Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. DNA+on+siunaus+niille,+jotka+ihmettelevät+esivanhempiaan.+Lähettämällä+sylkinäytteen+tutkijalle+saa+tietää,+onko+esi-isissä+apinoita+vai+eiMoni+on+jo+ottanut+selvää.Kaikki+eivät+ole+tuloksista+paljon+kehuskelleet.Eihän+se+julkista+tietoa+olekaan.
  2. Kamala+miten+koleaa+tänä+aamuna.+Sisälläkin.+Villasaali+tas+hartioilla+ja+villasukat+jalassa.+Talo+jäähtyy.Kun+vedin+verhot+sivuun+aamutuimaan,+oli+koko+maisema+harmaan+sumun+sisällä.+Ihan+sääliksi+käy+omenapuita,+kun+ne+pinnistelevät+nuppujensa+kanssa+luottaen+kevääseen.Lueskelin+netistä+puutarhapalstoja+ja+löysin+ohjeita+lehtokotilon+hävittämiseen.+Inhaa+on,+että+jokainen+poimittu+kotilo+pitää+tappaa+ja+äkkiä,+mieluimmin+kiehuvaan+veteen+heitettynä.+Onneksi+niitä+ei+juuri+minun+kukkapenkeissäni+möyri.+Sen+verran+kuitenkin,+että+ovat+tutuiksi+tulleet.Joku+ohje+antoi+neuvoja+niiden+syömiseen,+kuulemma+Martoilla+on+reseptit,+mutta+minua+inhotti+koko+ajatus+niin,+etten+pysty+edes+lukemaan+niitä.Eilen+seurasin+jääkiekkoa+Tampereelta.+Suomi+pääsi+loppuotteluun+ja+kisaapi+nyt+tänään+sitten+kullasta+Kanadaa+vastaan.+Varmuuden+vuoksi+kuulemma+Haavis-Manta+ympäröidään+faneriaidalla,+koska+se+ei+kestä+intoutuneitten+faniensa+halailua+enää,+vaan+on+murtumassa+paloiksi+rakkaudenosoituksista.+Vappuisinhan+Mantan+lakitus+on+jo+vuosia+suoritettu+nostokurjen+avustuksella,+mutta+lätkäkansa+ei+siihen+pysty.+Manta+on++Helsingin+kauppatorilla+ja+kisat+Tampereella,+mutta+lätkän+juhlijoita+varmasti+riittää+satamäärin+myös+Helsinkiin,+jos+voitto+tulee.+Tänään+on+pakko+seurata+peliä,++sen+verran+on+innostusta+meikäläiselläkin,+vaikka+kauppatorille+en+meinaa+lähteä.+Innostavaa+päivää+kaikille+palstalaisille,+kyllä+tällaisia+hyviä+kokemuksia+tarvitaan+synkkien+uutisten+joukkoon.
  3. Skillan+se+jaksaa+reissutella.+Ihan+kivojahan+ne+ryhmämatkat+ovat.+Toivottavasti+saat+hyvät+kukkaset+parvekkeelle.Aikoinani+jouduin+jonkinmoiseksi+matkanvetäjäksi+työpaikallani.+En+muista,+mistä+se+lähti,+mutta+hommasin+linja-auton,+40+matkustajalle,+ja+työkaverit+ilmoittautuivat+mukaan+ja+maksoivat+kimpassa+kustannukset.+Kävimme+tutustumassa+eri+kaupunkeihin+ja+niiden+nähtävyyksiin.+Aamulla+lähdettiin,+illalla+kotiin.+Muistan,+että+minulle+tuli+liuta+ruokailuohjeita,+jokaisella+tuntui+olevan+omat+toiveateriansa.+Siihen+aikaan+ei+ollut+keliakiaa+eikä+muita+ruoka-allergioita,+ne+ilmaantuivat+sitten+myöhemmin,+joten+onnistuin+tilaamaan+sentään+ihan+kohtuullisella+vaivalla+ateriat.+Jokaiselle+saman,+en+sentään+ruvennut+erillisiä+tilauksia+keräämään.Nyt+ei+retkuilemisesta+enää+tulisi+mitään,+sillä+kulkuni+on+ihan+toivotonta.+Eilen+olin+kaupungissa+ja+kävelin+taas+ylämäkeä+satoja+metrejä+bussipysäkille+ja+kaupungissa+lisää.+Yöllä+heräsin+suonenvetoihin+tunnin+välein.+Sain+loikata+seisomaan+kouristuneelle+jalalle.+Onhan+minulle+lääkäri+antanut+relaksireseptin+ja+muistin+myös+sen+suolan+syönnin,+mutta+huoh.+.+.+Tämä+päivä+on+taas+otettava+rauhallisesti.+Kuuntelin+ykkösaamua,+jossa+haastateltiin+Jaakko+Iloniemeä.+Hän+on+90-vuotias+ja+täysissä+sielun+voimissa,+selväsanainen+ja+asiallinen.+Julkaissut+juuri+muistelmansa.+Lapsuudessani+yhdeksänkymppiset+olivat+kummajaisia,++joiden+pitkää+ikää+jaksettiin+ihmetellä.+Nyt,+kun+itsekin+alan+lähestyä+tätä+rajapistettä,+niin+uskallan+toivoa,+että+omakin+järjenjuoksu+säilyy++vielä+silloinkin.+Onhan+meillä+muitakin+hyviä+esimerkkejä+pitkäikäisistä+kansalaisistamme,+kuten+Tellervo++Koivisto+ja+Aira+Samulin,+esimerkiksi.Sadesäätä+on+luvassa.+Tällä+hetkellä+pilvistä,+mutta+sade+on+lakannut.+Nurmikolle+tekee+hyvää,+ja+katupöly+hiukan+laantuu.+Onkin+ollut+kurkku+käheänä+viime+aikoina,+kun+tuuli+on+pöllyttänyt+pölypilviä+päiväkausia.Kesä+kuitenkin+on+tullut.+Hyvää+viikonloppua!