Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pilikkuviivaviiva
profiilit
pilikkuviivaviiva
pilikkuviivaviiva
Vapaa kuvaus
Aloituksia
14
Kommenttia
460
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyllä+Jeesus+vaati+seuraajiltaan+muutosta,+ja+niin+radikaalia+muutosta,+että+oli+huomattavasti+helpompaa+kohottaa+Jeesus+jumalaksi+ja+alkaa+palvoa+häntä,+kuin+todella+noudattaa+hänen+opetuksiaan+ja+vaatimuksiaan.+Tästä+aiheesta+on+tullut+kirjoiteltua+sen+verran,+etten+tässä+yhteydessä+enemmälti+toista+itseäni.+Lyhyesti+kuitenkin,+Jeesus+edellytti+ihmisten+luomien+keinotekoisten+raja-aitojen+kaatamista,+perustuivatpa+ne+kansallisiin,+uskonnollisiin,+sosiaalisiin,+uskonnollisiin+tms.+eroihin+ja+näide+pohjalta+luotuihin+rajoihin.
03.04.2018 09:17
"Mutta+lähdekritiikin+kestävää+asiatekstiä+saa+Jeesuksesta+hakea"
Viitannet+nyt+Jeesuksen+aikalaisteksteihin+ja+antiikin+muihin+mahdollisiin+lähteisiin.+Totta,+tuollaista+"asiatekstiä"+ei+juuri+ole.+Historiallis-kriittisellä+metodilla+jotakin+on+selvitettävissä,+mutta+loppupeleissä+aika+vähän.+Kuinka+muuten+voisi+ollakaan?+Kuka+Jeesuksesta+olisi+kirjannut+hänen+sanomisensa+ja+tekemisensä+reaaliajassa+ja+virheettömästi+muistiin+ja+miksi?+Hänen+seuraajistaan+tuskin+monikaan+osasi+edes+lukea+tai+kirjoittaa,+jos+kukaan.+Vaikka+olisikin+osannut,+kirjoitus+materiaalit+olivat+kalliita+ja+itse+kirjoitustyö+hieman+hitaampaa+kuin+tämä+nykynäpyttely.+Eihän+Jeesuksen+sanomisia+edes+pidetty+jälkipolville+välittämisen+arvoisina+kuin+vasta+ehkä+sukupolvi+tai+kaksi+hänen+kuolemansa+jälkeen,+jolloin+evankelistat+alkoivat+säveltää+lausumia+Jeesuksen+suuhun.+Jeesuksen+aikalainen,+Paavali,+ei+tunnu+tietävän+yhtään+Jeesuksen+lausumaa,+vaikka+Paavalin+kääntymys+kristinuskoon+lienee+tapahtunut+vain+pari+vuotta+Jeesuksen+kuoleman+jälkeen.
No+kuitenkin,+Jeesuksesta+on+kyllä+valtavasti+kriittisenkin+lukijan+seulan+kestävää+luettavaa.+Suosittelen+esim.+John+Shelby+Spongin+mainiota+kirjaa+Jesus+for+the+non-religioius.
03.04.2018 08:54
Voiko+siis+kukaan+muu+kuin+natiivi+arabian+kielen+osaaja+todella+ymmärtä+Koraania?+Voiko+nyky-arabian+kielinen+todella+ymmärtä+vuosisatoja+vanhaa+arabiaa?+
Itse+olen+tässä+nyt+reilun+vuoden+epäsäännöllisesti+lueskellut+suomen+kielistä+käännöstä+Koraanista.+Se+on+käsittääkseni+varsin+oppineen+sekä+Koraanin+että+arabian+kilene+osaajan+Jaakko+Hämeen--anttilan+käännös.+Niin+mielenkiintoista+kun+onkin+ollut+tutustua+vähä+vähältä+Koraaniin,+täytyy+samalla+todeta,+että+ei+se+aivan+helpolla+avaudu+lukijalleen,+edes+äidinkilellä+luettuna.+Miten+siis+käännynnäiset+islamin+uskoiset+opiskelevat+Koraania?+Eikö+suomen+kielistä+käännöstä+ollenkaan?+Aika+työlästä+jos+arabia+ensin+hallittava...
Raamattu+on+enempi+minun++heiniäni,+sitä+olen+opiskellut+oikeastaan+koko+ikäni.+Suomen+kieli+on+enimmäkseen+riittänyt,+vähän+välillä+tavaillut+englannin+kielistä+käännöstä+ja+vähän+myös+venäjäksi.+Alkukieliä+hepreaa+ja+kreikkaa+en+hallitse+sanaakaan.+Olen+siinä+käsityksessä,+että+kyllä+hyvä+käännösvälittää+huomattavalla+tarkkuudella+tekstin+alkuperäisen+viestin,+siinä+määrin+kuin+se+ylipäätään+on+mahdollista.+Alkukielten+osaamisen+vaatimus+olisi+aiheuttanut+sen,+että+tänäkään+päivänä+tietäisin+tuskin+mitään+Raamatun+sisällöstä,+muuta+kuin+ehkä+kieliä+osaavien,+käytännössä+kai+siis+papiston+sanelemana.+Tämähän+oli+kristillisessä+kirkossa+pitkään+käytäntö.+Raamattu+oli+käännetty+latinaksi+jota+rahvas+ei+osannut,+ja+hyvä+niin,+kaikkien+kun+ei+ole+tarpeen+tietää+mitä+ns.+pyhissä+teksteissä+todella+sanotaan.
Toki+on+totta,+että+alkukielen+osaaminen+tuo+jopa+järkeä+joihinkin+Raamatunkin+älyttömyyksiltä+vaikuttaviin+kohtiin,+niissä+kun+todellakin+on+ilmeisesti+jo+alkukielen+sisällä+merkitys+muuttunut,+saati+käännöksen+myötä.+Näissä+muutamassa+tapauksessa+jopista+tiedän+Raamtun+kohdalla,+olen+tietenki+oppineempien+selvityksen+varassa.+Välttämättömänä+pidän+kuitenkin+sitä,+että+vaikkakin+maineeltani+harhaoppisena+kristittynä,+mutta+kristittynä+kuitenkin,+tunnen+traditioni+pyhät+tekstit,+eli+siis+se,+että+ne+ova+luettavissani+äidinkielelläni.+
Jos+siis+oletettaisiin,+että+olisin+kiiinnostunut+kääntymään+islamiin,+en+voisi+kuvitella+tekeväni+niin+ennen+kuin+tuntisin+islamin+pyhän+kirjan,+Koraanin,+ja+ainoa+keino+tähän+olisi+lukea+se+suomen+kielellä.+Arabia+ei+liene+muutenkaan+kielsitä+helpoimpia,+saati+sitten+sillä+tasolla,+että+osaisi+Koraania+ymmärtää,+eihän+tyo+näin+hitaalle+oikein+avaudu+suomeksikaan.
03.04.2018 08:42
Hyvä!+Yhä+useampi+papiston+jäsen+uskaltautuu+tunnustamaan,+että+kirkko+on+olemassa+nykyajan+ihmistä+varten,+ei+pronssikauden+ja+antiikin+taikauskoisen+maailmankuvan+edustajia+varten.+Todellinen+synti+kun+luuraa+lähimmäisen+ihmisarvon-+ja+oikeuksien+polkemisessa,+ei+kauan+sitten+paikkansapitämättömiksi+osoitettujen+ikivanhojen+tekstinkappaleiden+hylkäämisessä.
25.03.2018 11:44
"ei+ole+Jumalan+uskovia+"
Miksi+"uskon"+pitäisi+olla+millään+tavalla+merkityksellistä?+Miksi+pitäisi+puhua+koko+"uskosta"?+Eikö+muka+riitä,+että+pyrkii+noudattamaan+Kristuksen+opetuksia?+Niissä+ei+uskolla+tee+mitään,+kun+ne+oikein+ymmärtää.+Taitaa+olla+niiin,+että+"uskolla"+ja+sen+vaatimuksella+toisilta+etsitään+pönkitystä+omille+uskomuksille,+jotka+muodostuvat+omista+asenteista,+peloista,+ennakkoluuloista,+ja+"uskovien"++tapauksesa+silkasta+asenteellisesta+tietämättömyydestä.
25.03.2018 10:12
Voi+tätä+melkein-lukihäröä...katsoin+jo+että+onko+vanha+ei-niin-kunnon+DT+tullut+palstalle+mutta+ei...tervehdys+vaan+tätskä...
24.03.2018 18:33
"Täytyy+olla+tarkka+kun+lukee+Raamattua.+"
No+niinpäs+onkin+oltava...
24.03.2018 18:31
JOS+jumala+on+olemassa,+ei+maailmassa+ole+yhtään+jumalatonta.+Vaan+kun+on+äärimmäisen+epätodennäköistä,+että+jumala+olisi+olemassa,+maailmassa+ei+ole+muita+kuin+jumalattomia,+uskoivatpa+ihmiset+mitä+tahansa.
24.03.2018 16:42
Tuo+"toinen+luomiskertomus"+on+lisäksi+n.+500+vuotta+vanhempi+tarina,+kuin+ensimmäinen.+Lähde+tälle+tiedolle+on+nyt+hakusessa,+mutta+kunhan+muistan+ja+löydän+sen+niin+laitan+tulemaan.
24.03.2018 16:40
"Oliko+Juudas+uslosaa+Jeesuksessa?
Luopuiko+Juudas+uskostaan+Jeesukseen?
Onko+Juudas+pelastunut+vai+joutuuko+helvettiin?"
Juudas+Iskariotia,+Jeesuksen+kavaltajaksi+väitettyä+hahmoa+tarkoittanet.+Juudas+on+fiktiivinen+hahmo,+jolla+symboloidaan+Juudan+kansaa,+eli+käytännössä+juutalaisia.+Taustalla+on+evankeliumien+kirjoitushetken+historiallinen+tilanne,+jossa+traditionaalisten+juutalaisten+ja+Jeesus-liikkeen+kannattajien+välit+ensin+kiristyivät+ja+lopulta+Jeesuksen+seuraajat+erotettiin+synagogayhteydestä+käytännössä+omaksi+uskonnokseen.+Juudas+ei+ole+historiallinen+hahmo,+vaan+symboli.
24.03.2018 16:36
Kiitosta+vaan...
24.03.2018 11:27
Hyvin+kiteytetty!
24.03.2018 11:00
Ehdotus+palstan+parantamiseksi:+poistettava+keskustelijoiden+mahdollisuus+poistattaa+kirjoituksia+ja+aloituksia.+Nyt+on+todellakin+poistatettu+ketju+jonka+aloitin+käsitelläkseni+esitettyjä+syytteitä+ja+pelkästään+omalta+kohdaltani.+Mistään+palstan+sääntöjen+rikkomuksesta+ei+ole+voinut+olla+kyse,+saahan+tämäkin+keskustelu+täällä+notkua+ja+tässä+sentään+esitetään+syytteitä+muita+vastaan.+Ei+poistatusmahdollisuudelle!!!
24.03.2018 09:55
Tuossa+parin+vuoden+takaisessa+kirjoituksessani+esittämäni+näkemys+Kristuksen+seuraamisesta+ja+siten+hänen+todellisesta+sanomastaan+on+edelleen+se+jonka+takana+seison.+Siinä+olen+ehkä+ollut+väärässä+jo+tuolloin,+että+ateismi+olisi+ollut+varsinaisesti+noin+kielteinen,+eli+suorastaan+kirosana+"uskoville".+Mielestäni+palstan+"uskovien"+ulostuloja+aiheen+tiimoilta+lukiessa+on+käynyt+ilmi,+ettei+monikaan+heistä++itse+asiassa+edes+tunnu+ymmärtävän+mistä+ateismissa+itse+asiassa+on+kyse.
24.03.2018 08:36
Oli+sitten+helpompi+poistattaa+aloittamani+keskustelu+johon+olisitte+voineet+koota+itseeni++kohdistuneet+syytökset.+Toki+on+helpompaa+hävittää+keskustelu+kuin+tulla+vastaamaan+sanoistaan+ja+esittämään+olemattomia+todisteita.+Pidän+osaltani+tätäkin+aloitusta+tyystin+mitätöitynä.+Pelkkää+roskaa...ja+muihin+aiheisiin...
24.03.2018 08:26
Mukavaa+että+arkistoista+löytyy+näitä+vanhempiakin+ajatelmiani...
24.03.2018 08:22
"Itse+en+ajattele,+että+on+Jumalan+tahto,+että+joku+kärsii+tai+sairastaa+tai+kuolee.+"
Niin,+lukevatkohan+"uskovat"+sitä+omaa+pyhää+kirjaansa,+vai+eivätkö+ehkä+sittenkään+edes+usko+siihen.+Luehan+vaikka+esimerkiksi+miten+Jahwe+kuritti+ja+tappoi+egyptiläisiä+ennen+kuin+lopulta+päästi+israelilaiset+karkuun.+Vitsauksia,+kärsimystä+ja+kuolemaa+oli+luvassa+egyptiläisille+jumalan+kädestä.+Ja+kun+meinasi+faaraolta+jo+luonne+antaa+periksi+niin+jumala+paadutti+sydämen+että+sai+vielä+vähän+lisää+kärsimystä+tuottaa.
23.03.2018 21:15
"Pyhä+Henki+pyytää+kertomaan+että+Hän+tietää+sinun+olevan+kunnon+mies+pohjimiltasi"
PH:lle+kiitti+ja+terveisiä...
23.03.2018 20:41
Minulla+on+kaikki+hyvin,+jos+ei+paskaa+selkää+lasketa,+kiitos+kysymästä.+Olen+samaa+mieltä+kanssasi,+sääliksi+kävisi+tuollainen+ihminen.
23.03.2018 19:39
"käytät+todella+rankkaa+kieltä+ja+hyökkääväksi+lähinnä+voisi+kutsua+tapaasi+keskustella"
Sanoisin+kyllä+itse+että+puhun+(ja+kirjoitan)+suoraan.+Mielestäni+kiertelemällä+ja+kaartelemalla+ei+todellista+mielipiteiden+vaihtoa+synny.+Siviilissä+en+kyllä+voisi+kuvitella,+että+joku+pitäisi+minua+hyökkäävänä.+Ehkä+tällainen+palstakirjoittelu+sitten+tuntuu+hyökkäävältä,+jäähän+tässä+tietysti+viestinnästä+kaikki+muut+osa-alueet+kirjoitettua+sanaa+lukuun+ottamatta+vastaanottajan+mielikuvituksen+varaan.+Ei+varmaan+välity+se+tosiasia,+että+näitä+arvostelijoitani+potkin+sanan+säilällä+persuuksille+vastaamaan+kirjoittelustaan+hymynkare+suupielessä.+Ei+tämä+niiiiiin+vakavaa+ole...
"Kiusaaminen+taas,+ehkä+sinun+kannattaisi+katsoa+peiliin."
Peiliin...hyi+saatana...no+joo,+kiusaaminen.+Kyllä+minä+sinultakin+nyt+vähän+pyytäisin+perusteluja+sille,+mikä+minun+kirjoituksissani+on+kiusaamista.+En+ole+omasta+mielestäni+sellaiseen+syyllistynyt.+Jos+joku+on+niin+herkkä,+että+kokee+tulevansa+täällä+kiusatuksi,+ehkä+pitäisi+sellaisen+ihmisen+tehdä+asiasta+johtopäätökset.+Täällä+ei+ole+pakko+olla,+mutta+ken+täällä+haluaa+syystä+tai+toisesta+olla,+niin+saa+varautua+että+välillä+tulee+lunta+tupaan.+Mutta+kuten+sanoin,+mielestäni+en+ole+ketään+kiusannut.+
"Pyhä+Henki+kehoitti+kysymään+sinulta,+onko+linkin+keskustelussa+mitään+perää?"
No,+sano+Pyhälle+Hengelle,+että+ei+ole+mitään+perää.+Ainoa+totuus+on+se,+että+olen+"spongilainen".+Toki+tuo+termi+on+virheellinen,+sillä+ei+ole+olemassa+mitään+spongilaisuutta.+Piispa+Spong+on+suuri+esikuva+ja+opettaja+minulle.+Hyllystä+löytyy+lähes+koko+kirjallinen+tuotantonsakin.+Spon+gon+kuitenkin+vain+yksi+ns.+progressiivisen+kristillisyyden+edustaja,+ja+tuon+suuntauksen+kannattajaksi+ilmoittaudun+itsekin.
23.03.2018 19:38
3 / 23