Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

460

1. Kyllä+Jeesus+vaati+seuraajiltaan+muutosta,+ja+niin+radikaalia+muutosta,+että+oli+huomattavasti+helpompaa+kohottaa+Jeesus+jumalaksi+ja+alkaa+palvoa+häntä,+kuin+todella+noudattaa+hänen+opetuksiaan+ja+vaatimuksiaan.+Tästä+aiheesta+on+tullut+kirjoiteltua+sen+verran,+etten+tässä+yhteydessä+enemmälti+toista+itseäni.+Lyhyesti+kuitenkin,+Jeesus+edellytti+ihmisten+luomien+keinotekoisten+raja-aitojen+kaatamista,+perustuivatpa+ne+kansallisiin,+uskonnollisiin,+sosiaalisiin,+uskonnollisiin+tms.+eroihin+ja+näide+pohjalta+luotuihin+rajoihin.
  2. Voiko+siis+kukaan+muu+kuin+natiivi+arabian+kielen+osaaja+todella+ymmärtä+Koraania?+Voiko+nyky-arabian+kielinen+todella+ymmärtä+vuosisatoja+vanhaa+arabiaa?+Itse+olen+tässä+nyt+reilun+vuoden+epäsäännöllisesti+lueskellut+suomen+kielistä+käännöstä+Koraanista.+Se+on+käsittääkseni+varsin+oppineen+sekä+Koraanin+että+arabian+kilene+osaajan+Jaakko+Hämeen--anttilan+käännös.+Niin+mielenkiintoista+kun+onkin+ollut+tutustua+vähä+vähältä+Koraaniin,+täytyy+samalla+todeta,+että+ei+se+aivan+helpolla+avaudu+lukijalleen,+edes+äidinkilellä+luettuna.+Miten+siis+käännynnäiset+islamin+uskoiset+opiskelevat+Koraania?+Eikö+suomen+kielistä+käännöstä+ollenkaan?+Aika+työlästä+jos+arabia+ensin+hallittava...Raamattu+on+enempi+minun++heiniäni,+sitä+olen+opiskellut+oikeastaan+koko+ikäni.+Suomen+kieli+on+enimmäkseen+riittänyt,+vähän+välillä+tavaillut+englannin+kielistä+käännöstä+ja+vähän+myös+venäjäksi.+Alkukieliä+hepreaa+ja+kreikkaa+en+hallitse+sanaakaan.+Olen+siinä+käsityksessä,+että+kyllä+hyvä+käännösvälittää+huomattavalla+tarkkuudella+tekstin+alkuperäisen+viestin,+siinä+määrin+kuin+se+ylipäätään+on+mahdollista.+Alkukielten+osaamisen+vaatimus+olisi+aiheuttanut+sen,+että+tänäkään+päivänä+tietäisin+tuskin+mitään+Raamatun+sisällöstä,+muuta+kuin+ehkä+kieliä+osaavien,+käytännössä+kai+siis+papiston+sanelemana.+Tämähän+oli+kristillisessä+kirkossa+pitkään+käytäntö.+Raamattu+oli+käännetty+latinaksi+jota+rahvas+ei+osannut,+ja+hyvä+niin,+kaikkien+kun+ei+ole+tarpeen+tietää+mitä+ns.+pyhissä+teksteissä+todella+sanotaan.Toki+on+totta,+että+alkukielen+osaaminen+tuo+jopa+järkeä+joihinkin+Raamatunkin+älyttömyyksiltä+vaikuttaviin+kohtiin,+niissä+kun+todellakin+on+ilmeisesti+jo+alkukielen+sisällä+merkitys+muuttunut,+saati+käännöksen+myötä.+Näissä+muutamassa+tapauksessa+jopista+tiedän+Raamtun+kohdalla,+olen+tietenki+oppineempien+selvityksen+varassa.+Välttämättömänä+pidän+kuitenkin+sitä,+että+vaikkakin+maineeltani+harhaoppisena+kristittynä,+mutta+kristittynä+kuitenkin,+tunnen+traditioni+pyhät+tekstit,+eli+siis+se,+että+ne+ova+luettavissani+äidinkielelläni.+Jos+siis+oletettaisiin,+että+olisin+kiiinnostunut+kääntymään+islamiin,+en+voisi+kuvitella+tekeväni+niin+ennen+kuin+tuntisin+islamin+pyhän+kirjan,+Koraanin,+ja+ainoa+keino+tähän+olisi+lukea+se+suomen+kielellä.+Arabia+ei+liene+muutenkaan+kielsitä+helpoimpia,+saati+sitten+sillä+tasolla,+että+osaisi+Koraania+ymmärtää,+eihän+tyo+näin+hitaalle+oikein+avaudu+suomeksikaan.
  3. Kiitosta+vaan...
  4. Hyvin+kiteytetty!
  5. "Pyhä+Henki+pyytää+kertomaan+että+Hän+tietää+sinun+olevan+kunnon+mies+pohjimiltasi"PH:lle+kiitti+ja+terveisiä...
  6. "käytät+todella+rankkaa+kieltä+ja+hyökkääväksi+lähinnä+voisi+kutsua+tapaasi+keskustella"Sanoisin+kyllä+itse+että+puhun+(ja+kirjoitan)+suoraan.+Mielestäni+kiertelemällä+ja+kaartelemalla+ei+todellista+mielipiteiden+vaihtoa+synny.+Siviilissä+en+kyllä+voisi+kuvitella,+että+joku+pitäisi+minua+hyökkäävänä.+Ehkä+tällainen+palstakirjoittelu+sitten+tuntuu+hyökkäävältä,+jäähän+tässä+tietysti+viestinnästä+kaikki+muut+osa-alueet+kirjoitettua+sanaa+lukuun+ottamatta+vastaanottajan+mielikuvituksen+varaan.+Ei+varmaan+välity+se+tosiasia,+että+näitä+arvostelijoitani+potkin+sanan+säilällä+persuuksille+vastaamaan+kirjoittelustaan+hymynkare+suupielessä.+Ei+tämä+niiiiiin+vakavaa+ole..."Kiusaaminen+taas,+ehkä+sinun+kannattaisi+katsoa+peiliin."Peiliin...hyi+saatana...no+joo,+kiusaaminen.+Kyllä+minä+sinultakin+nyt+vähän+pyytäisin+perusteluja+sille,+mikä+minun+kirjoituksissani+on+kiusaamista.+En+ole+omasta+mielestäni+sellaiseen+syyllistynyt.+Jos+joku+on+niin+herkkä,+että+kokee+tulevansa+täällä+kiusatuksi,+ehkä+pitäisi+sellaisen+ihmisen+tehdä+asiasta+johtopäätökset.+Täällä+ei+ole+pakko+olla,+mutta+ken+täällä+haluaa+syystä+tai+toisesta+olla,+niin+saa+varautua+että+välillä+tulee+lunta+tupaan.+Mutta+kuten+sanoin,+mielestäni+en+ole+ketään+kiusannut.+"Pyhä+Henki+kehoitti+kysymään+sinulta,+onko+linkin+keskustelussa+mitään+perää?"No,+sano+Pyhälle+Hengelle,+että+ei+ole+mitään+perää.+Ainoa+totuus+on+se,+että+olen+"spongilainen".+Toki+tuo+termi+on+virheellinen,+sillä+ei+ole+olemassa+mitään+spongilaisuutta.+Piispa+Spong+on+suuri+esikuva+ja+opettaja+minulle.+Hyllystä+löytyy+lähes+koko+kirjallinen+tuotantonsakin.+Spon+gon+kuitenkin+vain+yksi+ns.+progressiivisen+kristillisyyden+edustaja,+ja+tuon+suuntauksen+kannattajaksi+ilmoittaudun+itsekin.