Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

55

Kommenttia

985

1. Miksi ihmeessä maksoit tilauksen etukäteen etkä luottokortilla? Luottokorttiyhtiöt palauttavat veloituksen, jos tilattua tavaraa tai palvelua ei toimiteta kohtuullisessa ajassa. Asiakkaan ei tarvitse kuin kerran reklamoida myyjälle kirjallisesti ja toimittaa siitä jäljennös luottokorttiyhtiölle.
  2. Minulla oli yli 10 vuotta USA:ssa tili, jonka avasin aikanaan CompuServen kautta ilman mitään tunnistamista, mutta kylläkin omilla henkilötiedoillani. Tiliä oli kätevä käyttää netin kautta pelkällä käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Mutta kun hiljattain pyysin lopettamaan tilin ja siirtämään rahat suomalaiselle tililleni, sepä ei käynytkään enää yhtä kätevästi. Prosessi kesti yli kuukauden. Mm. vaadittiin, että minun pitäisi henkilöllisyyteni varmentamiseksi soittaa heille USA:an ja faksata passistani kopio. Kun en suostunut soittamaan eikä minulla ole faksia, lähetin passistani ja monista heiltä aiemmin saamistani dokumenteista valokopiot kirjeitse. Käsittely kesti vielä senkin jälkeen, mutta siirron hyväksymisen jälkeen rahat tulivat ihan sentilleen kahdessa pankkipäivässä. Kaiken huipuksi sain vielä jälkikäteen postitse 2,14 dollarin shekin hyvityksenä muutamalta päivältä kertyneestä korosta.

Johtopäätös: Jos olisin aikanaan avannut tilin keksityillä henkilötiedoilla, mikä olisi ollut teknisesti helppoa kun mitään tunnistusta ei ollut, rahani olisivat jääneet sinne.