Vapaa kuvaus

It's rare to walk anywhere in public and not see some religious advertisement every few moments. Imagine if the cause of non-belief were promoted to even one hundredth this degree? Theists would be totally outraged. Yet if an atheist decides to react to the overwhelming pro-religion propaganda that's in his face on a daily basis, he's labeled as "militant", "intolerant" and "extremist."

—Morgan Matthew, Why atheists care about religion

Aloituksia

125

Kommenttia

1735

1. Itse laskin, että uskonlahkossa menee pelkkään osallistumiseen se 200 tuntia vuodessa. Kymmenessä vuodessa tämä vastaa yhden vuoden työpanosta. Itse olen säästänyt tällä laskentatavalla 5 vuotta omaan käyttöön.

Lisäksi oikeasti uskovilla eli delusionaalisilla mukana on helvetin pelko, joka lisää kuormittavuutta. Itse en koskaan uskonut, joten minulla helvetinpelon tilalla oli ihan saatanallinen tylsyys. Kai se tylsyys äärimmäisyyksiin vietynä on myös kidutusta.
  2. Israelilaiset olivat kaananilaisia. Alkuperäisessä tarinassa Iisak uhrattiin. Ei ole mitään Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin yhtenäistä sukulinjaa. Tämä selviää hyvin Tzemah L. Yorehin kirjasta The First Book of God. Yoreh on keskittynyt tutkimaan tekstien eri-ikäisiä ja eri lähteistä yhdisteltyjä kerroksia ja näiden perusteella löytänyt alkuperäisiä tarinoita.

Esimerkiksi Iisakin uhrauksesta tulee looginen tarina seuraavasti:

[10] Abraham tarttui veitseen ja uhrasi poikansa,

[15] Herran enkeli huusi Abrahamille uudelleen taivaasta:

[16] »Näin sanoo Herra: Koska sinä tämän teit etkä kieltänyt minulta ainoaa poikaasi, minä vannon itseni kautta,

[19] Sitten Abraham palasi palvelijoiden luo, ja he lähtivät yhdessä Beersebaan. Ja Abraham jäi asumaan Beersebaan.

Jakeet 11-14 ovat myöhempää lisäystä, jossa Iisakin tilalla uhrattiin pässi. Kun nämä jakeet otetaan pois, 16 ja 19 ovat loogisia. 16 jakeessa Herra totesi, ettei Aabraham kieltänyt häneltä ainoaa poikaa vaan uhrasi hänet. Jakeessa 19 Aabraham poistuu paikalta palvelijoiden kanssa. Iisak ei ole mukana. Iisak siis todella tapettiin alkuperäisessä tarinassa.