Vapaa kuvaus

Aloituksia

19

Kommenttia

238

  1. Hei, Moses Zuckerkandl,

    Ihan kysyisin ohimennen oletko juutalaista sukua kun logossasi on tuo menora.

    Juttelin eilen Kauhavan ilmasotakoulun evp. upseerin kanssa, joka on ollut lähetystyössä Israelissa. Armeijassa toiminut hävittäjälentäjien kouluttajana.
    Hän kertoi että Israelin armeijan järjestys perustuu jotenkin Vanhan Testamentin Mooseksen kirjoissa kuvattuun Israelin armeijan järjestykseen.
    Ja hän sanoi että Israelin armeijalla ja Suomen armeijalla on sama erikoisuus. Kumpikaan ei toimi tiukasti jonkun jalkaväkiopin mukaan, vaan myös tilanteen mukaan; käskyä soveltaen ja tulkiten.

    Sanoin että Venäjän armeijassa toimitaan vain annettujen käskyjen mukaan, ei oteta enempää vastuuta, vaikka olisi edullista esim hyökkäyksessä edetä pidemmälle kuin on käsketty.
    Evp-upseeri sanoi että jenkeillä on sama juttu.
    Ja sanoi että Suomen armeijalla omatoimisuuteen on jo vuosisataiset perinteet. Kun on sodittu ylivoimaista vihollista vastaan, niin upseereiden on ollut pakko tehdä itsenäisiä ratkaisuja suurta ylivoimaa vastaan. Esim Talvisodan ensimmäinen voitto tuli joulukuussa 1939 Tolvajärvellä. Joukkojen komentajana toiminut  eversti Talvela joutui tekemään ratkaisuja jopa korvakuulolta kuulemistaan Puna-Armeijan äänistä ja liikkeistä.

    Joku Marskin ritari ja/tai veteraaniupseeri sanoi, että taistelutilanteessa joukkojen johtajana oli tehtävä toisenlaisia ratkaisuja, kuin mitä annettu käsky edellytti, senkin uhalla että omatoimisuudesta (sen epäonnistuttua) olisi joutunut vastuuseen.

    Kun vuosia sitten luin Joosuan kirjasta (luku 8) kuvauksen Ai:n taistelusta, niin tuli mieleeni aivankuin sitä olisi "kopioitu" Talvisodan Suomussalmen (Raatteentien) ratkaisutalteluun. Raatteentien voittoa on sanottu erääksi maailmanhistorian ratkaisevimmista taisteluista.

    Joosua:
    8:1 Ja Herra sanoi Joosualle: "Älä pelkää äläkä arkaile. Ota mukaasi kaikki sotaväki ja lähde ja mene Aihin. Katso, minä annan sinun käsiisi Ain kuninkaan ja hänen kansansa, hänen kaupunkinsa ja maansa.
    8:2 Ja tee Aille ja sen kuninkaalle, niinkuin teit Jerikolle ja sen kuninkaalle; kuitenkin saatte ryöstää itsellenne, mitä sieltä on saatavana saalista ja karjaa. Aseta väijytys kaupungin taa." >> Jakeen lisätiedot
    8:3 Niin Joosua ynnä kaikki sotaväki lähti liikkeelle mennäkseen Aihin. Ja Joosua valitsi kolmekymmentä tuhatta miestä, sotaurhoa, ja lähetti heidät menemään yöllä.
    8:4 Ja hän käski heitä sanoen: "Asettukaa väijyksiin kaupungin taa, ei aivan kauas kaupungista; ja olkaa kaikki valmiina.
    8:5 Mutta minä ynnä kaikki se väki, joka on minun kanssani, lähenemme kaupunkia. Kun he sitten tulevat ulos meitä vastaan niinkuin ensi kerrallakin, niin me käännymme pakoon heidän edestänsä.
    8:6 Ja he seuraavat meitä niin kauas, että eristämme heidät kaupungista, sillä he sanovat: 'He pakenevat meitä niinkuin ensi kerrallakin.' Kun me näin pakenemme heitä,
    8:7 silloin nouskaa te väijytyksestä ja ottakaa kaupunki haltuunne, sillä Herra, teidän Jumalanne, antaa sen teidän käsiinne.
    8:8 Ja kun olette saaneet kaupungin valtaanne, sytyttäkää kaupunki palamaan; tehkää Herran sanan mukaan. Huomatkaa, että minä käsken teidän tehdä sen."
    8:9 Sitten Joosua lähetti heidät menemään, ja he menivät ja asettuivat väijytyspaikkaan Beetelin ja Ain välille, länteen päin Aista. Mutta Joosua oli sen yön kansan kanssa.
    8:10 Varhain seuraavana aamuna Joosua piti kansan katselmuksen ja lähti, hän ja Israelin vanhimmat, kansan etunenässä nousemaan Aihin.
    8:11 Ja kaikki se sotaväki, joka oli hänen kanssaan, nousi, lähestyi ja tuli kaupungin edustalle; ja he leiriytyivät Ain pohjoispuolelle, niin että laakso oli heidän ja Ain välillä.
    8:12 Sitten hän otti noin viisituhatta miestä ja asetti heidät väijyksiin Beetelin ja Ain välille, länteen päin kaupungista.
    8:13 Niin kansa, koko leiri, joka oli kaupungin pohjoispuolella, ja kaupungin länsipuolella oleva jälkijoukko asetettiin asemiinsa. Mutta Joosua meni sinä yönä keskelle laaksoa.
    8:14 Kun Ain kuningas näki sen, niin kaupungin miehet, kuningas ja kaikki hänen väkensä, lähtivät varhain aamulla nopeasti taisteluun Israelia vastaan määrättyyn paikkaan aromaan puolelle; hän ei näet tiennyt, että oli väijytys häntä vastaan kaupungin takana.
    8:15 Niin Joosua ja koko Israel olivat joutuvinaan tappiolle ja pakenivat erämaahan päin.
    8:16 Silloin kaupungin koko väki kutsuttiin ajamaan heitä takaa; ja he ajoivat Joosuaa takaa, ja niin heidät eristettiin kaupungista.

    (Jatkuu seuraavassa kommentissa....)
  2. Luomiskertomus on Raamatussa, Jumalan Sanassa,
    1. - 2. Mooseksen kirja

    1. Mooseksen kirja:
    1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan. > Jakeen lisätiedot
    1:2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. > Jakeen lisätiedot
    1:3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus." Ja valkeus tuli. > Jakeen lisätiedot
    1:4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä. > Jakeen lisätiedot
    1:5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä. > Jakeen lisätiedot
    1:6 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä." > Jakeen lisätiedot
    1:7 Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin. > Jakeen lisätiedot
    1:8 Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, toinen päivä. > Jakeen lisätiedot
    1:9 Ja Jumala sanoi: "Kokoontukoot vedet, jotka ovat taivaan alla, yhteen paikkaan, niin että kuiva tulee näkyviin." Ja tapahtui niin. > Jakeen lisätiedot
    1:10 Ja Jumala kutsui kuivan maaksi, ja paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän kutsui mereksi. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. > Jakeen lisätiedot
    1:11 Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on." Ja tapahtui niin: > Jakeen lisätiedot
    1:12 maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. > Jakeen lisätiedot
    1:13 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kolmas päivä. > Jakeen lisätiedot
    1:14 Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia, > Jakeen lisätiedot
    1:15 ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle." Ja tapahtui niin: > Jakeen lisätiedot
    1:16 Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet. > Jakeen lisätiedot
    1:17 Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle > Jakeen lisätiedot
    1:18 ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. > Jakeen lisätiedot
    1:19 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä. > Jakeen lisätiedot
    1:20 Ja Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja, ja lentäkööt linnut maan päällä, taivaanvahvuuden alla." > Jakeen lisätiedot
    1:21 Ja Jumala loi suuret merieläimet ja kaikkinaiset liikkuvat, vesissä vilisevät elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikkinaiset siivekkäät linnut, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. > Jakeen lisätiedot
    1:22 Ja Jumala siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä." > Jakeen lisätiedot
    1:23 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä. > Jakeen lisätiedot
    1:24 Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan." Ja tapahtui niin: > Jakeen lisätiedot
    1:25 Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. > Jakeen lisätiedot
    1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat." > Jakeen lisätiedot
    1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. > Jakeen lisätiedot
    1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet." > Jakeen lisätiedot
    1:29 Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi. > Jakeen lisätiedot
    1:30 Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi." Ja tapahtui niin. > Jakeen lisätiedot
    1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä. > Jakeen lisätiedot

    (Jatkuu seuraavassa kommentissa....)
  3. Atte-poju ei käsitä Jeesuksen toisen tulemuksen laajuutta, vaan yrittää lyödä tämän tapahtuman leikiksi.

    Luehhan
    Ilmestyskirja 19:11-21

    / Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
    Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
    ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
    Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
    Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.

    Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra."
    Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: "Tulkaa, kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle
    syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien lihaa, sekä pienten että suurten."
    Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan.
    Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.
    Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa./
  4. > >Niin ja lisäksi se paikka! Minne mestari laskeutuu?
    Toivottavasti ei mene ohi ja hän laskeutuukin kuuhun. Siellä ei olisi mediaa paikalla, mikä saattaa olla haitaksi asian tiedottamisen kannalta.

    -----
    Sakarjan kirjassa on kerrottu Jeesuksen jalkojen laskeutumisesta Öljymäelle.

    /Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin./
    Sakarja 14:4


    /Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
    Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
    Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
    Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
    Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.
    Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat.
    Se on oleva yhtämittaista päivää - Herralle on se tunnettu - ei vaihdu päivä ja yö; ja ehtoolla on oleva valoisata./
    Sakarja: 14:1-7
  5. Miten ateisti stadin kundi viettää jouluaattoa:

    Ateisti pistää joulukinkun uuniin paistumaan.
    Ateisti kantaa joulukuusen sisään ja koristelee sen.
    Ateisti pistää kummitädiltään saaman joululahjan kuusen alle ja aukaisee sen illalla.
    Ateisti toivottaa naapurilleen hyvää joulua.
    Ateisti katsoo TV:stä Joulurauhan Julistuksen Turusta.
    Ateisti saunoo.
    Ateisti syö jouluaterian: perunoita ja karjalanpaistia, joulukinkkua, lanttu- ja perunalaatikkoa, rosollia, kotikaljaa.
    Täytekakkukahvit.
    Ateisti lukee Raamatusta jouluevankeliumin stadin slangilla: (Luukas 2:1-20)

    *******
    Sillon Augustus, joka oli niinku keisarina, anto käskyn, ett jengin koko valtakunnas tarvii pistää sille verot. Tää oli eka kerta ku se verotti ja sillon tää Kvirinius oli Syyrias dirikana. Kaikki jengi lähti hoitaan hommat verovirastoon, jokanen omaan stadiinsa.

    Niin toi Joosefkin lähti Galileasta, Nasaret-Citystä, ja meni kynittäväks Juudeaan Daavidin stadiin, koska se kuulu Daavidin porukoihin. Se tsöras sinne yhdessä Marian, sen gimmafrendin kanssa, joka venas beibii. Ja ku ne oli siellä, se Maria alko synnyttää. Se oli sen eka, ja se oli kundi, siis se skidi. Maria pisti sille kapalot ja duunas sen seimeen, koska ne ei päässy paikalliseen moteliin ku se oli ihan täys.

    No, siellä lähellä oli jotain ihme paimenii yöllä tsiigaan niiden elukoita. Ja äkkiä niiden edessä stondas Herran enkeli ja Herran lysis ympäröi ne. Mutt se enkuli alko heittää läppää: “Ei mitää hämminkii hei. Mä ilmotan teille karseen ilon, ja se koskee koko jengii. Just tänään teille on Daavidin stadissa syntyny Vapahtaja. Se on Kristus. Tää on teille niinku merkkinä: se skidi bunkkaa seimessä pamperseissa.” Ja samalla hetkellä enkelin ympärillä oli tosi hevi taivaallinen sotajengi, joka präis tö Loord ja sano:

    “Jumalan on kunnia ylhäällä ja rauha täällä alhaalla meikäläisten joukossa, joita se diggaa.”

    Kun enkelit siit sitt silpas takas taivaaseen, paimenet funtsi: “Lets kou to Piitlehem. Siellä me nähdään, mikä homma tää oikein on, tää mistä Herra meille kerto.” Ne lähti kiitään ja löysi Marian ja Joosefin ja sen skidin, joka bunkkas seimessä. Kun ne näki tän, ne kerto kaiken mitä ne tiesi skidistä. Jokanen, joka kuuli paimenten jutut, oli ihan ulalla. Mutt Maria stikkas kaikki sanat ja happeningit sydämeensä ja funtsi siellä näitä juttuja.

    Paimenet lähti takas ja ne kiitti mennessään Jumalaa siitä, minkä ne oli kuullu ja mitä nähny. Kaikki oli just niin siistii ku niille oli sanottu.
    *******

    Ateisti avaa tädiltään saaman joululahjan.
    Ateisti kuuntelee joulumusiikkia:

    Haloo Helsinki! - Joulun kanssas jaan ft. Cantores Minores

    https://www.youtube.com/watch?v=vRB_be8jCxU
    ---
    Joulupäivänä:
    Ateisti stadin kundi tulee uskoon!!!!!
  6. Irrotit jakeen asiayhteydestään ja rupesit kertomaan omia juttujasi.
    Ota aina Raamattua lukiessasi huomioon konteksti:

    Matteus:
    13:39 Vihamies, joka ne kylvi, on perkele

    Matteuksen evankeliumi:
    13:24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
    13:25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
    13:26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
    13:27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
    13:28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt.' Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
    13:29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
    13:30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"
    13:31 Vielä toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. 
    13:32 Se on kaikista siemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista ja tulee puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja tekevät pesänsä sen oksille."
    13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani."
    13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään;
    13:35 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: "Minä avaan suuni vertauksiin, minä tuon ilmi sen, mikä on ollut salassa maailman perustamisesta asti."
    13:36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Selitä meille vertaus pellon lusteesta."
    13:37 Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.
    13:38 Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.
    13:39 Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit.
  7. Mitäs sillä on lopputuomiolla väliä vaikka olisin 1 vee tasolla: sen ikäiset ovat muuten jo yllättävän viisaita.
    Jeesus Kristus Jumalan Poika on sovittanut kaikki syntini Golgatan ristillä vuodattamalla pyhän verensä,  ja saan uskon kautta Jeesukseen omistaa Jumalan armosta iankaikkisen elämän Taivaan kirkkaudessa. Ja Taivaassa ei ole enää kehitysvammaa, eikä mitään muutakaan vammaa tai sairautta.
    Ilmestyskirja:
    21:4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
    22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä 
    22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti 

    Praise the LORD !

    Mieti, miten sinun käy Viimeisellä Tuomiolla: kuinka on sun sielus laita?

    Matteuksen evankeliumi:
    25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
    25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
    25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
    25:34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
    25:35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
    25:36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
    25:37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
    25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
    25:39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
    25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
    25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
    25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
    25:43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
    25:44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
    25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
    25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."