Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Kyllä+minullakin+ovat+remonttihommat+sujuneet.++Olen+maalannut+kodin+seinät,+mutta+kattoja+en+lähtenyt+sutimaan,+olen+liian+lyhyt,+eikä+jälki+tikkailla+taiteillen+olisi+onnistunut.+Mutta+käsityöt+eivät+ole+minulta+onnistunet.+Kun+lapset+olivat+osakrinkokoiset,+tein+heille+joskus+vaatteita+ja+kudoin+villanuttuja,+mutta+en+sitten+enää+kouluaikoina.+Johtui+ehkä+siitä,+että+sukulaistätini,+joka+opetti+minulle+ompelun+saloja,+oli+käsityön+opettaja+ja+hän+vaati+tulosta,+johon+en+pystynyt.+Täti+ei+käsittänyt,+että+vaatteista+piti+tulla+valmista+ennen+kuin+lapsi+kasvaa+niistä+ulos,+enkä+jaksanut+harsia+ja+mitata+joka+asiaa+kuin+oppitunnilla.
  2. Ihan+sivujuostessani+huikkaan+vaan,+että+viikko+on+7+päivää,+yleisen+käsityksen+mukaan.Raamatun+lukijoiltakin+edellytetään+tulkintaa.Eiköhän+tällaisen+keskustelupalstan+mielipiteitäkin+voida+tulkita+eri+tavoin,+ja+senhän+te+tietysti+teettekin.+Eli+onko+tänä+vuonna+joulunalusviikko+4+päivän+pituinen?+Vai+lasketaanko+aatto+vielä+mukaan?+Entä+jos+Joulupäivä+sattuu+tiistaille?Minua+muuten+huvittaa+monien+joulunvastaisten+mielipide,+että+joulua+ei+pidä+viettää,+koska+sitä+ei+Raamatussa+mainita.+Koskaan+en+ole+kuitenkaan+kuullut,+että+adventtia+ei+pidä+viettää,+koska+sitä+ei+ole+joulukuun+alkupäivinä+Raamatussa+mainittu.+Moni+muukin+perinteisiimme+kuuluva+asia+on+perustunut+jollekin+kaukaiselle+Raamatun+kertomukselle+tai+muulle+mieleen+painuneelle+tapahtumalle.+Esimerkiksi+Lucian+juhlistaminen,+tai+Tapaninpäivä,+viattomien+lasten+päivä+jne.+Ei+ole+turhaan+määrätty+pyhäpäivien+lepoa++raskaan+työn+tekijöille.+sillä+ihminen+tarvitsee+kohokohtia+elämään.+Juhlapäivät+ryhmittävät+arkisen+aherruksen,++ja++juhliin+valmistaudutaan+varallisuudesta+riippumatta.+Jotain+spesiaalia+pitää+olla+varattomimmallakin.+Sen+jokainen+minun+ikäiseni+lapsuudestaan+muistaa,+kun+kaikki+oli+kortilla,+ei+ollut+makeisia,+ei+kynttilöitä,+ei+mantelia+joulupuuroon.+Silti+se+joulu+tuli.+Meillä+säästettiin+kuusen+kynttilät+vuodesta+toiseen.+Niitä+poltettiin+pari+senttiä+aattona,+sitten+ne+vain+olivat+kuusessa+koristeena+ja+pantiin+vuodeksi+talteen+kaappiin+joulun+jälkeen.+Makeisina+oli+sakariinissa+liotetut+porkkanasuikaleet,+joita+harvinaisena+herkkuna+sai+ostaa+varmaan+100+g+pusseihin+pakattuna.+Joulukakku+oli+ruisjauhoista+ja+kourallisesta+vehnäjauhoa+valmistettu+puolukkakakku.Koronajoulu+alkaa+muistuttaa+niitä+aikoja.+Ei+paljon+huvita+satsata+tarjoiluihin,+kun+ei+niistä+kukaan+pääse+nauttimaan.Hyvää+joulunalusaikaa+silti!
  3. Elämän+odotukset+muuttuvat.+Tässä+iässä+suhtautuu+jouluunkin+kuin+aidosti+viimeistä+päivää.Kukaan+ja+mikään+ei+takaa,+että+ollaan+vielä+vuoden+kuluttua+joulupöydässä.Kaikkeen+tyytyy.+Se+ajatus+ei+aiheuta+minulle+mitään+erityistä+tunnetta.+Jotenkin+vain+ajattelee,+että+minuus+säilyy+sittenkin,+kun+ulkokuori+pettää+ja+katoaa.Suhtaudun+tulevaan+uteliaisuudella.+Lähteneitten+kohdalla+ajattelen,+että+nyt+he+tietävät.+Kohta+minullekin+se+selviää.Todettava+on,+että+kukaan+ei+ole+halunnut+tulla+kertomaan+jälkeen+jääneille,+sillä++yllätys+on+aina+suuri,+kun+ei+osaa+ennakoida.Siksi+en+minäkään+lupaa+mitään.