Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12428

1. Kun minut on lapsena kastettu Jeesukselle, olen saanut sen työn osakseni, jonka Jeesus on ristillä tehnyt (Room.6:3). Vaikka olisinkin mennyt epäuskon tielle tai lahkojen ojaan, evankeliumi voi jälleen kutsua minua taivaan tielle, kasteen armoon. Tällöin saan jälleen omakseni, sen saman uudestisyntymisen, jonka olen kerran kasteessa saanut. Raamatun mukaan kaste on liitto ja yhden kerran toimitettava.
  2. Tulkoon mainituksi jälleen, että kaste ei ole uskovien kaste, vaan kaste on merkitykseltään uskoon tulevien kaste, joka kuuluu pienokaisillekin.

apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

weha: "Siis kasteen lupaus Pyhästä Hengestä ja syntien anteeksisaamisesta kuuluu lapsillekin, sanoo apostoli.

Perisynti on asia, jota ei uudesti kastajat myöskään näe, eikä usko.

Perisynti on vain uskottava pyhän Raamatun ilmoituksen perusteella:
    Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-

Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
    11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"

"olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

Ps.51:7."Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."

Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
    6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
  3. No Johanneksen kaste ei tainnut olla se sama kaste, jolla meidät kastetaan. Käsitykseni mukaan, Vasta ylösnousemuksen jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Silloin Jeesus oli vasta tehnyt perustuksen kasteelle "Olemme hänen kuolemaansa kastetut" (Room.6:3).

Kaste on myös vaikutukseltaan uskoontulevien kaste:

kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".

apt.2:38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."