Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ZJJ
profiilit
ZJJ
ZJJ
Vapaa kuvaus
Aloituksia
58
Kommenttia
1593
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Takavuosina+minulle+tarjottiin+auto+ilmaiseen+koeajoon+viikonlopuksi.
Tuskinpa+autoa+pidemmäksi+aikaa+ajoon+nykyisinkään+saa.+Olin+silloin+35v.
Aika+paljon+ennättää+kyllä+siinäkin+ajassa+käydä+lävitse+-+jos+itse+tietää+vikapaikat.
20.02.2020 11:10
Kun+ajaa+"ehjällä"+autolla,+liikenteessä+tulee+kuitenkin+vähemmän+loukkaantumisia+kuolemantapauksista+nyt+puhumattakaan.
Luin+jostain,+että+Helsingissä+ei+viime+vuonna+ollut+yhtään+kuolemaan+johtanutta+liikenneonnettomuutta!
50+vuotta+sitten+kuolemantapauksia+oli+vuosittain+kymmeniä,+vaikka+automäärä+silloin+oli+aivan+eri+luokkaa.
19.02.2020 12:44
Asia+ymmärretty!
19.02.2020 10:32
Ostin+takavuosina+-+siis+markka-aikana+-+käytetyn+kunnostetun+moottorin+kyseisen+merkin+piirimyyjältä,+kun+sellaista+tarjottiin.+
Autostani+oli+raskaalla+jalalla+ajaen+Saksan+läpiajossa+palanut+kannentiiviste.
Arvioin+silloin+vanhan+moottorin+kunnostamisen+kalliimmaksi.+Kaikki+tarvittavat+apulaitteet++-++laturit+ja+sen+sellaiset+-+otettiin+vanhasta+moottorista+ja+viallinen+moottori+toimitettiin+piirimyyjälle+arvatenkin+kunnostettavaksi+ja+myöhemmin+myytäväksi.
Jälkeenpäin+ajatellen+kannen+kunnostaminen+olisi+sittenkin+kannattanut,+koska+vaihtomoottori+ei+vähemmistä+ajokilometreistään+huolimatta+kuitenkaan+oikein+vastannut+odotuksiani.
Korjaamani+auto+osoittautui+kuitenkin+sitkeähenkiseksi,+sillä+luovuttuani+autosta+kahdeksan+vuoden+iässä,++sain+auton+ollessa+jo+yli+20v+ikäinen+yllättävän+puhelinsoiton,+jossa+kyseltiin+auton+sen+aikuisia+yksityskohtia,+joita+en+tietenkään+enää+voinut+muistaa.
18.02.2020 20:11
Kuulut+näköjään+niihin,+jotka+ovat+niin+täynnä+sitä+omaa+itseään,+etteivät+usko+edes+ystävällisiä+neuvojiaan.
Yritin+valitettavasti+hyväntahtoisesti+vain+auttaa+Sinua+tässä+asiassa,+mutta+en+näköjään+siinä+onnistunut.++Verkossa+toimivat+varaosakauppiaat+näkevät+tämän+asian+toisin.+Heidän+tehtävänään+on+vain+MYYDÄ+.
Kun+ostoksen+reklamoiminen+ja+palauttaminenkin+on+tarkoituksella+tehty+vähän+hankalaksi,+he+tietävät,+että+moni+väsyy+siinä+ja+-+luopuu.+Toki+silloin+tehdään+kaksi+kauppaa+samalla+kerralla,+-+ensimmäinen+ja+viimeinen+-+mutta+sinunlaisiasi+riittää+kyllä+maailmalla+-+kun+yksi+lähtee,+niin+tulee+pari+uutta.
Toistan,+että+tilaus+kannattaa+tehdä+niin+selvästi,+ettei+mitään+tulkinnanmahdollisuutta+siihen+voi+jäädä.
Epäilen+kuitenkin,+että+yrityksellä+on+olemassa+painetut+toimitusehtonsa,+joihin+ennen+tilaamista+olisi+kannattanut+tutustua.+Niissä+saattaa+erimielisyyksien+selvityspaikan+ja+sovellettavan+lain+lisäksi+lukea,+että+he+saavat+toimittaa+myös+tilausta+vastaavan+samanarvoisen+tuotteen,+jos+tilattua+ei+toimitushetkellä+ole+saatavilla.
Kun+tilaat,+hyväksyt+samalla+nämä+ehdot.
Olen+ammatiltani+lehtori+ja+olen+siis+käynyt+ns.+Tiedekorkeakoulua.+Olen+opettanut+näitä+sopimusasioita+tuhansille+nuorille+pääkaupunkiseudulla+yli+20+vuoden+ajan.+Opetus+näyttää+kaiketi+kuitenkin+olleen+turhaa,++koska+täällä+itketään+omista+virheistä.
Kirjoitan+rekisteröidyn+nimimerkin+alla,+joten+henkilöllisyyteni+voidaan+siis+tarvittaessa+tarkistaa.+Ikävää,+että++syyllistyt+kirjoittamisessa+lisäksi+ns.+alatyylin++käyttöön.
On+muuten+kumma,+että+niistä+sanoista+ylipäätänsä+muodostuu+lauseita,+vaikka+joka+toinen+sana+on+v----!
18.02.2020 11:30
Hyvä.+Kerrotaan.+Yleensä+kolmikaistaisilla+moottoriteillä.
Olen+73+v ukko+ja+ensimmäisen+kerran+ajanut+Saksassa+v.+1973.
Myöhemmin,+alk.+1983+harva+se+vuosi+useimmiten+perheen+kanssa.+Talviaikaan+Itävallan+Alpeille+ja+kauemmaksi+Ranskaan+ja+Pohjois-Italiaan, mutta+kesäaikana+Biscayalle+ja+Välimeren+rantaan+useammin+kuin+kerran.+Alkuun+90+-120+hv:n+autoilla,+mutta+v.+2009+jälkeen+5-sarjan+BMW:llä+tai+E+-+Mersuilla.
Jos+on+170+lasissa+keskikaistalla,+niin+niskaa+valaistaan+pitkillä+valoilla+takaapäin+tämän+tästä,+koska+ollaan+muka+tiellä.+Ohittajien+mielestä,+näillä+nopeuksilla+pitäisi+vielä+olla+sivussa.
Ohituskaistalle+ei+vielä+170-180++juurikaan+ole+asiaa.+Koko+ajan+on+siis+varottava+niitä,++jotka+vain+laittavat+vilkun+päälle+siirtyäkseen+oikealta+keskikaistalle,+vaikka+nopeusero+saattaa+edellyttää+aika+voimakasta+jarrutusta.+Jos+on+tuuria,+saattaa+nopeutta+vähentämättä+päästä+aivan+hetkeksi+nopeimmalle+kaistalle.
En+minäkään+ollut+tietoinen+tästä+pussitusasiasta+ennen+vuotta+1996.+Silloin+kesäkuun+1.+pnä+Finnjetiin+osui+samalle+baaritiskille+Saksassa+asuva+suomalainen+mies,+joka+oli+ollut+Helsingissä+tyttärensä+lakkiaisissa++ja+oli+siis+palaamassa+Saksaan.+Juttelimme+niitä,+näitä,+jonka+jälkeen+hän+kysyi,+oliko+tietoinen+asiasta.+Hän+valisti+neuvovalla+äänensävyllä,+että+takaa+nopeammin+ajavat+pyytävät+koko+ajan+anteeksi!
Mitä+opimme?
Sen,+että+kun+oikealla+kaistalla+hidas+auto+saavuttaa+vaikka+rekan,+niin+se+kyllä+painaa+sinun+eteesi+keskikaistalle+riippumatta+siitä,+vaikka+tulisit+takaa+180+lasissa!
Ranskan+moottoriteillä+on+se+ero,+että+siellä+vilkaistaan+edes+peiliin+ennen+siirtymistä.
Hyvää+matkaa+Autobaanoille!
17.02.2020 18:43
Et+kuitenkaan+kirjoituksesi+perusteella+ole+ajanut+Saksassa?!
Miksi+arvelen+niin?
Siksi,+että+et+näköjään+tiedä+tai+et+ole huomannut,+että+Saksassa+ei+mitään+autoa+saa+"pussittaa"!
Se,+että+ohituskaistaa+ajava+pyytää+hitaammiltaan+anteeksi+ja+hiljentää.
Suomeksi:+Oikealla+kaistalla+esim.+120+-+130+km/h+ajavalle+pikkuautolle+riittää,+että+se+laittaa+vilkun+vasemmalle.+Sen+ei+tarvitse+edes+peilistään+varmistaa,+tuleeko+joku+pieni+nopeasti+lähestyvä+pilkku+peilissä+taaempana+lujempaa.
Kehoitan+kuitenkin+ennen+kaistanvaihtoa++katsomaan+peiliin,+koska+aina+ei+kannata+olla+oikeassa.
17.02.2020 17:11
Sitä+olen+minäkin+jo+kauan+ihmetellyt,+että+millä+perustein+auto+käy+kaupan?
Myisikö+vain+ulkonäöllä?!
17.02.2020 15:48
Jos+osaa+kirjoittaa,+tilauksessa+voi+myös+tilauksen+ilmoitusosassa+mainita,+att+tilaus+koskee+vain+erikseen+yksilöityä+osaa+-+ei+mitään+muuta+korviketta!
17.02.2020 15:32
Ei+asia+mitenkään+uusi+ole.
Ostin+jo+15+v+sitten+laskettelumonot+kirpparilta++-+kun+kerran+olivat+sopivat.
Niillä+on+viikko+vuodessa+lasketeltu+Alpeilla,+enkä+ole+ostostani+katunut.
17.02.2020 15:24
Kyllähän+he+myyvät.+Ennen+ostopäätöksen+tekemistä+kannattaa+kuitenkin+itse+perehtyä+itse+renkaisiin,+niiden+nopeus-+ja+kantavuusluokkiin+ja+muihinkin+ominaisuuksiin+-+mm.+tuoreuteen,+ennen+kaupan+tekemistä.
Joka+ukko+ei+tunnetusti+näitä+asioita+tiedä.
17.02.2020 15:18
En+usko+tähän+siltaan+enempää+kuin+Tallinnankaan+siltaan!
Kanaalin+siltaa+ei+vuosikymmeniin+saatu+kannattavaksi+ja+Juutinrauman+sillan+kanssa+taitaa+myös+olla+vähän+niin+ja+näin.
17.02.2020 15:10
Kävin+armeijassa+1968+-69.
Kaikilla+ei+silloin+ollut+päivittäistä+lämmintä+suihkua+edes+kotona,+joten+joillekin+ne+muutamat+suihkut+pesuhuoneessa+saattoivat+olla+jopa luksusta.
Silloin+meiltä+ei+kylläkään+kysytty,+mitä+ME+mahdollisesti+halusimme,+vaan+sivulauseissa+uhattiin+koko+ajan,+että+tarvittaessa+on+olemassa+Sotaväen+rikoslaki,+joka+muka+olisi+ollut+tavallista+lakia+ankarampi,+jos+enemmälti+olisi+urputtanut!
Aika+parantaa+-+en+muistele+aikanaan+käytyä+armeijaa+-+11+kk+-+mitenkään+pahalla,+mutta+muistan+kyllä,+että+kaikille+ennen+armeijaa+kerrotut+"hullut+jutut"+pitivät+kaikki+kyllä+paikkansa.
Rättisulkeisiahan+ei+taida+enää+saada+edes+pitää!
17.02.2020 15:06
Jos+tässä+puhutaan+ajonopeuksista,+niin+oma+vakio+Ludmila+1200S+liikkui+aikanaan+alamäessä+kesällä+1983+Rouenin+ja+Pariisin+välisellä+moottoritiellä+oman+mittarinsa+mukaan+hetkellisesti+huimat+165!
Ei+ollut+silloin+muita+apuvälineitä.+Mutta+moottorin+huuto+oli+kovaa!
Käytännön+ajonopeuksilla+tehottomalla+autolla+-+siis+vain+60+hv+DIN+-++oli+siellä+toki+koko+ajan+vähän+"jaloissa",+mutta+tulihan+todistetuksi,+että+vähätehoisellakin+autolla+voi+lähteä+Euroopan+moottoriteille,+mikäli+siellä+ei+lähde++intoilemaan.+Nykyisin+pienemmätkin+tehot+riittävät+tietöiden+ja+ruuhkien+vuoksi,+mutta+jonkinlainen+minimiteho+lienee+tänään+ehkä+90+kW.
17.02.2020 09:57
Ketjun+aloittajalle:+Jos+väittää+tällaista,+niin+on+kyllä+paljon+parempi,+mikäli+pystyy+esittämään+edes+yhden+väitettä+tukevan+todisteen.
Suomen+teillä+eivät+nimittäin+minkään+auton+etuakselistorakenteet+kestä+kulumatta+edes+200.000+km!
Seuraava+väite+lienee,+ettet+ao.+matkalla+edes+vaihtanut+öljyä+-+koska+et+tiennyt+kuinka+konepeitto+avataan+!
17.02.2020 09:22
Ei+mersumies+ole+kateellinen.
Kerro+kuitenkin+mitä+kaikkea+olet+matkan+aikana+joutunut+uusimaan.
12.02.2020 16:21
Lisäyksenä+edellisiin+vielä+se,+että+olin+helmikuun+vaihteessa+Bremenissä+Saksassa+messuilla.+Kiinnitin+huomiota+siihen,+että+aivan++-++siis+aivan+jokaisella+pyöräilijällä+oli+toimiva+valo+pyörässään!
Miksi+näin?
Ehkä+oma+äly,+tai+kenties+suuren+sakon+pelko?!
Tunteeko+joku+asiaa?
12.02.2020 15:45
Onneksi+olkoon,+mutta+useimmilla+autonkäyttäjillä+on+kädet+joissa+on+viisi+peukaloa!
12.02.2020 11:31
Kyllä+autot+ennen+olivat+nuorempia.
Ensimmäinen+autoni+-+Renault+4+E+oli+ostaessa+v.+1976+vain+seitsemän+vuoden+ikäinen.
Sillä+pääsi+alamäessä+115+km/h.+850+m3+moottorissa+DIN-hevosvoimia+ei+ollut+kuin+26,+mutta+auton+polttoaineen+kulutus+oli+alhainen.+Siinä+oli+myös+se+ns.+"sateenvarjovaihteisto",+jolla+hämmennettiin+moottoritilassa+olevaa+vaihdekeppiä.+Myönnän,+että+sillä+olin+sen+aikaisillakin+teillä++tientukkona,+koska+sillä+koko+aikaa+ei+voinut+ajaa+jalka+konetilassa.
Nykyisin+18+vuotiaan+ensimmäinen+auto+on+yleensä+jo+yli+kahdenkymmenen+vuoden+iässä+vikoineen+päivineen,+jolloin+varaosienkin+saanti+edellyttää+haeskelua.
Toki+autotekniikkakin+on+vuosien+varrella+parantunut+-+nelisylintereisissä+moottoreissa+on+viisi+runkolaakeria,++joten+niiden+käyntinopeutta+on+voitu+nostaa+-muista+turvalaitteista+nyt+puhumattakaan.+Ruosteensuojaus+on+myös+eri+tasolla+kuin+ennen.
12.02.2020 11:20
Olen+aina+ihmetellyt+näitä+eipäs/juupas-keskusteluja,+mitä+nokka-akselihihnojen+vaihtoon+tulee.+Kukaan+ei+tunnu+ymmärtävän,+että+on+halvinta+vaihtaa+hihna+suositusten+mukaan,+kuten+joku+jo+sanoi.
Kun+hihna+-+kumma+kyllä+-+aivan+varottamatta+sitten+katkeaa,+ihmetellään+sormi+hämmästyksen+suussa,+että+hihna+olisi+kai+pitänyt+vaihtaa+aikaisemmin,+koska+autosta+tuli++kerralla+ns.+"paalitavaraa"!
11.02.2020 19:02
52 / 80