Vapaa kuvaus

Parempi, ryhdikkäämpi, menestyvämpi. Mr. Perfect.

Aloituksia

322

Kommenttia

2387

  1. Räyhävasemmistolaisella on kolme aktiivista aivosolua, jotka antaa simppelit käskyt: syö, ulosta, häiriköi.
  2. Teistit vaan jaksaa toistaa puhkikulutettua järjenvastaista troIIia "tyhjästä syntyneestä yhdestä solusta". Täällä arkitodellisuuden puolella on erilaista tietoa saatavilla, ja mikä parasta, se on tuhansia vuosia muinaisuskoja edellä.

    Jos siirrät uskomuskokoelmat sivuun ja katsot elämää lähempää, niin huomaat, että se on kemiaa ja kemiallisia reaktioita. Tällainen vaatii tietyt alkuaineet, kuten vety, happi, typpi ja hiili. Se ei kuitenkaan vielä riitä elämän syntyyn, vaan tarvitaan myös kemiallisia reaktioita, joissa syntyy uusia yhdisteitä, kuten aminohapot, proteiinit, nukleiinihapot jne. Ts. nämä kemialliset yhdisteet oli tietenkin olemassa, koska ilman niitä soluja ei olisi voinut koskaan kehittyä.

    Tämäkään ei vielä riitä, sillä tarvitaan ne oikeat olosuhteet, jotka mahdollistaa kemialliset reaktiot. Vesi on elämän kemian perusta, eikä biosynteesi olisi mahdollista ilman sitä; kuten tiedät, lähes kaikissa eliöissä vesi on pääkomponentti, myös ihmisissä jopa 70%. Eikä ole mysteeri, miksi mm. ihmisen täytyy jatkuvasti pitää vesivarantonsa oikealla tasolla. Ilman vettä ihmisen oma biosynteesi heikkenee ja lopulta aiheuttaa solujen kuoleman.

    Jokainen alkuaine, jokainen kemiallinen prosessi, jokainen niissä prosesseissa syntynyt yhdiste, oikeat olosuhteet, on edellytys elämän synnylle ja sen kehitykselle. Ota yksi näistä pois, vaikka hiili, tai typpi, niin Maa olisi eloton kivipallo.

    Elämän synty oli siis pitkä kemiallinen prosessi, jossa orgaanisia yhdisteitä, kuten aminohappoja ja proteiineja, muodostui vesistöissä. Nämä rakenteet kehittyivät vähitellen ja alkoi muodostamaan soluille tyypillisiä prosesseja. On siis erittäin loogista, että solut syntyivät kemiallisina reaktioina ja niistä kehittyi ensimmäiset eliöt, yksisoluiset organismit. Sitten mentiin taas kehityksessä eteenpäin ja päätellen nykyisinkin tunnetuista monisoluisista eliöistä, kuten ihminen, on loogista myös se, että yksisoluiset organismit alkoivat elämään symbioottisissa suhteissa.

    Miten siis elämä syntyi? Yhdestä tyhjästä putkahtaneesta alkusolusta, Jahven savityönä vai luonnollisina kemiallisina reaktioina monimutkaisissa ja pitkissä prosessien verkostossa?