Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3584

1. Olet kyllä tavallaan oikeassa että mikäänhän ei teknisesti estä kun kyseessä on kuitenkin virkavastuulla olevan henkilön lain tulkinnasta. Aina pystyy lähtemään valituskierrokselle. Se auttaako se päätöksiin ja minin lain kohtaan vetoat vaatiikin sitten hieman perehtymistä. Ehkä valitettavan usein isät vain tyytyvät osaansa.

Tuohustaminen kai tunnetaan paremmin termillä tuulastus mutta tuolla yhdellä järvellä ovat välillä vaihtaneet lamput tähän perinteisempään tulella valaisuun eli tuohipohjaiseen valonlähteeseen.
  2. Tuohon+kysymykseen+ei+minulla+ole+antaa+kattavaa+vastausta.+Omassa+tapauksessani+epäilys+oli+että+toisella+oli+"opittuna"+malli+miten+riidellään+parisuhteessa.+Huudetaan+toisten+päälle,+ehkä+ovet+paukkuvat+ja+jos+perheessä+joku+itkee+niin+se+ei+ole+mies.+Tämä+on+nähty+kotona+tai+aiemmissa+suhteissa.Jos+tällä+käsikirjoituksella+lähtee+liikkeelle+ja+odottaa+että+esiripun+noustessa+vastaan+tulee+mies+joka+huutaa,+kiistää+ehkä+jopa+noituu+ja+alkaa+taistelu+kuka+määrää+kaapin+paikan+tässä+asiassa+niin+muutos+käsikirjoitukseen+yllättää.Mitä+tehdä+kun+näyttämöllä+onkin+itkevä+mies;+jatkanko+samaan+malliin,+huudanko+kovempaa+vai+mitä,+Saattaa+siinä+myös+toinen+hätääntyä.+Lisäksi+itku+on+moni-ilmeinen+reaktio.+se+saattaa+ilmetä+vihan+purkauksena,+suruna,+ilona,+empatian+toiveena,+kivun+ilmaisuna+tai+ihan+vaan+roskana+silmässä.+Sen+takia+ainakin+itse+koen+sen+hyvin+vahvana+reaktiona.+Jotenkin+olisi+selkeämpää+jos+toinen+vaan+riidassa+huutaisi.Pieni+sivuhyppy+jos+sallitaan+niin+olen+minä+joskus+miettinyt+sitä+onko+kyse+itselläni+pelkästään+luonteesta+vai+onko+mukana+jo+tunne-elämän+pelkoja+kuten+hylkäämisen+tai+kelpaamattomuuden+tunteista.
  3. Itselle+ei+annettu+lapsena+mallia+miten+parisuhteessa+riidellään+ja+miten+riidat+sovitaan.+Jos+vanhemmilla+oli+erimielisyyksiä+niin+ne+hoidettiin+pois+ilman+lapsien+läsnäoloa.+Oli+itselle+jopa+järkytys+kun+ensimmäinen+riita+tuli+eikä+ollut+mitään+ajatusta+miten+toimia.+Ei+siinä+muuta+kuin+kyynelkanavat+auki+ja+toiseen+huoneeseen+rauhoittumaan.+Sitten+pyydeltiin+anteeksi,+nainen+sitä+että+oli+korottanut+ääntä+ja+minä+sitä+että+itkin.Sellaisen+ongelman+tuo+toi+että+ei+uskallettu+riidellä+kun+pelättiin+enemmän+minun+reaktioita+kuin+asiaa.+Ajan+mittaan+on+tuosta+pääsi+kyllä+pois+mutta+en+kyllä+suosittele+tuota+tapaa.Paljon+tietysti+riippuu+suhteen+luonteesta+mikä+on+asia+josta+kannattaa+ruveta+napisemaan.+Yhteisessä+asunnossa+tiskit+altassa+tai+keittiön+ikkunoissa+muita+kuin+Vallilan+verhoja+saattaa+nostaa+esiin+vakavan+keskustelun+mutta+asuttaessa+erillään+niin+kukin+asuu+kuten+haluaa.+Itse+olen+miettinyt+rajan+siihen+että+jos+jokin+asia+häiritsee+nukkumista+niin+silloin+asia+pitää+nostaa+esille.+Itselle+ehkä+toimivin+tapa+riidellä+olisi+s-postiviestittely.+Siinä+pystyy+ongelman+jotenkin+selkeämmin+tuomaan+esille+ja+siihen+voi+laittaa+myös+ratkaisuehdotuksen.+Samoin+toinen+voi+miettiä+siihen+myös+ajan+kanssa+vastineen.+Jos+ongelma+tuntuu+vaikealta+ratkoa+niin+vakavasti+kannattaa+hakea+näkemystä+myös+ulkopuolisilta.+Sitä+tahtoo+nähdä+asiat+vain+aika+kapeasta+vinkkelistä.Jos+nyt+kasvokkain+on+tarvetta+riidellä+niin+itsellä+on+yksi+muistisääntö.+"Mikään+riita+ei+ole+niin+paha+ettet+itse+voi+sitä+vielä+pahentaa".++Käytännössä-+en+korota+ääntä-+en+puhu+päälle-+jos+toinen+haluaa+puhua+päälle+odotan+vuoroa-+puhun+rauhallisesti+kuin+selkokielisissä+uutisissa-+riita+pitää+päättyä+pusuun