattomuuden+mahdottomaksi.+Viha,+kateus,+katkeruus,+mustasukkaisuus...näistä+on+monet+tapot+ja+murhat+saaneet+alkunsa.+Ne+tapahtuvat+aina+minun+ja+sinun+mielessä,+ja+ne+on+käsiteltävä.+Jeesuksen+on+sanottu+opettaneen,+että+jos+olet+menossa+uhraamaan,+mutta+muistaakin+että+on+veljen+kanssa+jotakin+kränää,+on+ensin+sovittava,+ja+sitten+vasta+uhrattava.+Ajatuksessa+on+viisautta.+Ajatus+siitä,+että+ihminen+voisi+olla+jotenkin+"sinut"+jumalan+kanssa+kantaessaan+vihaa+lähimmäistään+kohtaan+lienee+ollut+alkuna+muutamallekin+"pyhälle+vihalle"+ja+surullisin+seurauksin.+Koko+Jeesuksen+ajatus+siitä,+että+vihastuessani+jotakin+vikaa+on+nimenomaan+minussa,+ei+niinkään+vihani+kohteessa,+on+mullistava.+Jos+olen+vihainen+jollekin,+olen+menettänyt+kosketuksen+itseeni+ja+siten+myös+korkeimpaan,+ja+tämä+on+minun+tehtäväni+sopia+vastapuolen+kanssa.+Lienee+selvää+että+vastapuolellakin+on+sopimisessa+sanansa+sanottavana,+mutta+sehän+ei+enää+ole+minun+asiani.+Maailma+on+mitä+on,+ja+olenpa+kuinka+vihaton+ja+väkivallaton,+saatan+hyvinkin+kohdata+näitä+itseeni+kohdistettuina.+"Älä+tee+pahalle+vastarintaa",+"käännä+toinenkin+poski".+Tuskin+Jeesus+kielsi+henkeään+ja+terveyttään+puolustamasta.+Vai???+Onpa+Jeesus+todella+näin+opettanut+eli+ei,+ainakin+ensimmäisen+vuosisadan+loppupuolella+on+tämä+radikaali+opetus+hänen+suuhunsa+sovitettu.+Kristinusko+oli+erkaantumassa+tai+jo+erkaantunut+omaksi+uskonnokseen,+ja+luvassa+oli+hankaluuksia.+Luvassa+oli+vainoja.+Vähän+myöhemmin+Johanneksena+tunnettu+kirjoittaja+oli+kirjoittava+Ilmestyskirjana+tunnetun+tekstin+rohkaisuksi+vainoissa.+Tuossa+tekstissä+marttyyrius+nostetaan+kunniaan.+Kristity+olivat+pieni+underground-liike,+vainottukin.+Toki+oli+käynyt+selväksi+ettei+Jeesus+oman+sukupolvensa+aikana+ollut+sapunut+takaisin,+kuten+varmaankin+oli+tullut+luvanneeksi,+mutta+vielä+jaksettiin+odottaa+suht+pikaista+paluuta.+Ei+ollut+tarkoitus+lähteä+vastaamaan+väkivallalla+toivottomassa+taistelussa+"maailmaa"+vastaan.+Olisiko+noissa+Jeesuksen+suuhun+laitetuissa+sanoissa+ennakoitu+vainoja+ja+marttyyrikuolemia?+Niin+tai+näin,+jospa+edes+kristityt+olisivat+tuollaista+väkivallattomuuden+ihannetta+noudattaneet.Puhumme+kyllä+täysin+eri+asioista,+kun+puhumme+kristinuskosta+vaikkapa+ensin+Jeesuksen+pienenä+hippiliikkeenä+ja+myöhemmin+juutalaisuudesta+erkaantuneena+pienenä+lisänä+hellenistisen+maailman+uskontojen+joukossa,+pienenä+ja+lopulta+myös+vainottuna.+Kunnes+lopulta+eräänä+kauniina+päivänä,+kiitos+keisari+Konstantinuksen,+kristinuskosta+tulikin+Rooman+imperiumin+valtionuskonto,+suurten+ja+mahtavien+vallanpitäjien+uskonto.+Oliko+ihme+että+piti+saada+myös+aikaan+pönäkkä+kirkkolaitos+ja+sile+"oikea"+oppi.+Ei+kai+sille+mitään+periaatteellista+estettä+ole,+etteikö+Jeesuksen+opetuksia+väkivallattomuudesta+ja+jopa+vihastumattomuudesta+voisi+noudattaa+niin+valtion+kuin+kirkkolaitoksenkin+taholla,+mutta+käytäntö+on+osoittanut+sen+mahdottomaksi.+"Älä+tapa"+on+unohtunut+kristinuskonkin+edustajilta+moneen+kertaan,+kun+on+ollut+puolustettava+"oikeaa+uskoa",+eli+käytännössä+oppeja,+jotka+on+kehitelty+vasta+sen+jälkeen,+kun+kristinusko+oli+lakannut+olemasta+"maan+hiljaisten"+uskonto.+Ei+sovi+Jeesuksen+eettiset+opetukset+valtaapitäville,+ei+maallisille+eikä+hengelllisille.