Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Lainaukset:+"Haluaisin+uskoa+Jumalaan,+Jeesuksen+ylösnousemukseen+yms.+mutta+en+vain+pysty+uskomaan,+että+Jumala+olisi+olemassa.""Tiedän,+että+täytyy+avata+sydämensä+Jeesukselle,+mutta+vaikka+miten+olen+yrittänyt+niin+en+vain+pysty."Kukaan+ei+pysty+noihin.++Ei+ihminen+voi+ottaa+mitään,+jos+hänelle+ei+anneta+ylhäältä.Älä+kysy+itseltäsi+asioita,+joita+olet+oppinut+pitämään+uskovaisuuden+mittareina.+Kysy+ennemminkin::+Olenko+vakuuttunut+siitä,+että+Jeesus+on+kaikkea+sitä,+mitä+hän+sanoo+olevansa?+Onko+hän+minun+mielestäni+luotettava?
  2. Sinulla+on+hyvät+lähtökohdat.+Olet+löytänyt+yhteyden+Jumalaan+ja+etsit+kriittisesti+tietäsi+eteenpäin.+Kaikki+kristilliset+suuntaukset+ovat+ihmisten+tulkintoja+Raamatun+kirjoituksista.+Joka+suuntauksella+on+omat+painotuksensa.+Suuntaukset+syntyvät+lähinnä+sen+takia,+että+ihmiset+haluavat+ottaa+Raamatun+kirjoitukset+haltuun+omilla+tulkinnoillaan.+Tosiasiassa+Raamattu+ei+tarjoa+yksiselitteistä+ja+valmista+maailmankuvaa+eikä+valmista+opillista+karttaa.+Ymmärtääkseni+Jumala+ei+Raamattua+ole+sellaiseksi+oppikirjaksi+tarkoittanutkaan.Hänen+tavoitteensahan+on,+että+jokainen+hänen+lapsensa+oppii+itse+kulkemaan+Hänen+yhteydessään+ja+johdatuksessaan+samoin+kuin+Jeesus+kulki.+Jeesuksen+seuraamisessa+ei+ole+kyse+matkimisesta.+Se+on+selvästi+vaikeampaa+kuin+joukon+mukana+meneminen.+Siksi+suuri+osa+uskovista+nojaa+enemmän+oman+yhteisönsä+sääntöihin+ja+tapoihin+kuin+Jumalaan.+Silloin+pääasia+eli+henkilökohtaisen+johdatuksen+etsiminen+Raamatun+ja+Jumalan+Hengen+avulla+jää+vieraaksi.Toisaalta+kukaan+ei+voi+elää+uskoa+pelkästään+yksinään.+Minulle+luterilainen+seurakunta+on+jäänyt+etäiseksi,+mutta+silti+en+ole+katsonut+aiheelliseksi+protestoida+eroamalla+siitä.+Eiväthän+Johannes+Kastaja+ja+Jeesuskaan+eronneet+synagogasta.+He+elivät+ikään+kuin+piikkinä+lihassa+tuon+korruptoituneen+yhteisön+keskellä.Kun+kysymys+seurakuntayhteydestä+oli+itselläni+ajankohtaisimmillaan,+jouduin+rukoilemaan+viisautta+Jumalalta.+Hän+antoi+minun+ymmärtää,+että+kyse+ei+ole+ulkoisen+seurakunnan+valinnasta,+vaan+yhteydestä+ihmisten+kesken.+Sain+ohjeeksi+pitää+yhteyttä+niiden+kanssa,+joiden+kanssa+hengellinen+yhteys+toimii,+eli+ei+tarvitse+näytellä+ja+voi+avoimesti+etsiä+yhdessä+tietä+eteenpäin.
  3. Kaikki+uskovat+johonkin+välttääkseen+annihilaation.Eivät+kaikki+kuitenkaan+taivaaseen+halua,+varsinkaan+ne,+jotka+haluavat+itse+määritellä,+millaista+elämän+siellä+tulisi+olla.
  4. Tulisi+järkyttävän+pitkä+viesti,+jos+kertoisin+kaikki+vaiheet,+joiden+kautta+Jumala+on+hiljalleen+vakuuttanut+minua+itsestään.+Asia+avautuu+jokaiselle+hieman+eri+tavoin,+sillä+kyse+on+meidän+sielustamme,+meidän+subjektiivisesta+todellisuudestamme.+Ei+kukaan+voi+löytää+uskoa+Jumalaan+muuta+kautta.+Toinen+puoli+asiasta+on+tämä+ulkoinen,+objektiivinen+todellisuus.+Jotkut+vaativat,+että+tieteen+tulisi+todistaa+Jumala.+Tämä+olisi+sielun+tuho,+meidän+subjektiivinen+todellisuutemme+tehtäisiin+silloin+ulkoisten,+objektiivisten+faktojen+avulla+turhakkeeksi.Silti+tarvitsemme+myös+ulkoisia,+objektiivisia+faktoja,+jotta+sielumme+kaipauksilla+olisi+jokin+kiinnekohta+ulkoisessa+todellisuudessa.+Tässä+tullaan+peruskysymykseen:+Onko+Jumala+oikeasti+ilmoittanut+itsestään+jotain?Tässä+kohden+voi+ryhtyä+kertomaan+itsestäni.+Henkiset+asiat+askarruttivat+minua+jo+nuorena.+Etsin+eri+puolilta+hyvyyden,+totuuden+ja+rakkauden+jälkiä+ja+olin+löytävinäni+niitä+hyvin+monilta+suunnilta.+Raamatunkin+luin+jossain+vaiheessa,+mutta+en+tuolloin+löytänyt+siitä+vastauksia.Mikä+siis+vakuutti+minut?+Lähinnä+oma+elämä+ja+työ,+jossa+pyrin+sydämestäni+toimimaan+oikein+ja+rakastavasti+muita+ihmisiä+kohtaan.+Yksi+painava+todiste+Raamatun+Jumalan+puolesta+oli+se,+että+hänen+yhteyteensä+pääsee+vähäisilläkin+lahjoilla+ja+kyvyillä+kuten+lapset,+sairaat,+oppimattomat+jne.+Tämä+oli+erittäin+painava+argumentti+ja+todiste+minulle,+että+nämä+sanat+ovat+Jumalasta,+joka+on+oikeasti+tasapuolinen+ihmisiä+kohtaan.+Lopulta+tulin+uskoon+aivan+tavallisena+iltana+ei-uskovan+ystäväni+kanssa+jutellessani.+Sydämeeni+oli+yksinkertaisesti+kertynyt+niin+paljon+todisteita+Jumalan+teosta,+että+lausuin,+että+en+löydä+mitään+muuta+oikeasti+arvokasta,+kuin+etsiä+sitä+rakkautta,+joka+on+ilmoitettu+Raamatun+evankeliumeissa.Entä+vaikutus?+Oli,+kuin+korkki+olisi+vedetty+pois+ja+olisin+päässyt+vapaaksi.+Vapaus+merkitsi+minulle+ennen+kaikkea+vapautta+etsiä+Jumalan+rakkauden+teitä+riippumattomana+kaikista+inhimillisistä+ja+opillisista+auktoriteeteista.+Tuo+vapaus+ei+ole+vuosikymmenienkään+aikana+haihtunut.