Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1176

1. Jokainen+on+vastuussa+omista+synneistään.+Emme+me+kanna+toistemme+syntejä.+Kyllä+niissä+omissa+synneissä+on+tarpeeksi+kantamista,+miksi+ottaa+vielä+kaikkien+muidenkin+ihmisten+synnit+päälleen.+Kyllä+siinä+tulisi+rakaaksi+taivaltaminen+eteenpäin,+taitaisi+mennä+konttaamiseksi.Mutta+onneksi+Jeesuksen+päällä+oli+kaikki+meidän+syntimme.+Jos+me+otamme+Hänet+vastaan+elämäämme,+me+saamme+anteeksi+syntimme.Kuka+on+se+ihminen,+joka+ei+koskaan+lankea+?+Kerro+minulle,+oletko+se+sinä,+joka+olet+synnitön.+Siiloin+sinulla+on+oikeus+heitellä+syytöksiä+toisia+kohtaan.+Mutta+en+usko,+että+olisit+synnitön.+Ainoa+ihminen+oli+Jeesus,+joka+oli+syntinen.+Sinä+ja+minä+olemme+tehneet+syntiä+ja+olisimme+ilman+Jumalan+kirkkautta,+jos+ei+Jeesus+olisi+mennyt+ristille.
  2. Mistä+sinun+ajatuksesi+tulevat+?+Oletko+täynnä+vihaa+toisia+ihmisiä+kohtaan+?+Miksi+vihaat+niitä,+jotka+ovat+löytäneet+Jeesuksen+elämäänsä+?Ihmissuhteet+ovat+vaikea+asia.+Me+olemme+kaikki+elämämme+aikana+saaneet+haavoja+sisimpäämme.+Ja+me+olemme+erilaisia.+Jotkut+ovat+vilkkaita+ja+jotkut+rauhallisia.+Jotkut+tulistuvat+nopeasti+ja+toiset+taas+ovat+pitkävihaisia.+Meitä+on+monenlaisia.+Siinä+tulee+usein,+jos+kaksi+ääripäätä+kohtaavat,+riitoja.+Kumpikaan+ei+halua+ymmärtää+toistaan.+Minunkin+tätini+on+savolainen+ja+minä+olen+hidas+hämäläinen,+minä+en+aina+ymmärrä+tätiäni.+Välillä+tekisi+mieleni+sanoa+pahasti,+mutta+en+sitä+halua+Jeesuksen+tähden.+Yritä+ymmärtää+erilaisuuttamme.+Kunpa+me+voisimme+kunnioittaa+toisiamme,+vaikka+olisimme+aivan+erilaisia+luonteiltamme.+Minä+ainakin,+jos+jonkun+kanssa+meinaa+tulla+riitaa,+väistyn+sieltä+riitatantereelta+pois.+En+pidä+riidasta,+koska+jouduin+kokemaan+sitä+niin+paljon+lapsuudessa.Seurakunnassakin+tulee+välillä+riitaa,+kun+kaksi+erilaista+ihmistä+kohtaa.+Jos+molemmilta+puuttuu+kunnioitus+toista+kohtaan,+siitä+alkaa+melkein+sota.+Silloin+usein+lähetään+ovet+paukkuen+seurakunnasta+pois.+Mutta+meidän+tulisi+jokaisen+muistaa,+että+me+kaikki+olemme+syntisiä+ihmisiä+ja+kukaan+meistä+ei+ole+täydellinen.Minä+en+ole+kokenut+helluntaiseurakunnassa+olevani+keskitysleirissä.+Siellä+olen+saanut+opetusta+Raamatusta+ja+olen+saanut+oppia+tuntemaan+Jumalan+rakkauden+Jeesuksessa+Kristuksessa.+En+olisi+nykyään+tämä+ihminen,+joka+olen+nyt.+Kun+tulin+uskoon,+ajatuksen+olivat,+että+halusin+tappaa+itseni.+Nyt+ylistän+Jumalaa+siitä,+että+saan+elää+Hänen+lapsenaan+Jeesuksen+sovitustyön+perusteella.Miksi+kätesi+menee+nyrkkiin,+eihän+kukaan+tule+sanomaan+sinulle,+miten+sinun+pitää+elää.+Jos+elät+synnissä,+Jeesus+haluaisi+pelastaa+sinut.+Jos+olet+Hänen+omansa,+sinä+saat+elää+Jumalan+lapsena.+Sanasi+ovat+loukkaavia.+Ne+eivät+rakenna+mitään.Kuinka+sinä+uskallat+sanoa+meistä,+että+me+olemme+saatanan+sikiöitä.+Mitä+Jumala+ajattelee+sanoistasi+?+Onko+hän+mielissään+sinun+ajatuksistasi+?++Kysy+Häneltä+taivaan+ja+maan+Luojalta,+mitä+Hän+ajattelee+sanoistasi.+Ja+lue+kirjoituksesi+ajatuksella+ja+toivon,+että+olet+pahoillasi,+että+kirjoitit+ne+tänne.+Usein+meidän+sanamme+kertovat+paljon+meistä+itsestämme.+Ja+sinun+sanasi+kertovat+paljon+siitä,+millainen+sinä+olet.
  3. Saisinko+pyytää,+että+kirjoittaisit+vähän+selvemmin+ajatuksesi.+Millä+silmällä+pitäisi+katsoa+?+Jumala+tietää+jokaisen+ihmisen+teot.+Me+emme+pysty+piilottamaan+Häneltä+mitään.En+usko,+että+me+katsomme+1800-luvun+silmällä.+En+kylläkään+ymmärrä,+mikä+on+1800-luvun+silmä.+Minä+luen+Raamattua,+joka+on+Jumalan+sanaa.+Minä+uskon+siihen.+Kuuntelen+paljon+puheita,+niin+helluntailaisten,++luterilaisten+ja+muittenkin+suuntien.+Jos+puhe+ei+ole+Raamatun+mukaista,+hylkään+sen.Kyllä+minä+näen+sen,+että+tämä+maailma+on+paha.+Luen+lehdistä,+mitä+täällä+tapahtuu.+Täällä+maailmassa+tapahtuu+murhia,+ryöstöjä,+raiskauksia+ja+kaikenlaista+pahaa,+miltä+ei+voi+ummistaa+silmiään.+Myös+luonnon+turmeleminen+on+mielestäni+paha+asia.+Jumala+antoi+meille+kauniin+maan+ja+me+suruttomasti+tuhoamme+sitä.+Tuntuu+siltä,+että+ihminen+haluaa+tuhoata+kaiken+kauniin,+jonka+Jumala+on+luonut.Kuinka+ehdit+miettiä+koko+ajan,+miten+ihmiset+ovat+eronneet.+Ehditkö+tehdä+muuta+kuin+lukea+niitä+eroamisia.+Yritä+nyt+kuitenkin+syödä+välillä+ja+levätä,+ettet+koko+aikaa+lue.+Pitäisi+ihmisellä+olla+välillä+muutakin+aikaa+kuin+vain+lukea.+Ja+kun+luet,+lue+mieluummin+Raamattua,+sitä+on+parempi+lukea.++Ja+lähde+välillä+ulkoilemaan+ja+katsele+Jumalan+luomaa+luontoa,+katsele+lintujen+lentoa+taivaalla,+silloin+saat+muutakin+mieleesi+kuin+toisten+ihmisten+soimaamista.+Minulle+luonto+ja+eläimet+ovat+aina+merkinneet+paljon.Oletko+sinä+täydellinen+ihminen+?+Oletko+sinä+niin+täydellinen,+että+voi+tuomita+muita+ihmisiä+?+Onko+Jumalan+antanut+sinulle+täydellinen+ihminen+oikeuden+tuomita+ne+ihmiset,+jotka+eivät+ajattele+samalla+tavalla+kuin+sinä+?++Oletko+sinä+synnitön,+että+voit+heitellä+kiviä+toisia+kohtaan+?
  4. Miksi+kirjoitat+noin+rumasti+?++En+tiedä,+mutta+sinua+kyllä+minä+karttaisin,+koska+en+haluaisi,+että+joku+huutaa+minulle+noin.+Missä+tulee+sinun+rakkautesi+esiin+?+Tuo+haukkuminenko+on+rakkautta,+jonka+Jeesus+vaikuttaa+?+Mistä+tuo+viha+pulppuaa,+sinussa+taitaa+olla+paljon+samanlaista+kuin+äidissäni.Äitini+opetti+pelkäämään.+Häntä+pelkäsivät+hänen+sisarensa+ja+hänen+vanhempansa.+Minä,+joka+synnyin+siihen+perheeseen,+aloin+jo+pienenä+pelätä+häntä.+Ei+lapsi+pysty+puolustautumaan+hirmuvallan+edessä.+Jos+kuulee+haukkumista+ja+saa+tukkapöllyä,+kun+kaatuu,+eikö+siinä+kuka+tahasa+pieni+lapsi+ala+pelätä.+Äitini+siskokin+sanoi,+että+usein+hän+lähti+meiltä+itkien,+kun+äitini+haukkui.Ne+haavat,+jotka+sain+lapsena,+saivat+minut+pelkäämään+kaikkia+ihmisiä.+Kun+tulin+uskoon+31+vuotiaana,+Jumala+alkoi+parantaa+pelkojani.+Helluntaiseurakunnassa+opin+tuntemaan+Jumalan+rakkauden,+siellä+opin,+etteivät+kaikki+ihmiset+ole+yhtä+julmia+kuin+äitini.Siinä+seurakunnassa,+missä+minä+käyn,+ei+ole+minun+tarvinnut+pelätä.+Olen+saanut++kasvaa+uskossa+Jeesukseen.+Kun+olen+lukenut+Raamattua,+olen+oppinut+paljon+Jumalan+rakkaudesta+ja+Hänen+suuruudestaan.+Hänelle+olen+voinut+kertoa+aina+iloni+ja+murheeni.+Kun+mieheni+kuoli+44+vuotiaana,+silloin+koin+kuinka+Jumala+lohdutti+minua+ja+sain+tuntea+Hänen+rakkauttaan.Helluntaiseurakunta+on+minun+hengellinen+kotini,+jossa+olen+saanut+monet+vuodet+opetusta+raamatusta.+Olen+saanut+ihmisarvoni+takaisin+siellä.
  5. On+se+hyvä,+että+olet+tietoinen+Parhamin+opista.+Minä+en+ole+lukenut+yhtään+hänen+kirjojaan,+vaikka+luen+paljon+kirjoja.+Minä+luen+Raamattua,+joka+on+sama+kuin+luterilaisilla.+Luen+kirjoja,+jotka+ovat+Raamatun+sanan+mukaisia.Ihmettelen+sitä+vihaa,+joka+on+toisilla+ihmisillä+helluntailaisia+kohtaan.+MInä+en+vihaa+luterilaisia,+vapaakirkollisia,+baptisteja,+metodisteja+enkä+muitakaan+kristillisiä+seurakuntia.+Jos+me+jossain+ajattelemme+eri+lailla,+eihän+se+tee+meistä+vihamiehiä.+Mutta+sen+minä+uskon,+että+ainoastaan+Jeesus+pelastaa,+Hän+on+ainoa+tie+Jumalan+luo.
  6. En+osaa+kertoa,+miltä+tuntuu,+kun+äiti+potkii+minua+ollessani+neljä+vuotias.+En+tiedä,+mitä+tein,+että+minua+potkittiin.+En+tiedä,+miksi+sain+tukkapöllyä,+kun+kaaduin+polkupyörällä,+polvet+verisenä+tulin+sisälle,+ja+sain+tukkapöllyä.+En+tiedä,+miksi.+En+tiedä,+miksi+äidin+piti+huutaa+ja+haukkua,+jos+teki+sellaista,+mikä+häntä+ei+miellyttänyt.+Kun+menin+naimisiin,+meitäkin+hän+halusi+hallita.+Sitten+tuli+riitoja,+kun+mieheni+suuttui.+Ymmärrän+häntä,+mutta+en+pystynyt+koskaan+sanomaan+äidille+vastaan.+Pelkäsin+häntä+niin+paljon.Nyt,+kun+katson+elämääni,+on+ihanaa,+ei+kukaan+huuda+lähelläni.+Saan+olla+rauhassa,+kukaan+ei+tule+haukkumaan+minua.Sitä+minä+suren,+etten+koskaan+saanut+tuntea+äidin+rakkautta,+en+saanut+tuntea,+että+äidin+lähellä+on+hyvä+olla.+Ei+saanut+tuntea,+että+äidin+kanssa+on+mukava+jutella+eri+asioista.+Mutta+äidin+kanssa+piti+olla+aina+samaa+mieltä.+Jos+ei+ollut,+niin+tuli+riita+ja+äitini+voitti+minut+aina.+Lukioaikana+oli+niin+rikki,+että+käytin+lääkkeitä,+että+olisin+jotenkin+pystynyt+elämään.+Jossain+vaiheessa+heräsin+näkemään,+että+kukaan+ei+rakasta+minua.+Silloin+otin+lääkkeitä+ja+halusin+kuolla.Olen+löytänyt+helluntaiseurakunnassa+ihmisiä,+joiden+kanssa+olen+rakentanut+luottamusta+ihmisiin.+En+enää+usko,+että+kaikki+ihmiset+haluavat+tehdä+minulle+pahaa.+Silloin,+kun+tulin+uskoon,+Mauri+Vikstén+oli+saarnaajana,+hänen+kauttaan+opin+tuntemaan+armon.+En+ollut+enää+armoton+itseäni+kohtaan.+Opin+armottomuuden+kotona.Kotipiirissä+meitä+oli+kolme+naista,+siellä+minä+koin+sen,+että+nämä+hyväksyvät+minut+sellaisen+kuin+olen.+Siellä+opin+kertomaan+omia+ajatuksiani,+enkä+tullut+lytätyksi.+Siellä+sain+sitä+hyväksymistä,+jota+olin+vuosikaudet+odottanut.+Siellä+ei+pilkattu+minun+välillä+hassuja+ajatuksiani.Minä+en+ole+koskaan+kokenut,+että+minua+olisi+hallittu+helluntaiseurakunnassa.+Mutta+en+tiedä,+miten+on+toisissa+seurakunnissa.+Meidän+seurakunta+on+iso+ja+minä+olen+kuitenkin+luonteeltani+arka,+etten+siellä+halua+olla+esillä.+Mutta+en+ole+koskaan+kokenut,+että+minua+olisi+haluttu+hallita.+Lapsuudessa+minua+hallittiin,+nyt+en+halua,+että+ihmiset+hallitsevat+minua.+Olen+kovan+koulun+kautta+sen+oppinut,+etten+saa+antaa+ihmisten+hallita+itseäni.
  7. Kyllä+se+minun+pelkoni+kylvettiin+lapsuudessa.+Äitini+sen+kylvi.+Minä+pelkäsin+äitiäni+paljon.++Äitiäni+pelkäsivät+hänen+sisarensa+ja+hänen+oma+äitinsä.+Pelko+oli+koko+ajan+meidän+kodissamme.+Äiti+saattoi+raivostua+hetkessä+jostain+aivan+mitättömästä+syystä.++Minusta+tuli+arka+ja+aloin+karttaa+ihmisiä.+Luulen,+että+itsemurhayritykseenikin+oli+suurin+syy+pelko+äitiäni+kohtaan.+En+osaa+kertoa,+mitä+oli+olla+kotona,+kun+sai+pelätä+äidin+raivokohtauksia.+Hän+oli+välillä+mukava,+mutta+täytyi+olla+varuillaan+aina,+koska+hän+raivostui.+Kun+kaaduin,+äitini+löi+minua.+Ja+minä+kaatuilin+paljon+niin+lapsena+ja+aikuisena.++Olo+oli+niin+kuin+hiirellä,+kun+kissa+lähestyy+sitä+tappaakseen+sen.Isänikin+kerran+sanoi+äitini+kuoleman+jälkeen,+että+oli+hyvä,+että+minä+en+saanut+äitini+luonnetta.+Isääni+minä+rakastin,+mutta+silloin+lapsuudessa+äitiäni+vihasin.+Äitini+aiheutti+minulle+niin+paljon+traumoja.+Minä+vihasin+ihmisiä+useita+vuosia+ja+rakastin+eläimiä.+En+ole+kokenut+seurakunnassamme+hallitsemista.+Olen+saanut+kuunnella+hyvää+opetusta.+Olen+oppinut+tuntemaan+Jumalan+rakkauden+Jeesuksessa+Kristuksessa.+Olen+oppinut+tuntemaan+armon.+Siellä+olen+tullut+tuntemaan+oman+itseni,+hyväksymään+itseni+sellaisena+kuin+olen.+Arkana,+ihmisiä+pelkäävänä.+Olen+oppinut+tuntemaan+itseni+sellaisena+kuin+olen.+Siellä+olen+saanut+ihmisarvoni+takaisin.+Olen+oppinut+hyväksymään+itseni+sellaisena+kuin+olen.++Olen+onnellinen,+että+silloin,+kun+Jumalan+kutsui+minua+Jeesuksen+luo,+menin+helluntaiseurakuntaan.+Olen+siellä+saanut+päästä+peloistani,+arkuudestani,+jotka+ovat+estäneet+minua+elämästä+aitoa+elämää.