Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1484

1. Mistä sinä tuon lohkaisit ? Miten todistat, että me vihaamme miljoonia suomalaisia ? Enhän minä edes tunne niin monia ihmisiä.

Jeesus kehotti rakastamaan lähimmäistä kuin itseään. Kyllä itse haluaa tehdä Jeesuksen sanojen mukaan.

Kun olin luterilainen, vihasin monia ihmisiä, en kylläkään miljoonia ihmisiä. Kun olin luterilainen, vihasin äitiäni. Kun oli luterilainen, vihasin melkein kaikkia niitä ihmisiä, jotka olivat lähelläni. Sellainen minä olin luterilaisena.

Kun otin Jeesuksen vastaan elämääni, muutuin pikku hiljaa. Nyt ymmärrän, miksi vihasin ihmisiä. Minä vihasin ihmisiä, koska vihasin itseäni. Kun otin vastaan Jumalan armon Kristuksessa, elämäni muuttui. Viha muuttui rakkaudeksi toisia ihmisiä kohtaan. Se ei tapahtunut hetkessä, mutta pikku hiljaa. Armolla on valtava vaikutus ihmisen elämään. Kun elää itse armon alla, ei tahdo sormi sojossa syytellä toisia ihmisiä. Kun on nähnyt totuuden itsestään, ei tahdo polkea ketään jalkojensa alle.
  2. En ole teologi ja en tiedä, osaanko selittää, mutta yritän sanoa, niin kuin minä sen ymmärrän.

Raamatun ensimmäinen lause heprean kielellä kertoo, että Jumalia oli enemmän kuin yksi ja luoda verpi on yksikössä.

1. Moos. 1:1 ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan.”

Hepreaksi

בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ
    Bereshit bara elohim et hashamaim veet haaretz

ברא = bara = luoda, on yksikön maskuliini

אלהים = elohim = Jumala, monikon maskuliini

Joh. 1:1

Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona ja Sana oli Jumala.

בראשית היה הדבר, והדבר היה עם האלהים, ואלהים היה הדבר

Matt. 28:19

Jeesus sanoi: ”Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

הטבילו אותם לשם האב והבן ורוח הקדש

shem = nimi = yksikkö

Nuorena tyttönä mietin Jumalan kolminaisuutta. Kun kävelin kadulla, niin kohtasin kirkon työntekijän ja häneltä kysyin tätä asiaa, joka askarrutti mieltäni. Hän kertoi minulle näin: On kolme kynttilää ja kun niissä on kaikissa liekki ja ne laittaa yhteen, niin liekki tulee yhdeksi. On kolme kynttilää ja yksi liekki. Minusta se oli hyvin selitetty.

Minä uskon, että Jumala on kolmiyhteinen Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Uskon täällä maailmassa moniin asioihin, vaikka en niitä ymmärrä. Jos minun kehooni tulee liikaa vaikka kaliumia, niin aivot ”käskee” munuaisten ottaa sitä pois virtsaan, että elimistön kaliumin arvo laskee. Minä en ymmärrä sitä, miten aivot tietää, että kaliumin arvo on korkea, mutta uskon, koska lääkäri sen kertoi.
  3. Olen yhden kerran kuullut negatiivista puhetta luterilaisuudesta. Meidän seurakunnassamme oli vieraileva puhuja ja hän sanoi jotain negatiivista luterilaisesta kasteesta. En pitänyt siitä, mitä hän sanoi. En muista, että Mauri Vikstén olisi sanonut koskaan mitään negatiivista luterilaisista. Hän oli paljon yhteistyössä luterilaisten kanssa. Silloin Lahdessa oli paljon yhteisiä kokouksia luterilaisten ja vapaiden suuntien kanssa. Minusta ne olivat ihania kokouksia, ei ollut niissä raja-aitoja, vain Jeesukseen uskovat olivat yhdessä kuuntelemassa Jumalan sanaa.

Meillä on omat mielipiteemme monista asioista, myös raamatusta. Katolisessa kirkossa on Maria palvonta, joka meistä useista on outoa. En ole koskaan rukoillut Mariaa. Mutta ymmärrän katolisia, koska he ovat pienestä pitäen tottuneet siihen, että he rukoilevat Mariaa. Usein lapsuuden opetukset ovat tiukasti kiinni meidän ajatuksissa. Vanhemmat ohjaavat usein siinä, mistä me pidämme ja mistä emme.

Minun mieheni otti Jeesuksen vastaan kuolinvuoteella. Hän pelastui, koska hän halusi ottaa Jeesuksen vastaan. Hän ei elänyt enää kuin muutaman tunnin. Jeesuksessa on pelastus, ei kasteessa.