ouro
Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.
Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.
Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi
Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀
Aloituksia
61
Kommenttia
930
Olipa perisynti sitten kuvakieltä tai sanatarkka ilmaisu ...
... se kertoo karmeasta todellisuudesta. KAIKISSA ihmisissä on pahuutta, enemmän tai vähemmän. 🌹👀140669Häväisyä lain varjolla
Ruotsinvallan aikana eräs pappi oli saanut kuolemantuomion. Hänet teloitettiin julkisesti peijaisiin kokoontuneen yleisö6167Tekosyyn nojalla
Olen montakin kertaa törmännyt ihmiseen, joka kertoo joutuneensa syrjityksi kansallisen alkuperänsä, uskontonsa, uskonno093Kolminaisuusopin filosofinen muotoilu
Tuolla jossakin joku kysyi jotakin kolminaisuusopista, mutta en sitä enää löydä, joten minun täytyy vastata aloituksella150906Kiduttajia on kaikkialla
On silkka erehdys kuvitella, että olisi joku ryhmä, johon ei kuuluisi myös niitä, jotka nauttivat kiduttamisesta. Mutta09511. momentti
Vielä kouluaikanani noudatettiin keisarin antamaa Koulujärjestystä, jonka 35 §:n kymmenen ensimmäistä momenttia piti oll1173Juutalainen kulttuuri on tuhoutunut ...
... sen mukana, kun maahan tunkeutuneet juutalaiset ensin loivat terrorismin ja lopulta muodostivat terroriin turvautuva20221Kirkosta erotaan viipeellä.
Räjähdysmäisesti kasvava ero kirkosta ei johdu kirkon nykyopetuksesta, vaan entisestä. On myöhäistä kääntää jäsenmäärä n4140Herätys- ja lakihenkisyys erottamaton parivaljakko
Kun vanha erittäin lakihenkinen herätysliike, körttiläisyys, muuttui 'liberalisoituneeksi' perinneliikkeeksi, se menetti51300Kahden pelastustien mutkat
Kristillisten sionistien mukaan on kaksi pelastustietä, jotka johtavat perille Uuteen Jerusalemiin eli taivaaseen, 1) kr49386Uusi liitto tuli vanha tilalle, ei rinnalle.
Poikkeuksetta kaikki kirkot opettavat, että Israel hylkäsi liiton Jumalan kanssa ja menetti Jumalan lupaukset. Jumala lo3921555Pelastus tulee kaikille, poikkeuksetta kaikille.
Vaikka tuomiosunnuntai perinnesyistä vielä onkin almanakassa, ja kummittelee joidenkin mielessä, emme enää usko helvetti25301Kirkon hirmuvalta on rapistunut, tilalle ystävällisyys.
Minulla on tallessa vuodelta 1952 professori V. T. Aaltosen kirja Miksi en ole kristitty. Edellinen painos ilmestyi jo n1113Luterilainen pappiskoulutus
Kun aloitin 60-luvun puolivälissä teologiset opintoni - tosin silloin voimistuvan alkoholismini takia toistaiseksi keske7228Katsomuksen sisältö ei ole luterilaisuudessa autuuden ehto.
Luterilaisuudelle on täysin vieras herätyskristillisyyden mukana tullut oppi, että tietyn maailmankatsomuksen omaksumine1164Kristillisen sionismin KAKSI pelastustietä
Kristillinen sionismi on siinä mielessä kristillinen, että se katsoo, ettei ole muuta pelastusta, kuin Jeesuksen antama123739Eräs salaliittoteoria...
...kertoo että, Israelin tarkoitus varjelemalla tarkoin ydinsalaisuuksiaan olisikin pyrkiä liioittelemaan. Israelilla ei2163Muistomerkkitekele
Kun Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari paljasti presidentti Risto Rytin tekelemäisen ja häväisevän muistomerkin v.1130Laskelma alkoholihaitoista, pari miljardia vuodessa
TAAS oli uutinen, kuinka tutkija oli tehnyt laskelman alkoholihaitoista. Sen mukaan yhteiskunnalle aiheutuu 1,4 miljard128766Palvelunestobyrokratia
Digitaalinen palvelunestobyrokratia lienee saavuttanut huippunsa, kun on siirrytty totaaliseen puhelinnumeroiden pimittä189