Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3972

1. Ei+minua+tuo+liukkaus+häiritse+vaan+se+pelko+että+joutuu+hankaamaan+patonkia+hiekkapaperiin.+Jos+joutuu+keinotekoisia+väliaineita+käyttämään+niin+ottaa+miehiselle+itsetunnolle+kun+joutuu+miettimään+mitä+teen+väärin.Mitä+tautivaaraan+tulee+niin+sitä+yllättävän+äkkiä+kalenterista+kääntyy+sivut+aikaan+jolloin+aamulla+kolotus+ei+ole+merkki+vaivasta+vaan+siitä+että+on+elossa.+Jos+naisen+dosetti+ei+nyt+montaa+neliötä+lattiasta+peitä+eikä+ihan+hirveästi+penisilliinipohjaisia+lääkkeitä+ole+niin+enpä+niin+huolissani+ole.+Ja+jos+minusta+haaveilee+niin+eiköhän+ole+niin+rehellinen+että+on+lekurikierrokset+tullut+tehtyä.No+jos+se+jännä+vankilasta+vapautuu+niin+se+tulee+sitten+vonkaamaan+entistä+takaisin+tai+sitten+ei.+Jos+jännillä+on+varaa+valita+niin+sitten+se+hakee+uuden+tai+sitten+tämä+nainen+on+ollut+tosi+ainutkertainen.+Toki+jos+on+ollut+ainutkertainen+niin+miksi+otti+riskin+ja+joutui+vankilaan+kun+olisi+voinut+olla+naisensa+kanssa.+Jos+nyt+kuitenkin+tulee+kyynelsilmin+vielä+yrittämään+sillä+on+tehnyt+parannuksen+niin+se+on+sitten+naisen+päätös+kumman+kanssa+hän+uskoo+olevansa+onnellisempi.+Kolmas+mahdollisuus+on+tietysti+se+että+oven+jännälle+avaankin+minä+ja+totean+että+tulit+vuoden+liian+myöhään.+Nainen+löysi+nuoremman,+komeemman,+huumorintajuisemman,+rikkaamman+jne+ja+lähti+sen+matkaan.+Käsken+sitten+sitten+sisälle+kahville+ja+siinä+pitkoa+syödessä+haukutaan+miehekkäästi+tämä+nainen+jonka+jälkeen+sitten+kaikki+naiset+vaikka+sisimmässään+tiedetään+että+edessä+oleva+yksinäisyys+on+vielä+tuskaisampaa+ja+kunhan+on+saatu+taas+palaset+kohdalleen+yritetään+vielä+etsiä+tulevista+ex-naisystävistä+sitä+viimeistä+pysyväää+rakkautta.Lähtiessä+sitten+kätellään+silmiin+katsoen+ja+toivotetaan+hyvät+jatkot.+Keittiöön+palatessa+pysähdyn+ikkunan+suuntaan+jo+totean+että+jännä+saattaa+kyllä+oikeassa.+Vaaleat+aurajokisarjan+verhot+toisivat+näin+keväällä+raikkautta+ja+valoa+keittiöön.
  2. Tuossa+talvella+vein+tyttöä+kouluun+ja+ihmettelin+miksi+kaikki+kulkevat+nilkat+paljaina.+Kuulemma+on+ihan+normaalia+ja+mitä+nyt+kävin+ostoskeskuksessa+niin+pipot+näyttävät+olevan+normi+sisälläkin.+En+nyt+osaa+sanoa+kumpi+on+normaalimpaa+pitää+pipoa+läpi+vuoden++tai+se+meidän+aikojen+tapa+jolloin+ei+pipoa+pidetty+koskaan.+Eli+ajat+muuttuu+ja+"normaalius"+sen+mukana.Toinen+asia+on+sitten+se+että+lippistäkin+pidetään+koko+ajan+päässä+mutta+kun+meidän+talon+kynnyksen+yli+tullaan+niin+lakkia+ei+pidetä+päässä+vaikka+se+muualla+on+normi.Tästä+muotikatsauksesta+sitten+seksuaalisuuden+normistoon.+Itsekkin+kuulun+tähän+paljon+parjattuun+keski-ikäisten+heteromiesten+koulukuntaan+joka+on+totuttu+tunnistamaan+ei+niin+nopeista+reagoinneista.+Täytyy+kyllä+rehellisesti+tunnustaa+että+jos+mies+tulisi+minua+iskemään+niin+vastaus+olisi+kyllä+sama+mutta+se+olisi+puettu+erilaiseen+pakettiin.+Nuorena+kaveri+olisi+lähtenyt+melko+liukkaasti+voimasanojen+saattelemana+mutta+nykyään+kyllä+pyrkisin+hoitamaan+tilanteen+niin+että+kaverille+jäisi+yrityksestä+edes+hyvä+mieli.++Hetero,+homous+tai+bi-seksuaalisuus+on+jo+mielestäni+sen+verran+kauan+olleet+normeja+että+vähän+ihmettelen+mihin+noita+kulkueita+enää+tarvitaan.+Halutaanko+lietsoa+vastakkainasettelua,+korostaa+uhrin+asemaa+vai+onko+se+vain+tilaisuuus+jossa+silmäätekevät+keräävät+sympatiaa+ja+irtopisteitä.Mitä+tuohon+linkin+esimerkkitapaukseen+tulee+niin+jos+pari+sai+siitä+virikkeita+ja+vaihtelua+omaan+elämäänsä+niin+sehän+on+ihan+hieno+juttu.+Jos+mies+haluaa+katsella+kun+miesten+käsipallojoukkue+höyläää+emäntää+niin+siitä+vaan+kiertelemään+ja+etsimään+joukkuetta.+Sen+verran+katsokoon+kuitenkin+että+kyseessä+on+miesten+joukkue+eikä+mikään+f-junnut.+Lakia+pitää+aina+kunnioittaa.Se+mikä+myös+näyttää+olevan+jo+normi+on+agressiivinen+hyökkäys+kommentteihin+jotka+kritisoivat+tai+arvostelevat+vähemmistöjä+(Tervon+henkilöhyökkäys+Räsäseen)+tai+avoimempaan+syyttelyyn+epämääräistä+miesjoukkoa+kohtaan+(Veikka+Lahtisen+teksti).
  3. Itselläni+nyt+ei+ole+kovin+laajaa+kokemusta+ura-+tai+korkeasti+koulutetuista+naisista+mutta+omat+huomiot+eivät+ihan+olleet+yhteneväiset+tuon+linkin+kanssa.Herrasmieskäytösestä+saa+ehkä+irtopisteitä+mutta+kyllä+sellainen+peruskohtelias+ja+huomaavainen+riittää.+Mitä+noihin+tarjoiluihin+tulee+niin+minulla+kokemukset+on+ihan+päinvastaiset.+Mitä+korkeammin+koulutettu+nainen+on+kyseessä+sen+hanakammin+treffeillä+tuntuu+puolustavan+oikeuttaan+maksaa+oma+kahvi+ja+viineri.+Se+että+jos+maksan+molempien+kahvin+tunnun+samalla+vievän+naiselta+äänioikeuden,+äitiyspakkauksen+sekä+ajokortin.+Usein+kuitenkin+olen+perustellut+asian+niin+että+kun+minä+kutsuin+treffeille+niin+minä+maksan.+Jos+nainen+kutsuu+niin+olen+pyytänyt+anteeksi+vanhanaikaisuuttani+ja+maksanut.Noista+teknisistä+laitteista+sen+verran+että+uskon+molemmilla+sukupuolilla+olevan+jo+aika+yhtenäinen+käsitys+siitä+että+nykyään+tekniikka+on+aika+pitkälle+kertakäyttökamaa+jota+ei+ole+tarkoitettu+korjattavaksi.+Lisäksi+isompiin+kokonaisuuksiin+kuten+autoon+niin+parempi+viedä+huoltoon+tai+korjaamoon.+Jos+tuossa+esimerkissä+Mikko+olisi+mies+hän+olisi+yhdessä+viikannut+naisensa+kanssa+lakanat+ja+jättänyt+silittämisen+väliin.+Mikko+olisi+kertonut+naiselle+miten+lakanat+taitellaan+ja+vedetään+ja+ruvennut+sitten+mankeloimaan.Tosta+egoilusta+en+tiedä+mutta+tuntuu+aika+kylmäävältä+sellainen+ajatus+että+koulutus+tekisi+naisista+sellaisia+persoonia+jotka+arvostavat+miehen+statusta+molemminpuolista+rakkautta+enemmän.+Mitä+seksiin+niin+jos+tuntuu+että+nainen+on+etulyöntiasemassa+niin+uskomattomalta+kuin+kuulostaa+niin+asialle+voi+tehdä+jotakin.++Esimerkiksi+jos+nainen+on+vaikka+laittamassa+astioita+kaappiin+mene+taakse+ja+pistä+kädet+ympärille+ja+ala+suudella+niskaa+ja+kaulaa,+samalla+paina+hellästi+päytää+tai+seinää+vasten+ja+kuuntele+miten+hengityksen+rytmi+muuttuu+ja+aavistelet+miten+silmät+alkavat+sulkeutua.+Jatkat+siinä+naisen+hehkuttamista+hetken+ja+sanaa+sanomatta+saattelet+hänet+makuukammariin.+Kaikki+ylimääräinen+leikki+pois+ja+suoraan+asiaan;+pienet+ja+pikaiset.+Ei+sellaista+naista+olekkaan+joka+ei+silloin+tällöin+tehtävää+yksinkertaista+panoa+arvosta.+Jos+tuntuu+että+seksissäkin+jää+alakynteen+niin+sanoisin+että+tuomarin+kautta+ositus+kuntoon+ja+mökistä+ulos+etsimään+onnea.Tuon+kolmoskohdan+arvaisin+pitävän+paikkansa.+Jos+nainen+luo+uraa+niin+työpäivät+täyttyvät+projekteista+ja+tehtävistä;+on+teknistä+johtamista+sekä+ihmisten+johtamista.+Ison+palkan+lisäksi+annetaan+valtaa+mutta+kun+molempia+annetaan+niin+myös+kolikon+toinnen+puoli+kasvaa+eli+vastuu.+Välttämättä+näitä+samoja+juttuja+ei+työpäivän+jälkeen+enää+kotona+tekisi.+Voisin+kuvitella+että+kotia+tullessa+mies+antaa+pusun+käskee+mennä+ottamaan+kupin+kahvia+sillä+perunat+on+valmiina+kymmenen+minuutin+päästä.+Hänkin+tulee+koht+syömään+kunhan+pistää+pyykit+narulle.+Ruokaillessa+jutellaan+työpäivän+kuulumiset+ja+mietitään+mitä+tehdään+viikonloppuna.+Ruuan+jälkeen+mies+leikkaa+nurmikon+samalla+kun+nainen+harventaa+kukkapenkkejä.+Illalla+mies+lähtee+jalkapallotreeneihin+eikä+naiselle+tulisi+mieleenkään+napista+siitä+koska+tietää+että+myös+miehellä+pitää+olla+oma+elämä.Illalla+kymppiuutisten+jäkeen+mennään+nukkuman+ja+nainen+nukahtaa+miehen+kainaloon+onnellisena+että+hänellä+on+jännittävä+mies.Hiukan+kyllä+nimimerkin+DoubtofOrder_;n+tekstistä+nousi+sellainen+kysymys+mieleen+kun+oli+maininta+että+"mies+ei+siedä+alivoimaisuuttaan"+että+onko+se+sitten+tahtotila+johon+naiset+haluavat+pyrkiä+nyt+ja+varsinkin+tulevaisuudessa?+Ennen+pyrittiin+tasa-arvoon+mutta+koska+miehet+on+ennen+hallinneet+niin+se+ei+enää+riitäkkään.+Vähän+kuin+ennen+normaalipainoinen+on+normi+mutta+nyt+ylipaino+on+normi.Eli+onko+koulutus+ja+varallisuus+kohta+valjastettu+lyömäaseeksi+parisuhdemarkkinoilla.
  4. Itse+meinasin+tulla+ja+tulinkin+kirjoittamaan+että+Pohjois-Pohjanmaalainen.+Aika+vähän+tuntuu+enää+olevan+vapaana+eli+ovat+jo+suhteessa+tai+sitten+ovat+ilman+ennemmin+kuin+suhteessa.Kaverit+kyllä+kovin+vannovat+tuonne+Varsinais-Suomen+suuntaan.+Kauneudessa+kuulemma+ylivertaisia+mutta+vaikeasti+lähestyttäviä.+Tosin+jos+pääsee+sinuiksi+niin+ihan+valloittavia.+Kavereille+olen+yrittänyt+sanoa+että+kauneus+on+katsojan+silmälaseissa+mutta+ihan+toivotonta+niille+on+mitään+puhua+kun+aina+vetävät+Lola+Odusoga+kortin+ja+jos+ei+riitä+niin+Jenni+Dahlman.Keski-Suomalaisten+ja+pääkaupunkiseutulaisten+kanssa+lähestyisin+hitaasti+kiiruhtaen.+Sinne+on+niin+paljon+muualta+muuttaneita+että+siellä+naiset+ovat+sekä+mahdollisuus+että+uhka.+Se+että+nainen+tuntee+olevansa+identiteetiltään+Hesalainen+asuttuaan+neljä+kuukautta+viiden+kilometrin+päässä+Kallion+kaupunginosasta+pitäisi+pistää+miettimään.+Toisaalta+jos+siellä+sekoittuu+kaikki+naiseuden+hyvät+puolet+niin+onhan+se+sellainen+rakkauden+aarreaitta+että+löytyy+kyllä+Vallilaa+ja+mankeloitua+pyykkiä.Lappi+ja+Kainuu+on+vähän+sellaista+arvoituksellista+naiseuden+erämaata.+Vaikea+sanoa+mitään+jos+ahmoja+ja+susia+on+enemmän+kuin+naisia+niin+voipi+olla+että+enemmän+haluavat+olla+rauhoitettuja+kuin+liikkeessä.+Ei+oikein+ole+kokemusta+eikä+kaveritkaan+ole+saunailloissa+nuorena+kertoilleet.Mitä+itse+olen+retkeillyt+niin+tuo+Pohjois-Karjala/Karjalan+seutu+on+kyllä+sellaista+naiseuden+sulosointua+että+sitä+kuuntelee+ihan+mielellään.+Helposti+lähestyttäviä+ja+lähestyvät+helposti;+itselle+toivoo+vaan+sitä+nuottikorvaa+erottaa+seireenit+pahoista+haltijoista.
  5. Kyllähän+sitä+elämän+aikana+on+syrjinnän+tuntemuksia+tullut.+Asunnon+sijainnin+kautta+kun+sairaala+ja+muut+palvelut+siirtyvät+yhä+edemmäs+ja+tietkin+menevät+meidän+kulmilla+aina+vaan+huonompaan+kuntoon.+Toki+täällä+asuminen+on+oma+valinta+ja+asumisen+edullisuus+kompensoi+jotakin.+Nyt+olen+työelämässä+mutta+jos+työt+nyt+loppuisivat+niin+varmasti+kokisin+uutta+työtä+hakiessa+syrjintää+syntymävuoteni+vuoksi.Miehenäkin+on+tullut+syrjityksi+kun+kävi+sinänsä+hyvät+muistot+jättäneen+varusmiespalveluksen.+Samaan+aikaan+muut+tekivät+sitten+tiliä+tai+aloittivat+opiskelun.+Yöelämässä+on+tullut++syrjityksi+kun+en+ole+baariin+päässyt+(selvä+olin;+välihuomautus)+mutta+jälkeen+ilmestyneet+naiset+hameissaan+toki+sitten+sisälle+navigoivat.+Voi+tietysti+olla+että+vika+ei+ollut+sukupuolessa+vaan+siinä+että+minulla+oli+housut.+Jos+olisin+rohkeasti+hameessa+mennyt+niin+voi+toki+olla+että+näillä+rotupuhtailla+säärillä+olisi+auennut+muutakin+kuin+ulko-ovi.+Pahin+kuitenkin+oli+sosiaalipuolen+naisarmeijan+vastustus+siihen+että+isä+olisi+lapsien+lähivanhempi.+Siinä+oli+aika+käänyttäminen+vaikka+sekä+minä+että+lasten+äiti+oli+tällä+kannalla.Itse+sinkkuuden+vuoksi+en+ole+varsinaista+syrjintää+kokenut+mutta+miehenä+joka+on+lapsien+lähivanhempi+koen+että+olen+joutunut+lähtemään+vähän+takamatkalta.+Silloin+kun+oli+ilmoitus+niin+olin+kirjoittanut+siihen+että+lapset+asuvat+luonani;+tästä+huolimatta+monet+lukivat+sen+niin+että+lapset+asuvat+luonani+silloin+kun+on+tapaamisoikeus.+Moni+kirjoittelu+pysähtyi+siihen+kun+totuus+selvisi.+Uskon,+tai+ainakin+toivon,+että+syyt+eivät+olleet+minuun+henkilönä+kohdistuvia+vaan+enemmän+aikataulullisia+tai+käytännön+juttuja.Aluksi+toki+oli+sellaista+juttua+että+pian+sinä+uuden+löydät+ja+kun+aikaa+kului+niin+se+muuttui+muotoon+"kyllä+sinä+naisen+tarvitsisit".+Tämäkin+loppui+kun+sanoin+että+osaan+korjata+jo+ruohonleikkurin+itse+joten+se+viimeinenkin+syy+hommata+nainen+on+kadonnut.
  6. Ihan+vaan+nimimerkille+kiekko_on_hetero+tiedoksi+että+viime+vuonna+TPS+osallistui+pride+kulkueeseen+ja+aikaisemmin+Kalpa+oli+tehnyt+yhteistyötä+Ruotsalaisen+sateenkaarijoukkueen+kanssa.Otsikkoon+kommentoidakseni+niin+kyllähän+mielipiteet+on+sallittuja+ja+kokemukseni+mukaan+ei+niiden+tarvitse+edes+olla+linjassa+organisaation+mielipiteen+kanssa.+Tärkeää+on+miten+sanoo,+kenelle+sanoo+ja+perustelee.Jos+olisi+lähettänyt+vaikka+s-postia+liiton+hallitukselle+ja+esimerkiksi+kyseenalaistanut+tuon+osallistumisen+vaikka+sillä+että+nyt+ollaan+menossa+repimään+liittoa+jos+suuntaus+on+jatkossakin+se+että+otetaan+kantaa+yhteiskunnallisiin+asioihin.+Lisäksi+kyseenalaistunut+osallistumisen+tarpeen+koska+liitolla+on+eettiset+ohjeet+jotka+ajaavat+saman+asian.En+siis+tiedä+motiiveja+tai+liiton+sääntöjä+tai+arvoja+mutta+tuo+oli+esimerkki.Jos+vielä+haluja+on+niin+olisi+sen+jälkeen+pistänyt+laajempaan+levitykseen+että+on+keskustellut+liiton+kanssa+ja+hänellä+on+eri+linja+liiton+kanssa.+Tuskimpa+siitä+nyt+ongelmia+olisi+syntynyt.
  7. En+minä+oikeastaan+ihmettele+että+mennään+miesten+ominaisuuksissa+yksityiskohtiin.+Tuolta+kun+lehdistä+ja+netistä+katsoo+niin+on+aika+helppo+olla+nykypäivän+mies.+Jokainen+asia+on+pilkottu+pieniin+osiin;+kaikki+pureksittu+valmiiksi+Vaatetuksesta+luonteenpiirteiden+kautta+peniksen+muotoon+ja+kokoon.+Vähän+kuin+olisi+entisajan+paperinukke+jota+joku+vaatettaa+ja+kertoo+minkälainen+mies+on+mies.Ymmärrän+kyllä+että+nuorilla+tämä+on+haastavaa+ja+luo+paineita+mutta+heillä+on+yksi+etu.+He+ovat+syntyneet+tällaiseen+aikakauteen.+Itse+olen+sitä+sukupolvea+joka+on+nuoruutensa+elänyt+aikana+jolloin+mailma+oli+aivan+toinen+ja+ne+toimintatavat+ja+asenteet+ovat+siellä+selkärangassa.+Suoraan+sanoen+en+oikein+aina+edes+tiedä+olenko+mies+vai+marjanpoimija+kun+mietin+mihin+suuntaan+itseäni+pitäisi+kehittää.+Esimerkiksi+tänään+kun+sain+kuulla+että+molemmat+lapset+olivat+päässeet+opiskelemaan+sinne+minne+halusivat+niin+minulta+alkoi+hieman+kyyneltä+valua+poskille+kun+olin+onnellinen+lasten+puolesta.+Vaikka+tiesin+että+kyyneleet+on+nykyään+ihan+hyväksyttyjä+myös+miehille+niin+vaistomaisesti+piti+hakea+äkkiä+nenäliina+ja+olla+onnellinen+ettei+kukan+ollut+näkemässä.+Hävettää+kyynelehtivä+mies.+Ennen+jos+yöbussilla+tuli+kotia+ja+naisen+kanssa+jäätiin+samalla+pysäkillä+niin+siinä+sanoa+että+haluatko+että+kuljetaan+samaa+matkaa+kun+tuolla+matkalla+on+yleensä+noita+laitapuolen+kulkijoita.+Nyt+ei+oikein+uskalla+sanoa+mitään+vaan+jättäytyy+kauemmas+jotta+ei+tule+väärinkäsityksiä+omista+aikeista.Toisaalta+olen+huomannut+että+miehen+elämä+on+myös+helpottunut.+Esimerkiksi+enää+ei+edellytetä+että+mies+kantaa+päävastuun+perheen+elannosta+vaan+tämä+taloudellinen+kuorma+on+helpottunut.
  8. Mitä+tuohon+pumailuun+ja+pelehtimiseen+nuorempien+kanssa+tulee+niin+aika+suosiossa+tuo+taitaa+olla+mikäli+lehtien+kommenttiriviä+ja+keskustelupalstoja+on+seuraillut.+Se+että+ei+pystyisi+enää+seurustelemaan+ikäisensä+kanssa+niin+sanoisin+että+se+on+ihan+sinun+oma+valintasi.+Jos+pystyt+tuolta+mereltä+naaraamaan+maistuvaaa+lohta+kotisatamaan+niin+tuskin+puulta+maistuva+hauki+nyt+kovinkaan+paljoa+enempää+väsytystä+tarvitsee.+Oma+valinta+on+sitten+se+että+haluatko+enää+haukea+nieleskellä+vai+jätätkö+lohen+maun+huulillesi+ja+ilmoittaudut+ryhmään+"ennemmin+yksin+kuin+huonossa+suhteessa."+Itse+miehenä+käyttäisin+eri+lokerointia+kuin+otsikossa;+hoito,+seksisuhde+ja+kumppani.+Hoitoja+ei+minulla+ole+koskaan+ollut+ja+jos+minusta+on+kiinni+niin+ei+myöskään+tule.+Minusta+seksissä+pitää+olla+ainakin+jollakin+tasolla+jatkuvuutta,+muuten+se+on+yhtä+kiinnostavaa+kuin+auton+katsastus.+Käydään+näyttämässä+ja+parhaimmillaankin+selviät+ilman+vikalistaa.+Seksisuhde+taas+olisi+suhde+joka+perustuu+pelkästään+seksin+saamiselle+ja+antamiselle.+Itse+kyllä+vahvasti+epäilen+että+vaikka+mitä+sovittaisiin+pelkästä+fyysisestä+suhteesta+niin+ei+ehkä+minulta+onnistuisi.+Olen+siinä+mielessä+huono+mies+että+tahtoo+nuo+tunteet+vaan+tulla+pintaan+vaikka+miten+yritttää+miettiä+teknisenä+suoritteena.Käytännössä+vaihtoehdoksi+siis+jää+tuo+kumppani.+Itsellä+on+vaatimuksena+naiselle+että+tämä+tykkää+minusta+ja+minä+hänestä.+Toiveena+lisäksi+että+elämäntilanne+olisi+ajallisesti+suunnilleen+sama,+käytännössä+siis+että+lapset+jo+aika+isoja+tai+ei+lapsia+ollenkaan.+Naisen+ulkonäkö+on+vähän+kuin+hiki.+Se+tulee+sisältä+päin+ja+jossakin+vaiheessa+se+iskee+pintaan+ja+jos+sen+tuoma+ominaistuoksu+on+negatiivinen+esimerkiksi+kanssaihmisten+kohtelun+suhteen+niin+vaikea+on+nähdä+yhteistä+tulevaisuutta.
  9. Mitä+tuohon+itse+pörssiklubin+toimintaan+tulee+niin+kirjoitin+tuonne+että+sen+toiminnan+pitäisi+päivittää+nykyaikaan.+Ajattelin+että+siitä+olisi+saanut+kiinni+mitä+tästä+klubista+olen+mieltä.+Jos+nyt+nämä+kaksi+asiaa+eli+naisten+saari+ja+pörssiklubi+pistetään+vastakkain+niin+oma+henkilökohtainen+mielipiteeni+ja+toiveeni+on+että+pörssiklubi+hoituisi+ensin.+Ihan+siitä+syystä+että+se+on+vuokralla+pörssisäätiön+tiloissa+jolla+on+yleishyödyllinen+asema.+En+oikein+voi+ymmärtää+että+pörssisäätiö+ei+ole+pystynyt+sanomaan+sopimusta+irti.+No+vuokrasopimus+päättyy+ilmeisesti+2020+eli+sen+jälkeen+kokoontuvat+muualla+tai+lopettavat+toimintansa.Mitä+näihin+hyväveliklubeihin+tai+verkostoihin+tulee+niin+kyllä+nekin+voitaisiin+päivittää+hyvähenkilöklubeiksi.+Tänä+päivänä+varsinkin+kuntatasolla+johon+olen+jonkun+verran+tutustunut+sukupuoli+ei+ole+enää+se+määrittelevä+tekijä.+Kyllä+sukupuolesta+riippumatta+verkostot+on+aika+moninaiset+tai+monimiehiset.+Se+mistä+olen+aidosti+huolissani+on+että+näiden+verkostojen+keski-ikä+on+aika+korkea+eikä+siksi+nuoret+tahdo+saada+ääntä+kuuluville.+Toivoisin+kovasti+että+nuoret+lähtisivät+politiikkaan+rakentamaan+itsensä+näköistä+tulevaisuutta+ja+ymmärtäisivät+verkostoitua+mutta+kovasti+tämä+yksilökeskeinen+ajattelu+saa+sijaa.Koska+nyt+olen+noussut+ahteri+edellä+latvaan+pitää+palata+juurelle+mistä+kaikki+alkoi.+"Sulta+löytyi+ymmärrästä+tän+yhdentekevän+naissaaren+kritoisoimiseen"+->"tuo+kritiikki+pitäisi+suunnata+tuonne+tasa-arvovaltuutetun+suuntaan.+"+Eli+vaikka+tämä+nyt+ei+mennyt+mielestäni+kuten+Strö....+vaan+kuten+Raaseporissa+niin+mielestäni+kaikein+suurin+ongelma+on+tasa-arvovaltuutetun+ei+niin+tasa-arvoiset+päätökset.+Parturi+joutuu+maksamaan+naisille+korvausta+jos+ei+leikkaa+tämän+hiuksia+mutta+matkailuyrittäjällä+ei+nähty+vastaavaa+ongelmaa+jos+hän+ei+suostu+palvelemaan+miehiä.
  10. "Et+usko+tuohon+itsekään";+toki+tuo+oli+kärjistys+mutta+kyllä+pidän+tuosta+jos+en+nyt+kaksin+käsin+kiinni+niin+ainakin+yhdellä+kädellä+roikkuen.+En+nyt+muista+oliko+vuosi+tai+pari+mutta+eräs+lihaliike+mainosti+"parempaa+lihaa+kuin+Tinderissä"-+tästä+tulvi+tasa-arvovaltuutetulle+ja+mainonnan+eettiselle+neuvostolle+valituksia+naisia+halveeraavasta+mainoksesta.Vaikka+miten+yrittäjä+yritti+selittää+että+kyseessä+on+molempia+sukupuolia+koskeva+vertauskuva+niin+se+piti+poistaa+naisia+loukkaavana.Mitä+tuohon+pörssiklubiin+niin+ehkä+sen+oikeasti+voisi+päivittää+nykypäivään+vastaavaksi+tai+sitten+antaa+olla+näin+sillä+onhan+naisten+oma+pörssiklubikin.+Tuollaisten+klubien+merkitys+taloudelle+ja+verkostoitumiselle+on+kuitenkin+pieni.+Se+on+kuin+jonkun+lajin+maajoukkue.+Kyllä+pelaajat+tuntevat+toisensa+jo+entuudestaan+kun+pelaamaan+menevät.+Kyllä+talouden+ja+yhteiskunnallisen+vaikuttamisen+verkostot+luodaan+ihan+jossakin+maakuntatasolla+jossa+teollisuuden+tukiranka+eli+bkt-yritykset+toimivat.+Kaupungeissa+poliittiset+puolueet,+ideologiset+ajatukset+(luonnonsuojelu,+ammattiyhdistys,+ammatti+yms)+tai+harrastukset+vetävät+samanlaisia+puoleensa.+Suurten+kaupunkien+ulkopuolella+vaikuttavat+vielä+uskonto+sekä+joskus+jopa+sellaiset+asiat+kuin+varusmiespalvelus.+Nämä+kun+sekoittuvat+niin+kyllähän+yrittäjän+on+helpompi+mennä+juttelemaan+hallinsa+laajentamisesta+kun+kaupungin+kaavoituksesta+vastaava+on+samassa+kudontapiirissä.Hyvä+kun+tuli+puheeksi,+täytyy+taas+syksyllä+mennä+äijäjoogaan.+On+ollut+pari+vuotta+väliä.+Äijäjooga+ei+ainakaan+meillä+ollut+missään+nimessä+naisilta+kielletty+mutta+liikkeet+ja+ohjelmat+oli+suunnattu+(lue+helpotettu)+jotta+miehet+niistä+helpommin+selviäisivät.+Tuskin+nainen+saa+sieltä+hirveästi+irti+jos+pääsee+spagaatin+kun+muut+yrittävät+nousta+istumasta+ylös.Mainoksista+en+osaa+sanoa+koska+minulla+ei+ole+televisiota+mutta+tuen+kyllä+ajatustasi+että+mikäli+tulee+vain+miehille+suunnattu+saari+sen+ohjelma+voisi+olla+samantyyppinen+kuin+naistenkin+saarella;+hyvinvointia+edistävä.
  11. Kyllä+minun+mielestä+on+hyvä+että+vouhottavat+mutta+mielestäni+tuo+kritiikki+pitäisi+suunnata+tuonne+tasa-arvovaltuutetun+suuntaan.+Joku+aika+sitten+tasa-arvovaltuutettu+linjasi+että+parturiyrittäjä+ei+voi+kieltäytyä+antamasta+parturipalveluja+myös+naisille.+Nyt+kuitenkin+on+sallittua+tarjota+elämyspalveluja+pelkästään+naisille.+Selityksenä+oli+saaren+olosuhteet+mutta+hieman+kyseenalaistan+tasa-arvovaltuutetun+ammattitaidon+tai+motivaation+jos+ei+edes+ihmettele+miksi+näitä+ei+voisi+vuoroviikoin+tarjota+eri+sukupuolille.Käytönnön+tasolla+ei+varmaan+miehiä+haittaa+jos+nainen+tulee+parturiin,+juo+siellä+kupin+kahvia,+lukee+uusimman+v8-makasiinin+ja+tasoittaa+hiuslatvansa+kympin+halvemmalla+kuin+kampaamossa.+Monessa+perheessä+jos+mies+kuulee+että+nainen+lähtee+viikoksi+saarelle+niin+auttaa+jopa+pakkaamisessa+ja+kysyy+että+riittääkö+viikko+varmasti.+Tiedossa+kun+on+viikko+jolloin+voi+ottaa+vaikka+olutta+ja+tehdä+autotalliprojektit+valmiiksi+tai+lähteä+kalaan+tai+pitää+poikien+saunailta+tms+eli+laatuaikaa+myös+miehelle.Itse+katson+tätä+toki+miehisten+linssien+läpi+mutta+jotenkin+minulla+on+sellainen+tuntuma+että+tasa-arvoasioissa+tuo+vaaka+tahtoo+painottua+toiseen+suuntaan.+Mikäli+nämä+päätökset+alkavat+tuntua+monesta+oikeustajun+vastaisilta+on+iso+riski+että+tasa-arvo+asiana+ei+ole+enää+mahdollisuus+jossa+katsotaan+samaan+suuntaan+vaan+kääntyy+itseään+vastaan+jossa+kaivaudutaan+omiin+poteroihin.Toisaalta+ymmärrän+tasa-arvovaltuutetun+linjaukset+siinä+mielessä+että+miehet+eivät+oikein+ole+vielä+oppineet+pitämään+puoliaan+näissä+asioissa.+Tätä+päätöstä+nyt+hieman+ruoditaan+muutamilla+palstoilla+mutta+jos+tämä+saari+olisi+ollut+vain+miehille+niin+Lappeenrannan+torilla+olisi+naiset+olleet+rinnat+paljaina+ja+kyltit+käsissä+vaatimassa+pääsyä+sinne+saarelle+vaikka+aikaisemmin+eivät+Saimaata+suolaisempaa+vettä+ole+kaivanneet.