Vapaa kuvaus

Aloituksia

57

Kommenttia

8242

  1. Lopeta heti vierailu bensiiniasemilla koska siellä hengität heksaania huomattavasti enemmän ja lopeta sinapin syönti koska siitä saa noita glukosinaatteja. Rypsiöljyssä noita on olemattoman vähän.
  2. Minulle on tärkeää että ruokia nimitetään niiden oikeilla nimillä. Esimerkiksi työpaikan ruokalassa on satunnaisesti tarjolla paellaa. Se on tehty pitjäjyväisestä riisistä ja paistettu uunissa eli ei kyllä ole paellaa. Paellassa on oleellista että se on tehty lyhytjyväisestä riisistä koska siitä irtoaa tärkkelystä (sama koskee risottoa, ruokalajeissa on valtava ero vaikka raaka-aineet ovat hyvin samanlaisia) ja että se on paistettu pannussa (risotto on enemmänkin puuro) jotta sen pohjaan muodostuu kerros paistettua riisiä.

    Pitkällisen johdatuksen jälkeen, ranch-kastikkeeseen tulee kirnupiimää ja majoneesia ja mausteita. Voita tehdään kahdella eli menetelmällä eli happamattomasta kermasta ja hapatetusta. Oletin että buttermilk tarkoittaa kirnumaitoa mutta alkuaan se oli tosissaan kirnupiimää, voi syntyy helpommin hapatetusta kermasta ja kerma happanee aika lailla varmasti jos se tehdään luonnonmenetelmällä eli kuorimalla pinnalta.

    Tavallisen piimän valmistukseen käytetään samoja mesofiilisiä maitohappobakteereita kuin kirnupiimässä mutta happamuus voi olla erilainen. Ranch-kastike ei ole kovinkaan vanha keksintö, sen voi päätellä siitä että siinä käytetään majoneesia. Se kun oli luksustuote ennen kun sähkövatkaimet tulivat. Majoneesi lasketaan ranskalaisen keittiön kuudenneksi äitikastikkeeksi.

    Eli voisi kokeilla tavallista rasvatonta piimääkin. Runsaalla valkosipulilla voisi toimia hyvin kebap-kastikkeena. Ranch-kastikkeissa on sekoitussuhteena ollut yleensä 2 osaa kirnupiimää ja yksi osa majoneesia ja veikkaisin että itse pitäisin salaatinkastikkeena 3:1 ja kebap-kastikkeena 4:1.

    Kun kirnupiimän saatavuus on heikkoa niin resepteissä näkee usein käytettävän maito+happoa, maku on kyllä piimään verrattuna eri.
  3. Sulta puuttuu 7%.

    Mulla tuli tänään 815 kcal, kuitua 20 g ja tyydyttynyttä rasvaa 7 g eli 8E%. Proteiini jäi alle 50 g. Huomena enemmän ja 1000 kcal. Valitettavasti tyydyttynyttä rasvaa yli 10E% eli täytyy vaihtaa leiviltä meetvursti remoulladiin.