- Kiitos.
Siksi kai kiinnitin tuohon ääntelyyn huomion, kun vielä loikoilin sängyllä tekemättä mitään. Oli myös talon hilaisimpia hetkiä, kun me oloneuvokset emme vielä kovin ole touhuissamme aamulla ja työ- ja kouluihmiset olivat jo menneet.
Yllätyin, kun sain iltapäivällä kiitostekstarin, kun avuntarvitsija oli löytynyt.
Arjessa meillä varmaan kaikilla on niitä hyviä tekoja, monet ovat vaan niin rutiiniksikin muodostuneet, ettei niitä havaita.
Ihmisten yleensäkin pitäisi kiinnittää huomiota hyviin asioihin. Se levittäisi hyvää oloa.
Kukapa meistä nyt ryppyotsaisen henkilön kanssa alituiseen jaksaisi olla, sekin tarttuu. - Tuossahan niitä hyviä asioita tuli jo koko joukko.
Usein me vähättelemme pienempiä tekemisiämme, vaikka niistä saattaa kertyä koko päivän homma.
Mieleeni tuli, että eivät kai vaan pidä itsestään selvyytenä tuota hommaasi.
Toisaalta, eikö meidän oikeastaan pitäisi olla toistemme ´´tiellä´´ sillaihan voimme ottaa ja antaa erilaisia elämänkokemuksia ja näkemyksiä. - Tuo otetaan ilman muuta lukuun.
Itsekin käyn aina varta vasten hakemassa kissalle naksua eläinruokakaupasta, kun mikään muu ei kelpaa. - Siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Pelastit mummon epäterveellisiltä herkuilta ja samalla ikäänkuin lunastit itsellesi luvan niiden syömiseen, vaaroista huolimatta. - Isojen koneitten lähellä on paras olla varovainen.
On parempi olla oikeassa elävänä, kuin kuolleena. - Pienessä hetkessä voi tehdä suuren teon.
Tuolle rouvalle tuo oli varmaan suuri apu sillä hetkellä. - Sinulla oli sitten niinkuin sanotaan, kädet täynnä tekemistä.
Sinä teet tuota hoivatyötä jokainen päivä, hattua nostan.
Muistan, kun kerran yövuoron jälkeen ajoin maalaiskotiin, matka kesti melkein puolitoista tuntia.
Noin 200m ennen oli puu kaatunut tien poikki. Ajattelin, että pakko jaksaa hakea saha varastosta ja pätkästä se.
Samalla hetkellä näin valot (oli vielä pimeää) naapurin isäntä tuli kauhatraktorilla ja nosti puun pois.
Huokaisin helpotuksesta, apu tuli tosi oikealla hetkellä. - Laitoksissa on paljonkin yksinäisyyttä kokevia, on hienoa, kun jaksaa käydä tervehtimässä.
Itse kukin, kun tässä vanhenee ja voi liikkuminenkin käydä hitaammaksi, niin kyllä tällainen palstakin hyvä henkireikä on. - Sinninkäästi kuitenkin veit homman loppuun, pienestä vastoinkäymisestä huolimatta.
Tuota auton ja ympäristön siivousta tein tänään puoli tuntia. Sen tein kyllä vaan itselleni. - Juuri nämä arjen avut ovat niitä, mitä ikä-ihmiset paljon tekevät, eikä niitä yhteiskunnallisesti noteerata.
Samalla, kun autoit, sait liikuntaa itsekin. - Tulee hyvä mieli itsellekin, kun huomaa saaneensa, jotain hyvää aikaiseksi.
Pienelläkin avulla voi olla suuri merkitys sekä avun saajalle, että antajalle. - Meillä on savusauna ollut käyttämättä kymmeniä vuosia. Nuorena olen siellä joskus käynyt.
Molemmissa mökeissä on puulämmitteiset ja vanhalla kotimökillä on alakerrassa puulämmitteinen.
Mulla noi saunajuomat vaihtelee, joskus on tee, joskus kaakao, joskus kotikalja ja joskus olut. - No, siis tavalliset sai jotain 100 euroo ja puhemiehen roolissa parisataa.
- Näinhän sitä on taipumus ajatella, että tiedämme paremmin, kun nuo ´´tenavat.´´
- 104-vuotias Karoliina lähti 84-vuotiaan tyttärensä Marian kanssa puistoon kävelylle.
Mariaa rupesi väsyttämään ja hän halusi istua penkille lepäämään.
Karoliina mutisi itsekseen, pitikin ottaa tuo kakara vaivoikseen.
Kalle kompuroi kapakkaa kohti, vetäen narussa perässään lammasta.
Portsari kysyy: mitä sinä tänne tuon sian tuot.
Sian? Tämähän on lammas.
Ole sinä hiljaa, minä kysyin lampaalta.
Tarkastaja meni kolhoosiin, jossa kasvatettiin lampaita. Villassa oli paljon vajausta, joten tarkastaja käski miehet riviin ja rupesi leikkaamaan tilalle miesten hiuksia.
Ivan rupesi nauramaan.
Tarkastaja sanoi, mitä siinä naurat, ei tämä ole naurun asia,
Tuli vaan mieleen tuo naapuri kolhoosi, jossa on kanoja ja paljon munavajausta, totesi Ivan. - Näin talvisin ei ole mahdollisuutta käydä, kun se kerta viikossa mikä saunavuoro on.
Mutta huhtikuun puolessa välissä suurinpiirtein muutan mökille ja sitten saunotaan useasti.
Viimeaikaiset tutkimukset kertoo, kuinka usein saunominen vähentää sydänkuolemia.
Verenpainehan saunassa laskee. - Taitaapi olla tuo hunaja mehiläisten tekosia.
Vaan voivathan ne melonien kukista emmeitä kerätä. - Noh, huominen tuli ja lööpit vaan senkun jatkuu.
Ei taida loppua näkyä vähään aikaan. - Kokoomus on muuttanut mieltään, nyt kannattaa 0,7 kirjaamista lakiin.
Jaa, että ylimääräistä rahaa löytyy vaan kaikkein kipeimpiin kohtiin.
Nuo kansanedustajien ja puhemiesten palkankorotukset oli vissiin sitä sitten. - Tervetuloa ja onnea 60-vuotiaalle.
Itse olin jo hyvän aikaa ollut 60 , kun koko koneen ostin.
No Sinulla on kokemusta jo palstailusta, itsellä kun ei sitä ollut tänne tullessani, olin kun Liisa ihmemaassa hyvän aikaa.
Mutta kaikkeen tottuu.
Elämän parasta aikaa olla 60 , että nou surku.