- sopeutumiseläke ei enää koske kaikkia kansanedustajia, muutettu sopeutusrahaksi jota maksetaan määrätty aika. toki niille, joille on sopeutumiseläke myönnetty, maksaminen jatkuu. vuonna 20 11 tai sen jälkeen kansanedustajana aloittaneet voivat saada sopeutumisrahaa korkeintaan 3 vuotta.
- ei voi verotta antaa noin paljoa ja noin usein. verotta voi antaa 4999 euron arvoisen lahjan kerran kolmessa vuodessa. lahja voi olla rahaa tai tavaraa, osakkeita tms.
- lapsille kertoisin ja heille osan rahoista ennakkoperintönä antaisin, heillä kun on asuntovelkaa ja sitä myöten enemmän rahan tarve kuin minulla. asuntoa saattaisin vaihtaa, vaikka tämä nykyinenkin on vain 2 vuotta vanha, mutta ehkä hiukan isomman ostaisin. tuskin mitään kovin radikaalia elämänmuutosta tekisin, ei ole siihen tarvetta. sellasen pienen jutun tekisin, että veisin ja maksaisin yhden varattoman kaverini matkalle jonnekin kivaan paikkaan, mutta hänelle en voitostani kertoisi kuten en muillekaan lapsiani lukuunottamatta. viime syksynä voitin lotossa hiukan yli 800 euroa, sillä ei pitkälle pääse, mutta kivalta sekin tuntui.
- ei jokainen eläkeläinen menetä nettoeläkkeestä, joten turhaa horinaa. minä jo tuolla aikaisemmin kirjoitin että nettoeläkkeeni nousee kun veroprosenttini ei noussut, joten minut ainakin voi laskea pois tuosta porukasta. .
- ei voi, jos samat veroperusteet, se on väärä luulo. tottakai jos pienempi tuloinen asuu halvemman veroäyrin kunnassa tai on muitakin verovähennyksiä kuin ns. automaattivähennykset, niin netto voi olla suurituloista isompi, mutta ei samassa kunnassa ja samoilla normivähennyksillä. verotaulukoista kun aikanaan siirryttiin prosenttiveroon, poistui tuo vääryys.
minulla nettoeläke nousee koska veroprosentti sama kuin viime vuonna. - ostan lohta vain fileenä, on hiukan kalliimpaa, mutta ei mene kuin nahka hukkaan ja yksin en koko kalaa tarvitse, fileestäkin joutaa aina osa pakkaseen. perunoita ei tulisi mieleenkään kuorineen syödä, paitsi tietenkin uudet perunat. eipä noissa perunan kuorissa paljoa säästä, perunat kun maksaa alle euron kilolta.
- tiedän kyllä mitä Keva kirjeessään ilmoittaa, mutta jos verottaja ilmoittaa Kevalle väärän prosentin syystä tai toisesta Keva pidättää veron annetun prosentin mukaan oli se oikein tai väärin. ei kirje siis millään tavalla todista tai ilmoita veron oikeellisuutta, ainoastaan siinä todetaan mitä Keva on maksanut eläkettä ja pidättänyt veroa. lopullisen tuloveron laskee verottaja tulevana keväänä. tuolla jo aikaa sitten kirjoitin että vero.fi:ssä voi laskea veroprosenttinsa oikeellisuuden ja tehdä uuden verokortin jos laskelma näyttää että annettu veroprosentti ei ole oikea.
- kerropa minulle sitten miten Kevan kirje on tekemisissä lopullisen veron kanssa, senhän laskee sitten aikanaan verottaja???
- no, tässähän nyt ei ole kysymys esittämäsilaisesta tapauksesta.................vaan samapa se, on niin monta mieltä kuin miestäkin ja naista
- aivan, kaikki on suhteellista. ehkä 5000 euroa tienannut pitää 3000 euron eläkettä pienenä, onhan siinä(kin) melkoinen ero.
- Kevan kirjehän ei todista mitään, siinä mainitaan eläke ja verottajan Kevalle ilmoittama veroprosentti, ei muuta, sillä ei ole mitään tekemistä lopullisen verotuksen kanssa. jos Keva saa verottajalta verotiedon joka ei jostain syystä ole oikea, niin sitten maksetaan tai saadaan takaisin veroa jälkikäteen.
- jos tuo olisi toisinpäin, eli vero olisi laskenut saman verran mahtaisiko siitä tällaista keskustelua tulla, tuskin aloittaja olisi veroprosentin perään meiltä kysellytkään. ulkopuolisten on mahdoton arvailla onko veroprosentti oikea vai väärä, koska saattaa olla yhtä hyvin niin, että viimevuotinen prosentti on jostain syystä liian pieni. emme myöskään tiedä eläkkeen määrää ja aloittajan asuinkuntaa, tai ainakaan minä en tiedä, joten turhan monta liikkuvaa osaa tässä keskustelussa.
- 60+%:n+eläkekertymä+edellyttää+40+vuoden+työuraa,+koska+vuodessa+on+kertynyt+eläkettä+1,5+%+siis+40+x+1,5%+=+60%.+joten+sinun+27+vuoden+kertymän+ei+kuulukaan+olla+60+prosenttia,+sehän+olisi+ihan+kohtuutonta.+tosin+tuo+60%+ei+luonnollisesti+loppupalkasta+toteudu,+koska+varsinkin+työuran+alun+pienet+palkat+vähentävät+eläkekertymää+rahassa,+vaikka+kertymäprosentti+onkin+tuo+1,5.+Kevan+eläkkeillä+hiukan+erilaiset+kertymät,+mutta+noin+menee+TEL:in+mukaiset+eläkkeet.
- tottakai+veroprosentin+suuruuteen+vaikuttaa+myös+kunnallisveron+kalleus.+ystäväni,+jolla+on+suht+yhtäsuuri+eläke+kuin+minulla,+maksaa+veroa+5+%+enemmän+kuin+minä+ja+se+johtuu+juuri+kunnallisveron+kalleudesta+hänen+kotikunnassaan.+tämä+ei+tietenkään+ole+kohdallasi+mikään+selitys,+ellet+ole+vaihtanut+asuinkuntaa+viime+vuonna,+mutta+totean+tämän+sen+vuoksi,+ettei+veroprosenttia+voi+suoraan+verrata+juuri+tuon+kunnallisveron+vuoksi,+lisäksi+veroon+vaikuttaa+vielä+maksaako+kirkollisveroa+vai+ei.
- pitää vielä todeta, että vuoden 2017 verotustahan ei ole vahvistettu, joten et tiedä onko veroprosentti ollut viime vuonna oikein. jos olet vuonna 2016 jäänyt eläkkeelle ja saanut osavuoden palkkaa ja osavuoden eläkettä ei viime vuoden prosentti välttämättä ole oikein, koska verottajalla ei ole ollut oikeaa tietoa viime vuoden eläketulostasi veroprosenttia arvioidessa.
- vero.fi:ssä on laskuri, jolla voit laskea onko veroprosentti oikein. ellei, voit tilata uuden verokortin, ei se sen vaikeampaa ole.
- en ole vielä käynyt katsomassa, mutta aion kyllä mennä kohtapuoliin. olen lukenut kirjan ja katsonut molemmat elokuvaversiot siitä. tässä kolmannessa on varmaan taas löydetty jotain sellaista näkökantaa mitä ei edellisissä elokuvissa ole.
- minä menen huhtikuussa Kroatiaan, talvea pakoon kun ei minun tarvitse lähteä kuten monet tekee. keväällä on etelässä kaunista, eikä liian kuumaa. Kanarialla tietenkin näin talvella mukavat kelit jos niistä turistiloukuista tykkää.
- joskus "vahingossa" tullut katsottua, en siis ole mikään ko. kanavan asiantuntija, mutta sen olen huomannut, että kameran käyttö on tökeröä. ilmeisesti jokin kamera studion nurkassa kuvaa samaan paikkaan, ei minkäänlaista kuvakulman vaihtelua, zoomausta, tms. ikävää katsottavaa, minulta ainakin menee mielenkiinto jo tuon vuoksi. muutenkin tarjonta on juuri "vanhuksille" suunnattua ja uskovaisille.
- mitenkäs ikkunasta katsomalla näkee lämpötilan???