Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ehkä+sinun+olisi+aika+hetkeksi+rauhoittua+ja+miettiä+annatko+itsellesi+luvan+ylilyönteinesi+mennä+jo+liian+pitkälle.+Eihän+sinun+vaahtoamisessasi+ole+enää,+jos+on+juuri+ollutkaan,+mitään+tolkkua.
Mahdotontahan+on+kaltaisesi,+pidäkkeettömän+"päästelijän"+kanssa+käydä+mitään+keskustelua.+
Kommunikoi+kanssasi+sitten+"omin+sanoin",+kristillisiä+julistajia+ja+opettajia+lainaamalla+tahi+puhdasta+Raamatun+sanaa+siteeraamalla,+
kaiken+sinä+lyöt+lyttyyn+omasta+opistasi+käsin.+
Sinä+olet+oikeassa+-+kaikki,+jotka+eivät+oppiasi+tunnusta+(+ylivertainen+enemmistö+kristikunnasta),+ovat+väärässä.+
...
04.09.2022 22:32
"Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle."+
1+Paavali,+Jeesuksen+Kristuksen+palvelija,+kutsuttu+apostoli,+erotettu+julistamaan+Jumalan+evankeliumia,
2+jonka+Jumala+on+edeltä+luvannut+profeettainsa+kautta+pyhissä+kirjoituksissa,
3+hänen+Pojastansa+-+joka+lihan+puolesta+on+syntynyt+Daavidin+siemenestä
4+ja+pyhyyden+hengen+puolesta+kuolleistanousemisen+kautta+asetettu+Jumalan+Pojaksi+voimassa+-+Jeesuksesta+Kristuksesta,+meidän+Herrastamme,
5+jonka+kautta+me+olemme+saaneet+armon+ja+apostolinviran,+että+syntyisi+uskon+kuuliaisuus+hänen+nimeänsä+kohtaan+kaikissa+pakanakansoissa,
6+joihin+tekin,+Jeesuksen+Kristuksen+kutsumat,+kuulutte:
7+kaikille+Roomassa+oleville+Jumalan+rakkaille,+kutsutuille+pyhille.+Armo+teille+ja+rauha+Jumalalta,+meidän+Isältämme,+ja+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta!
8+Ensiksikin+minä+kiitän+Jumalaani+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+teidän+kaikkien+tähden,+koska+teidän+uskoanne+mainitaan+kaikessa+maailmassa.
9+Sillä+Jumala,+jota+minä+hengessäni+palvelen+julistaen+hänen+Poikansa+evankeliumia,+on+minun+todistajani,+kuinka+minä+teitä+lakkaamatta+muistan,
10+aina+rukouksissani+anoen,+että+minä+jo+vihdoinkin,+jos+Jumala+tahtoo,+pääsisin+tulemaan+teidän+tykönne.
11+Sillä+minä+ikävöitsen+teitä+nähdä,+voidakseni+antaa+teille+jonkun+hengellisen+lahjan,+että+te+vahvistuisitte,
12+se+on,+että+me+yhdessä+ollessamme+virkistyisimme+yhteisestä+uskostamme,+teidän+ja+minun.
13+Ja+minä+en+tahdo,+veljet,+teiltä+salata,+että+jo+monesti+olen+päättänyt+tulla+teidän+tykönne+saadakseni+jonkin+hedelmän+teidänkin+keskuudestanne,+niinkuin+muidenkin+pakanain,+mutta+olen+ollut+estetty+tähän+saakka.
14+Kreikkalaisille+ja+barbaareille,+viisaille+ja+tyhmille+minä+olen+velassa;
15+omasta+puolestani+minä+siis+olen+altis+teillekin,+Roomassa+asuvaisille,+julistamaan+evankeliumia.
16+Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle.
17+Sillä+siinä+Jumalan+vanhurskaus+ilmestyy+uskosta+uskoon,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Vanhurskas+on+elävä+uskosta."
(+Room.+1)
04.09.2022 20:36
...+jatkoa
Se+on+Jeesuksen+Kristuksen+kuolema+ja+ylösnousemus.+Sen+pelastusteon+saa+kuka+tahansa+ottaa+uskolla+vastaan.+Niin+ihminen+saa+syntinsä+anteeksi+ja+uuden+elämän+Jumalan+yhteydessä.+Ihminen+on+siis+viime+kädessä+itse+vastuussa+pelastuksen+ulkopuolelle+jäämisestä.+Silloin+ihminen+katsoo+omat+keinonsa+pelastua+paremmiksi+kuin+Jumalan+valmistaman+tavan.
Jumalan+omaksi+tullut+ihminen+ei+ole+päässyt+siihen+asemaan+sen+ansiosta,+että+hän+olisi+jollakin+tavoin+osoittautunut+muita+paremmaksi,+vaan+se+perustuu+yksin+Jumalan+armoon+Kristuksessa.+Tämän+lohdun+meille+siis+tuo+opetus+ennalta+määräämisestä.+Jo+siinä+vaiheessa,+kun+ainoatakaan+ihmistä+ei+ollut+olemassa,+Jumala+oli+päättänyt,+ettei+yksikään+langenneen+ihmissuvun+jäsenistä+pääse+hänen+yhteyteensä+muulla+tavalla+kuin+uskomalla+Kristukseen.+
Meidät+on+valittu+pelastumaan+Jeesuksen+nimessä,+ei+omien+ominaisuuksiemme,+kykyjemme,+pyrkimystemme+tai+tavoitteittemme+perusteella.+Se+tietoisuus+tuo+ilon+ja+vapauden.+Minun+ei+tarvitsekaan+katsella+itseäni+vaan+saan+ihailla+Jumalan+suuruutta.+
Tällä+tavoin+ymmärrettynä+ennaltamääräämisoppi+on+äärimmäisen+lohdullinen.
(+Lähde:+Jukka+Norvanto+TL,+lähetysteologi/Ennaltamääräämis+-+oppi/RAAMATUNLUKIJAIN+LIITTO)
04.09.2022 20:00
Vastaus+kuvitteelliseen+dialogiin+"Paavali+vs+Saviseutulainen":
KYSYMYS+
Paavali+kirjoittaa+Ef.+1:+4:+”Jo+ennen+maailman+luomista+hän+(Jumala)+on+valinnut+meidät+Kristuksessa+olemaan+edessään+pyhiä+ja+nuhteettomia+Kristuksesta+osallisia.”+Kysymys+1.+Koskeeko+tämä+vain+juutalaisia?+2.+Mistä+hän+sai+tämän+tietonsa?
Ap.t.+13:48+sanotaan:+"Tämän+kuullessaan+pakanat+iloitsivat+ja+ylistivät+Herran+sanaa,+ja+kaikki+ne,+jotka+oli+säädetty+iankaikkiseen+elämään,+tulivat+uskoon."+Mitä+tässä+jakeessa+tarkoitetaan,+kun+viitataan+henkilöihin,+jotka+oli+säädetty+iankaikkiseen+elämään?
VASTAUS
Ennaltamääräämisopista+puhuttaessa+on+syytä+erottaa+toisistaan+ensinnäkin+ennalta+tietäminen+ja+ennalta+määrääminen.+Efesolaiskirjeessä+puhutaan+kummastakin+asiasta.+On+selvää,+että+Jumala+on+tiennyt+ennakolta,+että+ihmissuku+tulisi+lankeamaan+syntiin,+mutta+sitä+hän+ei+määrännyt+tapahtuvaksi,+vaan+lankeemus+on+kokonaan+ihmisen+syytä.+
Ennalta+tietämiseen+liittyy+myös+ennalta+määrääminen,+ja+siihen+liittyy+Ef.+1:5:+”Rakkaudessaan+hän+näki+hyväksi+jo+edeltä+määrätä+meidät+yhteyteensä,+omiksi+lapsikseen,+Jeesuksen+Kristuksen+tähden.”
Jos+tämän+jakeen+lukee+nopeasti,+tekee+helposti+ajatusvirheen.+Tässä+tosiaankin+puhutaan+siitä,+että+Jumala+on+edeltä+määrännyt+ihmisiä+lapsikseen.+Mutta+jakeessa+on+myös+tärkeät+sanat:+”Jeesuksen+Kristuksen+tähden”.+Ennalta+on+siis+määrätty+se,+että+me+ihmiset+emme+voi+pelastua+muuten+kuin+Jeesuksen+tähden+eli+uskomalla+Herraan+Jeesukseen.+Tässä+mielessä+ennaltamääräämis-+eli+predestinaatio-oppi+on+täysin+Raamatun+mukainen.
Jumalan+rakkaus+sai+aikaan+sen,+että+hän+lähetti+Poikansa+maailmaan. Sama+rakkaus+sai+hänet+päättämään+jo+ennen+aikojen+alkua,+että+me+ihmiset+voimme+päästä+hänen+yhteyteensä+ainoastaan+Jeesuksen+Kristuksen+tähden.
Tämä+asia+on+siis+määrätty+ennakolta.
Mutta+ennaltamääräämisopista+on+kaikesta+huolimatta+kiistelty+kristikunnassa+joskus+voimakkaastikin.+Yksi+kiistelyä+aiheuttaneista+kysymyksistä+on+se,+että+ennalta+määräämisestä+puhuttaessa+meistä+alkaa+helposti+tuntua+siltä+kuin+suuri+Jumala+olisi+jo+etukäteen+määrännyt+jotkut+ihmiset+kadotukseen+ja+toiset+taivaaseen.+Ja+jos+kerran+niin+on,+niin+mitä+ihminen+voi+enää+tehdä?+Miten+hän+voisi+muuttaa+Jumalan+aivoituksia?
On+tietenkin+helppoa+nähdä,+mitä+turmiollisia+käytännön+johtopäätöksiä+tällaisista+päättelyistä+syntyy:+”Jos+Jumala+on+valinnut+minut+autuuteen,+en+millään+voi+joutua+kadotukseen,+vaikka+mitä+tekisin.+Jos+minua+taas+ei+ole+valittu+iankaikkiseen+elämään,+ei+minun+kannata+tehdä+mitään+hyvää,+sehän+on+joka+tapauksessa+turhaa”+(Yksimielisyyden+ohje).
Kun+Raamattua+lukee,+voi+nopeasti+nähdä,+ettei+se+millään+tavoin+suosi+edellä+mainitun+laista+fatalismia.+Lähes+sen+jokaiselta+sivulta+voi+nähdä+kehotuksia+kilvoitteluun+ja+Jumalan+tahdon+etsimiseen.+Ihminen+voi+Jumalan+kutsun+torjumalla+sulkea+itsensä+pois+pelastuksen+osallisuudesta.
Ajatus+sellaisesta+kaksinkertaisesta+ennalta+määräämisestä,+että+toiset+ihmiset+olisi+valittu+kadotukseen+ja+toiset+pelastukseen+on+Raamatulle+vieras.+Jumala+on+valmistanut+pelastuksen,+jonka+hän+tahtoisi+kaikkien+ihmisten+ottavan+vastaan.+
Näin+oli+toimittava,+koska+ihminen+ei+voi+pelastaa+itse+itseään.+Siihen+tarvittiin+Jumalan+teko.+Tähän+kokonaisuuteen+liittyy+myös+se,+ettei+Jumala+pakota+ketään+vastaanottamaan+valmistamaansa+pelastusta.+Hän+kyllä+kaikin+tavoin+vetää+ja+kutsuu+meitä+luokseen,+mutta+hän+kunnioittaa+myös+meidän+kieltävää+vastaustamme.
Kenenkään+elämään+Jumala+ei+tule+väkisin.+Mutta+jokaista+ihmistä+hän+kyllä+kutsuu+luokseen.+Ja+jos+kieltäydymme+kunniasta+liittyä+hänen+seuraansa,+me+käyttäydymme+kuin+itsepäinen+potilas,+joka+kuultuaan+lääkäriltä+diagnoosin+vaikeasta+sairaudesta+ei+suostu+uskomaan+tätä+eikä+myöskään+ottamaan+vastaan+lääkitystä.+
Kun+potilas+sitten+kuolee+sairauteensa,+lääkäri+ei+voi+muuta+kuin+kirjoittaa+kuolintodistukseen+kuolinsyyksi+tämän+sairauden.+Me+ihmiset+synnymme+tähän+maailmaan+kuolemansairaina.+Sen+Jumala+kertoo+meille+diagnoosissaan+Raamatun+sivuilla.+Mutta+hän+on+valmistanut+myös+lääkkeen+sitä+sairautta+vastaan.+
jatkuu...
04.09.2022 19:59
JUMALA+OLI+KRISTUKSESSA+JA+SOVITTI+MAAILMAN+ITSENSÄ+KANSSA
19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.
20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.
(+2+Kor.+5)
P.+S.+Lue+mitä+Paavali+kirjoittaa+tuon+19.+jakeen+alkulauseen+jälkeen+aina+luvun+loppuun+saakka.
Kaikki+on+sovitettu!
Tulkaa,+ottakaa+vastaan+Jumalan+armo,+ettei+se+jää+turhaksi+teidän+kohdallanne+(+2+Kor.+6:1-2)
Antakaa+sovittaa+itsenne+-+ottakaa+vastaan+VALMIS+JUMALAN+SOVITUS+POJASSAAN+JEESUKSESSA+KRISTUKSESSA!
Älkää+ylenkatsoko+Jumalan+armoa,+suostukaa+sovintoon+Hänen+kanssaan.
04.09.2022 10:13
Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat.
(+Room.+8:1)+
17+Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.
18+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.
19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.
20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.
(+2+Kor+5)+
Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.
(+2+Kor+6:1-2)
03.09.2022 23:00
11+Hän+tuli+omiensa+tykö,+ja+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.
12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,+hän+antoi+voiman+tulla+Jumalan+lapsiksi,+niille,+jotka+uskovat+hänen+nimeensä,
13+jotka+eivät+ole+syntyneet+verestä+eikä+lihan+tahdosta+eikä+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.
(+Joh.+1)+
14+Sillä+kaikki,+joita+Jumalan+Henki+kuljettaa,+ovat+Jumalan+lapsia.
15+Sillä+te+ette+ole+saaneet+orjuuden+henkeä+ollaksenne+jälleen+pelossa,+vaan+te+olette+saaneet+lapseuden+hengen,+jossa+me+huudamme:+"Abba!+Isä!"
16+Henki+itse+todistaa+meidän+henkemme+kanssa,+että+me+olemme+Jumalan+lapsia.
(+Room.+8)
03.09.2022 21:22
Koetelkaa+itseänne,+oletteko+uskossa;+tutkikaa+itseänne.+Vai+ettekö+tunne+itseänne,+että+Jeesus+Kristus+on+teissä?+Ellei,+niin+ette+kestä+koetusta.
(+2+Kor.+13:5)+
Kirjoittaako+Paavali+tässä+vielä+täällä+AJASSA+ELÄVILLE+Korinton+uskoville+-+
vai+ei!?+
Oikea+johtopäätös:+AJASSA+ELÄVILLE!+
Ihmisen+on+pelastuakseen+USKOTTAVA+Jeesukseen+Kristukseen+syntiensä+sovittajana+ja+lunastajaan,+Herranaan+ja+Vapahtajanaan+jo+TÄMÄN+ELÄMÄN+AIKANA.+
"Sillä+me+vaellamme+uskossa,+emmekä+näkemisessä"+
(+2+Kor.+5:7)
03.09.2022 20:06
"Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat"
17++Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.
18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.
19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."
20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?
21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,
22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,
23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,
24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.
25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.
26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,
27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,
28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,
29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.
30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,
31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."
(+1+Kor+1)
03.09.2022 19:08
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
03.09.2022 18:28
No+niin,
annat+väärän+toivon+ihmisille,+jos/kun+tarjoat+heille+toista+eli+väärää+evankeliumia+-+joka+ei+mikään+evankeliumi+ole!
Yksikään+ihminen+ei+voi+pelastua+ilman+uskoa+Jeesukseen+Kristukseen.
Sillä+armosta+te+olette+pelastetut+uskon+kautta,+ette+itsenne+kautta+-+se+on+Jumalan+lahja+-+ette+tekojen+kautta,+ettei+kukaan+kerskaisi.
(+Ef.+2:8-9)
Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+Hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
(+Joh.+3:16)
03.09.2022 16:25
1+Veljet,+minä+johdatan+teidät+tuntemaan+sen+evankeliumin,+jonka+minä+teille+julistin,+jonka+te+myöskin+olette+ottaneet+vastaan+ja+jossa+myös+pysytte
2+ja+jonka+kautta+te+myös+pelastutte,+jos+pidätte+siitä+kiinni+semmoisena,+kuin+minä+sen+teille+julistin,+ellette+turhaan+ole+uskoneet.
3+Sillä+minä+annoin+teille+ennen+kaikkea+tiedoksi+sen,+minkä+itse+olin+saanut:+että+Kristus+on+kuollut+meidän+syntiemme+tähden,+kirjoitusten+mukaan,
4+ja+että+hänet+haudattiin+ja+että+hän+nousi+kuolleista+kolmantena+päivänä,+kirjoitusten+mukaan,
5+ja+että+hän+näyttäytyi+Keefaalle,+sitten+niille+kahdelletoista.
6+Sen+jälkeen+hän+näyttäytyi+yhtä+haavaa+enemmälle+kuin+viidellesadalle+veljelle,+joista+useimmat+vielä+nytkin+ovat+elossa,+mutta+muutamat+ovat+nukkuneet+pois.
7+Sen+jälkeen+hän+näyttäytyi+Jaakobille,+sitten+kaikille+apostoleille.
8+Mutta+kaikkein+viimeiseksi+hän+näyttäytyi+minullekin,+joka+olen+ikäänkuin+keskensyntynyt.
9+Sillä+minä+olen+apostoleista+halvin+enkä+ole+sen+arvoinen,+että+minua+apostoliksi+kutsutaan,+koska+olen+vainonnut+Jumalan+seurakuntaa.
10+Mutta+Jumalan+armosta+minä+olen+se,+mikä+olen,+eikä+hänen+armonsa+minua+kohtaan+ole+ollut+turha,+vaan+enemmän+kuin+he+kaikki+minä+olen+työtä+tehnyt,+en+kuitenkaan+minä,+vaan+Jumalan+armo,+joka+on+minun+kanssani.
11+Olinpa+siis+minä+tai+olivatpa+he:+näin+me+saarnaamme,+ja+näin+te+olette+uskoon+tulleet.
12+Mutta+jos+Kristuksesta+saarnataan,+että+hän+on+noussut+kuolleista,+kuinka+muutamat+teistä+saattavat+sanoa,+ettei+kuolleitten+ylösnousemusta+ole?
13+Vaan+jos+ei+ole+kuolleitten+ylösnousemusta,+ei+Kristuskaan+ole+noussut.
14+Mutta+jos+Kristus+ei+ole+noussut+kuolleista,+turha+on+silloin+meidän+saarnamme,+turha+myös+teidän+uskonne;
15+ja+silloin+meidät+myös+havaitaan+vääriksi+Jumalan+todistajiksi,+koska+olemme+todistaneet+Jumalaa+vastaan,+että+hän+on+herättänyt+Kristuksen,+jota+hän+ei+ole+herättänyt,+jos+kerran+kuolleita+ei+herätetä.
16+Sillä+jos+kuolleita+ei+herätetä,+ei+Kristuskaan+ole+herätetty.
17+Mutta+jos+Kristus+ei+ole+herätetty,+niin+teidän+uskonne+on+turha,+ja+te+olette+vielä+synneissänne.
18+Ja+silloinhan+Kristuksessa+nukkuneet+olisivat+kadotetut.
19+Jos+olemme+panneet+toivomme+Kristukseen+ainoastaan+tämän+elämän+ajaksi,+niin+olemme+kaikkia+muita+ihmisiä+surkuteltavammat.
20+Mutta+nytpä+Kristus+on+noussut+kuolleista,+esikoisena+kuoloon+nukkuneista.
(+1+Kor.+15)
03.09.2022 14:11
"Tullessamme+Jumalan+lue+emme+saa+tuoda+mitään+muuta+kuin+Kristuksen.+Kaikki+lisät+ja+kaikki+aikaisemmat+ansiomme+myrkyttävät+ja+turmelevat+uskon.+Se,+joka+rakentaa+täytettyjen+velvollisuuksiensa,+lahjojensa,+uskoontulemisensa+tms.+varaan,+ei+tunne+Kristuksen+ansiota.
Tämä+tekee+uskomisen+niin+vaikeaksi+ja+niin+vieraaksi+luonnolliselle+ihmiselle.+Jos+uskot,+on+sinun+joka+päivä+tappiona+ja+roskana, (+Fil.+3:7-8)+,+jätettävä+syrjään+etuoikeutesi,+kuuliaisuutesi,+kasteesi,+pyhityksesi,+täytetyt+velvollisuutesi,+lahjasi,+kyyneleesi,+liikutuksesi+ja+nöyrtymisesi,+niin+että+ainoastaan+Kristus+on+turvanasi.
Joka+päivä+on+tekosi+ja+itsekeskeisyytesi+hävitettävä.+Kristus+on+Jumalan+lahja, (Joh.4:10 ja Joh.3:16.)+Usko+on+Jumalan+lahja, (+Ef.+2:8.)+Anteeksiantamus+on+armolahja, (+Room.+5:16.)+Voi,+kuinka+luontomme+riehuu,+kiivailee+ja+raivoaa+sitä+vastaan,+että+kaikki+on+lahjaa+ja+ettei+sitä+voi+millään+ostaa,+ei+töillä,+ei+kyyneleillä+eikä+velvollisuuksien+täyttämisellä.+Kaikki+omat+teot+ovat+kelpaamattomia+ja+arvottomia+taivaassa."
(+Lähde:+Thomas+Wilcox/Kallis+hunajan+pisara)
31.08.2022 09:51
-
Perisynti+asuu+edelleen+uskovassa
Jokainen,+joka+uskoo+Jeesukseen+Kristukseen+on+siirtynyt+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saanut+syntinsä+anteeksi+(Apt+26:18).+Armo+ei+ole+kuitenkaan+uudestisynnyttänyt+uskovaa+niin,+että+hänestä+olisi+tullut+kokonaan+uusi+hyvä+ja+täydellinen+ihminen+(vrt+2+Kor+5:17+väärä+tulkinta).+
Uskovan+olemukseen+jää+loppuun+asti+monenlaisia+syntejä+(1+Joh+1:8,10).+"Synti+on+olemassa,+toisin+sanoen+jää+ihmiseen,+vaikkakin+sitä+ei+syyksi+lueta"+(Tunnustuskirjat).+Muuttuminen+on+vasta+aivan+alullaan+(Fil+3:12).
Kristus+asuu+jokaisessa+uskovassa+ja+samaan+aikaan+asuu+myös+perisynti+ja+päivittäin+tulee+esiin+perisynnin+hedelmänä+tekosyntejä.+Perisynti+on+aivankuin+liimautunut+kiinni+uskovan+olemukseen.+Se+on+kuin+syöpäkasvi.+
Anteeksiantamuksessa+synti+syyllisyytenä+pyyhitään+pois,+mutta+synti+toimivana+jää+uskovaan.+Uskova+on+luopunut+synnistä,+mutta+synti+ei+ole+luopunut+hänestä.+Perisynti+on+voittamaton+synti+tässä+ajassa.+Siksi+kaikissa+uskovan+teoissa+niin+kauan+kuin+hän+elää,+on+syntiä+mukana.+Perisynnin+tähden+saatana+saa+helposti+houkuteltua+uskovan+syntiin.
Synnittömiä+tekoja+uskova+voi+tehdä+vain+siksi,+että+teot+peitetään+Kristuksen+pyhyyteen+ja+puhtauteen.+Uskova+ei+voi+ylpeillä+siitä,+että+hän+on+vapaa+synnistä,+vaan+hän+on+kiitollinen+siitä,+että+hänen+syntinsä+ovat+anteeksiannetut+ja+peitetyt.
Tämä+kaikki+aiheuttaa+pysyvän,+koko+uskon+elämää+repivän+ahdistuksen+ja+ristiriidan.+Paavali+kuvasi+tätä+ristiriitaa:+"Minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen+(Room+7:15).+
"Minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei"+(7:18).+"Paha+riippuu+minussa+kiinni"+(7:21).+
"Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?"+(7:24).+Koska+uskovassa+asuu+voittamaton+synnin+juuri,+hän+joutuu+jatkuvasti+katumaan+Jumalan+edessä.
(+Lähde:+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Vaellus+uskosta+vanhurskaana+-+pyhitys")
29.08.2022 19:39
Voisi+sanoa,+että+uskova+ihminen+joka+uskoo+(+kuvittelee!)+tulleensa+synnittömäksi+jo+täällä+ajassa,+korottaa+itsensä+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+rinnalle.
Jumalan+Poika+alensi+itsensä+tulemalla+syntisen+ihmisen+kaltaisuuteen+-+kuitenkin+ilman+syntiä+-+meidän+syntisten+tähden.+
Syntinen,+armahdettu+ihminen,+korottaa+itsensä+Jumalan+Pojan+kaltaiseksi,++väittämällä+saavuttaneensa+synnittömyyden+jo+täällä+ajassa.
Mihin+tällainen,+uskovana+itseään+pitävä,+ihminen+enää+tarvitsee+Jeesusta+Kristusta!?
"Autuaat+ne,+joiden+rikokset+ovat+anteeksi+annetut+ja+joiden+synnit+ovat+peitetyt!
(+Room.+4:7)+
"Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.+Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä.+Jos+sanomme,+ettemme+ole+syntiä+tehneet,+niin+me+teemme+hänet+valhettelijaksi,+ja+hänen+sanansa+ei+ole+meissä.” +
(+1.+Joh.+1:8-10)
28.08.2022 17:19
>Ajatus+uskovan+täydellisestä+synnittömyydestä+on+valhe.+Jokainen+uudestisyntynyt+kristitty+kantaa+luonnossaan+taipumusta+syntiin,+sekä+lankeaa+siihen+tavalla+tai+toisella.+Juuri+siksi+kristilliseen+elämäämme+kuuluu+tärkeänä+osana+syntien+tunnustaminen+ja+Jeesuksen+sovitustyöhön+turvautuminen.
Kuoleman+ruumis
Jo+pelkästään+ajatus+siitä,+että+olisin+”synnitön”,+on+Jumalan+edessä+ylpeyttä+ja+eksymisen+seurausta.+Uskovasta+ei+tule+täydellistä+tässä+elämässä. Paavali+opettaa+kirjeessään:
”Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.”+ (+Fil.+3:12)+
”Mutta+nyt, kun+olette+synnistä+vapautetut+ja+Jumalan+palvelijoiksi+tulleet,+on+teidän+hedelmänne+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.+Sillä+synnin+palkka+on+kuolema,+mutta+Jumalan+armolahja+on+iankaikkinen+elämä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.”+ (+Room.+6:22-23)+
Paavali+sanookin,+että+synnin+valta+ihmiseen+on+murrettu+Kristuksen+ristinkuoleman+ja+sovitusveren+kautta.+Meidän+ei+tule+siis+enää+palvella+syntiä,+vaikka+se+onkin+meidän+luonnossamme+lihan+takia.+Tätä+ruumiin+ja+hengen+välistä+jännitettä+hän+kuvaa+myös+osuvasti+kirjeessään+Roomalaisille:
”Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.”+ (+Room.+7:21-24)>>
(+Lähde:+Otelainaus+/"Synnittömyysoppi"/Radio+Liekki+-+sivusto)
-
"Jollei+Jumala+vanhurskauta+tällaista+jumalatonta+ja+samalla+kuitenkin+Jeesuksen+nimeä+avuksi+huutavaa+ihmistä,+ei+meille+kenelläkään+olisi+mitään+toivoa.+Huudamme+vain+siksi+avuksemme+Jeesuksen+nimeä,+koska+meillä+ei+ole+tässä+elämässä+muutakaan+toivoa!"+
(+Olavi+Peltola)+
"Ei+armoa+(eikä+anteeksiantamusta)+tarvitse+todella+sellainen+syntinen,+jonka+synnit+ovat+vain+tekoja,+ajatuksia+ja+sanoja,+mutta+joka+ei+suostu+myöntämään+eikä+ole+nähnyt+sydämensä+luonnon+saastaisia+pohjamutia+ja+joutunut+niistä+hätään.+-+Vain+itsestään+epätoivoinen+ihminen+tarttuu+armoon+(+ja+anteeksiantamukseen)."+
(Rosenius)
28.08.2022 17:16
12+Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.
13+Veljet,+minä+en+vielä+katso+sitä+voittaneeni;+mutta+yhden+minä+teen:+unhottaen+sen,+mikä+on+takana,+ja+kurottautuen+sitä+kohti,+mikä+on+edessäpäin,
14+minä+riennän+kohti+päämäärää,+voittopalkintoa,+johon+Jumala+on+minut+taivaallisella+kutsumisella+kutsunut+Kristuksessa+Jeesuksessa.
(+Fil.+3)+
Rakkaani,+nyt+me+olemme+Jumalan+lapsia,+eikä+ole+vielä+käynyt+ilmi,+mitä+meistä+tulee.+Me+tiedämme+tulevamme+hänen+kaltaisikseen,+kun+hän+ilmestyy,+sillä+me+saamme+nähdä+hänet+sellaisena,+kuin+hän+on.
(+1Joh. 3:2)
Isä,+minä+tahdon,+että+missä+minä+olen,+siellä+nekin,+jotka+sinä+olet+minulle+antanut,+olisivat+minun+kanssani,+että+he+näkisivät+minun+kirkkauteni,+jonka+sinä+olet+minulle+antanut,+koska+olet+rakastanut+minua+jo+ennen+maailman+perustamista.
(+Joh. 17:24)
22.08.2022 10:02
19+Sillä+minä+olen+lain+kautta+kuollut+pois+laista,+elääkseni+Jumalalle.+Minä+olen+Kristuksen+kanssa+ristiinnaulittu,
20+ja+minä+elän,+en+enää+minä,+vaan+Kristus+elää+minussa;+ja+minkä+nyt+elän+lihassa,+sen+minä+elän+Jumalan+Pojan+uskossa,+hänen,+joka+on+rakastanut+minua+ja+antanut+itsensä+minun+edestäni.
21+En+minä+tee+mitättömäksi+Jumalan+armoa,+sillä+jos+vanhurskaus+on+saatavissa+lain+kautta,+silloinhan+Kristus+on+turhaan+kuollut.
(+Gal.+2)
20.08.2022 18:59
Paavali+kirjoittaa+uskonvanhurskaudesta,
USKONVANHURSKAUDESTA:
1+Mitä+me+siis+sanomme+esi-isämme+Aabrahamin+saavuttaneen+lihan+mukaan?
2+Sillä+jos+Aabraham+on+teoista+vanhurskautettu,+on+hänellä+kerskaamista,+mutta+ei+Jumalan+edessä.
3+Sillä+mitä+Raamattu+sanoo?+"Aabraham+USKOI+Jumalaa,+ja+se+luettiin+hänelle+vanhurskaudeksi."
4+Mutta+töitä+tekevälle+ei+lueta+palkkaa+armosta,+vaan+ansiosta,
5+mutta+joka+ei+töitä+tee,+vaan+USKOO+häneen,+joka+vanhurskauttaa+jumalattoman,+sille+luetaan+hänen+USKONSA+vanhurskaudeksi;
6+niinkuin+myös+Daavid+ylistää+autuaaksi+sitä+ihmistä,+jolle+Jumala+lukee+vanhurskauden+ilman+tekoja:
7+"Autuaat+ne,+joiden+rikokset+ovat+anteeksi+annetut+ja+joiden+synnit+ovat+peitetyt!
8+Autuas+se+mies,+jolle+Herra+ei+lue+syntiä!"
9+Koskeeko+sitten+tämä+autuaaksi+ylistäminen+ainoastaan+ympärileikattuja,+vai+eikö+ympärileikkaamattomiakin?+Sanommehan:+"Aabrahamille+luettiin+USKO+VANHURSKAUDEKSI."
10+Kuinka+se+sitten+siksi+luettiin?+Hänen+ollessaanko+ympärileikattuna+vai+ympärileikkaamatonna?+Ei+ympärileikattuna,+vaan+ympärileikkaamatonna.
11+Ja+hän+sai+ympärileikkauksen+merkin+sen+USKON+VANHURSKAUDEN+sinetiksi,+joka+hänellä+oli+ympärileikkaamatonna,+että+hänestä+tulisi+kaikkien+isä,+jotka+ympärileikkaamattomina+USKOVAT,+niin+että+vanhurskaus+heillekin+luettaisiin;
12+ja+että+hänestä+tulisi+myöskin+ympärileikattujen+isä,+niiden,+jotka+eivät+ainoastaan+ole+ympärileikattuja,+vaan+myös+vaeltavat+sen+USKON+jälkiä,+mikä+meidän+isällämme+Aabrahamilla+oli+jo+ympärileikkaamatonna.
13+Sillä+se+lupaus,+että+Aabraham+oli+perivä+maailman,+ei+tullut+hänelle+eikä+hänen+siemenelleen+lain+kautta,+vaan+USKONVANHURSKAUDEN+kautta.
14+Sillä+jos+ne,+jotka+pitäytyvät+lakiin,+ovat+perillisiä,+niin+USKO+on+tyhjäksi+tehty+ja+lupaus+käynyt+mitättömäksi.
15+Sillä+laki+saa+aikaan+vihaa;+mutta+missä+lakia+ei+ole,+siellä+ei+ole+rikkomustakaan.
16+Sentähden+se+on+USKOSTA+,+että+se+olisi+armosta;+että+lupaus+pysyisi+lujana+kaikelle+siemenelle,+ei+ainoastaan+sille,+joka+pitäytyy+lakiin,+vaan+myös+sille,+jolla+on+Aabrahamin+USKO,+hänen,+joka+on+meidän+kaikkien+isä
17+-+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Monen+kansan+isäksi+minä+olen+sinut+asettanut"+-+sen+Jumalan+edessä,+johon+hän+USKOI+ja+joka+kuolleet+eläviksi+tekee+ja+kutsuu+olemattomat,+ikäänkuin+ne+olisivat.
18+Ja+Aabraham+toivoi,+vaikka+ei+toivoa+ollut,+ja+USKOI+tulevansa+monen+kansan+isäksi,+tämän+sanan+mukaan:+"Niin+on+sinun+jälkeläistesi+luku+oleva",
19+eikä+hän+heikontunut+USKOSSANSA,+vaikka+näki,+että+hänen+ruumiinsa+oli+kuolettunut+-+sillä+hän+oli+jo+noin+satavuotias+-+ja+että+Saaran+kohtu+oli+kuolettunut;
20+mutta+Jumalan+lupausta+hän+ei+epäuskossa+epäillyt,+vaan+vahvistui+USKOSSA+,+antaen+kunnian+Jumalalle,
21+ja+oli+täysin+varma+siitä,+että+minkä+Jumala+on+luvannut,+sen+hän+voi+myös+täyttää.
22+Sentähden+se+luettiinkin+hänelle+vanhurskaudeksi.
23+Mutta+ei+ainoastaan+hänen+tähtensä+ole+kirjoitettu,+että+se+hänelle+luettiin,
24+vaan+myös+meidän+tähtemme,+joille+se+on+luettava,+kun+USKOMME+häneen,+joka+kuolleista+herätti+Jeesuksen,+meidän+Herramme,
25+joka+on+alttiiksi+annettu+meidän+rikostemme+tähden+ja+kuolleista+herätetty+meidän+vanhurskauttamisemme+tähden.
(+Room.+4)
19.08.2022 18:25
Savis,+
lue+uudestaan+mitä+aloituksessa+lainaamani+"Liisi+parkka"+kirjoittaa:
>>Jeesuksen+tähden+Jumala+julistaa+meidät+vapaiksi+kaikesta+syyllisyydestä.+Ja+vielä:+Hän+lukee+hyväksemme+Poikansa+pyhyyden+ja+puhtauden.+Jeesuksessa+ja+Jeesuksen+tähden+olemme+täydellisen+puhtaat+Jumalan+edessä+–vaikka+itsessämme+olemmekin+edelleen+syntisiä.+Tätä+sanotaan+vanhurskauttamiseksi.>>
(++Liisi+Jokiranta)
19.08.2022 09:37
5 / 27