Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eckeröön tuli juuri uusi kunnanjohtaja mannersuomesta, ja itse asiassa suurin osa kunnanjohtjista on sieltä, muutama on syntyisin ahvenanmaalainen. Eckerön entinen kunnanjohtaja on Ruotsista, nyt ei taida olla yhtään alkujaan ruotsalaista virassa.
08.01.2013 07:42
Ei työssä oloon kotiseutuoikeutta tarvita, ei edes virassaoloon.
07.01.2013 17:51
Sielllä on toimistosihteeri (byråsekreterare), nimi löytyy kunnan sivuilta.. Kunnanjohtaja on muuttanut takaisin Ruotsiin jo kauan sitten.
07.01.2013 17:14
Sottungassa ei ole kunnanjohtajaa:)
07.01.2013 17:05
Siis meillä on maakuntapäiväedustajia, ministerit ovat sitten erikseen, ovat maakuntahallituksen jäseniä. Ei siellä mantereellakaan kaikki kansanedustajat ole ministereitä:)
Ei rkp ole täällä tärkeä, omat puolueet täällä on. mutta nettifennon mielestä kaikki ruotsinkieliset ovat rkp:laisia.
07.01.2013 16:15
Kuinka monta rkp:n edustajaa istuu Ahvenanmaan maakuntapäivillä?
07.01.2013 15:22
Minä kirjoitin sinne tuosta neljästä tonnista ja sen jälkeen ketju katosi.
07.01.2013 14:42
En muista tarkalleen, mitä hän on haastatteluissa kertonut, voit löytää ehkä netistä. Mirjam Öhberg on jo kahdeksankymppinen, mutta vielä pari vuotta sitten käsikirjoitti näytelmän paikallisille harrastelijoille, joka sai hyvät arvostelut täällä. Hän on hyvin kunnioitettu kulttuuripersoona ja ollut aiemmin poliittisestikin aktiivinen. Hän varmaan ihmettelisi suuresti, jos saisi lukea näitä kirjoituksia, joissa hänen evakkuutensa kyseenalaistetaan. Hän on yksi suomenkielisestä, joka on ollut päättävissä asemissa Ahvenamaalla ja muuten aktiivinen. Ja on aina tuonut julki suomenkielisyytensä. Ja myös sen, että hänestä Ahvenanmaa on hyvä paikka asua. Mutta tällä palstalla sitä tietysti pidetään hyvin epäillyttävänä.
06.01.2013 10:46
Anteeksi, i ollut tarkoitus loukata ketään. Hän on itse kertonut paikallisissa lehdissä, että joutui lähtemään Karjalasta. Luulun, että Karjalasta lähtemään joutuneita kutsutaan evakoiksi. Pyydän nöyrimmästi anteeksi tietämättömyytäni.
05.01.2013 16:56
Ihan vain tiedoksi, että Mirjam Öbergin äidinkieli on suomi, on muistaakseni Karjalan evakkoja.
05.01.2013 08:04
Eivät kunnat tee päällekkäisiä asioita maakuntahallituksen kanssa. Kunnat hoitavat kunnille kuuluvat tehtävät, maakuntahallitus keskushallinnon. Et tunnu oikein olevan perillä yhteiskunnan rakenteista. Se, kuinka monta kuntaa täällä tarvitaan, on asia, johon en osaa ottaa kantaa.
05.01.2013 07:05
Missä on Ålandi? Minä asun Ahvenanmaalla (paikallisella kielellä Åland) ja tänne ovat suomenkieliset, kuten muunkin kieliset tervetulleita. Minä ja tuntemani täällä asuvat viihtyvät täällä. Jännää, että on olemassa joku rasistinen Ålandi, jonne ei haluta suomenkielisiä.
04.01.2013 19:32
Taisivat ne siirtolais(?)luvut muuallakin maassa näyttää vähän erilaisilta 16 vuotta sitten:)
30.12.2012 07:42
Onhan noita jäljellä vieläkin, mutta ovat jo luonnollisesti iäkkäitä. Miten niin kaikki suomenkieliset ovat muuttaneet pois? Eivät ainakaan minun suomenkieliset tuttavani ja enkä itsekään suunnittele pois muuttamista. Täällä on hyvä asua, on äidinkieli mikä tahansa.
29.12.2012 08:15
Luuletko että nuo valittajat ovat ruotsinkielisiä? Kyllä ne ovat ihan suomenkielisiä, jotka eivät edes ruotsia osaa!
28.12.2012 14:09
Joo, ovat ne ruotsalaisetkun maahanmuuttajia, mutta en nyt ajatellut heitä, vaan niitä yli viittäkymmentä muuta kansallisuutta, jotka ovat täällä edustettuna.Eniten on Baltian maista, Venajältä, Thaimaasta, mutta paljon muistakin maista.
28.12.2012 06:38
Me olemme tähänkin asti maksaneet ihan omaa tv-maksuamme maakuntahallitukselle (220 euroa/v) ja maksamme sen jatkossakin.
27.12.2012 19:46
Taas yksi joka ei ole koskaan täällä käynyt, mutta luulee tietavänsä kaiken Ahvenanmaasta. Jos nimittäin olisi täällä käynyt, olisi huomannut, että täällä maahanmuuttajia on enemmän kuin useimmilla paikkakunnilla mantereella.
24.12.2012 22:52
Miksi sitten tulet tänne, jos täällä on niin kamalaa? Mitä muuten on "tympeä ruotsalaisuus"?
Mutta se on mielenkiintoista, että ihmiset jotka eivät ole täällä koskaan käyneet tai jopa monesti ovat täällä käyneet (satamassa vaihtaneet laivaa?) kertovat totuuden siitä, millaista täällä on elää ja asua, sen sijaan me, jotka asumme täällä, vain valehtelemme. Miksi? En ole koskaan ennen kuullut, että ihmisellä voi olla sellainen taipumus, että hän kehuu ja ylistää Ahvenmaata ilman syytä. Onko asiaa tutkittu tieteellisesti?
22.12.2012 09:11
Tuo uudistus on osaksi täällä hoidettu jo vuosia sitten, sillä terveydenhuollosta vastaa maakuntahallitus, ei kunnat kuten sielä mantereella. Joten itse asiassa olemme edellä mantereesta näissä asioissa. Kiitos oman lainsäädäntöoikeuden(eli Suomen hallitus ei pysty määräämään kuinka monta kuntaa täällä on tai mitkä niiden tehtävät ovat).
15.12.2012 08:54
29 / 71