Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tielläkenvaeltaa
profiilit
tielläkenvaeltaa
tielläkenvaeltaa
Vapaa kuvaus
Aloituksia
39
Kommenttia
168
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tulee+seuroihin+kuuntelemaan+elävää...+Onko+siis+joku+tietty+seura,+jossa+vain+saa+kuulla+elävää+Sanaa?+Mistä+on+"pois+meno"?+Jos+ihminen+on+uskossa,+kuuntelee+ja+lukee+Sanaa,+on+elävä+nälkä+ja+jano+olla+Sanaa+kuulemassa,+niin+
+++++++++++++++++++++++mistä+hän+silloin+menee+pois?+
Ei+Jumala+hylkää+lastaan,+ei+asuvainen+Pyhä+Henki+katoa+uskovasta,+ei+Jeesus+lähde+sydämestä,+kun+ihminen+lähtee+jostain+fyysisestä+tilasta+pois.+On+ihan+eri+asia,+jos+ihminen+hylkää+uskonsa+ja+lähtee+laveaa+tietä+kulkemaan.
18.11.2019 12:06
Mistä+olet+sen+huomannut?+Minä+olen+huomannut+eli+havainnut,+kuullut+ja+nähnyt,+useampaan+kertaan,+useilta+henkilöiltä,+että+vallalla+on+hengellinen+ylpeys,+ylenkatse+heistä,+jotka+ovat+lähteneet+siunatusta+kristillisyydestä.
18.11.2019 11:55
Mikä+sivu+Galatalaiskirjeessä?+Ketkä+ovat+heittäneet+itsensä+ulos,+ja+mistä+ja+miksi?
"Tietääkseni"...+Mistä+tietoja+saat?+Kenen+tietoa+ne+ovat,+ovatko+muuttuneet+matkalla?
18.11.2019 11:51
Viime+aikoina+on+tullut+usein+näkyville+tuo+keskustelu-asia.+Vaikka+olisi+mikä+uskovien+yhteinen+tilaisuus+(raamattupiiri,+kyläily,+kanssapuheet+ym.),+ja+vaikka+paikalla+olisi+kuinka+paljon+väkeä,+niin+hiljaista+on.+Kokemusta+minulla+asiasta+on+useilta+vuosikymmeniltä+ja+sadoista+tilaisuuksista.+Uskallan+ottaa+puheenvuoron,+haluan+saada+lisää+ymmärrystä+uskooni,+en+pelkää+kysyä+ja/tai+kommentoida.
Yleensä+tilaisuuden+vetäjä+eli+pitäjä+pyytää+läsnäolijoilta+kommentteja,+kysymyksiä+ja+omia+kokemuksiaan+kyseessä+olevasta+asiasta,+Tiestä+ja+matkasta.
Usein+käy+niin,+että+jos+joku+ottaa+puheenvuoron,+niin+hän+on+henkilö,+joka+avaa+suunsa+tilaisuudessa+kuin+tilaisuudessa.+
Onko+ihmisellä+arkuus+avata+suunsa,+tärkeimmästä+asiasta?+Onko+pelko+siitä,+että+saattaa+kysyä+tai+sanoa+sellaista,+joka+voi+kyseenalaistaa+hänen+ymmärryksen+uskonasioista,+Tiestä+ja+matkasta.+Vai+onko+niin,+että+riittää+kun+käy+ja+kuuntelee,+vaikka+olisi+paljon+kommentoitavaa+ja+kysyttävää.
Jos+tilaisuus+on+sellainen,+että+jokaiselta+läsnäolijalta+pyydetään+puheenvuoro,+niin+yleisin+puheenvuoron+sisältö+on:+"Yhdyn+edelliseen+puhujaan."
Nykyisin+nuortenilloissa+on+se+hyvä,+että+kysymykset+voi+tehdä+kirjallisesti.+Kun+niitä+käsitellään,+niin+kysyjän+nimi+ei+tule+esiin.+On+tullut+ja+tulee+varmasti+edelleen+paljon+hyvin+tärkeitä+ja+jokaista+koskettavia+kysymyksiä.
17.11.2019 19:58
Lakihenkinen+on+varmasti+jokainen,+omalla+tavallaan.+Sitä+ihminen+niin+helposti+ajattelee,+että+minä+en+kulje+uskovana+enää+lain+alla,+kuljen+armon+alla.+Mutta+sitä+voi+silti+lukea+lakia+lähimmäiselle,+esimerkiksi+minulle+tullaan+usein+sanomaan+eri+tavoin,+että+parta+pois,+tai+puku+päälle.+Yleensä+laki+kohdistuu+ulkoisiin+asioihin,+etenkin+jos+saarnassa+synti+saarnataan+nimeltä+synniksi.+Jos+synti+saarnataan+siten,+että+keskitytään+sydämen+ja+mielen+synteihin,+niin+sitä+ei+kutsuta+lakihenkisyydeksi.+Näin+tulisikin+syntiä+saarnata,+sydämestä/lihasta/perisynnistä+lähtevistä+synneitä.
Evankeelisiksi+kutsutaan+heitä,+jotka+hyväksyvät+kirkon+hengellisyyden,+osallistuvat+kirkon+toimituksiin,+ja+hyväksyvät+uskonystäviksi+heidät,+jotka+uskovat+Raamattuun+ja+elävät+Sanan+mukaan.++
Tuo+eriseuran+määrittely+hengellisesti+onkin+sitten+vaikeaa.+Siitä+on+tullut+pilkka-+ja+kirosana+heille,+jotka+kuvittelevat+olevansa+oikeassa+seurassa+ja+muut+uskovat+ovat+eriseurassa.+Yksinkertaista.
13.11.2019 13:39
Ketä+"teitä"on+kielletty+puhumasta?+Oli+mikä+tahansa+taho+tuo+"teitä",+niin+mistäs+sinä+olet+saanut+sen+ymmärryksen,+ettei+saa+puhua,+missään?
Minä+olen+vuosikymmenien+aikana+kyllä+huomannut,+että+ihmiset,+etenkin+uskovat+ihmiset,+ovat+hyvin+arkoja+ja/tai+eivät+halua+osallistua+keskusteluihin;+kysyä,+kommentoida+ja+tuoda+omia+uskonkokemuksiaan+esiin+siellä,+missä+Sana+on+keskipisteenä.+Usein+kun+puheenvuoroja+otetaan,+niin+puhujat+ovat+ihan+samoja+henkilöitä+kuin+aina.
Vasta+hiljattain+sain+kokea,+että+hiljaista+väkeä+on.+Ihan+sama+ketä+"teitä"+ja+meitä+on+paikalla,+niin+sama+hiljaisuus+on+vallalla.+Tuntuu+kuin+uskonasia+ei+olisi+sellainen,+josta+on+ilo+keskustella.
13.11.2019 13:20
Yhä+vahvemmin+minun+täytyy+ymmärtää,+että+minusta+ei+ole+puhdistajaksi.+
Luther+sanoo,+että+"Kun+minulla+on+puhdas+omatunto,+niin+silloin+tiedän,+että+Kristus+on+minun+autuuteni."
Tätä+kirjoittaessani+tiedän,+että+tänäänkin+olen+tehnyt+ja+jättänyt+tekemättä+asioita,+joita+ei+pitäisi+-+tai+pitäisi.+Eikö+minulla+olekaan+puhdas+omatunto+ja/tai+oikea+usko,+sillä+kuitenkin+koen+rauhaa+mielessäni+ja+sielussani?
Mitä+on+puhdas+omatunto,+miten+sen+saa+puhdistetuksi?+Uskon+ja+luotan+siihen,+että+juuri+usko+Häneen+ja+Hänen+anteeksiantamuksensa+pitävät+sydämeni+ja+omatuntoni+puhtaina,+kun+rukoilen+sitä+Häneltä,+ja+heiltä,+joita+vastaan+olen+rikkonut.
07.11.2019 21:05
Mikäköhän+hengellinen+yhteisö+on+kaikista+tiukemmin+kokoontunut+tiettyjen+miesten+taakse,+heille+100+%+kuuliaisuutta+pitäen+ja+osoittaen?
Sellaisesta+toiminnasta+ei+löydy+perusteita+Raamatusta.+Ei+Raamatusta+löydy+samanlaista+järjestelmää,+joka+on+nyt+ollut+vallalla+jo+yli+sata+vuotta+tässä+yhteisössä.+Jerusalemissa+oli+vain+yksi+apostolien+ja+vanhempien+kokous,+sielläkin+aiheena+vain+ympärileikkaus.
Tämän+ajan+Bethelem+ei+ole+Lapissa.
05.11.2019 16:10
Onko+sinulla+yhtään+ymmärrystä+toisten+kirjoituksista,+omasta+uskostasi,+asenteestasi+millä+tavalla+täällä+heität+vain+syytöksiä,+et+millään+tavalla+perustele,+Raamatun+pohjata+syytöksiäsi?+
Mitä+sinulle+Raamattu+kertoo+oman+lihasi+osuudesta+uskossa+kulkemisessa,+miten+voi+ja+saa+usko+ja+elo+uskossa+puhdistua?
Kerro+sinä+oikeasta+kuvasta,+Raamatun+pohjalta,+ko.+asioista.
05.11.2019 11:39
Kyllä+hän+näin+teki+eli+saarnasi.+Kyllä+saa+edelleen+kuulla+hyvän+paimen+ääntä+seurakunnassamme.+Tuomion+henkeä+toisista+hengellisistä+yhteisöistä+ei+kuulu,+eikä+sitä+yhteisöä+haukuta,+josta+liike+on+saanut+alkunsa.++Tuodaan+usein+vain+esiin+se,+missä+toiminta+ei+ole+Raamattuun+perustuvaa.+Rukoillaan+kirkon+puolesta.
Tuota+separatismi-asiaa+eipä+pitäisi+kovin+paljon+pitää+esillä.+Yhteisön,+joka+ottaa+kirkolliset+toimitukset+itselleen,+pitäisi+järjestäytyä+kirkoksi+ja+laatia+omat+kirkkosäännöt.+Niin+selvää+se+on,+mutta+luulen,+että+uutta+kirkollista+yhteisöä+omine+kirkkojärjestyksineen+ei+tule,+ainakaan+lestadiolaisuudessa.
03.11.2019 08:48
Mikä+oli+missä+mainittuna?+Kenet+tunnistaa+äärettömän+epämiellyttävästä+kirjoittelusta?+Minä+ainakaan+en+pilkkaa+ketään,+enkä+todellakaan+ole+kirjoittanut+mitään+kasteesta.+
Olisi+hyvä,+kun+syytökset+osattaisiin+kohdistaa,+edes+jollain+tavalla,+johonkin+jota+syyttää.
30.10.2019 11:08
Tekopyhyys+-+miten+ihmeessä+se+ilmenee+kirjoituksissani?+Mistä+saat+ymmärryksen,+että+olisin+muita+hienompi+ihminen?+"Tämäkin+tekopyhä+aloittaja+luulee+olevansa+muita+hienompi+ihminen,+vaikka+itse+tekee+samaa+säännöllisesti."+Mitä+tuolla+haluat+sanoa?+On+vähän+vaikeasti+ymmärrettävä+lause.
Toteaminen+ei+ole+haukkumista,+ja+kun+sen+sanoo+vielä+ilman+pahaa+mieltä,+niin+eipä+siitä+voi+moittia.+Olet+tainut+lukea+muiden+haukkumisia,+koska+minut+syyllistät+siihen.+
Mikä+sokeus+minulla+on?+Mikä+toinen+puoli+jää+huomaamatta+kokonaan+aloituksessani?+Luuletko,+että+olisin+tietäväisenä+opettamassa+täällä+muita+Tiellä+kulkijoita?+Tiedän,+että+kuljen+Tiellä,+mutta+niin+hitaasti+ja+kompuroiden.+En+ole+opettaja,+haluan+tuoda+arvokkaita+lauseita+Sanasta+tänne.
29.10.2019 14:00
On+se+niin+ihmeellistä,+kun+toinen+tietää+toisen+sieluntilan+ja+tunnetilojen+tietämyksen+paremmin+kuin+Hän,+joka+on+antanut+ne.
29.10.2019 13:52
Psalmin+jae,+ja+Lutherilta+lainaamani+teksi++-+mitä+siinä+on+sellaista,+mikä+ei+olisi+opiksi+ja+ojennukseksi+lukijalle?+Kannattaa+keskittyä+siihen+mitä+teksti+kertoo,+ei+siihen+mitä+kirjoittaja/puhuja+on+joskus+sanonut+tai+tehnyt.
Jos+keskittyisimme+ihmiseen,+niin+eipä+löytyisi+ketään+sellaista+ihmistä,+jonka+kirjoituksia/puheita+ei+haluaisi+lukea/kuulla,+koska+on+ollut+joskus+sellainen,+jonka+toimia+ei+ole+hyväksynyt,+ei+ole+ollut+tielläkulkijalle+sopivaa,+ei+ole+ollut+Raamatunmukaista+toimintaa.
Minä+olen+ollut+kaukana+Hänestä,+pitkän+aikaa,+mutta+elän+nyt+Hänessä+ja+Hänestä,+mutta+en+tiedä+milloin+Hän+voi+ottaa+uskon+pois+minulta.+Pidän+kuitenkin+kiinni+Hänen+opistaan+ja+Hänestä,+sillä+uskovana+saan+elää+paljon+enemmän+ilossa+ja+vapaudessa,+kuin+joskus+aiemmin+lain+alla+kulkiessani.+
Veisataan+kiitosta+Hänelle,+ollaan+lähimmäisiä+lähimmille,+ilman+syytöksiä+ja+omasta+uskosta+rehentelyä.
29.10.2019 12:09
Kysyin+mitä+on+eriseura,+Raamatun+mukaan.+Et+vastannut+kysymykseen,+ei+Esau+ja+hänen+toiminta+ole+siihen+vastaus.
Täällä+ei+itketä+esikoislestadiolaisten+vikoja,+täällä+sen+sijaan+haukutaan+maan+rakoon+niitä,+jotka+eivät+ole+esikoislestadiolaisia.
Mistä+tiedät,+että+juudakset+menivät+pappien+ja+piisojem+puheille?+On+aivan+yksinkeraisen+selvää,+että+jos+joku+yhteisö+jakaa+sakramentit+omissa+hoteissaan,+tiloissaan,+niin+silloin+se+yhteisö+ei+kuulu+kirkkoon.+Sen+yhteisön+tulee+perustaa+oma+kirkko+ja+tehdä+omat+kirkkonsa+järjestykset+toimintaansa.
Valitettasti+olet+kirjoituksillasi+tuominnut+ei-esikoislestadiolaistet+helvettiin,+omien+ja+yhteisösi+oppien+mukaan,+ei+Raamatun+mukaan.
29.10.2019 09:24
Enpäs+viitsi+kuin+vielä+tämän+viitsin+verran+viestitellä+kanssasi.+Tiedän+ja+tunnen+aika+tarkasti+sen,+mitä+ja+mistä+kirjoittelen,+mutu-+ja+kuulopuhetuntumalla+kirjoittaminen+on+toisia+varten,+en+viitsi+aikaani+tuhlata+sellaiseen.
Mihin+tuo+viestisi+liittyy,+miksi+sen+otit+esiin,+onko+se+jotenkin+olennainen+asia+ketjun+aiheeseen+liittyen?
Kommentoi+mieluummin+niitä+asioita,+joita+olen+ottanut+esiin,+mm.+hengellisen+hallituksen+määräävä+osa+hajaannuksessa.
25.10.2019 18:29
No+tuohan+ei+pidä+paikkaansa.+Synninpäästö+on+kaikilla+Hänen+omillaan.+Siinä+ei+rikota+minkään+valtakunnan+lakia.+Oli+vähän+huono+vertaus.
Kun+kaikki+he,+joilta+on+kysytty+tuota+sakramenttiasian+päätöksentekijää,+niin+aina+on+vastattu,+että+sen+teki+hengellinen+hallitus.+Ei+se+voi+tehdä+päätöksiä,+joka+koskee+yhdistyslakia.
25.10.2019 13:25
Mitä+muuta+esim.
Lakia+on+rikottu,+maallista+kirkkolakia.+Hengellinen+hallitus+päätti+tehdä+niin.
25.10.2019 11:36
Nuo+ovat+varmasti+ihan+omia+kuvitelmiasi,+tai+kirjoitat+omista+kakanheitoistasi!
Ei+esikoisilla+ole+mitään+syytä+valehdella+toisten+yhteisöjen+elämästä.+
Oli+se+kuka+ja+mistä+tahansa+täällä+joka+puhuu+pahaa+toisista+henkilöistä+tai+yhteisöistä,+niin+se+antaa+todella+murheellisen+kuvan+lestadiolaisista+ja+lestadiolaisuudesta.+
Herännyt+lukija+saattaa+ajatella,+että:+"Onpas+hyvä,+että+kävin+täällä+-+en+ainakaan+tuossa+joukossa+halua+parannusta+saada!"
24.10.2019 17:28
Etpä+taida+tietää+kuka+ja+mistäkin+ryhmästä+jauhaa+täällä.+Jos+sinä+olet+jostain+hengellisestä+yhteisöstä,+niin+ihan+varmasti+sieltä+on+löytynyt+ja+löytyy+paljon+vahvoja+jauhajia.
Jotenkin+olen+aistinut,+että+mitä+enemmän+joku+täällä+haukkuu+tosen+uskosta,+niin+sitä+varmemmin+haukkuja+ei+itse+ole+saanut+sydämen+ympärileikkausta,+uskoa+Häneen+eikä+ihmisoppeihin.
24.10.2019 17:21
3 / 9