Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Varmaan+olet+oikeassa,+sillä+on+ihan+inhimillistä,+että+niin+metsä+vastaa+kuin+sinne+huutaa.
Ei+ole+järkevää+aina+allekirjoittaa+ärtynyttä+mielipiteen+ilmaisua,+koska+tosiasia+on,+että+anonyymi+kirjoitus+unohtuu,+mutta+sitä+allekirjoitettua+mielipidettä+voidaan+siteerata+ja+siihen+vedota+vuosikausia.
En+kiellä+sitä,+että+nimittelin+KK:n+tekstien+perään+ilmaantuneita+yhden+lauseen+heittoja+laahuksiksi,+minusta+ne+olivat+niin+asiattomia.+Minusta+ei+ollut+oikein,+että+me+muut+jouduimme+seuraamaan+sanasotaa+viikosta+toiseen,+ja+mieleeni+on+kyllä+jäänyt+se+Nojatuoliketju,+johon+anot+kirjoittivat+700+kommenttia.+
Ei+tietenkään+minun+olisi+nimmarilla+pitänyt+kirjoitella.++Nyt+välttelen+kommentoimista,+mutta+kuten+olen+usein+sanonut,+on+vaikea+olla+provosoitumatta+kun+provosoidaan.+
Mutta+sananvapaushan+tässä+kaikilla+on,+minullakin,+ja++nyt+olen+jopa+kirjautunut.+Jos+naputtelen+puhelimella,+merkkaan+nimmarin+käsin+allekirjoitukseksi.+Aina+en+ole+läppärini+tuntumassa.++:)
12.08.2022 11:58
Huomenta+kaikki.
Minä+olen+aikoinani+säilönyt+joka+syksy+marjoja+ja+omenoita.+Meillä+oli+mökillä+ihana+siemenestä+kasvanut+omenapuu,+jonka+hedelmistä+tuli+mailman+parasta+omenasosetta.+Kyllä+muistan+sen+tunteen,+kun+mökillä+käyneet+sukulaiset+toivat+syksyllä+saavillisen+omenoita+pieneen+kerrostalokeittiööni,+mutta+urheasti+minä+ne+hillosin+ja+aina+kaikki+oli+keväällä+popsittu.++Kaupungissa+ovat+säilytystilat+olemattomat,+joten+oli+pakko+ostaa+iso+ja+erillinen+jääkaappi,+vaikka+ei+se+paras+paikka+hilloille+olekaan.++-++Eräänä+pakkastalvena+puu+sitten+paleltui+pois,+kaiholla+sitä+muistelen+yhä.
Mutta+nyt+on+säilömiset+säilötty.+
Olen+ollut+tässä+herkällä+päällä,+kun+pikkuisen+lapsenlapsenlapsen+nimenantoa+vietettiin+ja+herkistyin+miettimään+pienten+koulukkaiden+ensimmäisiä+koulupäiviä.+
Koulut+alkavat+ja+pienet+kulkijat+täyttävät+tiet+ja+kadut.+Miltei+joka+vuosi+jotain+tapahtuu!+Autoilijoiden+katseeseen+ei+osu+tuollainen+metrin+korkeudella+keikkuva+pää,+eikä+liikennettä+pysty+seuraamaan+lähes+kadun+pinnasta.+Nyt+ovat+vielä+nämä+potkulaudat!+Alueeni+puskaradiossa+on+usein+kauhistuneita+kirjoituksia+vähälläpititilanteista,+joista+on+selvitty+vain+nopeilla+jarrutuksilla+ja+luojan+armosta.
Eilen+saimme+kuulla+Loirin+poismenosta+Se+oli+isku+koko+Suomen+kansalle,+ja+Ylekin+toimi+nopeasti+ja+esitti+ylimääräisen+ohjelman+hänen+elämänkaarestaan.+Tuskinpa+kukaan+on+pystynyt+Loirin+esityksiä+ohittamaan+kantaa+ottamatta.+Hän+oli+muutakin+kuin+Turhapuro.+
Minua+viiltää+se+huomio,+että+kaikki+viimeaikaiset+julkimot+ja+nimekkäät+poisnukkuneet+ovat+olleet+minua+paljon+nuorempia.+Itse+asiassa+me+kaikki+palstalaiset+olemme+joukkoa,+joka+kohta+on+ollut+neljännesvuosisadan+eläkkeellä.+Ja+täällä+sitä+vain+edelleen+palloillaan!+Meitä+vanhempia+ei+taida+olla++kuin+Aira+Samulin.
11.08.2022 10:47
Sukututkija+löytää+silloin+tällöin+muutakin+kuin+päivämääriä.+Tällainen+pieni+juttu+osui+paikallishistoriasta:
Kauan+sitten+oli+eräässä+uskonnollisessa+lahkossa+tapana+heittäytyä+kaiken+kansan+eteen+ja+tunnustaa+syntinsä+julkisesti.+Naapuritalon+palvelustyttö+tunsi+siihen+tarvetta+ja+meni+tunnustamaan,+mutta+synnit+olivat+niin+pienet+ja+vähäpätöiset,+että+hän+hätäpäissään+tunnusti+vielä+talon+tyttärenkin+synnit.+
Ne+menivät+siinä+ihan+täydestä,+eihän+se+ketään+haitannut+ja+palvelustytön+maine+kasvoi.
11.08.2022 09:59
No+hyvä,+tsemppiä.+:)
09.08.2022 17:14
Mistä+viestistä+tuo+lainaus+on?+Kannattaa+merkitä+kellonaika.+
Minun+kirjoituksessani+esiintyvä+"Vapaa+kasvatus"+ei+suinkaan+ollut+poliittinen,+vaan+väärin+ymmärretty+suuntaus,+jonka+tarkoitus+oli+sallia+lapsen+oman+kehityksen+mukainen+ohjaus+kasvuun.+Aikanaan+se+ymmärrettiin+siten,+että+lapselle+ei+annettu+juuri+mitään+ohjausta,+joten+hänelle+saattoi+tulla+suuria+ongelmia+kasvuikäisenä.
70-luvulla+oli+ns.+taistolaisuus+voimissaan,+ja+sen+esimerkkinä+oli+"neuvostoihminen",+joka+on+vapaa+monista+kapitalistisen+elämän+vajavaisuuksista.+:)
Me+yli+80-ikäiset+ihmiset+olimme+tuolloin++aikuisia+ja+pystyimme++seuraamaan+sitäkin+aikaa.+Nuoremmille+taistolaisuus+ei+ole+jäänyt+mieleen,+mutta+ehkä+sen+ajan+asenteet+ovat+jättäneet+muistikuvia+itsekullekin.
Ei+minun+meininkini+ole+sen+syvällisemmin+paneutua+eri+suuntauksiin,+tulipahan+vain+mieleeni+tällaisia+ajatuksia,+joita+toin+keskustelupalstalle.+En+ole+asiantuntija,+mutta+olen+elänyt+nämä+ajat+itse.
09.08.2022 17:08
Vaatimattomuus+kaunisti+kolmekymmentä-+ja+neljäkymmentäluvun+lapsia+niin+että+esiintyminen+ja+omista+asioista+puhuminen+oli+mahdotonta.++
Vanhempien+paheksuvien+katseiden+alla+oli+vastattava+kysymyksiin,+muistettava+pokkailla+tai+niijailla,+odottaa+vuoroa+tarjoilussa,+antaa+paikkansa+vanhemmille,+puhuttava+vain+luvan+perästä,+muistettava,+että+lapset+saavat+näkyä,+mutta+ei+kuulua.+
Kun+lapsi+lähetettiin+asioille,+annettiin+sanat+suuhun,+että+lapsi+ei+blaskaisi+koko+sukua+sanomalla+jotain+harkitsematonta.+Jos+niin+tapahtui,+ei+naureskelulla+ja+kauhistuksella+ollut+loppua.+Oli+aina+muistettava,+että+omasta+käytöksestä+riippui,+joutuvatko+vanhemmat+ja+muu+kotiväki+häpeään.+Juoruilu+oli+tärkeä+tiedonsiirto.+
Kotoa+ei+lapsi+päässyt+lähtemään,+jollei+joutunut+opiskelun+takia+vieraalle+paikkakunnalle+kortteeriin.+Varsinkin+uskonnollissävyisissä+perheissä+nuoret+joutuivat+salaamaan+menonsa+ja+huvituksensa,+koska+ne+olivat+aina+paheksuttavia.
Sen+vuoksi+noina+aikoina+avioliitot+solmittiin+parikymppisinä,+sillä+silloin+oli+lapsuudenkodista+vapaa.++Tämän+päivän+avoliittoja+ei+mikään+yhteisö+olisi+kestänyt.
Omien+lapsien+kasvatukseen+ei+oikein+eväitä+löytynyt,+ja+niin+ns.+"vapaa+kasvatus"+tuli+yleiseksi,+eli+lasta+ei+ohjattu+mitenkään.+Ääripäästä+toiseen.++70-luvulla+tuli+mukaan+poliittinen+herääminen+ja+kasvatus.
Ihmeen+hyvin+lapset+kuitenkin+yleisesti+ottaen+ovat+ihmisiksi+kasvaneet+kautta+aikojen.+Maailma+on+jaloillaan,+vaikka+"nykyajan+nuoret"+ovat+aina+vuorollaan+sen+ottaneet+haltuunsa.
Mutta+perintö+kivikaudelta+elää+yhä,+minkä+voimme+todeta+siitä,+että+yhä+sotia+käydään+aina+ja+kaikkialla,+paetaan,+tapetaan+ja+alistetaan,+ja+pidetään+sitä+normaalina+kohtalona.+
Vaatimattomuudella+ei+pitkälle+pärjätä.
Hajamielinen+Mkr.+on+tänään+filosoofisella+tuulella,+keittiössä+perunoita+kuoriessaan,+vaatimattomana.++:))
09.08.2022 13:44
Kuinka+niin?+Mikä+kysymys+tuo+on?
Kyllä+minä+ymmärrän+asian+juuri+kuten+kirjoitan.+Mitä+seurauksia+on+odotettavissa?+
Jos+tämä+ei+ole+uhkaus+niin+mikä+se+on?+
Tulkitse+nyt+sinä,+onhan++tämä+sinunkin+äidinkieltäsi.+Lienet+ko.+viestin+kirjoittaja,+mutta+et+vastaa+sanoistasi,+vaikka+minulta+sitä+vaaditaan.
Eihän+anoilla+ole+vastuuta+siitä,+mitä+kirjoittavat,+koska+iskevät+nimettöminä?+
Kirjautuneiden+kimppuun+on+helppo+käydä.+Heidät+voi+poimia+erilleen,+heitä+voi+syyttää,+kun+on+ymmärtänyt+ja+halunnut+ymmärtää+väärin,+kun+joku+ei+suostu+olemaan+samaa+mieltä+jonkun+nimettömän+stalkkaajan+kanssa.+
Kirjautuneelta+voidaan+vaatia+selitystä+siihen,+miksi+anonyyminä+kirjoitettuja+viestejä+ei+haluta+kannattaa+ja+yhtyä+parjauskamppanjaan+tai+syyttelyihin+asiasta,+josta+ei+mitään+tiedä,+eikä+haluakaan+tietää.+Hitsiäkö+muiden+eripurat+minulle+kuuluvat!
Kyllä+minä+ymmärrän,+että+olette+laukoneet+toisillenne+yhtä+ja+toista+ikävää+ja+loukkaavia+heittoja,+mutta+en+todellakaan+halua+osallistua+siihen.++Minulla+on+oikeus+pysyä+puolueettomana,+ja+myös++pysyn.+
Minä+olen+80+-palstan+puolella,+jos+puolensa+kerran+pitää+valita.+Toiveeni+on,+että+keskustelupalsta+olisi+keskustelupalsta,+jolla+käsiteltäisiin+erilaisia+elämän+ilmiöitä,+eikä+paneuduttaisi+toisten+kirjoittajien+ominaisuuksiin.+Näistä+lyhyistä+teksteistä+ei+voida+päätellä+yhtään+mitään+kirjoittajista.+
Kenen+puolella+itse+olette,+te,+jotka+uhkaatte+minua,+koska+ole+puoleni+valinnut?
08.08.2022 16:30
Ilmeisesti+olemme.
08.08.2022 10:37
Olikohan+se+Malmsten+vai+kuka,+joka+laulussaan++vertasi+elämää+riepumattoon,+jossa+muistoiksi+siirtyneet+raidat+vuorottelevat.
Tuli+mieleeni,+kun+saman+päivän+aikana+-+eli+tänään+-+on+edessä+herttainen+nimenantohetki+pienelle+hymysuulle+ja+aamuinen+tieto+kertoi+sukulaisen+siirtyneen+tuonpuoleiseen.+Niin+se+vaan+kulkee,+elämänlanka,+uusi+silmuja+aukeaa+kun+ne+vanhemmat+kuihtuvat+pois.
Tässä+sitä+itsekseni+filosofoin+kauniina+sunnuntaiaamuna.+Ei+tuule,+aurinko+helottaa,+kahvinkeitin+hyrisee.+
Mikäs+on+ollessa,+kaunista+päivää+kaikille.+:)
07.08.2022 08:27
Tulkitse+sitten+viesti+minulle,+kun+en+näytä+ymmärtävän+sen+todellista+sisältöä,+vaan+koen+sen+uhkaukseksi.
07.08.2022 07:42
Se+on+sitten+ollut+erehdys.+Olemmeko+me+nyt+jollakin+tavalla+eripuraiset+tämän+asian+takia?
06.08.2022 13:25
Makriina+käyttää+nimmaria+Mkr.+kun+jälleen+kerran+on+unohtanut+kirjautua.+
Nimmarihan+sinullakin+on,+vaikka+et+ole+kirjautunut.
06.08.2022 13:13
Otetaanpa+rauhallisesti,+arvoisa+anonyymi.+Kukaan+ei+kanna+vastuuta+muusta+kuin+omista+mielipiteistään.+Moni+ei+vastaa+edes+niistä.
Moni+katsoo,+että+voi+loukata+ketä+tahansa+kirjoittajaa+siitä+syystä,+että+SE+YKSI+on+kirjoittanut+niin+ja+niin+ja+rekatut+eivät+ole+käyneet+hänen+kimppuunsa,+vaan+anopoloisten+työksi+sekin+on+jätetty.
Rekisteröityneet+ovat+sisäistäneet+sen+tosiasian,+että+kaikilla+on+sananvapaus,+mutta+ei+lukemisen+pakkoa.+
Rekisteröityneet+ovat+turhaan+pyytäneet+rauhaa+palstalle.
Rauha+tulee+vain+rauhoittumalla.
06.08.2022 13:10
Tämä+on+tosi+hauska+palsta!
06.08.2022 11:34
Mitä+tällä+uhkauksella+tarkoitat?+
Osallistuvatko+kaikki+anot?
06.08.2022 11:32
Nähty+on.+Ei+siihen+ole+muitten+syytä+ottaa+kantaa,+sillä+muut+tuskin+ovat+asianosaisia.
06.08.2022 11:23
"Pilkunviilaajaksi"+sanotaan+ihmistä,+joka+kiinnittää+huomionsa+pikkuasioihin.
Ei+pidä+ärsyttää+toista+eikä+itse+ärsyyntyä,+vaan+herätellä+huumorintaju,+Pieniä+ovat+ihmisen+murheet,+jos+jaksaa+huomautella+huolimattomuusvirheistä+toisten+teksteissä.+Puhelimen+näpyttely+sitäpaitsi+on+taitolaji.+Ei+onnistu+jokaiselta+kahdeksankymppiseltä,+voin+ihan+omakohtaisestikin+sanoa.+Huteja+tulee.+
Tekstin+sanoma+jää+toiseksi,+jos+etsii+vain+kirjoitusvirheitä.
Palstalla+kirjoittelee+ikärouva+Kontulasta,+jonka+tekstit+vilisevät+kirjoitusvirheitä,+ja+hän+sanookin,+että+lukihäiriönsä+vuoksi+ei+pysty+kirjoittamaan+virheettömästi.+Hyvin+hänen+tekstinsä+kuitenkin+sujuvat+ja+ovat+hauskoja.+Tuskin+kirjoitusvirheet+ketään+haittaavat.+:)
06.08.2022 08:37
Minä+uskon,+että+palstat+ovat+kevyeen+jutusteluun+tarkoitetut,+niin+että+kirjoittajalla+on+oikeus+unohtaa+kirjoituksensa,+kun+aihe+on+loppuun+käsitelty.+Ei+ole+mielestäni+tarpeellista+vastata+vuosien+takaisiin+kysymyksiin+tai+selvitellä+ajatuksiaan+jo+taakse+jääneistä+asioista.
Näihin+kommentteihin+pitää+suhtautua+kuin+avoimiin+postikortteihin.+Jos+haluaa+uskoutua+jollekin,+tai+puhua+itselleen+vakavasta+ja+raskaasta+asiasta,+on+löydettävä+toinen+foorumi,+jossa+on++yksityisyys+paremmassa+turvassa.
Ano+arveli,+että+palstaystävyytemme+voi+katketa+ja+rekattu+siirtyy+anona+kirjoittamaan+ilkeästi+muista.++Pahalta+tuntuu,+enkä+oikein+ymmärrä,+miksi+sen+tekisimme.+
Väärinymmärrys+on+aina+mahdollinen+tällaisissa+katkelmissa,+joilla+osallistumme+keskusteluun.+Ei+kannata+niitä+jäädä+miettimään.++Hajamielisyys+on+valttia.+:))
05.08.2022 23:42
Minä+olen+rekisteröitynyt.+Kummallakin+tavalla+olen+kirjoittanut.
Tiedän+kyllä,+millaista+kohtelua+saan.
+Hyviä+palstatuttuja.+joiden+kirjoituksia+mielihyvällä+luen.+Jokainen+rekattu++kirjoittaa+innostuessaan++pitkiä+puheenvuoroja.+Anot+tyytyvät+useinkin+lyhyempiin+kommentteihin.+Olen+ajatellut,+että+he+suojelevat+itseään,+eivätkä+halua+kertoa+omasta+elämästään+meille.
Rekatut+taas+jutustelevat+perheasioitaan,+tekemisiään,+kesänvietostaan+ja+joskus+jopa+terveysongelmistaan.+Eräälle++palstaystävyys+oli+niin+tärkeää,+että+kun+hänen+elämänsä+päättyi,+jälkipolvi+kertoi+pastalla+asian+meille+virtuaaliystäville.
05.08.2022 16:55
Minulla+oli+aikoinani+täti,+jonka+kanssa+elin+vuosikausia+läheisessä+yhteisymmärryksessä,+(eli+hänen+tahtonsa+mukaan).+Opin+häneltä+paljon+sellaista,+mitä+hän+ei+ollut+ajatellutkaan+opettaa.+
Opin,+miten+ei+tule+kohdella+sukulaisia,+joiden+kanssa+on+erimielisyyksiä.+Opin,+että+toisten+ratkaisut+ovat+heidän+omiaan,+eikä+minulla+koskaan+voi+olla+perusteellista+tietoa+siitä,+miten+toinen+on+päätynyt+lopputulokseen.+Opin,+ettei+minun+tarvitse+aina+olla+samaa+mieltä,+mutta+voin+silti+pitää+suuni+kiinni.+
Opin+myös,+että+vanha+hokema+"Totuudenpuhujalle+ei+ole+yösijaa"+on+ihan+totta,+sillä+kokemukseni+oli,+että+kun+joku++(täti)+halusi+sanoa+totuuden+jostakin+asiasta,+se+oli+aina+negatiivinen.+"Sanoin+sille+suoraan,+suuttukoon".
Opin+myös,+että+minun+päätökseni+olivat+aina+vääriä.+Hän+joutui+aina+kauhistuen+pelkäämään,+mitä+muuta+sanoisivat,+jos+tietäisivät.+Eilen+juuri+tuli+mieleeni,+että+kun+muutin+mieheni+kanssa+uuteen+kerrostaloasuntoon,+vaihdoimme+ulko-oven+lukon.+Täti+oli+pöyristynyt.+Epäilinkö+edellisiä+asukkaita+epärehellisyydestä?+-+En,+mutta+varmuuden+vuoksi.++
Täti+halusi+tietää,+miten+suhtaudun,+jos+edellinen+asukas+saa+selville+lukon+korjaamisen.+Kysyin,+miten+hän+sen+saisi+selville.+"No+tietysti,+jos+hän+yrittää++.+.+.+."+sanoi+täti+ja+muutti+puheenaihetta.
Ihan+mukava+täti+oli,+aina+tiukissa+paikoissa+piti+puoliani.+Veri+on++vettä+sakeampaa.
En+oikein+tiedä,+miksi+hän+on+noussut+mieleeni+viime+päivinä.+Hänen+poismenostaan+on+jo+40+v.+
Hyvää+päivänjatkoa.
05.08.2022 12:24
8 / 85