Vapaa kuvaus

Aloituksia

58

Kommenttia

1593

  1. Aloittaja+mainitsi+polkupyörän+ajokortin+tarpeellisuuden.Minulla+on+jo+sellainen+ajokortti.Se+on+minulle+myönnetty+Helsingin+liikennepuistossa+18.07.1959.Sen+on+myöntänyt+joku+nuorempi+konstaapeli,++jonka+nimeä+en+nyt+muista.Siinä+on+kuva+ja+kaikki.+olin+silloin+11v+-+ikäinen.Kortin+saadakseen+oli+suljetulla+radalla+osoitettava,+että+tuntee+liikenne-säännöt+tarpeeksi+hyvin.Olen+säästänyt+kortin+jälkipolville+ja+näyttäessäni+sitä,+se+aiheuttaa+katseli-joissa+aina+hilpeyttä.Näin+siis+Helsingissä v.+1959.
  2. Luin+kirjoitukset+lävitse+pintapuolin.Tässä+on+hyviä+ja+huonoja+kokemuksia.Auto+on+ensinnäkin+ostettava+tunnetusta+liikkeestä,+ei+välttämättä+ns.+marmoritiskiltä.Unohtakaa+häkkikaupat,+jotka+Saksassakin+on.Jos+mieleistä+autoa+ei+mitenkään+itse+pääse+hakemaan,+en+olisi+valmismaksamaan+mitään+suuria+summia+-+ainakaan+ilman+kuittia+-+etukäteen.Olen+useasti+tällä+palstalla+kehottanut+hoitamaan+kaupan+ja+auton+noudonitse.Kielitaito?Vastoin+ns.+yleistä+käsitystä,+on+totta,+ettei+Saksassa+juurikaan+puhuta+enempää+englantia+kuin+jees+ja+nou,+mutta+kaupan+yksityiskohtia+voi+aivan+hyvin+myös+selvitellä+esim.+Suomessa+olevan+kielitaitoisen+henkilön+kanssa+sähköpostilla+tai+puhelimitse.Yleensä+myyjät+haluavat+myydä+-+ovat+siis+auttavaisia+-+eikä+esteenä+koskaanole+se,+ettei+ostaja+puhu+saksaa.Jos+on+kysymys+vähän+arvokkaammasta+autosta,+ostaja+haetaan+lento-++tai+paikallisliikenteen+juna-asemalta.Vaihtoehtoisesti+lähimmältä+lentoasemalta+voi+hyvin+vuokrata+jonkun+kotteron+pariksi+päiväksi+ja+koska+kaikilla+on+Google-Map,+myyjäliike+löytyy+sen+avulla+helposti.Autonmaksu+hoituu+verkkomaksuna,+mikäli+on+tunnusluvut+ja+sen+sellaiset+mukanaan,+sekä+että+etukäteen+on+varmistunut+siitä,+ettei+kauppahinta+ole+isompi+kuin+se,+jonka+päivittäin+tililtään+saa+nostaa+/+maksaa.Auton+Suomeen+ajaminen+on+helppoa,+Etelä-Ruotsiin+lähtee+neljä+lauttaa+illalla+ja+suoraan+Helsinkiinkin+yksi+päivittäin+klo+03:00+aamulla.Kun+on+valmis+näkemään+kaiken+tämän+vaivan,+on+ostettavan+auton+oltava+sellainen,+että+siitä+on+iloa+moniksi+vuosiksi.+Älkää+siis+tuoko+liian+vanhaa,+alle+€+15.000,-Onneksi+Suomessa+ollaan+pikkuhiljaa+luopumassa+siitä+kummallisesta+Suomi-autokäsitteestä!
  3. Miksi+ihmeessä+jankutatte+tätä+koko+ajan??!Jos+autokauppaan+tulee+asiakas,+joka+kenties+haluaa+neuvotella+jostain+liikkeessäkaupan+olevasta+uudesta+tai+käytetystä+autosta,+niin+autonmyyjän+velvollisuuson+täysin+itse+selvittää,+minkäarvoiseksi+hän+asiakkaan+auton++arvioi.Koeajettuaan+ja+tutustuttuaan+vaihdokkiin+riittävästi,+myyjä+voi+aivan+hyvin+myös+sanoa,+ettei+tarjottu+auto+syystä+tai+toisesta+käy+osamaksuksi+kyseessäolevaan+kauppaan+lainkaan.Näin+voi+käydä+eräässä+tunnetussa+automerkissä+esiintyvät+vaihteisto-ongelmat.Hän+voi+myös+pitää+sitä+liian+huonokuntoisena+tai+liian+paljon+korjaamista+vaativana,+eikä+ole+valmis+hyvittämään+siitä+mitään+tai+hyvin+vähän.Missään+ei+sanota,+että+vaihtoauto+aina+on+otettava+vastaan.Päätös+on+myyjän.Piste.Miksi+sekoitatte+kaikki+kauppaan+tulevat+asiakkaat+tähän+keskusteluun?Useimmat+tuntevat+nykyistä+autotekniikkaa+perin+huonosti+ja+moni+vaihtaaautonsa+nykyään+uudempaan+aivan+muilla+syillä,+eivätkä+useinkaan+ole+edestietoisia+autonsa+puutteista+-+vaikkapa+siitä,+ettei+sen+ilmastointi+tai+puhallintoimi+tai+että+auton+alla+ovat+renkaat+eivät+edes+ole+"silestonet",++puhumattakaan+siitä,+että+auton+molemmat+ajovalot+ovat+pimeänä.Edelleen+autoilija+saattaa+lisäksi+olla+sellainen,+ettei+miellä+auton+öljynkulutusta+korjattavaksi+viaksi,+vaan+on+vain+lisäillyt+öljyä,+silloin+kun+merkkivalo+on+siitä+hänelle+ilmoittanut.Valtaosa+toimii+näin.Omana+ryhmänsä+muodostavat+sitten+ne,+jotka+tieten+tahtoen+vaihtotilanteessa+toivovat,+ettei+vaihdokkia+syynättäisi+tarkkaan+tai+pitkään,+etteivät+tiedossaolevat+viat+auton+arvoa+arvioitaessa+paljastuisi.Jos+auton+vastaanottaja+selvästi+kysyy,+onko+niin+tai+näin,+niin+tähän+kysymykseen+ei+voi+vastata+valehtelemalla,+sillä+silloin+syyllistyy+petokseen.Asiansa+osaava+myyjä+osaa+lisätä+tämän+annetun+tiedon+kirjallisesti+osaksi+kauppasopimuksen+lisätiedot+-+osioon.
  4. ???
  5. Oppikaa+lukemaan!Tässähän+oli+kysymys+YLE-Teeman+TV-ohjelman+"tutkivasta+journalismista"+eikä+omista+kokemuksista!Sanoin+toki,+että+käytännössä+harva+viitsii/jaksaa+lähteä+tiskille+valittamaan,+sillä+asiakas+om+siellä+tiskillä+nojatessaan+yleensä+väärässä!
  6. Valitettavasti+kaikki+isot+toimijat,+siis+ne+joilla+on+paljon+asiakkaita+-+esim.+sähköyhtiöt,+teleoperaattorit,+kansainväliset+luottokorttiyhtiöt+ehkä+sitten+myös+vakuutusyhtiöt+toimivat+täysin+asiakasepäystävällisesti.Jos+yksi+asiakas+äänestää+huonon+palvelun+vuoksi+jaloillaan,+sillä+ei+ole+mitään+merkitystä,+sillä+uusia+tulee+kauppakeskusmyynneistä+"halvan+hinnan"+perään+jokainen+päivä.Kaiken+hoitaa+ATK+-+myös+reskontran+-++ja+ne+ATK-+ohjelmat+on+suunniteltu+sellaisiksi,+etteivät+ne+ota+huomioon+edes+itse+laskuttajan+tekemiä+virheitä.Virhe+on+näillä+toimijoilla+kokonaan+tuntematon+käsite,+syy+on+-+kumma+kyllä+-+aina+asiakkaassa.Reklamaatioita+ei+lueta,+vaan+riitaisetkin+laskut+pistetään+muitta+mutkitta+perintään.Jos+siis+maksat+laskusi+parikin+päivää+myöhässä,+(esim.+pitkä+viikonloppu+pääsiäisen+aikana)+sinua+odottaa+huomautus-+ym.+korkolaskut+ja+vaikka+lähetät+minkälaisia+tiliotteita+tahansa+näytille,+että lasku+on+lähtenyt+maksajalta+eräpäivänä.Amex+-+vain+yhden+esimerkin+mainitakseni+-+ei+ota+huomioon+Euroopassa+voimassaolevaa+tapaa,+että+maksun+voi+maksaa+seuraavana+pankkipäivänä,+mikäli+eräpäivä+osuus+pyhä-+tai+juhlapäiväksi.Jos+reklamoit,+näitä+ei+lueta+ja+olet+heille+koko+ajan+vähän,+kympin+kaksi+velkaa,+joka+siis+taas+johtaa+uusiin+huomautuksiin,+ennen+kun+huomaa,+että+ne+on+maksettava,+vaikka+menettelyllä+ei+ole+lain+tukea.Itse+maksoin+näppäilyvirheen+vuoksi+-+mikä+on+siis+aivan+inhimillistä+-+usean+satasen+liikaa.+(Kumma,+ettei+verkkopankkiohjelma+reagoi+tähän+kertomalla,+ett+summa+on+väärä)Tätä+palautusta+sai+odottaa+kuukauden,+eikä+kukaan+ymmärtänyt,+kun+sanoin,+että+tämä+raha+oli+tavalliselle+kuluttajalle+suuri+ja+aiheutti+näinollen++asiakkaan+päässä+muita+ongelmia.