Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

76

  1. Syyksi+poistolle+riittää+se,+että+joku+on+sen+kiusantekotarkoituksessa+poistattanut+kertaalleen.+Jos+lähetät+viestin+uudelleen+samansisältoisenä+niin+palstan+tekoäly+poistaa+sen+heti+kun+joku+vaivautuu+sen+uudelleen+ilmiantamaan.ÄLKÄÄ+POISTATTAKO+VIESTEJÄ+VAIKKA+NE+OLISIVAT+OMAN+MIELIPITEENNE+VASTAISIA!+Viestien+poistatus+pilaa+keskustelun+kun+kohta+kukaan+ei+vaivaudu+kirjoittamaan+mitään+yhden+rivin+kommenttia+pidempää.
  2. Kiitos+muistutuksesta.+Tässä+keskustelussa+olen+kuitenkin+kysellyt+nimenomaan+lähitulevaisuuteen+liittyviä+vertaisarvioituja+ilmaston+viilenemisennusteita.+Kannattaa+lukea+aloitusviesti+jossa+olen+kertonut+mitä+olen+hakemassa.Kiinnostuksen+kohteena+minulla+ovat+siis+ilmaston,+ei+sään+ilmiöt.+Muutaman+vuoden+viilenemiset+eivät+kiinnosta+vaan+pitäisi+olla+sellaisesta+ennusteesta+kysymys,+jossa+viilemenistä+on+reilusti+yli+10+vuoden+jaksolle+jotta+se+erottuisi+jaksollisten+sääilmiöiden+joukosta.+Esimerkkinä+sellaisesta+voisi+olla+vaikkapa+tuo+Zharkovan+julkaisussa+mainittu+Auringon+aktiivisuuteen+perustuva+ennuste.Keskusteluun+osallistuvilla+voi+ja+saakin+olla+aivan+omat+mielipiteensä+siitä,+mikä+on+uskottava+ennuste+ja+mikä+ei.+Tässä+keskustelussa+olen+itse+kuitenkin+kiinnostunut+vain+vertaisarvioiduista+ja+kelvollisissa+tiedelehdissä+julkaistuista+artikkeleista.+Kelvollinen+tarkoittaa+sitä,+että+lehdelle+löytyy+merkittävyyskerroin+joka+on+selvästi+enemmän+kuin+0.5+(tyypillinen+arvo+saalistavilla+julkaisuilla+joissa+raha+korvaa+vertaisarvioinnin).+Blogikirjoitukset,+tiedemiesten+haastattelut+ja+todistelun+USA:n+kongressin+edessä+eivät+juuri+tässä+kohdassa+siis+kiinnosta.Jos+tiedätte+aloituksessa+mainittuja+ennusteita,+joita+ei+vielä+keskustelussa+ole+otettu+esille+niin+laittakaa+tähän+viestiä.+Kirjoittakaa+artikkelin+viitetiedot+viestin+sataan+ensimmäiseen+merkkiin,+sillä+jos+viestinne+poistetaan+niin+minä+näen+siitä+poiston+jälkeenkin+ne+sata+ensimmäistä+merkkiä.+Nythän+poistoja+ilmeisesti+tapahtuu+kymmenen+minuutin+välein.
  3. Kiitos+vastauksestasi+ja+vaivannäöstäsi.+Ne+valottavat+hyvin+Auringosta+ja+ulkoavaruudesta+tulevan+ionisoivan+säteilyn+merkitystä+ilmastolle.+Olen+kuitenkin+hakemassa+nimenomaan+sellaista+julkaisua,+jossa+julkaisussa+itsessään+esitetään+väite+tai+ennuste+ilmaston+viilenemisestä+lähitulevaisuudessa.+Haen+siis+viilenemisestä+väitteitä,+jotka+viilenemisväitteet+itsessään+ovat+menneet+vertaisarvioinnin+lävitse.Jos+viilenemisväitteen+saisi+aikaan+yhdistelemällä+julkaisuita+niin+silloin+tuo+yhdisteleminen+itsessään+ja+siitä+tehty+päätelmä+ilmaston+viilenemisestä+olisi+tieteellisten+päätelmien+tekemistä+ja+julkaisukelpoinen+asia.+Samalla+lailla+jos+viilenemisväitteen+saisi+jostakin+lämpötilan+mittaussarjasta+pätevästi+pääteltyä+olisi+siinäkin+kyseessä+itsestään+julkaisukelpoinen+asia.Mikäli+tuo+luettelo+oli+mainitsemastasi+juutuubi+-+videosta+noukittu+niin+laita+se+ehdottomasti+näkyviin+kyseisen+videon+yhteyteen+tekstimuodossa+mikäli+vain+mahdollista.+Tai+tee+videoon+liittyen+joku+muu+verkkosivusto,+jossa+luetteloon+pääsee+käsiksi.+Täällä+suomi24:n+puolella+linkkejä+sisältävä+data+säilyy+huonosti,+josta+syystä+johtuen+olen+itse+yleensä+antanut+pelkän+doi+-+koodin+ilman+linkkiosaa.Olen+nyt+ottanut+vastauksesi+talteen.+Mikäli+vastauksellesi+ja+siinä+olevalle+luettelolle+tapahtuu+jotakin+niin+ettei+sitä+enää+tästä+näe+niin+yritän+itsekin+laittaa+sen+muualle+näytille.+Näin+olen+tehnyt+muillekin+tähän+ketjuun+tulleille+ja+hävinneille+linkkejä+sisältäville+vastauksille.
  4. (jatkuu)Artikkelissa+ei+ole+esitelty+juuri+ollenkaan+virhearvioita+siinä+esitetyille+väitteille.+Niitä+on+vaikea+ottaa+tosissaan+analyysin+puutteellisuuden+vuoksi.+Kirjoittajan+mukaan+ilmastodatasta+"itsestäänselvästi+näkyvät"+60+ja+1000+vuoden+jaksot+on+jätetty+huomioitta+aiemmissa+malleissa.+Itse+suhtaudun+itsestäänselvyyksiksi+väitettyihin+asioihin+epäluulolla+varsinkin,+kun+niiden+analyysiä+ei+ole+näkyvissä.+Artikkelin+kuvassa+12+näkyvän+ennusten+perusteena+on+se,+että+historia+toistaisi+itseään+viimeiseltä+1000+vuodelta+ja+että+ihmisen+aiheuttamaa+ilmastonmuutosta+ei+olisi+olemassa.+IPCC:n+käyrä+nousee+tunnetulla+tavalla+ja+Pagen+ennuste+laskee+jyrkemmin+kuin+mitä+IPCC:n+ennuste+nousisi.+Artikkelin+viiteluettelo+on+mielenkiintoinen+sekamelska+jossa+mukana+youtube+-+video+ja+Ole+Humlumin+webbisivustoa.+Page+on+esittänyt+aiemminkin+toteutumattomia+ennustuksia+viilenemisestä+WUWTin+puolella,+vieraskirjoittaja+mielipide+vuonna+2012+linkissä+urly+piste+fi+kauttaviiva+15dgEn+tiedä+voisiko+Pagen+ennustetta+pitää+vertaisarvioituna+tuon+surkean+julkaisualustan+vuoksi.+Sagepub+on+ristiriitainen+julkaisija,+jolla+on+hallussaan+esimerkiksi+maantieteessä+eturivin+(kakkossija)+julkaisualusta+(IP+=+5.0).++Ja+sitten+sillä+on+tälläisiä+poikkitieteellisiä+roskaläpysköitä+kuten+E&E+(IP=0.5),+joissa+mikä+tahansa+(kuten+se+Beck)+menee+virheineen+heittämällä+lävitse+kun+ketään+ei+kiinnosta.+En+myöskään+tiedä+onko+E&E+yksi+niistä+Sagen+lehdistä,+jossa+artikkelin+kirjoittaja+sai+itse+ehdottaa+vertaisarvioijaa+nimeltä+antaen+tämän+sähköpostiosoitteen+jonka+ei+edes+tarvinnut+olla+yliopistoon+tai+muuhun+tiedeyhteisöön+viittaava.+Siitä+käytännöstä+ovat+he+monissa+lehdissään+joutuneet+jo+luopumaan+toistuvien+feikkivertaisarviointien+vuoksi.Koska+minulla+ei+ole+asiasta+parempaa+tietoa+niin+laitan+Page+2017+kohtaan+"Mahdollisesti+vertaisarvioitu,+ennusteen+toteutuminen+selviää+muutaman+vuoden+kuluessa."+Kun+aloitin+tämän+ketjun+oletin+että+tälläisiä+vertaisarvioinnin+kyseenalaisuudesta+riippuvia+tapauksia+olisi+ollut+enemmänkin+tarjolla.+Ensimmäinen+sellainen+tuli+esille+vasta+3+viikkoa+ketjun+aloittamisen+jälkeen.Ilmaston+viilenemisennusteiden+tämänhetkistä+yleistä+tilannetta+voi+seurata+Wikipedian+aihetta+käsittelevältä+sivulta,+johon+lyhytlinkki+on+urly+piste+fi+kautta+15di------Tämänhetkinen+tilanne+on+siis:+Löytynyt+yksi+mahdollisesti+vertaisarvioitu+julkaisu,+jota+kukaan+ei+ole+vielä+kommentoinut+suuntaan+eikä+toiseen+ja+jonka+paikkansapitävyys+selviää+vuoteen+2021+mennessä+eli+parin+vuoden+kuluessa.
  5. Toisessa+jo+poistetussa+(miksi+ihmeessä?)+keskustelussa+kerrottiin,+että+Wattsin+blogissa+(WUWT)+olisi+ollut+viilenemistä+osoittavia+todisteita+esillä+ja+annettiin+sinne+kaksi+linkkiä.+Tämä+tuli+esille+viestissä+urly+piste+fi+kauttaviiva+15d0+Kävin+katsomassa+linkit.+Niistä+jälkimmäinen+on+tuossa+yläpuolella+jo+käsitelty+Solheim+et+al+2012+eli+siitä+ei+sen+enempää.+Ensimmäinen+linkeistä+on+uusi,+2.11.2018+mutta+siinä+ei+valitettavasti+ole+ainakaan+suoraan+kysymyksessä+vertaisarvioitu+tieteellinen+artikkeli+vaan+mielipidekirjoitus.+Kirjoitus+on+nimetty+"Vieraskirjoittajan+mielipide,+Dr.+Norman+Page".+Page+on+väitellyt+geologiasta+ja+ilmeisestikin+toimi+öljy-yhtiöiden+konsulttina+ennen+eläköitymistään+vuonna+2002.Mielipidekirjoituksessaan+Page+esittelee+omaa+näkemystään+useammasta+tieteellisestä+artikkelista+ja+mainitsee+sitten+oman+artikkelinsa+10.1177/0958305X16686488+(10.2.2017).+Pagen+artikkeliin+[otsikon+karkea+suomennos]+"Tuleva+jäähtyminen:+Hyödyllisen+tarkka+ilmastoennuste+päätöksentekijöille"+ei+sitaattitietokannan+perusteella++vielä+ole+kertaakaan+viitattu+tiedelehdissä,+vaikka+hän+itse+näyttää+tuoneen+sitä+esille+useammassakin+ilmastoon+liittyvässä+keskustelussa.+Viittaukset+näkee+lyhytlinkillä++urly+piste+fi+kauttaviiva+15ewJulkaisualustan+valinta+on+tässä+ongelma+vertaisarvioinnin+uskottavuuden+vuoksi.+Tuo+artikkeli+on+nimittäin+ilmestynyt+Sagepubin+jo+aiemmin+huonolaatukseksi+huomatussa+(merkittävyyskerroin+IP=0.5)+ja+vertaisarvioinnin+mitä+ilmeisimmin+tekemättä+jättävässä+"poikkitieteellisessä"+lehdessä+Energia&Ympäristö.+Kyseessä+on+siis+sama+lehti,+jossa+aikoinaan+julkaistiin+virheitä+vilisevä+Beckin+180+vuotta+kemiallisia+CO2+analyysejä+10.1260/095830507780682147+.+Lehden+merkittävyyskerroin+ei+ole+niistä+ajoista+parantunut+joten+tuollekaan+ei+todennäköisesti+ole+tehty+minkäänlaista+vertaisarviointia.+Odottelisin+siis+Pagen+artikkelin+osalta+sitä,+että+joku+muu+tutkija+sitä+edes+jossakin+tiedelehdessä+lainaisi+tai+kommentoisi.+Artikkeli+alkaa+näin:"Tässä+artikkelissa+esitetään,+että+menetelmät+joita+vakiintunut+(establ..)+ilmasto+tiede+yhteisö+käyttää+eivät+ole+kelvollisia+tarkoitukseensa+ja+että+uusi+ennustusparadigma+tulisi+ottaa+käyttöön.+Maapallon+ilmasto+on+seurausta+resonansseista+ja+erinäisten+aallonpituuksiltaan+vaihtelevien+kvasiperiodisten+prosessien+taajuuserojen+aiheuttamasta+huojumisesta.+Ei+ole+mahdollista+ennustaa+tulevaisuutta,+ellei+meillä+ole+hyvää+ymmärtämystä+siitä+missä+kohdassa+maapallo+[pieni+alkukirjain]+on+erilaisten+keskenään+vuorovaikuttavien+jaksojen+vaiheiden+suhteen.+[...]"+Page+ennustaa+tuossa+artikkelissa+väittämiensä+jaksollisuuksien+perustueella+lämpötilan+viilenevän+lähitulevaisuudessa+niin+paljon,+että+vuoteen+2021+mennessä+ei+hänen+sanojensa+mukaan+ole+epäilystäkään+siitä,+onko+IPCC:n+vai+hänen+tekemänsä+ennuste+se+oikea.+Artikkelissa+esiintyy+useaan+kertaan+sana+"establishmentti"+ja+tulee+selväksi+se,+että+Page+on+kyseisen+"establishmentin"+kanssa+eri+mieltä.(jatkuu)
  6. Tuossa+artikkelissa+Solheim+et+al+2012+on+siis+tutkittu+auringonpilkkujakson+pituuden+ja+tulevien+lämpötilojen+välillä+mahdollisesti+ilmenevää+korrelaatiota.+Tutkittiin+ja+ennustettiin+siis+jaksollisesti+toistuvan+ilmiön+aiheuttamia+niinikään+jaksollisia+lämpötilanmuutoksia+rajatulla+alueella,+ei+ilmaston+viilenevää+trendiä.Kirjoittajat+ovat+mielestään+löytäneet+noin+yhden+jaksonpituuden+(11+vuotta)+viiveellä+tapahtuvaa+korrelaatiota+siten,+että+nykyisen+jakson+aikana+mitatut+lämpötilat+olisivat+aina+sitä+matalampia+mitä+pidempi+tuo+edellinen+jakso+oli.+Artikkelissa+näkyvien+kuvien+perusteella+tuo+korrelaatio+ei+olisi+kovin+voimakas+eli+monessa+kohdassa+pisteiden+hajonnasta+aiheutuva+kohina+oli+ainakin+minun+mielestäni+suurta+verrattuna+siihen,+miten+pistejoukkoon+oli+suora+piirrettu.+Osassa+kuvista+oli+onneksi+piirretty+näkyviin+95%+luottamusväli+sovitukselle.Edellinen+jakso+eli+23+alkoi+toukokuussa+1996+and+päättyi+tammikuussa+2008+ollen+pituudeltaan+11.6+vuotta.+Nykyinen+jakso+24+alkoi+tammikuussa+2008+ja+päättyy+aivan+lähiaikoina+eli+joskus+tästä+hetkestä+ehkä+vuoden+2020+loppupuolelle+ulottuvan+ajan+kuluessa.+Jakson+tarkkaa+päättymishetkeä+on+vaikea+nähdä+ennen+seuraavan+jakson+selvää+alkamista.Artikkelin+kirjoittajat+ennustivat+vuonna+2012,+että+nyt+meneillään+olevan+auringonpilkkujakson+aikana+globaalit+keskilämpötilat+olisivat+olleet+alempia+ja+erityisesti+75+asteen+leveyspiirin+pohjoispuolella+lämpötilat+olisivat+olleet+selkeästi+alempia+kuin+mitä+edellisen+jakson+aikana+nähtiin.++Artikkelissa+käytettiin+lämpötiloissa+11+vuoden+liukuvaa+keskiarvoa,+mikä+pitäisi+olla+helposti+laskettavissa+artikkelissa+mainituille+tarkkailupisteille.+Jos+tiedätte+jonkun+julkaisseen+tämän+ennusteen+toteutumiseen+liittyen+jotakin+tiedelehdissä+niin+laittakaa+linkkiä/doi-numeroa+näkyviin.Tämän+auringonpilkkuminimin+aikana+lämpötilojen+poikkeamaa+alaspäin+on+erityisen+haastavaa+yrittää+nähdä+siksi,+että+näihin+aikoihin+on+ilmeisesti+alkamassa+myös+ENSO:n+nousevan+lämpötilan+vaihe+(El+Ñino),+joka+pohjoisellakin+pallonpuloliskolla+lisää+sään+vaihtelua.+Napapyörteen+hajoamisesta+viime+vuosina+aiheutuvat+ilmiöt+eivät+myöskään+helpota+vertailua.+Omasta+kokemuksesta+tiedän+että+pallomaisen+pistejoukon+lävitse+on+ikävä+yrittää+piirtää+suoraa.Solheim+et+al+eivät+ole+ainoat+eivätkä+ensimmäiset+jotka+ovat+huomanneet+viiveellä+toteutuvaa+korrelaatiota+auringonpilkkujakson+ja+lämpötilojen+välillä.+Jos+tuo+korrelaatio+osoittautuisi+kausaatioksi+ja+jos+auringonpilkkujaksojen+niinikään+voitaisiin+ennustaa+jatkossa+pitenevän+ja+pilkkumaksimien+pysyvän+matalina+niin+sitten+voisi+olla+aineksia+ennustaa+ilmaston+viilenevää+trendiä+auringonpilkkujaksojen+perusteella.