JeroP

Olen 70 luvun henkilö keskisestä Hämeestä, tosin en juuriltani Hämäläinen. Erityisesti kiinnostuksen kohteena on koulutus, työ ja yhteiskunnalliset asiat laajemminkin. Että saisimme Suomen lopulta nousuun ja ihmisille paremman elämän. Asiaan liittyen olen paljon kuvannut sekä videota että valokuvia sekä pari näyttelyä on pidetty. Lisää asiasta löytyy seuraamalla nimimerkkiäni Jero Puro.
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia103 aloitusta · 9516 kommenttia
- Onks se semmonen, missä on se kallon sahaus laite?
- No perustasin sen kommuunin ja vähän laajempana, että se ois täysomavaranen. Ois tuotantolinjat ja lapsille opettajat. Ja sitten sellanen hallinto, ettei se mikskään lahkojutuks missään vaiheessa vois muuttua, kun sellanen riski näissä on aina ollu. Ja siirtokunta johonki etelä eurooppaan, niin sieltä saa sitruksia ym mikä ei täälä kasva. Oma elämä tuskin mikskään muuttus, vaan jatkus samana.
- No rajoittunu elämänkatsomus on aika selvä vaaran merkki. Ihmiset ei vaan huomaa. Mun mielestä on typerää sanoo jälkikäteen, että en ois uskonu. Vähän kun kommunistit, nyt kun venäjä hyökkäs ukrainaan 2022. Oli tosi rasittavaa kuunnella,sitä en ois uskonu, kun käyrännössä kaikki merkit oli näkyvissä jo vuodesta 2014. Ihmisellä on kuitenki aika hyvä sisäinen rajotin väkivallan tekoon. Ennakkomerkkeinä voi olla joko vihapurkaukset tai sitten kääntyminen sisään päin, jota moni tulkitsee väärin rauhallisuudeksi, vaikka se on patoutumista.
- Ehkä sitä en näyttäs. Mutta jotain kauhua kumminki. Se on niiin somaa kun nainen pelästyy ja sitten voi tarjota turvaa hänelle. Varmaa sellasia omien nuoruutemme leffoja: nigtmare on elm streetit tai friday the 13th elokuvat.
- Vastaamattomuus on tietenki IKÄVÄÄ, mutta kun ei olla ikävä palstalla niin siitä ei sen enempiä. Mun mielestä on hienoo, että hän jakaa kokemuksiaan. Sehän on ihmisyyden ihan peruste. Jakamalla kokemuksia ihmiskunta kehittyy. Oispa mullekin joku jotain jakanu. Mutta yksinelävistä miehistä aina kuvitellaan että on joku pervo. Vaikka mä oon lähes ace, niin ei ne tajuu.
- Äidit on usein suruisia. Ja se on meidän tehtävä piristää äitejämme ja auttaa kaikissa tilanteissa. Lapsuus on tärkeä vaihe elämässä, muttei se ole peruste käyttäytyä vastuuttomasti. Lapsen silminkin näkee millon pitää esim tiskata ja mä osasin jo kaikenlaista remonttihommaakin pienenä. Mutta tässä tietenki oli isovanhemmilla ratkaiseva rooli. Aika alkaa nykyään olla toinen, ettei ees isovanhempien ikäluokasta löydy käteviä osaavia ihmisiä.
- Mutta oisithan sä rouvashenkilönä tarjota tälle neidille kahvia ja pullaa, niin ois saanu paremman mielen.
- No ensnäkään mulla ei pitkäjäntesyys riitä keskittyy yhteen asiaan. Ja toisaalta tylsistyn nopeesti, jos vaikka niitä aivoja pitäs jatkuvasti siirrellä, vaikka haastavaa hommaa onkin. Rakentamisessa kun taas pääsee joka elämän alueeseen sisään, ellei sitten oo jossaon asuntorakennusfirmassa, mutta sellaset taitaa olla konkassa tällä hetkellä.
- Hautaava? No ilmankos meillä hautausmaalla oli sitten alle hautaavat koneet. Siellä piti nurmet ajella säässä kuin säässä.
- Tästä muuten oli päivän hesarissakin. Että se alkaa olla ihan euroopan laajuinen ongelma. Naiset kuulemma vetäytyy omaan kuplaansa ja miehet jää sitte kotio pelailemaan. Kohtaamisia ei yksinkertaisesti enää tule.
- Ominaisuuksia?
No ainaki pitää olla taju. - Mielen terveys, siis mielyttävä terveys. No sehän riippuu ongelman laajuudesta ja miten se vaikka osuu omiin heikkouksiin. Ja ns terveellekin voi tulla niitä mielyttäviä terveysongelmia.
- No kyllä ne Ruotsissa on rikkonu, ihan samalla tavalla, vaikka heidänki pitäs olla sivistyskansaa ja ajella vaan volvolla ja saabilla. Mutta niin vaan oli rikottu ja samalla menny kansakunnan ylpeys, saabikin ihan päreiks.
Vanhojen talojen rikkominen on oikeestaan asenteesta kyse. Eli se mitä isot edellä, niin pienet perässä. Mä epäilen, ettö noissa pahiten vandalisoiduissa kohteissa on pikkusen maksettu karkkirahaa. Tampereellakin tikkutehdaskin oli vielä 20 vuotta sitte ihan ok kunnossa. Ja rakennusliike sai rakennusoikeutta lisää, ehdolla että laitta talon kuntoon. No eihän se laittanu, vaan anto rapistua. Ja sitten sano että on niin huonokuntonen, että pitää purkaa. Samoin kävi alueen pahvitehtaalle. Eipä tänne oikein mitään tällä menolla jää tulville sukpolville. - Tää siis multa, heitti taas yllättäen ulos.
- Eihän tässä oo ollu kun kaks kesäsen lämmintä päivää. Melkosta syksyä ollu koko kesä. No onneks oon onnistunu venyttään loman alkua. Koitan pitää tietoja oman pään sisässä ja tehdä itsestäni korvaamattoman. Ei voi laittaa mua lomalle. Nytkin onnaikamoinen rajuilma, iho ihan kananlihalla tästä kylmyydestä. Nettikin on poikki eilisen ukkosen jäljiltä.
- Työtä? Mutta jos tykkää tehdä työtä?
Mutta asiaan. Parisuhteet ei toimi, kun ei ihmisillä oo mielekästä tekemistä. Väkisin se toisen naama rupee ärsyttään, jos päivät pitkät sohvalla istutaan. - No ne kravattimiehet lakimiehet ekonomit on. Mutta tavalliset miehet ei. Siis he jotka tietävät elämästä, pohtivat epäkohtia, eivätkä oo sille kaapeelle osaamisalueelleen lukkiutuneita.
- Juu kirjat ja vihkot. Niitähän on otettukin takasin käyttöön ja tilanne on rauhottunu kummasti. Opettajat haluaisi niitä enemmänkin käyttää, mutta jostain syystä on virkamieskunnassa niitä vastustajakiakin. Mua pidettiin vähän aika sitten vielä vähän hölmönä, kun sanoin että vois niitä kirjoja koulussa käyttää. Mutta olipa toi yliopiston tohtorikin sitä mieltä, että kirjasta oppii paremmin.
Kovasti perustellaan, että kirjotettu tieto vanhenee. Mutta eihän ne perusasiat vanhene, ainahan voi täydentää sähkösellä materiaalilla. Eihän se oo joko tai. Se käännettiin niin perusteellisesti ympäri koko koulunkäynti, kun haluttiin digiloikka ja avoimet oppimisympäristöt. - No espanja kuulenma onkin helpompi. Sitä oisinki mielelläni opiskellu. Mutta eihän nää tuhansia vuosia vanhat lukion opettajat espanjaa osaa.
- Noihin ulkolaisiin taas. Sanoisin, että heidän pitäs paremmin integroitua. Oon puhunu paljon noista vanhempain illoista, mutta onkohan niitä enää? Oli noissa kasvatustieteissä puhetta vaan opettajien kahden keskisistä tapaamisista vanhenpien kanssa. Siinä ei kyllä mitään verkostoo synny. Aiemmin ruotsissa maahan muuttajat vaikuttivat enempi integroituneilta, osas kielen ym. Mutta nyt monet on niin erottautuneet kun vaan voi. Jengi sodat ois ollu aiemmin ihan mahdoton ajatus.