Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

18

1. Outs!+Kyllä+nyt+taas+Kassu-peijoonin+lätty+lätisee!+Itse+tulin+kotiin+ja+lämpötila+oli+23+astetta,+mutta+tuikkasin+tulisijaan+tunnelmalliset+prasut+ja+asetuin+pelkissä+kalsareissa+lukemaan+kennostoelämän+uusimpia+käänteitä.
  2. Kyllä+se+juuri+sillä+tavoin+aloitetaan.+Persaukisena+minäkin+aloitin+vuosituhannen+alussa.+Ostin+talon+helmikuussa+2002.+Aluksi+lainanlyhennys+ja+asumiskulut+olivat+hieman+suuremmat+kuin+aiempi+vuokra,+mutta+melko+nopeasti+indeksikorotettu+vuokra+puski+ohi,+eli+taloudellusta+turskaa+okisi+alkanut+tulla+viidessä+vuodessa.+En+edes+lähde+spekuloimaan+elämänlaadulla,+joka+vuokralla+oli+3+huonetta+ja+keittiö+++sauna+ja+nykyisi+7+huonetta+++keittiö+++aputilat.+Puhutaan+nyt+vain+siutä+taloudesta.No+niin,+siis+viiden+ensimmäisen+vuoden+jälkeen+pystyin+laittamaan+säästöön+tai+elämisen+laatuun+enemmän+kuin+olisin+pystynyt+laittamaan+vuokralla+jatkaessa.+Nyt,+kun+talo+on+jo+noin+vuosi+sitten+maksettu,+tilanne+on+jo+aivan+loistava.+Vuokra+olisi+aivan+järkyttävä+ja+asumiskustannukset+ovat+nykyään+noin+200+euroa+kuussa.+Vaikka+siihen+laitettaisiin+satku,+tai+kaksikin+remontteihin+säästöä,+niin+kustannus+on+olematon+vuokralla+asumiseen+nähden.+Eikä+tarvitse+murehtia+edes+20+vuotta+toitotetusta+rommauksesta.+Olen+asunut+tässä+kohta+17+vuotta+halvemmalka+kuin+olisin+asunut+vuokralla+ja+vaikka+olisin+niin+hullu,+että+muuttaisin+vuokralle,+niin+mikäli+saan+tästä+talosta+euronkin,+se+on+enemmän+kuin+saisin+nipusta+vuokrakuitteja.Ja+turha+selittää+myöskään,+että+joo+joo,+sinä+ostit+ajoissa,+mutta+myöhemmin+ostaneet+saavat+turskaa.+Ihan+sama+laulu+oli+vuoden+2001+syksyllä,+eli+silloin,+kun+aloin+palstaa+seurata+ostomielessä.+Pahin+virhe+vaurastumisen+tiellä+olisi+ollut+uskoa+Karia+ja+Lahenmiestä.Lapsille+olen+opettanut,+että+heti+kun+tiedät,+mihin+asetut,+osta+oma+asunto.+Se+on+tavan+palkansaajalle+ainoa+tie+vaurastumiseen.+Vuokralla+vuokraloordi+ja+indeksikorotettu+pitää+huolen+siitä,+että+elintasosi+ei+nouse+ikinä.+Velka+voi+tuntua+pitkältä,+mutta+se+sentään+loppuu+joskus,+indeksikorotetun+vuokran+perintä+ei+milloinkaan.+Varmin+tie+leipäjonossa+käkkiväksi+eläkeläiseksi+kulkee+ikuisen+vuokra-asunnon+kautta.
  3. Miten+niin+ei+kasva?+Kyllä+se+varallisuus+minulla+kasvoi+yhden+okt:n+verran+niiden+reilun+15+vuoden+aikana,+joina+lainani+maksoin.+Nyt+kun+laina+on+maksettu,+se+varallisuus+vasta+kasvaakin.+Asumiskulut+ovat+mitättömät+suhteessa+vuokraan.+Lainanlyhennyskin+oli+lainan+jälkipuoliskolla+paljon+pienempi,+kuin+mitä+5-henkiselle+perheelle+olisi+edes+kohtuullinen+vuokra-asuminen+maksanut.Ja+sen+lisäksi,+että+varallisuus+on+kasvanut+ja+asumiskustannukset+halventuneet,+omistusasumisessa+on+vielä+yksi+hyvä+puoli.+Mikäli+sattuisin+tarvitsemaan+johonkin+investointiin+lainarahaa,+kiinteä+vakuus+tekisi+rahasta+naurettavan+halpaa.+Tuon+voi+jokainen+testata+pankkien+lainalaskurilla+vertaamalla+vakuudettoman+ja+vakuudellisen+luoton+korkoa.Elämä+voi+tietenkin+tuoda+tullessaan+myös+kaikenlaista+ikävää,+eikä+omistusasunto+suojaa+esim+sairaudelta,+mutta+vakaan+taloudellisen+kivijalan+se+suo+ja+varsinkin+kun+se+on+maksettu,+se+on+paras+vakuutus,+mitä+ihmisellä+voi+olla.