Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ahvenanmaan virallinen kieli on ruotsi, eikä sen osaamisesta makseta. Ei siinä ole mitään sarkastistista. Ihmettelen vain suuresti, mistä näitä palkkasveko -juttuja tulee. Kuka maksaisi minulle jotain ja mistä? Miksi?
09.10.2014 05:45
Mitähän rahaa minä olen ruotsin osaamisesta saanut? Kuka maksaa siitä että osaa paikkakunnan kieltä? Saman palkan saisin mantereella (samasta työstä) ilman ruotsin taitoa.
Maksaako Suomalaisuuden Liitto nettifennolle?
08.10.2014 19:37
Kannattaa opiskella "pakkoruotsia" kouluissa. Minä olen ruotsini suomenkielisessä koulussa oppinut ja käytän ruotsia paljon riikinruotsalaisten kanssa niin työasiossa kuin joskus vapaa-ajan matkoillakin. Koskaan en ole tulkkausta tarvinnut. Siis hyvät nettifennot, riikinruotsalaiset ymmärtävät "pakkoruotsia" paremmin kuin suomenruotsalaisten puhumaa ruotsia!
08.10.2014 06:50
No okei, rkp saa EU-vaaleissa ääniä täältä, mutta vain sen takia että keskustalainen ahvenanmaalainen ehdokas oli rkp:n listoilla (huom. keskustalainen). Ahvenamaa haluaa oman paikan EU-parlamenttiin, mutta niin kauan kuin sitä ei ole, yritätään saada ahvenanmaan asioita hoitava avustaja. Tämän lupasivat rkp ja sdp, joten Ahvenanmaan demarit äänestivät demariehdokkaita. Ei ahvenamaalainen tunne äänestävänsä rkp:ta vaan ahvenanmaalaista ehdokasta. Jostäkäläistä ehdokasta ei olisi ollut, olisi äänestysprosentti jäänyt hyvin alhaiseksi. Kuten sanottu, ahvenanmaalaisia rkp ei kiinnosta.
En olen ruotsalainen, olen suomenkielinen suomalainen ja Suomen kansalainen.
07.09.2014 10:44
En tiedä, mikä rkp:ta kiinnostaa, mutta tiedän että rkp ei kiinnosta ahvenanmaalaisia. Meillä on omat puolueet ja ne riittävät ihan hyvin meille. Sen verran olen itsekin politiikassa mukana, että tietäisin kyllä jos rkp:llä olisi jotain "salaista" toimintaa täällä. Ja miksi olisi, mitä se rkp:ta hyödyttäisi, kun yhtään ääntä ei täältä saa?
07.09.2014 06:41
Nämä eivät olleet oikein:
Suomi on oppiasineena kouluissamme.
Täällä ei ketään sorreta, kaikilla on oikeus äidinkieleensä (joka esim minulla on suomi,) mutta paikan virallinen kieli on ruotsi.
Ahvenanmaa ei ole vihamielinen suomalaisia kohtaan ja tänne muuttaa edelleenkin suomenkielisiä perheitä ja suomalaisia matkailjoita on edelleenkin (sen huomasin henkilökohtaisesti Maarianhaminassa kesällä, kun siellä kuuli enenmmän suomea kuin ruotsia!)
Röyhkeitä en tiedä hurrien olevan (en ole hurri, vaan ihan suomenkielinen suomalainen) ja tuntemani ahvenanmaalaiset ovat hyvin isänmaallisia.
Meillä on oma parlamentti,lagtinget ja oma hallitus. Kuinka monta rkp: edustajaa niissä on? Entä kunnallisissa luottamuspaikoissa? Aivan niin, ei yhtään! Ei rkp ahvenanmaalaiisia kiinnosta, täällä on ihan omat puolueet. Vaalitkin ovat ensi vuonna, ja rkp.lla ei mitään tekemistä niiden kanssa.
Joten mitään salaista ei ole eikä salailu pienellä Ahvenamaalla edes onnistuisi.
Eli mikä väitteistäsi piti paikkansa?
05.09.2014 07:04
RKP ei täällä ole lainkaan ja suomea luetaan kouluissa. Kirjoituksessasi ei ole mitään oikein.
04.09.2014 10:14
Mutta täällä Ahvenanmaalla kaikki (esim. pöytäkirjat) kirjoitetaan vain ruotsiksi, joten asia ei kuulu tälle palstalle, Ahvenamaa ei ole kaksikieleinen, joten kaikki on vain ruotsiksi. Ja tälle palstalle saa kirjoittaa sekä suomeksi että ruotsiksi.
04.09.2014 07:00
Minusta uudistus olisi hyvä. Jos on asunut viisi vuotta täälä, niin saisi kotiseutuoikeuden. Ei Suomen kansalaisuus mitenkään asiaan minusta kuulu.
31.08.2014 08:33
No jos joku nauraa toiselle tämän äidinkielen takia, niin ei kannata välittää. Se on järjen käyttöä, härskiintynempiä ovat nuo naurajat. Heillä ei ole ihan kaikki kotona.
23.07.2014 09:21
Ei saa, ja esim. Rosellalla lopetetaan nuuskan myynti tunti ennen Maarianhaminaaan saapumista. Pitäisi tarkistaa tiedot eikä antaa virheellisiä vastauksia, nimimerkki "Nuuskaa on hyvää"!
22.07.2014 08:34
Minä en elä maatalous- tai varustamotuilla enkä usko kaikkien muidenkaan niin tekevän. Elätkö sinä?
Mistä päättelet minun olevan ahne, narsistinen ja antisosiaalinen? Vain siitä syystä, että en ole kiinnostunut urheilusta?
22.07.2014 00:17
Ilmeisesti olen v:n typerä, sillä en ymmärrä mitä tekemistä on sillä että suomalaiselle yleisurheilijalle annetaan 10 000 euron avustus ja hän tekeee Suomen ennätyksen sen kanssa että 10 000 euroa on pieni raha Bottasille ja sille että öljysheikit eivät välitä juoksusta urheiluna.
Mutta en seuraa urheilua, ehkä tyhmyyteni johtuu siitä :)
21.07.2014 15:43
Eli Suomen ennätyksen saa tekemättä mitään? Minulle voisi antaa miljonaan, enkä taatusti saisi aikaann ennätystä missään lajissa. Minun käsitääkseni tuollainen suoritus vaatii paljon harjoittelua (ja lahjakkuutta). Ruotsi on toinen kansalliskielemme, joten sitä voi ihan hyvin käyttää.
21.07.2014 12:09
Minusta tässa on kyse kielen arvostuksesta. Kyllä minä ymmärrrän tarkoituksen, mutta minusta kieltä pitää arvostaa niin paljon, että ei tee tällaisia virheitä. Erityisesti silloin kun kirjoittaja haluaa tuoda esille juuri tuon kielen tärkeyden ja hienouden.
Pakkoruotsista en huomannut aloittajan kirjoittavan sanaakaan, joten sitä en tässä lähde argumentoimaan puoleen tai toiseen.
21.07.2014 11:21
Miksi monet fennot kirjoittavat kielten nimet isolla alkukirjaimella? Suomenkielen mukaista ei ole kirjoittaa : "Osa ei osaa edes Suomea." Ainakin minulle opetettiin jo kansakoulussa, että pitää kirjoittaa "Osa ei osaa edes suomea." Tämä on erityisen kummallista ihmisilta, jotka koko ajan toitottavat kuinka tärkeä ja hieno kieli suomi on. Eikö silloin pitäisi tietää tälläinen perusasia?
21.07.2014 10:33
Jag är svekohuora fast jag är finskspråkig, så det det räcker att man säger något positivt om svenska språket eller Åland, man behöver inte vara svenskspråkig. Men att att använda ordet fenno, det verkar vara osakligt.
18.07.2014 12:40
Kummallista, että nettifennot normaalisti pitävät kovaa ääntä siitä, että suomenruotsia ei Ruotsissa (muka) ymmärretä ja että suomenruotsalaiset eivät käytä "oikeaa" ruotsia. Nyt sitten kun on todistettu että Hbl:ssa ollut otsikko on ihan Ruotsissa käytettyä ruotsia, pitäisikin ruveta käyttämään vain suomenruotsalaisia ilmauksia. Ei ymmärrä, ei...
16.07.2014 10:42
No eivät taatusti ole!
11.07.2014 08:45
Tietenkin noin voi tehdä, mutta se ei auta yliopistoon pääsyssä, vaan siellä vaaditaan, että käynyt koulunsa ruotsiksi. Eli suomenkielinenkin pääsee tuossa kiintiössä, jos on kirjoittanut ylioppilaaksi ruotsinkileisessä koulussa. Pelkkä äidinkielen vaihto sen sijaan ei auta.
Ahvenanmaa maksaa veronsa valtiolle, eli tuo 0,45 on itse asiassa ahvenanmaalaisten maksamia veroja. Siitä summasta maksetaan sitten esim. kunnille maakuntaosuudet.
10.07.2014 14:01
20 / 71