Vapaa kuvaus

Aloituksia

13

Kommenttia

269

1. Seleeeeevä...
  2. "Hänen+opetuksensa+eivät+olleet+sosiaalipoliittisia+(oppia+voi+ottaa),+vaan+Jeesus+näytti,+miten+korkeat+"standardit"elämänarvoissa+hän+itse+kullekin+laittaa"Kyllä+Jeesuksen+opetus+on+ollut+voimakkaasti+tuollaista+sosiaalipoliittista,+jopa+siinä+määrin,+että+jonkinlaisen+sosiaalipolitiikan+periaatteet+jopa+määräsivät+hänen+mukaansa+tuomion+laadun."»Kun+Ihmisen+Poika+tulee+kirkkaudessaan+kaikkien+enkeliensä+kanssa,+hän+istuutuu+kirkkautensa+valtaistuimelle.+32Kaikki+kansat+kootaan+hänen+eteensä,+ja+hän+erottaa+ihmiset+toisistaan,+niin+kuin+paimen+erottaa+lampaat+vuohista.+33Hän+asettaa+lampaat+oikealle+ja+vuohet+vasemmalle+puolelleen.+34Sitten+kuningas+sanoo+oikealla+puolellaan+oleville:+’Tulkaa+tänne,+te+Isäni+siunaamat.+Te+saatte+nyt+periä+valtakunnan,+joka+on+ollut+valmiina+teitä+varten+maailman+luomisesta+asti.+35Minun+oli+nälkä,+ja+te+annoitte+minulle+ruokaa.+Minun+oli+jano,+ja+te+annoitte+minulle+juotavaa.+Minä+olin+koditon,+ja+te+otitte+minut+luoksenne.+36Minä+olin+alasti,+ja+te+vaatetitte+minut.+Minä+olin+sairas,+ja+te+kävitte+minua+katsomassa.+Minä+olin+vankilassa,+ja+te+tulitte+minun+luokseni.’37»Silloin+vanhurskaat+vastaavat+hänelle:+’Herra,+milloin+me+näimme+sinut+nälissäsi+ja+annoimme+sinulle+ruokaa,+tai+janoissasi+ja+annoimme+sinulle+juotavaa?+38Milloin+me+näimme+sinut+kodittomana+ja+otimme+sinut+luoksemme,+tai+alasti+ja+vaatetimme+sinut?+39Milloin+me+näimme+sinut+sairaana+tai+vankilassa+ja+kävimme+sinun+luonasi?’+40Kuningas+vastaa+heille:+’Totisesti:+kaiken,+minkä+te+olette+tehneet+yhdelle+näistä+vähäisimmistä+veljistäni,+sen+te+olette+tehneet+minulle.’41»Sitten+hän+sanoo+vasemmalla+puolellaan+oleville:+’Menkää+pois+minun+luotani,+te+kirotut,+ikuiseen+tuleen,+joka+on+varattu+Saatanalle+ja+hänen+enkeleilleen.+42Minun+oli+nälkä,+mutta+te+ette+antaneet+minulle+ruokaa.+Minun+oli+jano,+mutta+te+ette+antaneet+minulle+juotavaa.+43Minä+olin+koditon,+mutta+te+ette+ottaneet+minua+luoksenne.+Minä+olin+alasti,+mutta+te+ette+vaatettaneet+minua.+Minä+olin+sairas+ja+vankilassa,+mutta+te+ette+käyneet+minua+katsomassa.’44»Silloin+nämäkin+kysyvät:+’Herra,+milloin+me+näimme+sinut+nälissäsi+tai+janoissasi,+kodittomana+tai+alasti,+tai+sairaana+tai+vankilassa,+emmekä+auttaneet+sinua?’+45Silloin+hän+vastaa+heille:+’Totisesti:+kaiken,+minkä+te+olette+jättäneet+tekemättä+yhdelle+näistä+vähäisimmistä,+sen+te+olette+jättäneet+tekemättä+minulle.’"
  3. No+tottahan+toki.
  4. "mitä+jeesus+sanoisi+homoille""Sanoisiko+teillä+on+paikka+taivaassa+vai+tee+parannus+ja+tule+taivaaseen."Aika+haastavaa+alkaa+kirjoittamaan+sanoja+Jeesuksen+suuhun.+Toisaalta+lähestulkoon+kaikki+mitä+pidämme+Jeesuksen+sanomana+on+hänen+suuhunsa+myöhemmin+kirjoitettu.+Jeesus+ei+käsitellyt+homoseksuaalisia+suhteita+ja+taipumuksia+millään+tavalla.+Oman+aikansa+ihmisenä+Jeesus+olisi+tietenkin+meidän+silmissämme+hyvinkin+takapajuinen+ja+tietämätön.+Homoseksuaalisuudesta+luonnossa+eri+lajeilla+ilmenevänä+käyttäytymisenä+hänellä+ei+tietenkään+olisi+mitään+tietoa.Jeesuksella+oli+kyllä+painavaa+asiaa+mitä+tulee+pariskuntien+elämään+ja+ihmisten+seksuaaliseen+käyttäytymiseen.+Avioeroon+Jeesus+esimerkiksi+suhtautui+hyvin+nuivasti,+vaikka+se+Mooseksen+lain+mukaan+oli+mahdollista.+Jeesuksen+asenne+ihmisten+elämään+ei+kuitenkaan+ollut+moralisoiva,+vaan+hänelle+tärkeää+oli+sosiaalinen+oikeudenmukaisuus.+Koko+hänen+ajatuksensa+siitä+taivasten+valtakunnan+läpimurrosta,+jota+hän+odotti+pikaisesti+saapuvaksi,+oli+sosiaalisen+oikeudenmukaisuuden+toteutuminen.+Nälkäiset+ja+epätoivoiset+ja+syrjäytetyt+saavat+asiansa+kuntoon+ja+ne,+jotka+ovat+lähimmäisestään+välittämättä+kerryttäneet+omaa+hyväänsä+puolestaan+saavat+elää+marginaalissa.+Miehen+jättämä+vaimo+jäi+käytännössä+useinkin+puille+paljaille+ja+hänen+elämisen+mahdollisuutensa+olivat+hyvinkin+rajalliset.+Eronnut+nainen+tuskin+alkoi+toteuttamaan+itseään+ja+voimaantumaan+itsenäisenä+ja+vapaana+sinkkuna.Toisaalta+Jeesuksen+varoittava+sana+kohdistui+siihen+intentioon,+jolla+vastakkaista+sukupuolta+katsotaan,+siis+lähinnä+mies+naista.+Kuten+Jeesuksen+sanotaan+opettaneen+jo+himokas+katse+olisi+pahasta.+Tässä+ei+varmastikaan+ole+kyse+siitä,+mitä+puolisoiden+välillä+tapahtuu+aviovuoteessa+ja+mitenkä+toisiaan+mulkoilevat.+Kyse+on+suhteesta+tuohon+toiseen+ihmiseen,+ja+ehä+kolmanteen+osapuoleen,+jos+aviomies+siis+katselee+himoiten+vieraita.+Ja+kukas+meistä+nyt+vieraita+katselisi,+pois+se+meistä.+Pettämiselle+ja+toisen+ihmisen+esineellistämiselle+Jeesus+antaa+jyrkän+tuomion.+Hän+ei+kuitenkaan+käske+lopettamaan+vastuullista+seksuaalista+kanssakäymistä+oman+kumppanin+kanssa.Jeesus+ei+siis+tiedettävästi+koskaan+puhunut+nykyään+homoseksuaalisuutena+tuntemastamme+asiasta.+Hänen+kyllä+tiedettiin+hyväksyvän+seuraansa+juuri+sellaisia+ihmisiä,+joiden+seuraan+kunnon+"uskova"+ei+tuona+aikana+suurin+surminkaan+olisi+halunnut+mennä,+ainakaan+julkisesti.+Ties+vaikka+joku+kunnon+lainopettaja+joskus+olisikin+maksullisissa+pistäytynyt.+Vai+olisiko+lie+ollut+mahdollista+semmoinen...hmmm...Olisiko+Jeesus+parannuksen+teon+nimissä+käskenyt+vaikka+prostituoitua+lopettamaan+ammattinsa+harjoittamisen?+Mitä+tuo+nainen+sitten+olisi+tehnyt?+Mennyt+kouluun+ja+opiskellut+lähihoitajaksi?+Eikö+ennemminkin+Jeesuksen+kehoitus+parannukseen+tarkoittanut+sitä,+että+suhteissa+lähimmäisiin+toteutetaan+sosiaalisen+oikeudenmukaisuuden+periaatteita.+Sotilaat+ja+tullimiehet+älköön+huijatko,+kiristäkö+ja+sortako+ihmisiä,+uskovat+johtomiehet+älköön+viekö+leskien+ropoja+jne.+Puolisot+älköön+pettäkö+toisiaan+älköönkä+jättäkö+kumppaniaan+heitteille+vaikkapa+himosta+nuorempaa+lihaa+kohtaan.+En+saata+kuvitella,+että+Jeesus+olisi+tuominnut+homoparia,+jos+hän+olisi+sellaisen+kohdannut.+Uskoisin+että+tuolle+parille+olisivat+kuuluneet+samat,+varsin+ankarat,+sosiaalisen+oikeudenmukaisen+käyttäytymisen+velvollisuudet+kuin+heteropariskunnallekin.+Jeesusta+nimiteltiin+voimakkaasti+mm.+sen+seuran+mukaan,+jossa+hän+viihtyi.+Todennäköisesti+Jeesusta+vois+kutsua+myös+homottajaksi+eikä+hän+siitä+mieltänsä+pahoittaisi,+päin+vastoin.
  5. "Paavalin+oppi+on+päinvastaista+Jeesuksen+opetuksen+kanssa"Missä+mielessä+päinvastaista?+Paavalin+opetukset+liikkuvat+niin+omissa+sfääreissään,+että+en+nyt+osaa+ajatella+niitä+vastakohtana+Jeesuksen+opeille.+Paavalin+teksteistä+kyllä+voimme+todeta+ajan+suhtautumisesta+vaikkapa+naisten+asemaan.+Kun+tiedämme+mikä+naisen+asema+oli+Jeesuksen+ajan+maailmassa+niin+huomaamme+myös+miten+radikaali+oli+Jeesuksen+suhtautuminen+naisiin.+Siksi+mielestäni+Raamatun+tekstit+olisi+säilytettävä+sellaisina,+että+ne+särähtävät+nykylukijan+korvaan+(tai+siis+silmään).+Niiden+tuleekin+särähtää!
  6. "Kun+löytyi+oikein+uskovia+sisaria+veljien+rinanlle,+niin+se+onkin+hämäystä"Ei+se,+että+naisia+on+ollut+alusta+asti+kristinuskon+piirissä,+vaan+se,+että+heidät+olisi+huomioitu+noissa+puhutteluissa.+Mielestäni+teksteissä+on+säilytettävä+kaikki+ne+asenteet+ja+vivahteet+joita+niissä+on+alunperinkin+ollut.+Näin+säilyy+käsitys+siitä+millaisessa+asenneympäristössä+ne+ovat+syntyneet.+Tämä+puolestaan+auttaa+asettamaan+kontekstiin+myös+normatiivisina+pidettyjä+ohjeita+ja+käskyjä."Haluatko+sinä+peitellä+näitä+totuuksia?+Peräti+estääkin+totuuden+julkitulemisen?"No+en+halua+estää,+vaan+nimenomaan+säilyttää.+Esitinköhän+asiani+jotenkin+huonosti?"Onko+pelko+peräti+siinä,+että+tämä+muokkaus+ei+vastaakaan+sitä+vanhaa+asennetta,+ja+vie+jopa+uskolta+pohjan?"Pelko+on+nimenomaan+siitä,+että+alkuperäinen+tekstissä+kuvattu+asenne+muuttuu+tekstiä+muokatessa.+Pelkona+sen+sijaan+ei+ole,+että+tekstin+muokkaus+veisi+uskolta+pohjaa,+vaan+ennemminkin+se,+että+se+voi+luoda+uutta+ja+velheellista+pohjaa.+Tarkoitan+sitä,+että+jokin+nykymaailmassa+käsittämätön+tai+torjuttu+ajatus+muutetaan+vastaamaan+nykypäivän+normeja+ja+siten+luodaan+valheellinen+vaikutelma,+että+näinhän+Raamatun+tekstit+todellisuudessa+opettavatkin.+Raamatun+tekstit+ovat+oman+aikansa+tuotteita,+ja+sellaisina+ne+on+mielestäni+mahdollisimman+tarkasti+säilytettäväkin.On+hämäystä+tunkea+moderneja+ajatuksia+ja+asenteita+teksteihin+joissa+niitä+ei+ole,+eikä+voikaan+olla.