Vapaa kuvaus

Aloituksia

58

Kommenttia

1593

  1. Katsoin+vasta+eilen+AREENAsta+sen+Spotlight-ohjelman+YLE-Femmasta.Nythän+oli+kysymys+vain+neljästä+satunnaisesta+autosta.Autolehdethän+ovat+myös+näitä+sokkotestejä+tehneet+ja+tulokset+ovat+yleensä+olleet+jopa+masentavaia.Pidän+niitä+laiminlyöntejä+merkittävinä,+joissa+selviä+vikoja+ei+"löydetty"!Monilla+on+nimittäin+tapana+huollattaa+autonsa+ennen+kuin+vievät+katsastukseen.+Joissain+tapauksissa+olisi+tullut+hylky.Harva+vie+auton+takaisin+työt+laiminlyönneelle+korjaamolle,+vaan+äänestää+jaloillaan+ja+vaihtaa+huoltopaikkaa.Turha+myynti+etenkin+naisautoilijoille+on+tietenkin+tuomittavaa+sekä+myös+se,+että+ilmansuotimia+oli+kenties+ravisteltu,+koettu+kunnossaoleviksi+-+eikä+liian+likaisiksi,+mutta+uusien+hinta+oli+kuitenkin+laskussa+veloitettu.
  2. Lue+uudestaan+se,+minkä+kirjoitin!Asian+arvioinnissa+on+tärkeää,+että+ymmärtää,+mitä+lainlaatija+silloin+on+tarkoittanut+vahvistaessaan+Kuluttajasuojalain+ensimmäistä+kertaa+v.+1978.Lakiin+on+sen+jälkeen+tehty+lukuisia+lisäyksiä+ja+täsmennyksiä.+Eduskunta+EI+siis+ole+tarkoittanut,+että+autoliikkeet+korjaavat+jokaisesta+käytettynä+myydystä+autosta+siitä+kaupan+jälkeen+havaitut+viat.Se+olisi+jopa+mahdotonta.Myönnän+toki,+että+kun+auto+ajetaan+liikkeestä+ulos,+on+sen+oltava+liikennekelpoinen.Mihinkään+sellaisiin+vikoihin,+jotka+ostaja+on+huolellisella+ostokohteen+tarkastuksella+ennen+kaupantekoa+on+voinut+itse+huomata,+niihin+ostaja+ei+jälkeenpäin+voi+vedota.Laki+lähtee+siitä,+että+piilevät+viat+-+siis+vain+sellaiset,+joita+ei+edes+kohteen+huolellisella+läpikäynnillä+ole+voinut+havaita,+vain+niistä+voi+myyjän+kanssa+yrittää+päästä+sopimukseen.Mikäli+sopimus+syntyy,+auto+saattaa+tulla+parempaan+kuntoon,+siksi+ostajan+on+myös+osallistuttava+kustannuksiin.Et+kai+aio+lähteä+lakitupaan?!Sanon+heti,+ettei+se+kannata,+sillä+kustannukset+ylittävät+auton+arvon.Sanoit,+että+asia+on+nyt++kuluttajaviranomaisilla.+Heitä+kiinnostaa+vain,+se,+onko+autosta+osoitettavissa+Kuluttajasuojalain+tarkoittamaa+vikaa+-+ei+mikään+muu.Kuluttajasuojalakia+voi+selata+ilmaiseksi+mistä+tahansa+tietokoneesta+tai+älypuhelimesta:+www.finlex.fiKun+sieltä+vastaus+aikanaan+tulee,+voin+heti+sanoa,+etteivät+kuluttajaviranomaiset+tule+suosittelemaan+korvauksia+-+auto+on+vain+liian+vanha.Autoilla+ajataan+keskimäärin+n.+18.000+km+vuodessa.+Siksi+autosi+km-lukemaa+tuskin+pidetään+luotettavana.Oikea+luku+on+se+n.+200,+voi+olla+enemmänkin,+jos+ryhdyt+asiaa+Trafin+kautta+tarkemmin+tutkimaan.Sanot+ehkä,+että+mikä+minä+olen+sanomaan?!Olen+kuitenkin+ammatiltani+eläkkeellä+oleva+lehtori.Olen+eri+oppilaitoksissa+opettanut+tuhansille+oppilaille+mm.+kauppaoikeutta+ja+ulkomaankauppaakin+yli+20+vuotta.Luuletko+tosiaan,+etten+tiedä?!En+kuitenkaan+enää+puutu+tähän+asiaan+-+tee+mitä+tykkäät,+sanoi+aikanaan+nyt+jo+edesmennyt+anoppinikin!
  3. Tähän+ei+kukaan+kolmeen+viikkoon+ole+vastannut.Vastaan,+koska+minulla+oli+samanlainen+auto+lähes+yhdeksän+vuotta.Tämähän+on+W211?!Ajokilometrit+ovat+nyt++jo+kieltämättä+sellaiset,+että+riskejä+tietenkin+on.Jos+maalipinta+on+moitteeton,+ovat+omistajat+huolehtineet+autosta+muutenkin+hyvin.+Milloin+auto+on+katsastettu?Itse+vaihdoin+uudempaan+km-lukemalla+220.000+auton+ollessa+ehjä.+Siihen+mennessä+oli+vaihdettu+vesipumppu+ja+laturin+laakeri+-+ei+siis+koko+laturia+ja+jarrut+kertaalleen.Lisäksi+etupään+niveliä+ja+iskunvaimennusta.+Yhden+jousenkin+olin+tietämättäni+"saanut"+poikki,+eikä+sitä+havainnut+ajon+aikana+-+pysyi+kuitenkin++"hallelujan"+avulla+kasassa+ja+huomattiin+vasta+vuosihuollossa+Veholla.Olin+siis+vuosittain+merkkihuollattanut.Jos+jotain+tulee,+on+osattava+itse+korjata.Kaupalliset+korjaamot+ovat+tähän+vain+liian+kalliita.+Tosin+kaikkia+asioita+eivät+nyrkkipajat+osaa+tehdä,+tarvitaan+erikoistyökaluja,+joskus+ohjelmointiakin.Myyjä+on+yksityinen,+mutta+tämä+on+tämän+ikäisessä+pelkästään+etu.Voi+hyvinkin+olla,+että+jarrut+on+uusittava,+jokunen+nivel+ja+ehkä+iskunvaimennusta.Auton+alustaa+on++hyväksyttävästi+muutettu,+mutta+suhtautuisin+näihin+varauksella.Jos+auto+vaikuttaa+liian+pirteältä,+moottoria+on+"lastutettu"+joka+ei+millään+lailla+ole+hyvä+asia.100kW+on+aivan+riittävä,+mutta+ei+vielä+tee+painavasta+autosta+rakettia.Pääsee+alle+viiden+litran+kulutuksiin+hyvissä+olosuhteissa.Mitäpä+jos+veisit+kuntotestaukseen?!