Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Wautsi!
Ihana+kommentti.+Olen+luullut+olevani+ainoa,+jolla+on+huono+muisti.+
Täällä+vedotaan+kirjoituksiin+15+vuoden+ajalta.++Ja+vedetään+esiin+katkelmia+milloin+mistäkin+mielipiteestä.
17.08.2022 11:02
Huomenta+kaikille,+hellesäätä+vielä+tänään+luvassa.
Kuuma+oli+nukkua,+heräsin+kukonlaulun+aikaan.+Aamuteeveetä+katselin+toisella+silmällä+ja+toisella+yritin+saada+aamutorkkuja,+mutta+eipä+oikein+onnistunut.
Maailman+menoa+tässä+mietiskelin+unenpöpperössä+ja+muistin,+että+eilen+korostettiin+mediassa,+että+jokainen+suomalainen+heittää+ruokaa+pois+n.+25+kg/vuosi.+Torjun+omalta+kohdaltani+ehdottomasti.+
Paneuduin+miettimään,+että+jotkut++ne+ostavat+paljon+enemmän+sapuskaa+kuin+jaksavat+syödä,+ruoka+pilaantuu,+tai+sitten+tilaavat+pitsan,+vaikka+jääkaapissa+olisi+raaka-aineet+ateriaa+varten.
Minun+lapsuudessani+elettiin+vuosikausia+korttiannoksilla,+koska+äitini+ei+suostunut+maksamaan+mustan+pörssin+kauppiaille+ylimääräisestä+ruuasta.+Joka+muru+kyllä+meillä+syötiin,+ja+jos+yli+jotain+jäi,+lisättiin+seuraavana+päivänä+ruuan+joukkoon.+Laihoja+oltiin.
Kyllä+se+oppi+tarttui+minuun+kuin+terva,+en+tänä+päivänäkään+halua+heittää+pois+mitään,+mikä+on+yhä+käyttökelpoista.+En+varmastikaan+ole+siinä+25+kg:n+porukassa.
Tuli+mieleeni,+kun+nyt+niin+puhutaan+inflaatiosta+ja+varoitetaan+hintojen+noususta.+Kyllä+me+tämän+ikäiset+muistamme+nuoruutemme+päiviltä+inflaatiokierteen,+kun+ensin+palkkoja+nostettiin,+sitten+hintoja,+ja+aina+oltiin+vaan+yhtä+köyhiä+ja+pulassa.+On+sitä+penniä+venytetty+koko+ikä,+ei+se+nyt+vasta+tutuksi+tule.
Tuli+tämä+mieleeni,+kun+huomasin,+että+jääkaappi+pitää+tyhjentää+ja+järjestellä.+On+kertynyt+niitä+lasipurkkeja,+joissa+on+3+oliivia,+lusikallinen+marmelaadia,+punajuuriviipaleita+ja+kuivahtanut+juusto+jne,+joista+pitää+päästä+eroon.+Tekisinkö+munakkaan+vai+pannukakun?+
Skillan+tuossa+miettii+kuinka+onnekasta+elämä+näinä+päivinä+on,+ja+samaan+miettimiseen+voin+minäkin+yhtyä.+Ei+ole+kiirettä+mihinkään,+eikä+tekemättömät+työt+ahdista.+Tehdään+kun+keritään.+Ja+aina+voi+kysyä,+ovatko+kaikki+hommat+todellakin+välttämättömät.+Kun+esim.+on+aikansa+katsonut+repsahtanutta+pihapiiriä,+niin+huomaa,+että+ihan+hyvän+näköinenhän+se+tuollaisenakin+on.+Turhaan+olen+sitä+ruopsuttanut+40+vuotta!
Opimme+olemaan+suurpiirteisiä+vanhoilla+(?)+päivillämme.+
Hyvää+keskiviikkopäivää!
17.08.2022 10:06
Vuosia+olen+ajatellut,+että+keskustelussa+suuri+osa+on+äänensävy+ja+ilmeet.+Tällaisessa+nettikirjoittelussa+ne+jäävät+pois,+ja+jokainen+lukija+painottaa+lauseet+oman+mielialansa+mukaan.+
Nämä+kalabaliikit,+joita+palstamme+ketjuissa+on+käyty,+ovat+oivallinen+esimerkki+juuri+siitä.+Ja+on+myös+muistettava,+että+huumorilla+höystetyt+lauseet+eivät+kuulu+näille+palstoille.+(Haha)
Siksi+on+mainiota,+että+facebookissa+on+hymiöt,+joilla+voi+korostaa+sanomansa+sävyjä.+
Kun+on+oikein+vaikeeta,+voi+heittää+perään+leveän+hymynaaman.+Siitä+ehkä+äänensävykin+selviää.+:)))
16.08.2022 13:58
Luin+uudelleen+kirjoittamani+ja+yritän+käsittää,+mikä+siinä+saa+lukijan+ajattelemaan,+että+olen+vähättelemässä+itseäni+tai+muita.
Jos+niin+on,+niin+haluan+oikaista+tällaisen+väärinkäsityksen.+Olen+ihan+tyytyväinen+elämääni++ja+samaa+herranlahjaa+toisillekin+toivon.+
Jos+arvelu++johtuu+säilömisestä+niin+HEI,+jokainen+tekee+sen+minkä+katsoo+jaksavansa+ja+kokee+tarpeelliseksi.+
Se,+että+minä+en+ole+harrastanut+säilömistä+enkä+marjastusta+aikoihin,+johtuu+siitä,+että+minun+oloissani+se+on+ollut+turhaa+ja+tarpeetonta+työtä.+Lähipiirini+ei+ole+hillojani+tarvinnut,+eivätkä+ne+mahdu+minun+pienii++kylmätiloihini,+ei+se+ole+sen+kummallisempi+seikka.
Hymyä+huuleen!
16.08.2022 13:13
Kiitos,+D!+Pieni+innostava+toivotus+herättää+mukavasti.+Samaa+vauhdin+lisäystä+sinullekin+siis!+Toivottavasti+polvi+vihdoin+toipuu+ja+pääset+taas+liikkeelle+harrastuksiin.
Samaa+hyvää+yritystä+muillekin+palstalaisille.+Onhan+täällä+useita+tosi+aktiivisia+ikätovereita+mukana.+Ihan+oikeasti+puuhaavat+mökeillään,+matkustelevat+ja+harrastavat.+Tsemppiä!
Yleensä+nämä+nojatuolijutustelut+kertoilevat+oman+elämänsä+sattumuksista,+joten+jää+vähemmälle+toisten+kirjoittajien+kokemuksista+puhuminen.+Jotenkin+sitä+on+ottanut+sen+kannan,+että+me+kertoilemme+vain+murusia+päivämme+menoista.+Ajatusten+tuuletusta.+Olenkin+nimittänyt+palstaa+ikkunaksi+maailmalle.+Huiskutamme+toisillemme,+mutta+pysyttelemme+kuitenkin+omissa+ympyröissämme.
Näissä+merkeissä!+Nyt+ihan+kirjautuneena.
16.08.2022 12:11
Välillä+minunkin+läppäsini+ilmoittaa:+"Se+on+rikki+nyt".+
Ihmeellistä,+kuinka+se+voikin+harmittaa,+juuri+kun+on+kirjoittanut+pitkät+rimpsut+ja+tarkistanut+pilkkuvirheet.+Ei+tee+mieli+kirjoittaa+uudelleen,+ja+sekin+vielä,+että+lennokkuus+katoaa,+jos+joutuu+toistamaan+mielipiteensä.+Eivät+samat+lauseet+enää+kehity+mieleen.
Ihana+kesäpäivä+on+tulossa.+Mutta+aina+näkyy+ongelmia+säästä+löytyvän.+Nyt+voivotellaan,+että+500+vuoteen+ei+Euroopassa+ole+ollut+näin+kuivaa,+ja+suuret+joetkin+kuivuvat,+ja+uutisissa+näytetään+Thamesjoen+kivikkoista+pohjaa.+Tasapaino+järkkyy+kaikkialla.
Niin+että+pieniä+ovat+meidän++murheemme.
Hyvää+viikon+alkua+toivotan+minäkin.
15.08.2022 10:18
Helteet+ovat+tulleet+jäädäkseen.+Kuulemma+koko+Eurooppa+on+ennätyshelteen+alla.
Ehkä+olemme+niitä+viimeisiä+onnekkaita,+joiden+elämässä+on+ollut+kylmiä+ja+sateisia+lomakausia.
Kylmät+hallayöt+ovat+ehkä+historiaa.
Ilmastonmuutos+jyllää.
14.08.2022 14:55
Koska+täällä+on+niitä,+joilla+ei+ole+Uutta+Testamenttia,+kirjoitan+jakeen+tähän:+
"Minä+sanonkin+teille:+hankkikaa+väärällä+rikkaudella+ystäviä,+jotka+ottavat+teidät+iäisiin+asuntoihin,+kun+tuota+rikkautta+ei+enää+ole."
???
14.08.2022 14:17
Kukaan+ei+pysty+tarkistamaan+niitä+muisteluksia,+joita+toistetaan+ja+mukamas+siteerataan+yhä+uudelleen,+eikä+niistä+joudu+anonyyminä+selkoa+tekemään,+ja+siksi+vähitellen+kaikille+lukijoille+muodostuu+kummallinen+käsitys+maalituksen+kohteesta.+
Usein+kirjoitusten+mielipiteet+kirjoitetaan+keskustelun+kestäessä+ja+mielenkiinnosta+aiheeseen,+eikä+niitä+muisteta+jälkikäteen.+Ei+ainakaan+minun+mielessäni+pysy+keskustelut,+joita+olen+käynyt.+Olen+osallistunut+vuosien+mittaan+lukemattomiin++ketjuihin,+mutta+en+ole+arkistoinut+yhtäkään+mielipidettä,+en+omaa+enkä+toisten.+
Kärsivällisyyteni+ei+riitä+selailla+arkiston+ketjuja,+joten+en+juuri+pysty+palaamaan+johonkin+poistuneeseen+keskusteluun,+jossa+on+sanan+säilää+kiivaasti+käytetty.+Miksipä+niitä+muistelisi.
Hajamielisyydestä+ei+aina+ole+pelkkää+haittaa.
14.08.2022 13:31
Negatiivisesti+ajattelevia+ihmisiä+on+aina,+kaikissa+yhteisöiissä.++Sanotaan+esimerkiksi,+että+työpaikkojen+kahvihuoneet+ovat+usein+taistelutantereita,+sillä+jotkut++ovat+aina+oikeassa+ja+se+yksi+on++oikeammassa+kuin+muut.
Politiikassa+se+näkyy,+ja+nykyisessä+keskustelussa+kirkollisista+vihkimisistä!+Esimerkiksi.+
Useinkaan+asiat+eivät+miksikään+muutu.+Ihan+huonoja+ovat+hokemat+"Puhumalla+asiat+selviävät"+ja+"Parempi+laiha+sopu+kuin+lihava+riita".+Ensinnäkin+ne+kumoavat+toisensa+ja+toiseksi,+aina+vastapuoli+joutuu+vaikenemaan+lopuksi+kuitenkin,++ja+kauna+jää+muhimaan.
Kuten+olen+niin+monen+monen+kertaan+sanonut,+olisi+hyvä+pitää+mielessä+Mauno+Koiviston+sanat:+"Ei+pidä+provosoitua,+kun+provosoidaan!"
Se+ei+ole+ollenkaan+helppo+elämänohje.+Itse+sen+tiedän.
14.08.2022 13:01
Osaako+kukaan+kertoa,+mikä+oli+Jaakopin+poikien+isän+nimi?
14.08.2022 07:43
Nämä+kirjoitelmat+osuvat+milloin+mihinkin,+ja+vanhat+sitten+siirtyvät+alta+pois.+Tuo+minun+edellinen+huomautukseni+liittyy+Anonyymiin+kirjoitukseeni+09:12!+Huoh.
13.08.2022 14:03
Ainakin+minun+puhelimeni+tallentaa+kaikki+kirjoittamani+sanat.+Kun+kirjoitan+uuden+sanan,+puhelin+yrittää+käyttää+jotain+aikaisempaa+sanaa+naputtamani+sijaan,+jolloin+teksti+voi+muuttua+aivan+käsittämättömäksi.+Onneksi+puhelimeni+alleviivaa+mielestään+virheellisen+sanan,+joten+pystyn+sen+toistamaan+niin+että+aparaatti+uskoo,+että+se+on+ihan+oikein+ja+tallettaa+sen+tulevaa+käyttöä+varten.+Jos+ei+huomaa+katsoa+tekstiään+kunnolla,+ei+aina+itsekään+enää+tiedä,+mitä+kummaa+on+aikonut+viestittää,+kun+tekstitys+on+tuollaista+soppaa.
Mutta+en+minä+vaan+tiedä,+miten+se+toiminto+poistetaan.+Ovat+nämä+laitteet+niin+mutkikkaita,+että+aina+on+kysyttävä+myymälästä+apua,+jos+ongelmia+syntyy.
13.08.2022 14:00
Tämän+päivän+uutinen+Vantaalta+kertoo,+että+poikalauma+oli+kivittänyt+ja+kiduttanut+lammikolle+eksynyttä+haikaraa,+joka+oli+sen+verran+huonossa+kunnossa,+että+oli+ollut+paikalla+useamman+päivän+poikien+kiusattavana,+kunnes+joku+Korkeasaaresta+oli+käynyt+sen+pelastamassa.+
Pahalta+tuntuu,+että+lapsilla+ei+ole+myötätuntoa+eikä+tarvetta+auttaa+avutonta.+Kyllä+sekin+kertoo+kotikasvatuksen+puutteesta.+
Nythän+on+opittava+suojelemaan+jopa+pörriäisiä+ihan+oman+hyvinvoinnin+vuoksi.+Mutta+yhä+olemme+niin+pelokkaita,+että+torjumme+vieraan+luontokappaleen+ympäristöstämme.+Haikara+on+asettumassa+Suomeen,+jo+muutamia+pesiviä+pareja+on+bongattu,+ja+tämäkin+lintu+oli+ehkä+jo+Suomessa+syntynyt+ja+kotoaan+eksynyt.+
Mutta+lapset+eivät+sitä+vielä+tunnista.
Kodin+asia+on+korostaa,+että+eläimiä+on+kohdeltava+hyvin.
13.08.2022 13:48
Mitä+tarkalleen+ottaen+tarkoittaa+sanapari+"ottaa+kantaa"?+
Osallistumista+keskusteluun?+Vastauksia+kysymyksiin?+Omia+mielipiteitä?
Hyvä+keskustelunaihe.
13.08.2022 10:36
Luulet+väärin.+Monien+eläkeläisten+elämänpituinen+säästäminen+ja+nuukailu+on+riittänyt+kaksion+ostoon+kerrostalosta,+vanhaan+autoon+ja+lapsuuden+kotitorpan++ylläpitämiseen+maalla+järven+rannalla.
Ei+perikunta+niiden+myynnistä+paljonkaan+hyödy.+Mökkiä+ei+edes+saa+myydyksi,+koska+siinä+ei+ole+vesijohtoa+eikä+sisävessaa,+ja+saunakin+on+puilla+lämmitettävä.+Näillä+pensanhinnoilla+ei+vanhaa+autoa+osta+kukaan.+Ja+joku+lapsenlapsista+haluaa+muuttaa+mummun+asuntoon.+
Kaikeksi+onneksi+on+lopetettu+"rikkaista+"+eläkeläisistä+puhuminen.+Suomessa+ei+juuri+rikkaita+löydy,+Kristiina+Halkola-Melasniemi+ne+jo+aikanaan+70-luvulla+laulussaan+luetteli.
Tuskin+luettelo+paljon+siitä+on+muuttunut.
12.08.2022 16:49
Kun+pirttiläiset+siirtyivät+tähän+ryhmään,+oli+meitä+4+vakituista+täällä.+Vuosilukua+en+muista,+ehkä+joku+voi+valistaa+asiassa.
Kaikki+rekisteröityneet+kirjoittavat+nykyisin+SkillaNin+ketjussa+ja+muutama+anokin.+En+ole+tullut+laskeneeksi,+montako+rekattua+on.+
Vain+yksi+alkuperäinen+80++kirjoittaja+on+pysytellyt+omissa+oloissaan,+ja+nykyisin+kirjoittelee+aika+harvoin+rantatilaltaan.
Voin+sanoa,+että+palsta+vilkastui+huomattavasti.+pirttiläisten+myötä.+
Korona-aika+varsinkin+on+osoittanut,+kuinka+tärkeää+ikäihmisille+on+tällainen+yhteydenpito+ja+kurkistus+muualle+kotipihalta.+Monelle+nuoremmalle+kirjoittajalle+se+on+vierasta,+ja+vaikuttaa+välillä+siltä,+että+meitä+yritettäisiin+syrjäyttää+pastalta.+Vähällä-piti-tilanteita+on+ollutkin,+mutta+virtuaaliystävyys+on+kuitenkin+voittanut.
Ihmistenmallista+on+keskustelu+ollut,+milloin+sopuisaa,+milloin+vähemmän,+mutta+on+ilmeistä,+että+palsta+on+monille+tärkeä+tuuletuskanava.
12.08.2022 16:26
"Laahuksia+moitit".+.+.+
No+hei,+kuka+muka+on++laahus?
Miten+on+käynyt,+kun+olen+mielipiteeni+ilmoittanut?+Miten+minua+koskevat+mielipiteet+ovat+hyväksyttäviä,+mutta+minun+pitää+ripotella+tuhkaa+päälleni.
Jospa+nyt+lopetettaisiin+tämä!
12.08.2022 13:22
Tietenkin+voi+kirjautua.+En+vain+kirjaudu.
Minä+en+ota+kantaa+kuin+itseeni+kohdistuviin+mielipiteisiin
12.08.2022 13:08
Tässä+on+ehkä+todettava,+että+nojatuolissa+on+otettava+totisen+torvensoittajan+rooli.+
Asialinjalla.
Kysymyksiin+vastataan+rehellisesti+ja+selostetaan+kaikki+asiaan+kuuluvat+seikat.
Jäävät+turhat+kysymykset+vähemmälle.
Omasta+elämästämmehän+me+jutustelemme+ja+kerromme+omasta+arjestamme.
Kyllä+ne+lukijoita+kiinnostavat.
Minulla+on+murheena+piha,+jonka+hoito+on+ollut+kuvaannollista+koko+kesän.+Kun+ei+selkä+kestä,+niin+koukkiminen+jää+kyllä+menneisyyteen.+Nyt+on+rhodopensaan+takana+rehottaneet+horsmat+siementämisvaiheessa,+Olisi+nyt+ehdottomasti+saatava+ne+kompostiin+sieltä++Eilen+jo+yritin,+mutta+kun+ei+niin+ei.
Toinen+rhodopensaani+on+talvisen+lumitaakan+runtelema,+eikä+se+enää+toivu.+Nätti+pihani+on+kuin+muisto+vain.+Kaikki+rempallaan.
Niin+kuin+emäntäkin.
12.08.2022 12:13
7 / 85