Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pilikkuviivaviiva
profiilit
pilikkuviivaviiva
pilikkuviivaviiva
Vapaa kuvaus
Aloituksia
14
Kommenttia
460
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"ei+voi+muuta+sanoa."
Hmmmmmmm....väitelauseita+voi+esittää+tyhmäkin,+niin+suomalainen+kuin+muutkin.+Perusteluihin+tarvitaan+jo+hieman+älyä.+Miten+siis+on,+arvoisa+aloittaja?+Kuulutko+itse+tyhmiin+vai+älykkäisiin+suomalaisiin?
17.05.2018 17:52
Sekä+katolilaiset+että+ortodoksit+käyttävät+rukousnauhoja,+ja+perinne+on+vanha+ja+vahva.+Katolilaiset+rukoilevat+ns.+ruusukkorukousta,+jonka+kaavaa+en+tunne.+Ortodoksit+käyttävägt+rukousnauhaa+toistaessaan+Jeesuksen+rukousta,+joka+kuuluu+"Herra+Jeesus+Kristus,+(Jumalan+Poika),+armahda+minua+(syntistä)".
17.05.2018 17:49
Luterilaisuus+samoin+kuin+kristinusko+yleensäkin+elää+keskellä+maailmaa,+johon+kuuluvat+monenmoiset+ilmiöt+ja+asiat.+Siinä+mielessä+keskusteluakin+voi+käydä+laajalti+eri+aihepiireistä.+Aika+hiljaista+taitaisi+olla,+jos+keskustelussa+kuin+keskustelussa+olisi+oltava+tiukka+yhteys+nimenomaan+luterilaisuuteen.+Muten,+kuka+meistä+edes+osaisi+keskustella+nimenomaan+luterilaisuudesta?+Mitä+siitä+olisi+keskustelemista?
10.05.2018 14:34
On,+totta+se+on.+Vaan+eipä+silti,+ei+sinne+mene+kukaan+muukaan...
10.05.2018 14:30
Eiköhän+Koraania+kuten+Raamattuakin+voi+lukea+ihan+sillä+kielellä+jota+ymmärtää.+Itse+lueskelen+pikku+hiljaa+Koraania+Jaakko+Hämeen-Anttilan+suomennoksena.+Hän+kertoo+esipuheessa+käännökseen+liittyvistä+haasteista+ja+metodeista,+ja+näiden+valossa+pidän+käännöstä+luotettavana,+joten+katson+lukevani+Koraania,+vaikkakin+suomeksi.
25.04.2018 19:52
"Sattuma+ei+kykene+rakentamaan+synkronoituja+ionivirtausmoottoreita+planeettavaihteistoineen.+On+siis+aivan+järjetöntä+väittää,+että+tällaiset+monimutkaiset+solut+olisivat+kehittyneet+itsekseen+ilman+älyä.+Ateistien+kommenteilla+ei+ole+mitään+painoarvoa+näiden+todisteiden+jälkeen."
Bakteeriko+on+se+paras+apologeetti?+No+joo,+tässä+ei+nyt+aloittaja+ymmärrä+evoluutiota+eikä+sen+taustalla+olevaa+luonnonvalintaa.
25.04.2018 19:50
Muuten+en+ota+kantaa+asiaan,+kuin+että+nuoret+miehet+voisivat+opetella+ottamaan+piopon+tai+lippiksen+pois+päästä+ruokaillessa.
24.04.2018 20:02
"Pelkkä+uskonnollinen+kirja+ei+taida+riittää?+"
No+Jeesuksesta+meillä+ei+muuta+ole.+Käsittääkeseni+usein+mainitut+UT:n+ulkopuoliset+lähteet+Jeesuksesta+todistavat+lähinnä+Jeesukseen+uskovien+yhteisöjen+olemassa+olosta+tiettynä+aikana,+eivätkä+varsinaisesti+kerro+itse+Jeesuksesta+mitään.
04.04.2018 09:08
"Jos+kyse+on+sarkasmista,+niin+silloin+kannattaa+se+mainita+tekstissään"
Njaaa...silloin+sarkasmilta+kyllä+menee+paras+terä.+Vähän++kuin+vitsi,+jonka+joutuu+selittämään,+eihän+se+naurata+niin+makeasti++kuin+itse+hiffattu+juttu.
03.04.2018 18:34
Totisesti+elämme...
03.04.2018 18:32
Voimia+sinulle+tuossa+suossa+tarpomiseen...
03.04.2018 18:28
Jos+sarkasmin+yritykseni+ei+sinulle+auennut+tuosta+sinua+närkästyttäneestä+tekstisn+pätkästäni,+mahdoitko+lukea+loppuun+asti.+Vai+oliko+närkästyksesi+jo+niin+sietämätöntä,+ettei+ajatukseni+auennut?+Toki+vika+voi+olla+myös+kirjoittajassa,+tunnustan...
03.04.2018 17:58
"Tämä+kirjoittamasi+lause+on+täysin+raamatun+vastainen:
Raamattu+oli+käännetty+latinaksi+jota+rahvas+ei+osannut,+ja+hyvä+niin,+kaikkien+kun+ei+ole+tarpeen+tietää+mitä+ns.+pyhissä+teksteissä+todella+sanotaan.
Miksi+kaikkien+ei+ole+tarpeen+osata+ja+tietää+raamattua?"
Onko+sarkasmi+tuttu+käsite?
03.04.2018 17:52
"Eikä+ainuttakaan,+jonka+noudattamisesta+joutuisi+vankilaan."
Onnea+ja+menestystä+mooseksenlainkuuliaiselle+elämällesi+:D
03.04.2018 15:51
Taitaa+siellä+laissa+vähän+muitakin+pykäliä+olla.
03.04.2018 14:50
Mooseksen+lain+noudattaminen+sellaisena+kuin+se+on+Raamatussa+taitaapi+viedä+telkien+taakse.
03.04.2018 14:19
Synti+on+siis+lain+rikkomista.+Minkä+lain?+Mooseksenko?++Onko+Mooseksen+laki+otettava+kokonaisuudessaan+vai+valikoiden?+Jos+valikoiden+niin+millä+perusteella?+Mikä+on+se+lakipykälien+kokoelma+jota+on+noudatettava?+Suomen+lain+noudattamisesta+on+kyse?
03.04.2018 13:28
"Eipä+sitä+ole+monesta+muustakaan..."
No+ei+ole,+ei.+Jeesuksesta+on+itse+asiassa+huomattavan+paljon+ja+varsin+varhaista+tekstiä.+Paavali+kirjoitti+ensimmäiset+kirjeensä+milloin,+50-luvullako,+ja+ensimmäinen+evankeliumi,+olikos+70-luvulla.+Elikkäs+muutama+vuosikymmen+Jeesuksen+kuoleman+jälkeen+oli+jo+häneen+liittyviä+tekstejä+olemassa.+Aleksanteri+Suuren+osalta+muistaakseni+meni+300-vuotta+ennen+ensimmäistäkään+kirjallista+mainintaa+hänenestä.
03.04.2018 12:44
Vaan+mitäpä+se+on+tuo+"synti"???
03.04.2018 11:31
Mooseksen+laissa+käsky+"älä+tapa"+on+vähintäänkin+mielenkiintoinen.+Tuollaisenaan+käsky+on+selkeä+ja+ehdoton,+mutta+laissahan+kokonaisuutena+hyvinkin+käsketään+tappamaan+rangaistuksena+tietyistä+rikkeistä,+ja+Jahwe+itse+käskyttää+kokonaisia+kansanmurhia+toimeenpantavaksi.+
Jeesuksen+nimiin+laitettu+opetus+on+huomattavan+paljon+erilainen.+Siinä+kielletään+paitsi+tappaminen+itsessään,+myös+mennään+väkivallan+alkusyille.+Vihastuminen+on+jo+rinnastettavissa+tappamiseen,+samoin+solvaukset.+Toki+niin+Jeesus+kuin+hänen+suuhunsa+sanoja+kirjoitelleet+evankelistatkin+ihmisinä+ovat+tienneet+täydellisen+vihastumattomuuden+mahdottomaksi.+Viha,+kateus,+katkeruus,+mustasukkaisuus...näistä+on+monet+tapot+ja+murhat+saaneet+alkunsa.+Ne+tapahtuvat+aina+minun+ja+sinun+mielessä,+ja+ne+on+käsiteltävä.+Jeesuksen+on+sanottu+opettaneen,+että+jos+olet+menossa+uhraamaan,+mutta+muistaakin+että+on+veljen+kanssa+jotakin+kränää,+on+ensin+sovittava,+ja+sitten+vasta+uhrattava.+Ajatuksessa+on+viisautta.+Ajatus+siitä,+että+ihminen+voisi+olla+jotenkin+"sinut"+jumalan+kanssa+kantaessaan+vihaa+lähimmäistään+kohtaan+lienee+ollut+alkuna+muutamallekin+"pyhälle+vihalle"+ja+surullisin+seurauksin.+Koko+Jeesuksen+ajatus+siitä,+että+vihastuessani+jotakin+vikaa+on+nimenomaan+minussa,+ei+niinkään+vihani+kohteessa,+on+mullistava.+Jos+olen+vihainen+jollekin,+olen+menettänyt+kosketuksen+itseeni+ja+siten+myös+korkeimpaan,+ja+tämä+on+minun+tehtäväni+sopia+vastapuolen+kanssa.+Lienee+selvää+että+vastapuolellakin+on+sopimisessa+sanansa+sanottavana,+mutta+sehän+ei+enää+ole+minun+asiani.+
Maailma+on+mitä+on,+ja+olenpa+kuinka+vihaton+ja+väkivallaton,+saatan+hyvinkin+kohdata+näitä+itseeni+kohdistettuina.+"Älä+tee+pahalle+vastarintaa",+"käännä+toinenkin+poski".+Tuskin+Jeesus+kielsi+henkeään+ja+terveyttään+puolustamasta.+Vai???+Onpa+Jeesus+todella+näin+opettanut+eli+ei,+ainakin+ensimmäisen+vuosisadan+loppupuolella+on+tämä+radikaali+opetus+hänen+suuhunsa+sovitettu.+Kristinusko+oli+erkaantumassa+tai+jo+erkaantunut+omaksi+uskonnokseen,+ja+luvassa+oli+hankaluuksia.+Luvassa+oli+vainoja.+Vähän+myöhemmin+Johanneksena+tunnettu+kirjoittaja+oli+kirjoittava+Ilmestyskirjana+tunnetun+tekstin+rohkaisuksi+vainoissa.+Tuossa+tekstissä+marttyyrius+nostetaan+kunniaan.+Kristity+olivat+pieni+underground-liike,+vainottukin.+Toki+oli+käynyt+selväksi+ettei+Jeesus+oman+sukupolvensa+aikana+ollut+sapunut+takaisin,+kuten+varmaankin+oli+tullut+luvanneeksi,+mutta+vielä+jaksettiin+odottaa+suht+pikaista+paluuta.+Ei+ollut+tarkoitus+lähteä+vastaamaan+väkivallalla+toivottomassa+taistelussa+"maailmaa"+vastaan.+Olisiko+noissa+Jeesuksen+suuhun+laitetuissa+sanoissa+ennakoitu+vainoja+ja+marttyyrikuolemia?+Niin+tai+näin,+jospa+edes+kristityt+olisivat+tuollaista+väkivallattomuuden+ihannetta+noudattaneet.
Puhumme+kyllä+täysin+eri+asioista,+kun+puhumme+kristinuskosta+vaikkapa+ensin+Jeesuksen+pienenä+hippiliikkeenä+ja+myöhemmin+juutalaisuudesta+erkaantuneena+pienenä+lisänä+hellenistisen+maailman+uskontojen+joukossa,+pienenä+ja+lopulta+myös+vainottuna.+Kunnes+lopulta+eräänä+kauniina+päivänä,+kiitos+keisari+Konstantinuksen,+kristinuskosta+tulikin+Rooman+imperiumin+valtionuskonto,+suurten+ja+mahtavien+vallanpitäjien+uskonto.+Oliko+ihme+että+piti+saada+myös+aikaan+pönäkkä+kirkkolaitos+ja+sile+"oikea"+oppi.+Ei+kai+sille+mitään+periaatteellista+estettä+ole,+etteikö+Jeesuksen+opetuksia+väkivallattomuudesta+ja+jopa+vihastumattomuudesta+voisi+noudattaa+niin+valtion+kuin+kirkkolaitoksenkin+taholla,+mutta+käytäntö+on+osoittanut+sen+mahdottomaksi.+"Älä+tapa"+on+unohtunut+kristinuskonkin+edustajilta+moneen+kertaan,+kun+on+ollut+puolustettava+"oikeaa+uskoa",+eli+käytännössä+oppeja,+jotka+on+kehitelty+vasta+sen+jälkeen,+kun+kristinusko+oli+lakannut+olemasta+"maan+hiljaisten"+uskonto.+Ei+sovi+Jeesuksen+eettiset+opetukset+valtaapitäville,+ei+maallisille+eikä+hengelllisille.
03.04.2018 10:30
2 / 23