Vapaa kuvaus

You don’t need no teeth to eat my beef.

Aloituksia

53

Kommenttia

882

1. "Ei pihviä pidä kuivaksi koppuraksi paistaa, vaan kypsäksi."

Ei tietenkään pidä. Mutta kypsä+ on absoluuttisesti sitkein ja kuivin pihvi. Juuri siinä lämpötilassa kollageeni on supistunut kireimmilleen ja puristanut ulos pääosan siitä lihasnesteestä, joka yleensäkin poistuu kypsennyksen aikana. Kun siitä kypsä +:sta jatketaan edelleen, kollageeni alkaa hitaasti hajota gelatiiniksi ja kireys hellittää. Sen jälkeen ei nestettä enää juurikaan tule ulos ja liha mureutuu kunnes se on hieman yli 90C:ssä murenevaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on karjalanpaisti, Lemin särä tai BBQ brisketti.

"Raaka pihvi on sitkeää. Siksi se paistetaankin, jottei tarvitse purkkaa jauhaa suussa."

Olet ihan pihalla sitkeyden, mehevyyden ja lämpötilan korrelaatiosta. Liha alkaa sitkistyä ja puristaa nestettä ulos kun sitä lämmittää. Tämä perustuu kollageenin supistumiseen lämmössä. Liha alkaa "rentoutua" ja mureutua kun sitä lämmittää niin paljon, että kollageeni alkaa hajota gelatiiniksi. Gelatiini (sama aine mitä on lihahyytelössä) tuo lihaan mehevyyttä. Suurimmalla osalla ei ole mitään käsitystä tästä - ensin liha kuivuu kun sitä kypsentää ja sitten tietyn lämpötilan ylitettyään taas mehevöityy. Pihvin mehevyys tulee lihasnesteestä, ylikypsän lihan mehevyys gelatiinista.
  2. "Mä oon luullut että tossa ulkofilettä käytetään."

Tosi paljon on reseptejä lehtipihviin ulkofileestä.

"Oon kans kuullut että kääntely pilaa piffin."

Tämä liittyy mielestäni "pinnat kiinni" -myyttiin, jonka mukaan uskovainen luulee, että pihvin pinnan voi sinetöidä kiinni kuumalla pannulla niin, ettei nesteet karkaa. Tämähän ei pidä paikkansa vaan kun lihas saavuttaa 60C lämpätilan, sen säikeet supistuvat niin paljon, että työntää nesteet pihalle vaikka miten olisi paahtanut pintoja kiinni.

Mehukkaan lihan salaisuus on kaksi asiaa: syö alle 55C:ssä tai yli 95C:ssä. Murea pala (sisäfile tai ulkofile) toimii alle 55C:ssä erinomaisesti eikä niitä kannata paistaa ylikypsäksi. Sitkeä pala (possun tai naudan ribs, naudan brisket, possun niska eli pulled pork) toimii hyvin ylikypsänä. Jos välttämättä haluaa tehdä sitkeää lihaa (sisä- tai ulkopaisti) mediumina niin se pitää leikata tosi ohueksi tai nuijia mureaksi ennen paistamista.