Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Suomella+on+ydinvoimalat.+Saksa+on+luopunut+niistä.+Se+on+riippuvainen+kaasusta.
Suomi+ymmärsi+että+omavaraisuus+on+välttämätöntä.++
Helpostihan+kaasuhanan+voi+kiertää+kiinni.
29.05.2022 13:15
DNA+on+siunaus+niille,+jotka+ihmettelevät+esivanhempiaan.+Lähettämällä+sylkinäytteen+tutkijalle+saa+tietää,+onko+esi-isissä+apinoita+vai+ei
Moni+on+jo+ottanut+selvää.
Kaikki+eivät+ole+tuloksista+paljon+kehuskelleet.
Eihän+se+julkista+tietoa+olekaan.
29.05.2022 13:01
Kamala+miten+koleaa+tänä+aamuna.+Sisälläkin.+Villasaali+tas+hartioilla+ja+villasukat+jalassa.+Talo+jäähtyy.
Kun+vedin+verhot+sivuun+aamutuimaan,+oli+koko+maisema+harmaan+sumun+sisällä.+Ihan+sääliksi+käy+omenapuita,+kun+ne+pinnistelevät+nuppujensa+kanssa+luottaen+kevääseen.
Lueskelin+netistä+puutarhapalstoja+ja+löysin+ohjeita+lehtokotilon+hävittämiseen.+Inhaa+on,+että+jokainen+poimittu+kotilo+pitää+tappaa+ja+äkkiä,+mieluimmin+kiehuvaan+veteen+heitettynä.+Onneksi+niitä+ei+juuri+minun+kukkapenkeissäni+möyri.+Sen+verran+kuitenkin,+että+ovat+tutuiksi+tulleet.
Joku+ohje+antoi+neuvoja+niiden+syömiseen,+kuulemma+Martoilla+on+reseptit,+mutta+minua+inhotti+koko+ajatus+niin,+etten+pysty+edes+lukemaan+niitä.
Eilen+seurasin+jääkiekkoa+Tampereelta.+Suomi+pääsi+loppuotteluun+ja+kisaapi+nyt+tänään+sitten+kullasta+Kanadaa+vastaan.+Varmuuden+vuoksi+kuulemma+Haavis-Manta+ympäröidään+faneriaidalla,+koska+se+ei+kestä+intoutuneitten+faniensa+halailua+enää,+vaan+on+murtumassa+paloiksi+rakkaudenosoituksista.+Vappuisinhan+Mantan+lakitus+on+jo+vuosia+suoritettu+nostokurjen+avustuksella,+mutta+lätkäkansa+ei+siihen+pysty.+
Manta+on++Helsingin+kauppatorilla+ja+kisat+Tampereella,+mutta+lätkän+juhlijoita+varmasti+riittää+satamäärin+myös+Helsinkiin,+jos+voitto+tulee.+
Tänään+on+pakko+seurata+peliä,++sen+verran+on+innostusta+meikäläiselläkin,+vaikka+kauppatorille+en+meinaa+lähteä.+
Innostavaa+päivää+kaikille+palstalaisille,+kyllä+tällaisia+hyviä+kokemuksia+tarvitaan+synkkien+uutisten+joukkoon.
29.05.2022 12:32
Tähän+ikään+mennessä+voi+muistaa+vuosikymmeniä+sota-aikaan+saakka!+Aika+kuitenkin+jo+himmentää+lapsuuden+muistot.+On+niistä+ajoista+jo+kauan.
+Lueskelin+artikkeleita+aikani+kuluksi,+ja+pakko+on+tuntea+itsensä+taas+fossiiliksi.
Minulle+kun+joku++60-70-+luvun+tapahtuma+ei+ole+mitenkään+vanha+asia.+Muistan+hyvin+omat+tilanteeni+niillä+vuosikymmenillä,+eikä++siitä+nyt+niin+kauan+ole.
Minulle+ei+todellakaan+ole+ikänsä+puolesta+säästämisen+ja+arvostamisen+asia+joku+muistoesine+niiltä+ajoilta,+"suvussa+kulkeva+perintö",+ei+tosiaankaan.++Suurimman+osan+irtaimestani+olen+itse+kaupasta+ostanut.+Annan+niille+kuitenkin+arvoa,+koska+olen+aikanani+niistä+pitänyt+ja+pidän+vieläkin.
Kyllä+itsekin+nuoruudestani+muistan,+että+sain+60-luvulla++periä+ikivanhan+tuolin++isovanhempien+asunnosta.+Tällä+hetkellä+ko.+mööpeli+on+120+v.+joten+ikä+on+kaksinkertainen,+eikä+kuitenkaan+oikeastaan+vielä+antiikkia,+vaan+jatkuvassa+käytössä.
Mutta+pois+en+mitään+osaa+heittää,+niin+että+niitä+"suvun+perintökalleuksia"+riittää+kaappieni+kätköistä,+kun+aikanaan+purkavan+tämän+huushollin+minun+jälkeeni.
29.05.2022 07:01
Esitit+kysymyksen,+miksi+meidän+tulisi+pelastua.
No+miksi?
Osoitat+eri+tapoja+ko.+tavoitteelle,+mutta+et+vastaa,+miksi+meidän+tulisi+pelastua+ja+miltä?+
Osa+on+elämästä+kyllikseen+saanut,+raatanut+pitkän+työrupeaman,+kestänyt+köyhyyden+ja+kieltäytynyt+omista+toiveistaan+lastensa+vuoksi,+sairastanut+ja+kärsinyt,+ja+toivoo+nyt+vain+hyvää+ja+rauhallista+unta.
Eikö+se+mielestäsi+ole+tavoittelemisen+arvoista?
Haluavatko+kaikki+todella+ikuisen+elämän?
28.05.2022 11:54
Skillan+se+jaksaa+reissutella.+Ihan+kivojahan+ne+ryhmämatkat+ovat.+Toivottavasti+saat+hyvät+kukkaset+parvekkeelle.
Aikoinani+jouduin+jonkinmoiseksi+matkanvetäjäksi+työpaikallani.+En+muista,+mistä+se+lähti,+mutta+hommasin+linja-auton,+40+matkustajalle,+ja+työkaverit+ilmoittautuivat+mukaan+ja+maksoivat+kimpassa+kustannukset.+Kävimme+tutustumassa+eri+kaupunkeihin+ja+niiden+nähtävyyksiin.+Aamulla+lähdettiin,+illalla+kotiin.+
Muistan,+että+minulle+tuli+liuta+ruokailuohjeita,+jokaisella+tuntui+olevan+omat+toiveateriansa.+Siihen+aikaan+ei+ollut+keliakiaa+eikä+muita+ruoka-allergioita,+ne+ilmaantuivat+sitten+myöhemmin,+joten+onnistuin+tilaamaan+sentään+ihan+kohtuullisella+vaivalla+ateriat.+Jokaiselle+saman,+en+sentään+ruvennut+erillisiä+tilauksia+keräämään.
Nyt+ei+retkuilemisesta+enää+tulisi+mitään,+sillä+kulkuni+on+ihan+toivotonta.+Eilen+olin+kaupungissa+ja+kävelin+taas+ylämäkeä+satoja+metrejä+bussipysäkille+ja+kaupungissa+lisää.+Yöllä+heräsin+suonenvetoihin+tunnin+välein.+Sain+loikata+seisomaan+kouristuneelle+jalalle.+Onhan+minulle+lääkäri+antanut+relaksireseptin+ja+muistin+myös+sen+suolan+syönnin,+mutta+huoh.+.+.+Tämä+päivä+on+taas+otettava+rauhallisesti.+
Kuuntelin+ykkösaamua,+jossa+haastateltiin+Jaakko+Iloniemeä.+Hän+on+90-vuotias+ja+täysissä+sielun+voimissa,+selväsanainen+ja+asiallinen.+Julkaissut+juuri+muistelmansa.+
Lapsuudessani+yhdeksänkymppiset+olivat+kummajaisia,++joiden+pitkää+ikää+jaksettiin+ihmetellä.+Nyt,+kun+itsekin+alan+lähestyä+tätä+rajapistettä,+niin+uskallan+toivoa,+että+omakin+järjenjuoksu+säilyy++vielä+silloinkin.+Onhan+meillä+muitakin+hyviä+esimerkkejä+pitkäikäisistä+kansalaisistamme,+kuten+Tellervo++Koivisto+ja+Aira+Samulin,+esimerkiksi.
Sadesäätä+on+luvassa.+Tällä+hetkellä+pilvistä,+mutta+sade+on+lakannut.+Nurmikolle+tekee+hyvää,+ja+katupöly+hiukan+laantuu.+Onkin+ollut+kurkku+käheänä+viime+aikoina,+kun+tuuli+on+pöllyttänyt+pölypilviä+päiväkausia.
Kesä+kuitenkin+on+tullut.+
Hyvää+viikonloppua!
28.05.2022 11:46
Eli+ydinkatastrofi+on+ennustettu+jo+Raamatussa.
Sitä+ovat+odottaneet+uskonlahkot+toinen+toisensa+perään,+ja+monen+lahkon+pääpointtina+on+tämä+viimeinen+päivä,+jolloin+vain+tähän+uskoon+siunatut+tulevat+pelastumaan,+ja+kaikki+muut+palavat+poroksi.+Varma+päivämääräkin+on+ilmoitettu+monta+kertaa,+mutta+toistaiseksi+on+siinä+ennustuksessa+erehdytty.+Raamattu+tosin+ilmoittaa,+ettei+kukaan+voi+tietää+etukäteen+sitä+hetkeä,+mutta+ennusmerkkien+tulkintaanhan+jokainen+on+oikeutettu.+
Eräässä+uskonsuuntauksessa+odotellaan+joitain+neutroonipommia,+joka+tuhoaa+ihmiset,+mutta+jättää+rakennukset+ehjiksi,+ja+sen+jälkeen+uskovaiset+voivat+valita+asuinpaikkansa+näistä+tyhjiksi+jääneistä+kaupungeista+ja+maaseutukartanoista.
Pelastautuminen+onnistuu+vain+niiltä,+jotka+ovat+omistautuneet+uskoon,+jota+oma+yhteisö+julistaa.
Kukaan+ei+mielestään++usko+väärin,+joten+jokaisella+uskovalla+on+varma+vakaumus+oman+sielunsa+pelastuksesta,+kunhan+täyttää+ne+velvollisuudet+ja+palvelee+Jumalaansa+ja+yhteisöään+tunnollisesti+ja+nöyränä.+Joissakin+suuntauksissa+nöyryyttä+opetetaan+lapselle+joka+päivä,+niin+että+jäljet+pysyvät+sielussa+koko+elämän+ajan,+ja+yhteisön+jäsen+oppii+seuraamaan+esipaimeniensa+määräyksiä+ja+yhteisön+sisäisiä+lakeja+mukisematta.+
Uskon+varjolla+voidaan+murskata+toiset+vuosikymmenten++pituiseen+ahdistukseen+ja+riittämättömyyden+tunteeseen.++Heille+suotakoon+pääsy+valoon+ja+rauhaan+tuonpuoleisessa.
28.05.2022 08:43
Eikös+inkvisitio+vetänyt+Galileo+Galilein+tuomittavaksi,+kun+hän+väitti+että+maapallo+pyörii+akselinsa+ympäri.
Kirkko+ja+inkvisitio+vaativat+häntä+peruuttamaan+lausumansa,+jonka+hän+sitten+peruuttikin+jumaluusoppineiden+edessä,+ja+mutisi+hiljaa+itsekseen:+"Se+pyörii+sittenkin".
(Raamatussa+ei+maapallosta+taida+olla+mainintaa.+Kertokaa,++jos+on.)
Kirkon+asenteet+ja+määräykset+ovat+muuttuneet+niistä+ajoista.+Kirkko+seuraa+aikaansa.+
Kaikeksi+onneksi.
Raamattu+on++joustava,+Sen+jakeiden+tulkinta+ja+käsittely+muuttuu+vuosisatojen+aikana,+mutta+se+pääasia+kuitenkin+on+kautta+aikojen+pysynyt+samana.
Maailma+olisi+varma+parempi+paikka,+jos+uskovaiset+oppisivat+nojautumaan+enemmän+Uuteen+Testamenttiin.+Monet+ohjeet+ja+määräykset+perustuvat+VT:in+profeettojen+sanoihin.
27.05.2022 14:03
Moikka+vaan!+Vaikka+juuri+aamulla+kirjoitin,+ettei+pidä+ruveta+vastailemaan+turhaan,+niin+kuitenkin+itse+samaan+lankesin.+Olen+pannut+merkille,+että+puolustuspuheessa+on+otettava+kaikki+detaljit+huomioon,+muuten+"kritiikki"+jatkuu.
Noudatan+nyt+kuitenkin+omaa+ohjettani+lopun+päivää.!+:))
27.05.2022 13:47
Kyllä.+Siten+lapset+oppivat,+että+ruokaillaan+yhdessä.+Lapsi+oppi+syömään+samaan+tahtiin+muiden+kanssa.+Vanhemman+asia+on+tietää,+kuinka+paljon+lapsi+jaksaa+syödä.+Syöttötuoli-ikäinen+ei+vielä+määräänsä+osaa+ilmaista.+Enää+ei+olla+pakkoruokinnassa,+eikä+meillä+oltu+edes+60+v.+sitten.+
Yleensä+lapsi+syötettiin,+eikä+häntä+aikaisempina+aikoina+pakotettu+kahmimaan+ruokaansa+lautaselta+käsin,+kuten+nykyisin+kasvatukseen+kuuluu.+Lapsen+pitää+kuulemma+saada+tuntuma+ruokaan,+joten+saa+opetella+itse+ruokakulhonsa+ääressä.+Ehkä+heidät+nykyisin+ruokitaan+ennen+muiden+perheenjäsenten+ateriointia.++En+osaa+sanoa.
27.05.2022 12:40
Tavallisen+ihmisen+tietomäärä+on+parissa+sadassa+vuodessa+kasvanut+moninkertaisesti+Suomessakin.+
Kirjapainoja++saamme+kiittää+siitä,+että+kirjat+ja+yleissivistys+laajentuivat+tavallisen+kansankin+ulottuville.+Suomenkielinen+koulu++on+alkanut+1800-luvun+puolivälissä.+Lukutaito+oli+ollut+pakollinen+opittava+jo+aikaisemminkin+ripille+pääsyn+ehtona,++mutta+luettavaa+ei+tainnut+työn+raskaan+raatajilla+olla.
On+turhaa+vedota+entisajan+tietoja+tämän+päivän+tiedontulvaan.
27.05.2022 12:27
Hmm.+Minä+olen+opettanut+lapsilleni,+ettei+koskaan+saa+hyökätä+kimppuun,+eikä+kaveria+jätetä.+Se+kuuluu+myös+pöytätapoihin,+odotetaan+vuoroa,+kiitetään,++kun+lautanen+on+tyhjä,+vaikka+se+ei+olisikaan+mieliruokaa,+ei+marista,+eikä+poistuta+pöydästä,+ennen+kuin+kaikki+ovat+syöneet.+
Yhteiset+pelisäännöt+ovat+myös+erittäin+tärkeät+liikennekasvatuksessa.+Yleisohjeita+voi+liittää+kaikkiin+neuvoihin,+joita+muistaa+lapsilleen+antaa.
Hyvin+ovat+elämässään+selviytyneet.
Palstan+avoimuus+koskee+myös+minua.
27.05.2022 11:52
Kuinka+monen+maan+kanssa+soditun+sodan+jälkeen+Venäjä+on+joutunut+maksamaan+sotakorvauksia?
Mainitse+muutama.
27.05.2022 11:02
Minä+olen+aina+sanonut,+että+kun+lapsille+opettaa+pöytätavat+ja+liikennesäännöt,+pääsee+pitkälle+elämässä.
Mutta+yleisenä+huomiona+palstalla+vuosia+roikkuneena+voin+sanoa,+ettei+täällä+ole+viisasta+puhua+mistään+omakohtaisista+asioista,+sillä+aina+löytyy+joku,+joka+alkaa+vaatia+selityksiä.+Olemme+joidenkin+mielestä+toisillemme+tilivelvolliset.+
Selittelyyn+ei+kannata+ruveta,+jokainen+voi+tulkita+kirjoitukset+haluamallaan+tavalla.++
Rivien+välistä+lukijoitakin+löytyy+useita,+itse+en+siihen+joukkoon+mahdu,+sen+on+kokemus+opettanut.
Sää+on+taas+viilentynyt+ja+muuttunut+sateiseksi.+Pihapuussa+sirkuttaa+taitava+laululintu,+en+tiedä,+mikä,+mutta+mustarastas+tässä+on+pesinyt+vuosikausia,+ja+vähän+kauempana+metsikössä+satakieli.+Kainona+esiintyjänä+lintu+ei+näyttäydy+kuulijoille.
Miten+se+jääkiekko+onkin+innostanut+minua+tällä+kertaa+seuraamaan+kisoja!+Vuosiin+en+ole+katsonut,+nyt+jännäsin+eilen+hiki+otsalla.+Viikonloppu+vielä+edessä+samaa+stressiä.+Nitropurkki+pöytään!
27.05.2022 10:24
Ukrainan+ja+karkaavan+inflation+vuoksi+on+alettu+korostaa,+että+kodeissa+tulisi+olla+muutaman+viikon+varavarasto+ruokatarvikkeita.
Minä+mietin+eräänä+päivänä.+mitä+varastoon+pitäisi+hankkia,+mutta+en+tullut+hullua+hurskaammaksi.+Mistä+minä+tiedän,+kuinka+kauan+mikäkin+ruoka+säilyy,+sillä+jääkaappini+on+pieni,+eikä+siihen+voi+varastoida+viikkokausien+sapuskoita.+Ruokakomeron+hyllyllä+ei+voi+näkkileipäpakettia+pitkään+säilyttää,+kyllä+siihen+varmasti+ilmestyy+jotain+hyönteisiä.+Samoin+jauhot+ja+ryynit.+Säilykkeet+säilyvät.+Ajatus,+että+ostaisin+hyllyt+täyteen+nötköttiä+ja+sardiineja+saa+niskakarvani+pystyyn.+Kiitos+ei.
Auttakaapa+nyt+ohjeita+tunnollisesti+seuraavia+ikäihmisiä,+joilla+on+eläviä+muistikuvia+pula-aikojen+ankeudesta.+Siihen+aikaan+säilöttiin+kurkkuja,+sieniä,+hilloja,+suolattiin+kalaa+ja+ostettiin+laarillinen+perunoita.+Kellarit+oli+jokaisella.+Nyt+ei+kenelläkään.+Kerrostaloissa+on+verkkokellarit,+mutta+ei+niissä+ruokatavara+säily.
Miten+voimme+varavarastoomme+hankkia?
26.05.2022 14:07
Iäkäs+täysraitis+tätini+osti+Alkosta+kolmen+vartin+konjakkipullon+ja+vei+sen+vanhainkotiin+ystävälleen.+Ihmettelin,+miksi+hän+sellaista+meni+tekemään,+ja+täti+selitti,+että+ystävä+tarvitsee+sitä+unilääkkeeksi+jota+ottaa+iltaisin.+Hän+on+ihan+hyvän+hyvyyttään+käynyt+sitä++ystävälle+ostamassa,+kun+tämä+ei+rollaattorinsa+kanssa+pääse+Alkoon.+
Sopii+se+varmaan+yskänlääkkeeksikin.
Hädässä+ystävä+tunnetaan.
26.05.2022 13:52
Jo+kauan+olen+ajatellut,+kun+läheisistäni+aika+on+jättänyt,+että+nyt+he+tietävät.+Nyt+se+salaisuus+on+heille+paljastunut.+Kukaan+ei+ole+palannut+kertomaan,+mitä+lopullisen+lähdön+jälkeen+tapahtuu.
Nyt+se+kokemus+on+meitä+tämän+palstan+kirjoittajia+yhä+lähempänä.+
Me+saamme+tietää.
26.05.2022 10:56
Odottaminen+varmaan+rassaa,+Demeter.+Siihen+tottuu+kuin+migreeniin.
Ihanaa,+että+on+ollut+edes+muutama+lämmin+päivä,+että+olet+voinut+nauttia+pihakeinusta.+Minulla+on+pihakeinu+ollut+purettuna+jo+monta+vuotta.+Sen+kokoaminen+ja+purkaminen+ei+minulta+käy,+eikä+lähipiirissä+ole+innostuneita+apupoikia+tarjolla.+Elämäntoveri+sen+aina+pystytti+ja+purki+talveksi+pois,+mutta+nyt+hän+keinahtelee+pilven+reunalla+huolta+vailla.
Innostuin+pari+päivää+sitten+puhdistamaan+pihalaattoja+sammaleesta.+Mutta+kyllä+tiedän,+ettei+mikään+myrkky+niitä+enää+pelasta,+vuosikymmeniä+ne+ovat+keränneet+koloihinsa+multaa,+joka+riittää+sammaleille.+Viime+vuonna+ne+olivat+jo+kauniin+vihreän+sametin+peittämät.+
Nyt+viimeinen+ponnistus.+Rakosissa+kasvaa+voikukkaa+ja+heinätuppoja.+Trimmerillä+panin+matalaksi,+niin+että+multa+pöllysi.+Myrkyt+perään.
Turhaa+työtä+varmasti.
Katsoin+pari+iltaa+sitten+Suomi-Tsekki+jääkiekko-ottelun.+Pitkiin+aikoihin+en+ole+seurannut.+Nyt+oli+jännitys+päällä.+Täytyy+varmaan+tänään+jatkaa+seuraamista.+
Fiinumummu+on+ollut+todella+hyvä+opas+vierailleen.+Jaksoitkin+noin+moneen+paikkaan+lapsia+kuljettaa.+Toivottavasti+siellä++päin+on+säät+vielä+tänään+lämpimät.+Lupailevat+sateita+ja+viileää.
Villatakki+mukaan!
26.05.2022 08:13
Unohdin+siis+mainita,+että+tarkistin+tietoni+Googlesta+ja+sain+tietää,+että+vietämme+Helatorstaita+Jeesuksen+taivaaseen+astumisen+muistoksi.+Se+on+40+päivää+pääsiäissunnuntaista.
26.05.2022 07:40
Olemme+samaa+mieltä,+ja+omaa+huonoa+ulosantiani+oli,+etten+osannut+noin+asiaa+ilmaista.+Perusajatuksenani+on+vaan,+että+näissä+uskonnoissa+ikään+kuin+palvellaan+eri+puolilta+
+samaa+Pyhää,+joka+näyttäytyy+näissä+uskonnoissa+hyvin+eri+tavoin+palvelijoilleen.+.+
Kristinuskoon+kuitenkin++kuuluu+anteeksiantamus+ja+armo,+ja+jokaiselle+kristitylle+luvattu+pääsy++ikuiseen+elämään+uskontunnustuksemme+mukaan.+
Suurimman+osan+maailman+tietämyksestäni+olen+poiminut+elämäni+varrelta+sieltä+täältä.+On+virhe+minulta+ruveta+keskustelemaan+näin+laajasta+ja+suuresta+asiasta.
Tietämykseni+on+niin+kapea,+että+en+edes+muistanut,+mikään+tapahtuman+vuoksi+vietämme+tänään+Helatorstaita.
Hyvää+pyhäpäivää.
26.05.2022 07:27
15 / 85