qotd

qotd profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Ohjelmoija ja kirjailijanalku. Blogaan kirjoittamisesta ja kustannusmaailmasta osoitteessa: https://www.kirjailija.blog/

Liittynyt 19v sitten
13 aloitusta · 228 kommenttia
Taidealalla maksetaan hyvin vähän, se pitää paikkansa. Kuinka moni täällä luki kuinka paljon melko tunnetutkin bändit saavat keikkapalkkioksi? Summat alkoivat 5000€:stä ja siitä kun lasketaan pois bensat, roudarien palkat, muut taksat ja jaetaan summa n. 5 jäsenen kesken, niin ei siinä paljoa käteen jää.

Sama koskee muitakin taidealoja. Kuulin erään lastenkirjailijan saavan jokaisen kirjansa myynnistä 5% ja olen sen tiedon kanssa silti lähtenyt kirjoittamaan kirjaa. Minua ei niinkään kiinnosta se raha, vaikka lisätulot olisivatkin plussaa, vaan haluan, että kirjaani luetaan. Tulen katsomaan tilastoja ja olemaan riemuissani, jos joskus kirjani ostaa edes kolmekymmentä henkeä.

Tottakai minun pitää ensin saada kirja kustantajalla läpi, mutta minä kyllä ajattelin ottaa melkein minkälaisen sopimuksen vastaan tahansa. Jos satun voimaan kilpailuttamaan, niin hyvä niin, mutta en pidä sitä todellisuuden kannalta realistisena toivona.

Taide ennen kaikkea.
Luin jokunen aika sitten endaumentin historiasta ja kehityksestä. Löytämieni lähteiden mukaan endaumentti sellaisena kuin me tunnemme päivittyi kyllä viimeksi liekö ollut 1990, jolloin rangaistuseleet poistettiin seremonian kulusta, mutta kirkon alkuaikoina Joseph Smith ilmeisesti suunnitteli ja myös toteutti hyvin yksinkertaistettua toimitusta, jonka sen jälkeen antoi Brigham Youngin hiottavaksi nykyiseen muotoonsa (lukuun ottamatta modernia päivitystä).

Historiaa ajatellen pidän henkilökohtaisesti todennäköisenä, että suurin osa endaumentista on tarkoitettu pääasiassa keskittämään rituaalin läpi käyvän keskittymään siihen, mistä asiassa oikeastaan on kyse. Perustan arvaukseni sille, että symboliikan lomassa olevat liitot kuitenkin ovat ne, minkä vuoksi temppeliin mennään. Muun avulla (ja hengen tietenkin) voi oppia asioita, joita varmasti olisi lähes mahdotonta hahmottaa yhtä selkeänä jossakin muualla kuin istuntosalissa.

Toisin sanoen näiden tietojen valossa pidän mahdollisena, että Joseph Smith ja Brigham Young ovat lainanneet jotakin vapaamuurarien rituaaleista lopulliseen muotoon. En pidä sitä mitenkään pahana asiana, kenties koska kantani kirkkomystiikkaan on se, että sen täytyy olla järjellä selitettävää - sen täytyy olla selkeää. Uskoakseni aiheesta saisi kuitenkin aikaan hyvin mehevänkin riidan, koska endaumentti merkinnee jokaiselle sen läpi käyneelle aina vähän jotakin muuta kuin jollekulle toiselle. Kyseessä kuitenkin loppujen lopuksi on hyvin henkilökohtainen kokemus.

Lähteitä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Endaumentti
http://www.ldsendowment.org/ (Suosittelen!)
En täysin ymmärrä miten siitä onnistutaan usein saamaan aikaan käsitys että kaikki kolme olisivat Jumalia.

On Taivaallinen Isä, joka on Jumala ja hänen poikansa (kirjaimellisessa mielessä, eli erillinen persoona) Jeesus Kristus, joka on välikappaleena ihmisen ja Jumalan välillä - ei siis Jumala. Ja sitten on Pyhä Henki, joka todistaa Jumalasta ja Kristuksesta. Heidän sanotaan olevan yksi, koska heidän päämääränsä on yksi, mutta he ovat kaikki kolme erillisiä persoonia.

Olin kerran kuuntelemassa luterilaisen papin puhetta. Siinä pappi selitti jumaluuden "asiaksi, jota ihminen ei pysty hahmottamaan eikä ymmärtämään". Jotakin hän selitti pilvestä ja saman olennon eri puolista ja muuta, sanatarkasti en voi muistaa. Toisin sanoen kuitenkin tämän papin mukaan kolminaisuusoppi tarkoittaa sitä että on vain yksi olento, jolla on kolme eri ilmenemismuotoa. Mistään ruumiista ei puhuttu, sellaista Jumalalla ei kuulema ollut.