Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

249

1. Pyhä+kolminaisuus+on+yksinkertainen+asia,+josta+liika+selittäminen+on+tehnyt+monimutkaista+:)Olin+viime+sunnuntaina+Tyrvännön+Kirkossa+jossa+pidetyn+esitelmäsarjan+viimeisessä+osassa+tämäkin+tuli+selväksi,+ainakin+minulle.+Hattulan+seurakunnan+seurakuntapastori,+teologian+tohtori+ja+luthertutkija+Miikka+Anttilan+tasoista+puhujaa+ja+teologia+en+ole+koskaan+tavannut+mormonipiireissä.+Usko+on+upea+asia+ja+toisin+kuin+mormonismissa+perehtyminen+uskonnon+historiaan+ja+sen+teologian+kehittymiseen+vuosituhansien+aikana+ei+romahduta+uskoa+vaan+vain+syventää+sitä.Hyvää+luettavaa,+olittepa+uskonnottomia,+mormoneja+tai+vaikka+luterilaisiahttp://perikoopit.blogspot.com/p/eroottinen-teologia.html
  2. Ilmoitettu+ylläpidolle.
  3. Helluntailaiset+'tunnetaan+naamasta'+tällä+paikkakunnalla+ja+voin+kertoa,+että+he+ovat+aktiivisesti+mukana+myös+yhteisön+toiminnassa:+kunnanvaltuustossa,+lautakunnissa,+vanhus-+ja+vammaisneuvostossa,+urheiluseuroissa,+kotiseutuyhdistyksessä,+Martoissa,+Maatalousnaisissa,+ev.lut+kirkon+kuorossa+(!),+vanhusten+tuolijumppia+vetämässä,+nuorisotilalla+luottoaikuisina+viikonloppuisin+jne.Helluntailaiset+ovat+mukana+luultavasti+myös+SPR:n,+vapaapalokunnan,+sotilaskotiyhdistyksen+ja+metsästysseurojen+toiminnassa+ja+SPR:n+ensiapuryhmissä.++En+itse+osallistu+näihin,+joten+'naamoja'+en+ole+nähnyt.Jokaisella+helluntailaisella+on+tietysti+myös+omat+murheensa,+palkkatyönsä+ja+pihatyönsä,+joiden+tekemisessä+naapuriapu+toimii+puolin+ja+toisin.+Autolliset+kuskaavat+autottomia,+esimerkiksi+minun+helluntailaiset+naapurini+tarjosivat+autottomalle+kaksi+kauppareissua+viikossa+usean+vuoden+ajan,+kunnes+taas+hankin+auton.+Huomatkaa,+että+helluntailaisset+naapurini+eivät+antaneet+minulle+kertaakaan+"kastekehoitusta",+kutsuivat+hengelliseen+tilaisuuteen+vain+kerran+koko+tässäasumisaikanaan,+olisivat+antaneet+minulle+ilmaisen+Raamatun,+jos+ei+minulla+olisi+ollut+kirjaa+jo+ennestään.+Ei+tyrkyttämistä,+kuten+mormoneilla!En+pidä+kaikista+helluntailasuuden+piirteistä,+en+kielilläpuhumisesta+enkä+varsinkaan+heidän+hengellisestä+musiikistaan,+joka+on+järkyttävää+jeesushumppaa.+Mutta+heillä+Kristuksen+seuraaminen+näkyy+jokapiväisessä+elämässä.+Mormonit+ovat+näkymättömiä+ja+hajuttomia,+ainakin+täällä+vain+ne+kaksi+reppuselkäistä+amerikkalaista+kauluspoikaa+pyörivät+häritsemässä+ulkoilijoita.
  4. Olen+entinen+mormoni.+Taloudenpitoni+on+kunnossa+ilman+Apuyhdistyksen+ohjeita.+Jos+olen+surullinen+rukoilen,+mietiskelen,+menen+luontoon,+kuuntelen+musiikkia+tai+hakeudun+ystävien+seuraan.+Myös+minä+harmistun+joskus,+mutta+en+edes+muista,+koska+viimeksi+olisin+ollut+kiukkuinen.+Kiroileminen+ei+ole+koskaan+kuulunut+sanavarastooni.Minulla+menevät+laskut+suoraan+tililtä+ja+suunnittelen+talouteni+niin,+että+en+hanki+samalle+kuukaudelle+isoa+määrää+laskuja.+Tässä+kuussa+korjautin+pihan+pmppukaivon+ja+vaihdatin+vessaan+uuden+hanan.+Lasku+375+euroa+oli+mielestäni+kohtuullinen.+Minulta+ei+mene+myöskään+ylimääräistä+rahaa+kymmenyksiin,+vaan+voin+käyttää+liikenevän+rahani+ihmisten+auttamiseen.Pyhä+Henki+on+läsnä+elämässäni+joka+hetki.+Mormonismin+jättäminen+on+antanut+minulle+elävän+ja+turvallisen+jumalasuhteen.