Vapaa kuvaus

Aloituksia

67

Kommenttia

1819

1. Kiitos+kysymästä,+nimim.+tutkiva+journalisti,+vastaan+kysymykseen+miellelläni.-+Keväällä-2019,+10+vuotiaan+auton+mittarilukema+oli+211.000+km+ja+senmoottori+tiivis+-+ei+mitään+öljyläikkiä+missään.Lapsilleni+vanha+mersu+ei+kelvannut,+vaikka+itse+ajelivat+huonommilla+ja+pienemmillä+autoilla+ja+vanhin+lapsenlapsi+ei+ollut+kortti-iässä.-+Sedan-mallinen+auto+ei+viimeisen+päälle+kuitenkaan+sopinut+käyttötarkoituksini,vaikka+-+erikoista+kyllä+-+sen+takaselkänojat+oli+mahdollista+kääntää.Itse+tavaratila+oli+niin+matala,+että+kaksi+isohkoa+matkalaukkua+eivät+mahtuneetpäällekkäin.-+Puoli+vuotta+aikaisemmin+laturin+hihnapyörän+laakeri+oli+mennyt+vaihtoon+jolloin+samalla+vaihdettiin+vesipumppu.+(Halpa+korjaus)Ajattelin+ehkä+turhaan,+että+nyt+tätä+kenties+"kallista"+osien+vaihtamista+alkaa+tulla.+Pakoputkikin+oli+vielä+noilla+lukemilla+alkuperäinen.Merkkiliikkeessä,+siis+Veho,+autosta+tarjottiin+maaliskuussa+-19+aivan+pilkkahinta+-€+7.000,-+mutta+kun+sitten+kolme+vuotta+leasingkäytössä+ja+alle+60.000+km+ajettuun+S212+FaceLift+220CDI+-+2015-+autoon+tarjottiin+12.000,-+ajattelin,+että+vaikka+sekään+ei+ollut+paljon,+että+se+on+nyt+tässä,+sillä+odottaa+ei+juuri+kannattanut.Nyt,+autolla+36+kk+ajaneena+ja+n.+40.000+km+lisää+ajaneena,+olen+sitä+mieltä,+että+vaihto+sittenkin+kannatti.Ei+ole+lukemaan+100.000+km+tarvinnut+vielä+vaihtaa+alusta+osia,+LUE:+iskunvaimentimia,+niveliä+sun+muuta+ja+farmari+sopii+omaan+käyttöön+paremmin,+vaikka+joku+koiranleuka+jo+ennätti+viisastella,+ettei+sillä+kuulema+voi+mennä+Oopperaan!Käytännön+kulutuskin+on+litran+vähemmän+-+kiitos+A9-automaatin!Koska+vääntöä+on+400+Nm,+130+km+mittarinopeudessa+kierrosluku+on+vain+1400ja+160+km+tarvitsee+vain+2000!+Seiska+on+ns.+"suora"ja+"kirjassa"+taitaa+lukea+229+km+huippua,+jonka+paikkaansapitävyyttä+en+ole+edes+Saksassa+halunnut+testata!Tottakai+uutta+autoa+joutuu+maksamaan+pankille+-+ei+millekään+kalliille+autorahoittajalle,+mutta+maksan+nyt+siis+siitä,+että+huolia+on+vähemmän.Tämäkin+auto+on+diesel+-+päästöluokka+6+-+joten+ennätän+sen+hyvin+ajaa+loppuun,+(73v)+ennen+kuin+dieselillä+ajo+tehdään+hallituksen+päätöksin+kannattamattomaksi.Toki+sen+vanhankin+olisi+voinut+pitää,+ellei+siihen+olisi+tullut+mitään+kallista+paikattavaa,+mutta+sitähän+minä+en+tiedä!
  2. Onneksi+olkoon+käyvän+Sierran+saaneet.Harmi,+ettei+näitä+autoja+paljon+ole+saatavilla+-+siis+sellaisia,+joissa+kaikki+huollot+on+tehty+ja+autosta+muutenkin+pidetty+huolta.Kirjoitan+tällä+palstalla+paljon,+joskus+anonyyminä+ja+nyt+kirjatulla+nimimerkillä,+mutta+minäkin+pidin+vuosikaudet+W211+Mersua+esimerkillisesti,+hankin+siihen+lähes+uutena+mm.+kaavaomellut+istuinpäälliset,+koska+vaalea+sisustus+olisi+lapsiperheessä+hyvin+pian+ollut+entinen.+Maalautin+myös+aina+heti+pysäköintialueilla+tapahtuneet+tahalliset+ja+tahattomat+jäljet,+joten+auto+oli+10+vuotiaana+ulkoapäin+kuin+uusi.Huollatin+autoa+vuosittain+merkkihuollossa,+koska+olin+ajatellut+ajaa+sen+loppuun.+Huomasin+kuitenkin,+ettei+tästä+huolehtimisesta+ollut+vaihtokaupassa+kuitenkaan+mitään+hyötyä+-+vaihtoarvo+oli+ns.+"pilkkahintainen",+sillä+vain+vuosimalli+ja+kilometrit+vaikuttivat,+lisäksi+malli+oli+myös+vanha.Kaikki+huolehtiminen+tuli+vuosien++tietenkin+kalliiksi,+mutta+tuskin+olisin+saanut+autosta+senkään+vertaa,+mikäli+kolhut+olivat+olleet+hoitamatta+ja+sisusta+sieltä+sun+täältä+roikkuva.+Auto+jatkaa+nyt+toista+elämäänsä+jossain+päin+Parkanoa.Toivottavasti+se+pääsi+hyvään+kotiin.