Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
portimoinen
profiilit
portimoinen
portimoinen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
2
Kommenttia
81
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tulipa hyvälle mielelle tuosta :D. Kyllä pyykkikonetta tekee mieli alkaa käyttämään jos rysähtäisi kiinni kuin paiskattu takakontti ja saisi kangella väännettyä lukkoon.
Siis kyllä keskimäärin miesten ja naisten aivoissa on joitain eroja koon ja eri neuroni tyyppien määrissä ja hormoni toiminta vaikuttaa erilailla yksityiskohtia en enää muista mutta voin perehtyä enemmän.
22.03.2023 13:55
Minulla paljon samaa. Haluatko kertoa tarkemmin
22.03.2023 13:10
Tuo on ikävää kohtelua. Onhan nuo ääripäät sitten harvinaisempia. Kyllä omasta mielestä nainen on kaunis pituudestaan huolimatta oli sitten 135cm tai 200cm
22.03.2023 13:09
Kummasti kun koraania käännettiinkin englanniksi tieteellisten löytöjen jälkeen. Itse painiskelin ja väänsin koraanin puolia pitkään kun aluksi islam kuulosti suloiselta korviin. Mutta eipä siinä kritiikin jälkeen ollutkaan ihmeellisyyksiä tai jumalallisuutta kuin aimmin ajattelin koska omasta pespektiivistä kaikelle saa vedettyä punaisen langan kun tuntee aiempia antiikin kirjoituksia ja tajuaa että asiat ovat harhaanjohtavia kun kiveä tarjotaan sonnina.
Onhan ne hadithitkin kivoja
09.03.2023 22:24
Olen jokseenkin samaa mieltä. En allerkirjoita esseeseen hylkäämistä lapselta ja tuomitsemista syrjinnäksi, jos tämä sanoi jotain poliittisesti epäkorrektisti. Lisäksi lainaus on täysin otettu ulos kontekstista. Omasta mielestä Ylellä välinpitämättömyydestä kuin omana kouluaikanakin yleensäkin termistöstä on tullut sekoitettua, epätarkkaa ja harhaan johtavaa ja sillä ei ei kyetä kommunikoimaan asiasta riittävällä tarkkudella epäselvyyksien takia.
Erottelisin itse erikseen:
Biologisen sukupuolen:
Toimiiko henkilö biologisesti uroksena vai naarana. Anatoomisesti voidaan tehdä jaottelua intersukupuolisille, jolloin anatomisia sukupuolia ja siten yhteiskunnallisia on sinänsä enemmän. Kuitenkin sukupuoleen on biologisesti sukusoluilla selkeä jaottelu ihan solutasolta lähtien, mihin genotyypillä on erottamaton ja todella selkeä vaikutus, sillä luonnossa toimiakseen se vaatii todella monta asiaa anatomisesti kuin myös genotyypin on oltava sopiva. Genotyypissä saattaa olla poikkeamia, mutta henkilön muttaa riippuen läsnäolevien geenien aktiivisuudesta ja yksilön kehityksestä fenotyyppi voi poiketa oletetusta. Genotyyppi voi myös täysin estää sukusolujen toiminnan, joko samantien tai heti seuraavassa sukupolvessa (BIOS1 ja 2). Ihminen voi olla anatomisesti kyvytön toimimaan uroksena tai naaraana. Lisäksi nykyisin lääketietellä saa hieman taikaa aikaan mikä kieltämättä työntää rajoja. Nisäkkäillä ei ole havaittavasti esiintynyt biologisesti partenogeneesiä. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Parthenogenesis
Otetaan esim vaikeasti intersukupuolinen naaraan sukusoluja tuottava henkilö ja naisoletettu, joka kykenee raskauteen muttei itse tuota sukusoluja. Luonnossa kumpikaan ei ole funktionaalinen. Kuitenkin lääketieteen avulla intersukupuolinen henkilö voi toimia naaraana (melkeimpä kuin kuteva kala) ja naisoletettu kasvattiäitinä. Biologisen sukupuolen mielessä kasvattiäidillä ei ole sukupuolta, sillä tämä ei tuota tarvittavia sukusoluja. Genotyypiltään ja fenotyypiltään hän voi silti muistuttaa äärimmäisen pitkälti naarasta ja tässämielessä hänet voidaan yhteiskunnallisesti määrittää naiseksi. Intersukupuolinen yhteiskunnallisesti puolestaan omaksi sukupuolekseen.
Siis miten itse määrittelisin. Biologisesta sukupuolesta funktionaalisia sukupuolia on kaksi, jonka laajuutta määrittelee käytössä oleva lääketiede. Dysfunktionaalinen joukko on hyvin monimuotoinen mutta likimäin marginaalinen. Geneettisesti dysfunktionaalisia yksilöitä ei ole mielekästä edes jaotella uroksiksi tai naaraiksi(sukupuoliin), sillä he kylmästi sanottuna eivät toteuta biologisen funktionaalisuuden reunaehtoja. He silti ovat yksilöitä enkä sitä heiltä ota pois.
Scifimäisessä teoriassa tarpeeksi kehittynyt lääketiede kaiketi voisi poistaa kaikki rajoitukset mutta silloin kaiketi ihmiset voisivat myös varmaan lisääntyä suunnitellusti kasatulla genotyypillä tuubissa kloonaantumalla tai miten vaan mahdollista. Siinä vaiheessa tosin jo itse ihminen tarvitsee selkeytystä eikä puolesta ole mielekästä puhua koska puolia ei olisi eikä välttämättä suoraan biologisia sukujakaan.
Sukupuoli-identiteetin eli millaiseksi henkilö kokee itsensä:
Tämä voi olla ristiriidassa henkilön fenotyypin kanssa. Identiteelli ei liene paljoakaan rajoja kuin mielen rajat ja taipumukset. Tähän vaikuttaa genotyypin lisäksi myös kehitys ympäristö ja kertyneet ajatukset.
Onko sukupuolia enemmän kuin kaksi: Tavallaan kyllä ja tavallaan ei.
Voin argumentoida lisää esimerkiksi vetämällä vielä joitain analogioita mutta tämä on jo tarpeeksi pitkä tältä erää. Asia ei ole niin yksiselitteinen kuin vaalien alla huudellaan. Mutta kirjoitin tämän koska riippuen tarkastelu kulmasta ja kohteesta asia voi olla hyvin selkeä tai epäselvä ja poliittisia päätöksiä ja väliin tuloja tehdään puuttellisen näkökulman ja kontekstin perusteella. Saa kysyä.
09.03.2023 20:42
Avatar - Viimeinen tuulentaitaja(The Last Airbender)
08.03.2023 03:50
Riippuu con tapahtumasta ja kannattaa tarkistaa niiden kotisivuilta. Hypecon, Nippori, kibecon ja Kummacon ainakin ovat muistaakseni ilmaisia ja vapaa pääsyllisiä. Tracon, Ropecon ja Desucon ovat maksullisia ja ikärajoitettuja mutta olleet ihan laadukkaita tapahtumia.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomessa_järjestettävistä_coneista
08.03.2023 03:27
Kenties alaikäisillä on liikaa etuoikeuksia väkivalta tapauksissa. Kenties he tiedostavat etteivät seuraukset ole vakavia heille, joten miksi välittää jostain jos pääsee kuitenkin pälkähästä. Yleisesti koulussakin omana aikana jo oli väkivaltatapauksissa liian pehmeät järjestelyt. He ovat vapaita näpistelemään niin kauan kun heillä ei ole rikosoikeudellista vastuuta. Sanoisin että alaikäisiin pitäisi soveltaa ensimmäiseen vakavaan rikokseen nuoriin sovellettua lakia mutta tämän jälkeen, jos tekevät jotain niin ovat rinnastettavissa aikuisiin vaikka 9-vuotiaasta ylöspäin.
Olen itsekin ollut todistamassa tapausta, jossa alaikäiset pojat pahoinpitelivät keski-ikäisen miehen tuulikaappiin. Jouduin itse menemään tönimään pojat pois kun kahvilan yksi työntekijä sanoi soittavansa vartijat ja söi kynsiään samalla. Pojat lähtivät siinä pakoon kun minä sain tönittyä heidät pois veripäissään olevan ukon luota ja huusin apua. Huudosta huolimatta kahvilan asiakkaat vain vilkaisivat ja yrittivät olla kiinnittämättä huomiotta. Kahvilan työntekijä jäi seuraamaan miehen vointia kun lähdin hakemaan itse vartijoita paikalle, jotka jännästi olivat kaikkia kokoontuneet porukalla nojailemaan kaiteeseen toisella osastolla, eivätkä olleet edes kuulleetkaan mistään hälytyksestä. Kerroin tilanteen niin sitten vasta alkoi vahtivuorot ja tapahtumaan.
Itseäkin ihmetyttää nykyinen välinpitämättömyys.
07.03.2023 21:56
Riippuu varmaan paljolti virkamiehestä ja asemasta mutta hyvä huomio. Varmaan olisi hyvä muistaa mikä virkamiesten tehtävä on. Jokainen käyttäköön palkkansa itse. Mainitsinkin jo yksityisen tehokkuudesta. Miksei julkinen voisi myydä palvelujaan muualle? Jotenkin talous olisi saatava tasapainoon ettei tulevaisuudessa yhteiskunta näivettyisi.
07.03.2023 17:38
En ole täysin selvillä. Voisi ajatella, että jos kerran ulkomailta saa parempia palveluita niin hetkellisesti ulospäin lähetetyllä varallisuudella saadaan vastineeksi tehokas esimerkiksi vanhusten hoito edistyneemmillä menetelmillä ja ulkomailta saatavalla lisätyövoimalla, mikä saattaisi vapauttaa arvokkaita resursseja. Kysymys varmaan onkin että voidaanko muutos ottaa vastaan siten, että tehdään tarpeelliset jatkokäsittelyt.
Osaajat ja yritykset sijoittaisivat Suomeen. Omistajuus ja päätösvalta kuitenkin siirtyisi pois ja sen saaminen takaisin voisi olla hankalaa. Hölmö myisi tuon lypsävän lehmän.
Varsinaiset voitot ja lisätuotto menisi yksityisille omistajille muualle. Yrityksissä luultavasti työskentelisi palkoilla samoja ihmisiä kuin, jotka aiemmin olivat yrittäjiä. Eli eivät he luullakseni suoraan työttömiksi joutuisi. Myöhemmin yritysten investoinneista ja tuomasta osaamisesta voisi ottaa mallia myös julkisiin järjestelmiin ja paikallisiin yrityksiin.
07.03.2023 16:55
Luin saman jutun ja olen samoilla linjoilla. Pidän varusmiespalvelusta tärkeänä ja pidin siitä itse ja se loi minulle itsevarmuutta ja tahtoa puolustaa omaa maata. Arvokkaana pidin juuri sitä, että me olemme vastuussa Suomen turvallisuudesta ja voimme tehdä asioita. Juurikin tärkeänä pidin sitä, että ymmärsi miten asiat saa toimimaan sukkelasti ja näki ihmisiä ympäri maata kun tavallaan konkretisoitui, että tässä ollaan. Mielusti käyn myös lisäkoulutuksissa.
En kuitenkaan lähtisi todellakaan vertaamaan omaa varusmieskoulutusta samalle linjalle kuin henkilöä, jolla on takana oikeaa taistelu kokemusta vaikka takapenkiltä onkin helppo huomautella kuskia. Kuolema on siinä kuitenkin jatkuvasti läsnä.
07.03.2023 15:56
Kaikilla ei ole varaa olla ihastunut tai rakastunut
06.03.2023 23:57
Joo kyllä ne kuuluvat elämään mutta itselleni ne ovat tunteita muiden joukossa ei enempää tai vähempää. Olen itsekin introvertti ja viihdyn pitkiä aikoja omissa oloissa mutta se ei kaikin puolin tyydytä tavoitteitani. Arvostan mielummin kanssa eläjää yhteisellä tulevaisuudella ja mielummin elän harmoniassa hänen kanssa, joka tarvitsee kumppania kuin olisin henkilön kanssa, jota rakastan ja jonka läheisyyttä kaipaan mutta, jolla on jo hyvä elämä ilman minua tai ei koe toiseen suuntaan. Koen itse suoraan ihastumisen mukaan menemisen myös pinnalliseksi ja aaltoilevaksi.
06.03.2023 23:11
Joo mikäpä pakko se on. Tosin omastamielestä rakkaus ja ihastuminen ovat hieman yliarvostettua ja laittaisin terveen yhdessä elon, vuoropuhelun ja toisen aidon kunnioittamisen rakkauden edelle. Ehkä kokemattomuuden myös vuoksi. En tiedä onko rakastuminen ja rakkaus ensisijaiset syyt yhdessä oloon enkä näe suoraa pahaa siinä, että sillä paetaan yksinäisyyttä, koska yksinäisyys itseasiassa on yhteiskunnallinen ongelma. Mutta tiedostan sen altistavan ongelmille, sillä jokainen yksinäinen ei ole ongelmaton ja yksinäinen henkilö on altis hyväksikäytölle.
06.03.2023 22:33
En ole samaa mieltä vaikka koen kuvailemasi mies tyypin mahdolliseksi. Määritelmällisesti mies on mies kuten sanoit tyypistä puhumatta.
Ymmärtääkseni parisuhde on yhteistyötä ja rakentuu yhteiselle tunteiden harmonialle, jotta vältytään ikäviltä epä- ja tasapainon muodoilta. Oman ymmärrykseni mukaan jos mies on silmitön hyväksikäyttäjä hän on loinen, jos mies on ilkeä hän on ilkeä, jos hän on vastuuton hän on vastuuton. Mies sanan ei mielestäni kuuluisi olla mikään tapetti, joka liimataan homepesän päälle.
Tietysti jonkimuotoiset epätasapainot voivat toimia oikein hyvin kunhan ne nimenomaan täydentävät toisiaan ja kumpikaan ei jää yhteiselosta tai muusta maailmasta erilleen. (esim jos mies hoitaa isoimman rahan hankkimisen, lasten kuljettamisen ja tontin rakenteiden ylläpidon ja nainen ruuanlaiton, siivouksen, pyykkäämisen ym. ) Yhteisymmärrys on tässä tärkeää ja toisen tukeminen avainsana. Kuitenkaan puolison ei tarvitse sietää paskaa kohtelua tai kiukuttelua yhtään enempää kuin ongelmallisen asian esiintuominen minimissään vaatii. Yhteisymmärrystä tavoittelevat kasvaneet aikuiset kyllä osaavat keskustella ja avata asian keskustelemallakin ja tarjoamalla tarpeellisen tilan toiselle ajatella.
06.03.2023 20:11
Kuulostaa provolta. Toki itseä on hyvä kuunnella ja ymmärtää ja osata kommunikoida tarpeita. Kuitenkin: Miksi tuollaisella yksinään olisi yhtään mitään väliä etenkin jos tuntuu, että voi luottaa toiseen ja iloita muistakin asioista yhdessä?
06.03.2023 19:13
Ihan laadukas kommentti sinällään kun itsekin on turhautunut ääriliioitteluun. Onhan kuitenkin sillain että melkeimpä kaikki luonnolliset ulkonäkö piirteet periytyvät. Tosin niiden ilmenemiseen vaikuttaa elämäntavat ym. Ulkonäköön voi myös vaikuttaa aivan tavattomasti sopivalla ulkonäön hoidolla ja ryhdillä sekä opettelemalla seuralliseksi.
En kiellä ulkonäön ja karisman aiheuttamaa ihastusta, sillä kyllä sen huomaa ja se vaikuttaa ihmisiin joskus harmillisesti huijauksissa ym. Eikä kaikki pintapuolinen pettävä hurmaus ym tule jännän "Alfamiehen" tyypistä. Täytyy muistaa kuitenkin ettei Punahilkassa Susikaan pukeutunut jännämieheksi vaan mummoksi.
Miten ihminen kantaa itseään näkyy usein kauemmas kuin erotettavat kauniit piirteet ja miten ihminen puhuu kuuluu silmien katveesta.
Ympäristössä, jossa ensisijaisesti ulkonäköpiirteet auttavat henkilöä eteenpäin, ulkonäköelle välinpitämättömyyttä ja "rumuutta aiheuttavia geenejä" voisi kuvainnollisesti luonnehtia kurjuus geeneiksi.
En kuitenkaan itse usko samalla tavalla "rumuuden" tuomaan kurjuuteen, sillä se tarjoaa omalla tavallaan samaistumista ja helpottaa yhteiseloa kun keskuudessa eitarvitse keskittyä ulkonäkökeskeisyyteen vaan asioihin ja taitoihin, jotka kokee esimerkiksi yhteisöllisesti tärkeiksi. Luulen että ulkonäkökeskeisyys on todella vakavasti ja kriittisestibotettava asia sen molemmissa ääripäissä mutten ajattele sen olevan maailmanloppu. Haasteita lähinnä aiheuttaa se miten omia parhaita puolia tai itse/yhteisön luoman ympäristön parhaita puolia saa tuotua esiin siten että siitä voisi aidosti kiinnostua. Etenkin itsellä jos ulkonäköön extra panostamista pitää ensivaikutelman luonteen valehtelemisena.
Omalla kohdalla kuitenkin huomannut että sen ensivaikutelman voi haudata todella syvälle kun viitsii vain aidosti tutustua oikeaan porukkaan ja silloin näyttää omat kauniit puolensa. Kunhan saa mahdollisuuden tutustua.
Pukeutumisella voi ilmaista itseään hyvin ymmärtävässä ilmapiirissä ja siisteydellä ja hygienialla osoittaa mahdollisesti että itsensä huolehtimisen lisäksi että haluaa ottaa kanssa eläjät huomioon.
04.03.2023 17:56
En ole ajatellut noin mutta kait se määritelmän laajassa merkityksessä saattaa noin olla ja seuranee tuo myös antamastani määritelmästä. Elottomalta luonnolta kun ilmeisesti puuttuu mikään muukaan luulo tai usko. Jos ateismin kuitenkin määrittelee aktiiviseksi toiminnaksi kuten jumaluuden olemassa olon kieltämiseksi, niin silloin kivet sunmuut putonevat pois, sillä eivät ne kaiketi kieltää kuin myötäilläkkään voi. Itse pidättäydyn ensimmäisessä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atheism
Toisaalta jos täsmentäisi, että ateistisen olion tulisi kyetä uskomaan niin silloinkin kivet ja kumppanit jäävät pois. Tekoälyissä varmaan asia toinen. Mitä uskominen tai aktiivinen toiminta sitten laajimmassa merkityksessä on en ala nyt ottamaan kantaa.
28.02.2023 17:13
Lämpimien juomien pyhä kolminaisuus
28.02.2023 16:07
Lisäyksenä vielä edes yksilön maailmankuvan ei tarvitse olla tieteellinen, jotta tämä voidaan määritellä ateistiksi.
28.02.2023 15:56
3 / 5